Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    43
    Meldinger
    106

Standard Kan jeg smitte andre med dette?

Litt av det samme spørsmålet jeg hadde ang. radioaktiv jod og stråling, men dette må jeg vite helt konkret.
    Skal ta radiokativ jod torsdag morgen neste uke. Får sykemelding 1 uke pga. smittefare. Mener legen sa det var verst de 3 første dagene. Jeg kunne visst spise middag med samboeren min sålenge vi ikke var i nærheten av hverandre i mer enn 1 time. Det samme gjald visst dyret mitt.
    Nå har det seg slik at vi får et tv-team på besøk her mandagen etter, dvs. 5 dager etterpå inkl. dagen jeg fikk stråling (tidlig på morgenen). De kommer sikkert til å filme rundt her i 1 times tid. Kanskje mindre, kanskje litt mer. Da blir både samboer og jeg stående tett + dyret vårt. Tror dere dette går greit? Kommer ikke til å være i nærheten av samboer ellers den dagen.
    Eller må jeg utsette behandling med jod til etterpå? Kan ikke tro det er så krise. Jeg kunne jo gå i butikken osv.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Standard Re: Kan jeg smitte andre med dette?

Du må jo bare tenke på deg selv nå, Lady90.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    43
    Meldinger
    106

Joda tenker på meg selv. Har ikke tenkt til å utsette behandlinga selvom det bare hadde blitt utsatt noen dager.
    Spørsmålet vare bare om jeg kunne omgås disse menneskene og dyret i 1 times tid. Ellers må jeg jo kansellere hele greia og det er litt kjedelig det og.

Hildemor Gjest

Det er IKKE pga smittefare du får sykemelding, det er fordi du stråler og ikke skal utsette andre for det. At noen vimser rundt i leiligheten deres etter 5 dager gjør ingenting - hold litt avstand. Din samboer vil bli utsatt for stråling hver gang dere er i nærheten av hverandre, men dette er ingen krise - det bør bare begrenses den første uken særlig. Kan ikke dette tv-greiene utsettes da? Du bør vel som n'Finn sier la helsa gå foran nå. Hvis det ikke kan utsettes, er det bare å gjennomføre både det og radioaktiv jodbehandling.

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    43
    Meldinger
    106

Hei. Beklager, jeg mente strålingsfare og ikke smittefare.
    Legen jeg var hos idag sa jo at hvis jeg strålte andre kunne de få lavt stoffskifte. Selvom jeg regner den sjansen som minimal.
    Kan ikke utsette tv-greiene nei så får bare ta sjansen og satse på at det går greit. 1 times samvær med fremmede kan vel ikke skade dem? Er mer bekymret for dyret mitt, men vet ikke engang om de har noen skjoldbruskkjertel, om det er noen fare for ham.

Hildemor Gjest

Hei igjen Dette er jo et litt moralsk spørsmål også dette her. Du VET du har tatt radioaktiv jod - de som kommer til deg VET det ikke. Tror du at de ville kommet inn og svinset rundt deg hvis de visste at du var radioaktiv? Neppe, derfor ligger alt ansvar på deg, både for fremmede, samboer og dyret ditt. Du tar en behandling hvor legen gir deg en ukes sykemelding for at du ikke skal utsette kollegaer for unødig stråling. Det samme gjelder da selvsagt i forhold til de du omgås utenfor arbeid, men her ligger det fulle ansvar på deg. Hvordan dette er i forhold til dyr vet jeg ikke, men de har skjoldbruskkjertel de også.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Klart dyret må beskyttes.
    Hypothyreose blant hund er ganske vanlig. De har jo mye høyere stoffskifte og ender ofte på doser 5 ganger våre.
    pass på doggen og da.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2008
    Meldinger
    7

Interessant å høre at folk får vite at det kan være noe stråling i dagene etter radio-jod ! Selv fikk jeg en dose i 2001, og gikk på jobben dagen etter. Ingen advarsler eller sykemelding (tok bare en feridag den dagen behandlingen var på eget initiativ, mest for å få være litt i fred). Beskjeden var "hvis du føler deg dårlig etter noen måneder, så få tatt en blodprøve, noen få pasienter ender opp med lavt stoffskifte, nemlig". Lite ante jeg at sannsynligheten visst er temmelig høy for å få lavt stoffskifte ...

Mitt råd vil være: Få tatt blodprøver regelmessig i lang tid fremover etter jodbehandlingen selv om du føler deg OK. Hvis du utvikler lavt stoffskifte er det viktig å oppdage det fort. For tro meg - symptomene på lavt er uendelig mye værre enn dem på høyt.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

du sier: For tro meg - symptomene på lavt er uendelig mye værre enn dem på høyt.

Hmmmm ikkje heilt enig her...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Hva er verst - for mye eller for lite ?
    Vi for tro det er individuelt hva den enkelte føler som verst ?
    Noen av oss har jo prøvd begge deler, men en må skjelne mellom en for høy dose Levaxin og at det er ens egenproduserte som jager en.
    Og så er det jo grader av begge deler da - det gjør det vanskelig å sammenlikne.
    Men ille er det !

Det virker som legene er mer oppmerksom på en overfunksjon enn på en underfunksjon.
    De kan godt la en pasient gå år etter år med lavt stoffskifte, men litt over, da er det strakstiltak.
    Det er klart at en overfunksjon skal tas hånd om - men det skal jaggu en underfunksjon også !
    En kan iallfall vurdere de sosiale skadene som ganske like, og bare DET burde få igang tenkeren på noen og enhvær i behandlermiljøet !

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn