Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    sandefjord
    Meldinger
    133

Standard Ikke LIO, men TRIJODTYRONIN

Fikk jeg det riktig nå tro ? Altså lurer jeg på om noen kan fortelle meg litt enkelt om
    hvordan dette fungerer og om eventuelle bivirkninger. Tips ? Endo`n min vil prøve ut dette på meg.

Nok en hilsen fra

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Re: Ikke LIO, men TRIJODTYRONIN

Lio = Liothyronin, som er et handelsnavn for en tablett.
    Tabletten inneholder Trijodthyronin som er kroppens stoffskiftehormon T3.
    Kroppen lager dette av Thyroxin (T4), som er innholdet i Levaxin.

Disse hormonene har navn etter hvor mange jodatomer som er festet til dem. T4 har 4stk jodatomer - osv.

Kroppen skaffer seg stoffsikftehormoner fra to kilder :
    1. Den langsiktige forsyningen kommer fra kjertelens T4 som er 75% av produksjonen. Denne bindes umiddelbart etter produksjonen til et protein (TBG) og dette er kroppens måte å lagre hormoner på. Etter 3uker på lager omdannes T4 til T3 av en prosess som heter de-jodinasen. Prosessen og skal sikre det grunnleggende behovet for stoffskiftehormoner..

2. 20% av det kjertelen produserer er T3 som er klar til bruk umiddelbart. En del av denne produksjonen blir omgjort til inaktivt T3, -T3 eller rev.T3.
    Kjertelen vil altid produsere for mye, så prosessen som inaktiverer T3 ses av noen på som den siste finreguleringen kroppen gjør av stoffskiftet.

Men når kjertelen ikke produserer, og man spiser bare Levaxin kommer all T3 fra prosess nr.1.
    Denne ene kilden må også dekke bidraget fra prosess nr.2.
    Følgen er at man må spise mer T4 for at kroppen får så mye T3 som den hadde når kjertelen virket, og kroppens T4 lager må derfor være større enn det var.
    Det betyr at de grenseverdier som er satt av friske mennesker ikke gjelder for "oss", vi må ha en høyere øvre terskel for fT4 enn den som brukes idag.

Vi må altså ha en høyere fT4 måling for at kroppen skal lage den samme mengde T3 som vi hadde den gangen følte oss bra.
    Og det fører nødvendigvis til at TSH blir lavere. Det er det desverre ikke noe å gjøre med !

TSH er helt uten funksjoner når kjertelen ikke virker, så det har ingen betydning om den er null.
    Denne viten må før eller senere føre til at man forkaster metoden med å dosere pasienter etter TSH-verdien. Det er rett og slett ikke faglig hold for å gjøre det !

Hos noen av oss for TSH en høyere verdi enn null, og det kan jo være en brukbar ordning å merke seg den som et holdepunkt i doseringsspørsmål.
    Men at alle skal doseres til TSH=1 eller at alle skal hode seg innen for de grenseverdier som jo er satt av antatt friske mennesker - er tull.

Det ble langt dette, men meninga med å skrive dette er bare for å si at neon ganger kan en høyere Levaxindose dekke kroppens T3-behov bare ved å øke den.
    Behandlermiljøet gjør ikke dette fordi TSH da, etter deres mening, blir for lav.
    Og det er en mening de ikke fagelig kan begrunne.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    sandefjord
    Meldinger
    133

Hei Finn !
    Klart og oversiktlig svar. min TSH var sist på 0,09. fT4 ogfT3 svarene husker jeg ikke. Har rotet de bort, mest sannsynlig i søpla sammen med reklamen.... De var i alle fall innenfor referanseverdiene, men det hjelper ikke meg når jeg har de samme symptomene som rett etter at jeg ble overmedisinert for snart 2 år siden. han, altså endokrinologen sa at vi kunne prøve Lio for å se om det hjalp...."da er det i alle fall prøvd", sa han.
    hadde vært fint om noe av tåka forsvant slik at jeg ikke setter meg i andres bil og fortvilet prøver å få nøkkelen min i tenningslåsen. Godt at en har en humorist i magen. Takk igjen , Finn. Kommer tilbake når jeg ser hvordan dette går.

Søndagsklem fra

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Ja, fint med tilbakemelding. Det er mange som lurer på dette.

Jeg glemte å få med at om en ikke får tilstrekkelig effekt av bare Levaxin, bør en selvfølgelig prøve Liothyronin.
    Det er ingen fare med å prøve eller bruke dette.
    Jeg har prøvd store doser over en måned og sluttet brått uten å merke at jeg gjorde det, men så virket det heller ikke på meg da.
    Jeg gikk videre til Armour, og det virket !

Det kan virke som at de legene som er lydhøre til pasientene sine og istand til å foreslå Liothyronin, jobber etter følgende :
    De øker Levaxindosen til TSH blir lav og hvis det ikke dannes nok T3 da, prøver de om et tillegg med Liothyronin kan hjelpe på pasientens symptomer.
    Det kan godt tenkes at en får best effekt av det da, men det er egentlig bare å prøve om det funker.

Jeg har også vært forbannet over at låsen var gått istykker på bilen min - til jeg oppdaget at jeg hadde parkert i en annen etasje.......
    Det påkaller jo endel andre hormoner, men det må vi leve med tror jeg.
    Hverken Lio eller Armour har klart å forbedre meg.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Liothyronin er ikke engang et handelsnavn (merkenavn) , men en ennen betegnelse for t3, og man finner stadig utenlandske artikler om stoffskiftet som bruker liothyronn og trijothyronin om hverandre.

Hos meg var det som om en mann stod bak meg og dro en sor vattdott ut av hodet mitt når jeg prøvde liothyronin først.

en ting til: start med en kvart tablett om dagen, samme hva legen sier, vi har lest her at noen leger har gitt pasienter en hel tablett om dagen (som tilsvarer 80mg levaxin)

nora

Medlem siden
    Aug 2008
    Meldinger
    14

Hej Finn
    jeg vil høre dig ,da du skriver du har prøvet liothyronin-jeg er ikke blevet rask af eltroxin gennem ½ år og har nu fået lægerne til at prøve med Liothyronin 20 mikrogr pr dag de første 14 dage og hvis jeg ingen effekt havde skulle jeg stige til 40 mikrogr pr dag-
    Jeg vil høre dig ,hvor meget du tog om du havde bivirkninger -jeg syntes jeg har fået det lidt bedre ,men ikke helt ,men måske jeg bare sku øges nu i dosis efter 10 dage -Er der noget farligt i at tage dem ?
    Hilsen Kirsten DK

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Det er helt trygt å ta Liothyronin, så de kan du rolig bruke.
    Alle som ikke får nok effekt av kun T4 bør undersøke om et tilskudd av T3 kan hjelpe.

Jeg har sett at man først bør øke sin T4 dose for å se om kroppen kan lage tilstrekkelig T3 på egen hånd, men det ene kan være like godt som det andre.
    Det viktigste er jo at man blir bedre.

Ikke alle har noen effekt av Liothyronin. Noen kan også få negative symptomer, så man skal bare prøve seg frem.
    Jeg vil jo ikke råde deg til å gå rett på med en hel 20µg.
    Del den i 4 og ta en kvart.
    Virkningen er bare noen timer, så det er bedre å ta flere ganger hvis man føler behov for det.
    Virkningen er svært individuell.
    Jeg hadde ingen nytte av dem. Jeg følte bare litt forbigående varme i kroppen en times tid efter dosen. Jeg prøvde å øke dosen og prøvde til sist en 20µg 5 ganger i døgnet uten å få mer enn litt forbigående varme ut av det. Jeg målte også frit T3 til over 20.
    Så stoppet jeg plutselig for å se om jeg fikk noen virkning av det, men jeg merket heller ikke noe til den plutselige stopp.

En frisk kjertel produserer 75% T4 og 20% T3 og det er jo ikke meningen at Liothyronindosen skal behøve å være mer enn det, så får du ikke noe ut av 20µ så tror ikke jeg at du får noe ut av 40µ heller.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

I n'Finn's tilfele viste det seg at Thyroid USP, altså for eksempel Armour Thyroid eller Westhroid eller lignende, endelig hjalp. det er fordi det er en annen, mer naturlig form for stoffskiftehormon, og bundet til Albumin, og det er ikke forurenset med de vanlige nedbrytningsstoffene som kunstige sstoffskitehormontabletter er.
    Sstoffskiftehormoner er strengt enantiomeriske, altså høyre-eller venstredreide molekyler. I vårt tilfelle trenger vi rene venstredreide molekyler.
    Naturlig thyroxin lages av naturen, og den kan bare lage L-thyroxin, som er venstredreid.
    I kjemisk produskjon fins det mer eller mindre forurensninger av D-thyroxin, plus at prosessen å lage tablettene trenger høøy varme, og da degraderes de aktive stoffene til nedbrytningsprodukter og de kan tette til reseptorene hos følsomme personer. det fins sikkert også personer med defekter i reseptorene, det fins jo i alle andre tilfeller, så hvorfor ikke i stoffskiftesykdommer.

Forresten er det kjent at H.Pylori omdanner L-thyroxin til D-thyroxin i magen, hvis man har H.Pylori altså. (fins referanser til det i www.pubmed.com)
    Det er mulig at H.Pylori ikke greier å rote med naturlig thyroxin siden den kommer i en annen form bundet til Albumin.

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Vet faktisk ikke om jeg har Helicobacter, det har jeg vel ? Er det ike bare når det er for mange eller noe sånnt ?
    Jeg har aldri hatt antydning til magesår eller noe med magesekken.

Like før jeg startet på Armour måtte jeg innlegges med divertikulitt og intravenøs antibiotika og div,
    Far led av dette, men han fikk aldri diagnose eller behandling for stoffskiftet, og Levaxin hadde sansynligvis ikke hjulpet ham heller.
    Armour ble min redningen der - også.

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn