Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    5

Standard er det ikke lettere om noen lager en graph for Tsh osv?

Hei er ny på dette forumet, fikk diagnosen Hypothyreose for vel en uke siden og har siden det lett etter en side hvor jeg kan se hvor "gale" mitt stoff skifte er i forhold til resten av gjengen

jeg har kun resultatene av TSH og FT4, men det er vist nok ifølge min lege som nå har gitt meg Levaxin 25mcg som star dose til vi kan teste igjen om et par ukers tid...

mine verdier er

TSH: 38,50
    FT4: 9,3

noen tanker?

lurer på om eg skal ta kontakt med en Stefnir Gudnason som noen anbefalte her i Bergen...men vil vente litt-..

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Re: er det ikke lettere om noen lager en graph for Tsh osv?

Syns dosen du fikk var rimelig ut fra blodprøven, men du får nok snart behov for å øke den.
    Virkningen, om du i det heletatt kjenner den, vil forta seg etter en tid, og da er det til for å øke dosen.
    Det vanlige er å øke med 25 når dosen er under 100 og halvparten når den kommer over 100.
    Det er ikke lett å finne ut når det er på tide å øke, særlig ikke når man ikke har erfaring med slikt, men det tar iallfall en måned før doseøkningen begynner å få effekt på selve stoffskiftet. Likevel kan en ofte merke effekten tidligere.

Akkurat dine blodprøver er ikke sammenliknbare med andres blodprøver. Dine verdier ville virket helt anderledes om det var noen andre som hadde dem, og denne personen ville forklart symptomene på sin måte. Og de som leste dennes forklaring, ville tolket ordne ut fra sine erfaringer.
    Og da ender man opp med mange varianter.......ikke så lett dette.

Det som er lett - det er at du skal stole mest på deg selv og hvordan du opplever symptomene, og stå på ditt.
    Det finnes ikke den blodprøve i hele verden som kan fortelle deg hvordan du har det !
    Det er DU som er facit - blodbrøvene prøver bare etter fattig evne å formidle.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    5

oki, så det er en så pass "uklar" sykdom at det ikke finnes en ren facit...?

håper eg føler meg bedre til eksamens perioden begynner då :P

takk for hjelpen

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Det er iallfall en sykdom som skaper en masse uklarhet, både i hjernen og med hensyn til alle de forskjellige symtomene.
    Legene ynder å kalle dem "diffuse" - men det er bare fordi de ikke har dem selv...........
    Dette er et langt lærret å bleke, men lykke til med eksamen iallfall !

Tror forresten at du har visse krav på eksamensdagen fordi du har hypothyreose.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    5

er morsomt det der, fordi eg har alltid antatt at eg var oppegående, men no når eg vet at eg har denne lidelsen, så ligger eg merke til hvor treg tankegangen min til tider er osv...tror medisiner vil være for meg som det var for pasientene i Rainman, bare mer langvarig forhåpentligvis

eg vet ikke helt hva symptomer eg egentlig har, fordi eg har mest sannsynlig hatt det så lenge eg kan huske men, det vil jo vise seg når eg finner dosen min...

joda er jo fare for og få hypokonder stempelet osv... hadde leger hatt en type teknologi som ga dem mulighet til og kjenne en annens smerte osv så hadde mye i verden vært anderledes tror eg nok ja...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: er det ikke lettere om noen lager en graph for Tsh osv?

Sitat Opprinnelig skrevet av evonnove Vis post
    Hei er ny på dette forumet, fikk diagnosen Hypothyreose for vel en uke siden og har siden det lett etter en side hvor jeg kan se hvor "gale" mitt stoff skifte er i forhold til resten av gjengen jeg har kun resultatene av TSH og FT4, men det er vist nok ifølge min lege som nå har gitt meg Levaxin 25mcg som star dose til vi kan teste igjen om et par ukers tid... mine verdier er

TSH: 38,50
    FT4: 9,3
    Sitat Opprinnelig skrevet av Finn Vis post
    Syns dosen du fikk var rimelig ut fra blodprøven, men du får nok snart behov for å øke den.
    WOW! Kun 25 mcg Levaxin ved TSH på 38,5 er i hvert fald ikke nok og heller ikke "rimelig". Så lille en dosering kan højst reducere TSH og det kan medføre faldet af FT4 fra de, i forvejen små 9,3. Det vil yderligere forværre symptomer på hypothyreose. Læs her hvorfor for lav dose kan være værre end ingen behandling...

Tråden er 4 år gammel og sidste gang evonnove har postet på forummet var i efteråret 2008....

Jeg har bestemt mig for at svare i en for længst glemte tråd fordi man kan aldrig vide, hvornår nogen kommer forbi næste gang og risikerer at blive vildtledt.

Sagen er, at jo højere TSH og lavere FT4, jo højere bør startdosen af Levaxin være fra starten, hvis FT4 ikke skal reduceres mere end den allerede er. Ved så højt TSH ville startdosen på 75-100 mcg Levaxin være langt mere effektivt.

Alternativt kan den lave dose øges med få dages intervaller så den foreløbige slutdose ender et sted i nærheden af 1,8 - 2 mcg Levaxin pr kg kropsvægt, ca 6 uger efter.

Derimod hvis man har været syg (af hypothyreose) længe nok til at udvikle op til flere symptomer fra binyrer (lavt blodsukker/hypoglykæmi, sukkerhunger, kulhydrat-hunger, svimmelhed, ekstreme anfald af træthed, omvendt energi-mønster = træt om morgenen og mere "vågen" sen aften/nat, ellers flere symptomer her...) - da skal Levaxin startes op noget blidere, og øges langsommere over længere periode til man ender i nærheden af disse 1,8 - 2 mcg Levaxin pr kg kropsvægt, ca 12-16 uger efter.

Foreligger der mistanke om at binyrerne er påvirket, burde behandlingen med Levaxin ledsages af forholdsregler med sigte på at mildne binyrernes reaktion på behandling af hypothyreose. Ellers vil behandlingen enten ikke virke eller virke kun begrænset. Ruth har skrevet en fin praktisk vejledning til folk med "trætte" binyrer her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=11987 Alt andet lige og uanset hvor (lidt eller meget) fremskreden hypothyreose er hos den enkelte - vil denne vejledning gavne bredt, også dem hos hvem binyrerne endnu ikke er overbelastet af hypothyreose, fordi rådene i vejledningen netop også forebygger faren for overbelastning.

Sitat Opprinnelig skrevet av evonnove Vis post
    håper eg føler meg bedre til eksamens perioden begynner då
    .... mon evonnove har bestået sine eksamener, med TSH på 38,5 og 25 mcg Levaxin/dag? Det håber jeg...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn