Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    43
    Meldinger
    106

Standard Radioaktiv jod til yngre?

Hvorfor er det slik at de anbefaler radiokativ jod til eldre og helst ikke til yngre som ikke har fått barn enda? Jeg ønsker barn nå og skal ta radioaktiv jod til uka. Er det fare for at jeg ikke blir gravid etterpå?

Hildemor Gjest

Standard Re: Radioaktiv jod til yngre?

Jeg tror jeg har svart deg før - det er ulik praksis på dette i ulike land. I Norge prioriteres medikamentell behandling der det er mulig - men det finnes også stoffskiftesykdommer som ikke kan behandles med medisiner og da blir radioaktivt jod eneste behandling. Behandling avhenger rett og slett av hvilken sykdom man har og hvordan denne arter seg. I andre land bruker de radioaktivt jod i større grad enn her. Jeg vet ikke hvorfor, men den naturlige forklaringen er kanskje at medikamentell behandling kan fjerne sykdommen uten at kjertelen blir slått ut og man blir helt frisk igjen. Ved radioaktivt jod behandling er det mange som får en livslang sykdom, lavt stoffskifte. Det betyr en kronisk sykdom som krever livslang behandling.

Det er ingenting som tilsier at du ikke kan bli gravid etter behandling med radioaktivt jod, men det anbefales at man venter en stund. Det er det jo klare grunner til. Radioaktivitet kan overføres til foster og skade dets stoffskifte i tillegg til andre typer fosterskader. Nå er det slik at man kan få lavt stoffskifte etter behandling og for noen innebærer det større vansker med å bli gravid, for andre ikke. Dette kan man ikke spå på forhånd. Det finnes sikkert mange her inne som har fått barn både med høyt og lavt stoffskifte og etter radioaktiv behandling - jeg håper de kan gi deg noen trøstens ord om at dette går bra.

Men ingen av oss har noen garantier for å bli gravide selv uten stoffskiftesykdommer. Vil det seg - så blir det slik, hvis du forstår hva jeg mener

Jeg forstår din redsel/angst i forbindelse med dette, men det er ingen som kan gi deg noen svar på hva fremtiden bringer.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn