Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    83

Standard Liothyronin-historier

Har gått jevnlig til legen med 8 ukers mellomrom det siste året etter en superknekk i fjor høst (medisinert siden 2001). Har oppjustert Levaxindosen hele veien, fra 100 mcg daglig i november 2007 til 150 mcg i dag. Energinivået har kommet seg betraktelig, men føler fortsatt at det mye å gå på i toppetasjen, for å si det sånn...

I juni var mine prøveresultater TSH 0,7 (0,3-4,5), FT4 16 (11-24), FT3 4,6 (3,5-7,0). Etter dette ble levaxindosen oppjustert med 100 mcg i uka - tok økningen gradvis i sommer.

I dag viste prøvene mine TSH 0,5 - FT4 15 - FT3 3,6. Ble mildt sagt overrasket over at vedriene hadde gått ned ettersom dosen var økt siden juni. Og ikke desto mindre var overraskelsen da legen foreslo at tiden var inne for å prøve Lio - ettersom hun har uttrykt sin skepsis mot Lio tidligere. Og ikke nok med et - hun mente jeg ikke skulle redusere på levaxindosen selv om jeg begynner på Lio - 20 mcg pr dag.

Ble mildt sagt forbauset fordi jeg trodde vi skulle tyne Levaxindosen til det maksimale, men det mente hun hadde liten hensikt . Ettersom jeg er hysterisk redd for å bli overdosert foreslo jeg på eget initiativ (!) at vi kunne bgynne på 10 pr dag og heller øke. Så der er jeg nå.

Selv om jeg har lest i forumet til øyet ble stort og vått om dere andre som kombinerer, kunne jeg gjerne tenkt meg å høre litt mer om hvordan dere gjør dette i praksis. Tar dere Lio sammen med Levaxinen? Tar dere to ganger pr dag? Jeg tar Levaxinen om kvelden, og innbiller meg at Lio er en slags "superinjeksjon" - risikerer jeg heretter at det blir full turning i senga om natta og evig forvisning til enerom? Er det OK å ta den sammen med mat? Det er nemlig derfor jeg tar Levaxin om kvelden - har ikke tid til å vente på morran

Ser jo også at de fleste reduserer Levaxinen når de begynner på Lio. Noen som har erfaringer med å bare kjøre på uten reduksjon av Levaxin? Ser jo at de fleste også må opp i Levaxindose igjen etter en tid uansett.

Jeg er så spent på hvordan dette virker - ser jo at enkelte er superfornøyde - og håper selvfølgelig at dette skal bidra til at jeg blir tilnærmelsesvis "mitt gamle jeg" .

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Re: Liothyronin-historier

Jeg har sett at flere doserer om kvelden, og er fornøyd med det.
    Men - - - kroppen selv doserer jo om morgenen. Da er det frislepp på alle hormoner, dette nok for å komme igang på dagen.
    Den T3 kroppen bruker får den fra to kilder.
    1. De-jodinasen, som omdanner fT4 til fT3 i en jevn strøm som bare nesten er tilstrekkelig til å forsyne kroppen.
    2. Resten av kroppens T3 får den direkte fra kjertelen.
    Nøyaktig mengden som kroppen trenger justeres i siste "minutt" ved hjelp av en prosess som inaktiverer det overskytende fT3.
    Den flytter bare et av jodatomene, så kommer de ikke gjennom cellemembranene. (rT3 - revT3 eller -T3)

Kroppen er avhengig av en jevn strøm T3, og dette er bare i kroppen få timer før det er behandlet eller forbrukt.
    Jeg synes derfor at de som sier at 5µg av gangen høres mest fornuftige ut, så heller flere ganger utover dagen.
    1x20 har du bare glede av et par timer - det overskytende inaktiveres jo.

Det kan høres helt ufornuftig ut å ta Lio. om kvelden - da skal du jo sove.
    Men stoffskiftet sover aldri - det jobber hele longa natten og restituerer deg til dagens dont.
    så jeg vet ikke......
    mye må prøves, det er jo forskjellig hva vi trenger selv om vi lider av samme tilstand.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    154

Etter å ha prøvd Levaxin et par måneder ble jeg satt på Lio i tillegg siden prøvene ikke hadde gått opp så
    veldig mye. Jeg har stått på 75 mikrog. hele tiden. Fikk 30 mikrog. Lio i tillegg. Jeg har blitt bedre. Gikk først på bare Levaxin i to mnd. Om jeg ble bedre fordi jeg fikk Lio i tillegg, eller om det bare var fordi det hadde gått lenger tid vet jeg ikke.
    Jeg deler dosen i tre. Morgen, middag og lunsj. Jeg merker ikke noe ekstra kikk etter å ha tatt pillene. Formen min oppfører seg normalt utover dagen.
    Dvs: Kommer an på hva man har gjort. Har jeg vært på jobb en dag, er jeg mer sliten morgenen etter enn om jeg har hatt fri. Jeg er 50% sykemeldt pga dette her. Er mest sliten i femtiden hvis jeg gjør en del forskjellige ting om dagen.
    Tablettene bør tas en halvtime før mat. Du må jo være veldig kjapp om morgenen hvis det blir for kort tid fra du står opp. Hvis du tar de med en gang du står opp og så går og steller deg og kler på deg, har det vel gått 20 minutter kanskje? Jeg tror det holder med 20 minutter før du spiser. Eller er du enda kjappere med å bli ferdig om morgenen? I såfall bør jeg lære noen triks. Men husk å ta deg litt tid til ting for å unngå å stresse

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Det er endel misforståelser om Liothyronin og mat, og det har lenge stått gale opplysninger om dette på pakningsvedlegget.
    Liothyronin påvirkes ikke av tarminholdet eller hva du spiser sammen med det.
    Noen hevder at det bør taes til mat fordi det da forlenger opptakstiden, noe som er en fordel.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2008
    Meldinger
    14

Jeg har fået oplyst af en endokrinolog af man skal tage eltroxin og Liothyronin så sent på aftenen inden sovetid,da de begge optages bedst om natten-

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Det er mulig Kirsten54 - at det er mest økonomisk å ta dem om kvelden, men kroppen doserer jo selv om morgenen.
    Morgenen er et hormonellt frislipp som - hva vet jeg egentlig - vel har en betydning.
    Min enkle "filosofi" er å prøve å gjøre det på samme måte som kroppen selv ville gjort det.

Men noen her har jo funnet at de synes det er best å ta dem om kvelden - bare det fungerer for en selv er det jo fint.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    83

Jeg tar Levaxinen om kvelden, og det fungerer helt fint. Merker ikke noe i forhold til nattesøvnen i alle fall. Så deler jeg opp Lio'en med 5 mcg til frokost og 5 mcg til middag.

Jeg kan ikke si at jeg har merket den helt store endringen etter snart to uker på Lio. Litt mere stabilt humør kanskje. Dog var jeg skikkelig "superwoman" de to første dagene - men det var kanskje bare psykisk? Bør jeg øke til 2 x 10 mcg for å se om det har noen effekt?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jeg merket også stor bedring de første dagene jeg tok Lio, men den forsvant.
    Så stoppet jeg, og prøvde igjen 3mnd senere uten at oppstartsbedringen viste seg. Jeg merket ikke at jeg tok dem.
    Så begynte jeg å øke dosen og kortet inn avstanden mellom dosene, men det hjalp ikke.
    Det var kun aller første gangen jeg merket noe, og siden effekten var så positiv prøvde jeg ganske intenst å finne den igjen.
    Men det gikk ikke.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    83

HULK !!!!!

Jeg hadde ventet meg så mye mer.... som for eksempel at jeg skulle slippe å stå nedlesset med 14 handleposer, febrilsk letende etter nøkkelknippet i håndveska, for deretter å oppdage at jeg har dem jo i handa jeg leter med

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    12

Når jeg begynte med levaxin tok jeg dem på morgenen for det sto på pakningen. Etterhvert begynte jeg å ta dem på kvelden (siste 3 år) siden jeg ble gjort bevisst på å ikke ta dem 2 timer innen enkelte vitaminer/mineraler. Merket ikke noe forskjell ved morgen eller kveld. Den senere tid har jeg tatt litt mer tak i livet mitt og forsøker å få kontroll over mitt stoffskifteproblem. Etter råd fra dette forumet har jeg nå begynt å ha vekkeklokken på og tar dem (100mg) i 5-tiden på natten, dvs noen timer før jeg skal stå opp. Jeg har alltid erklært meg B-menneske og mitt slit på morgenen har vært lett å forklare ut fra dette. Men nå, kryss i taket, er jeg mye mer utvilt og står opp enklere og ofte frivillig... Verd og forsøke, og det blir fort en vane å våkne å putte tablett i munnen og sovne igjen.. legger dem klare på nattbordet.

Nå har jeg nettopp fått tips om Liohyronin, og vil forsøke fordele disse utover dagen. Blir spennende å erfare, og jeg velger å se litt lys i tunnellen... små skritt

Side 1 av 2 12 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn