Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Jul 2008
    Meldinger
    37

Standard Et spml om ACTH

Hei!
    Er det noen som vet noe om hvor høy ACTH skal være før det er grunn til å reagere? Jeg målte ACTH og kortisol på morningen. ACTH var 20 (skal være under 10) og kortilsol var fint innenfor ref.området. Husker ikke akkruat hva det var.

Kan dette være tilfeldig målt, og ingenting å bry seg om, eller bør jeg spørre om en ny prøve på dette? Kan jeg ha "slitene binyrer"? Kan man få dette av å ha gått med hypotyreose lenge uten medisiner og dermed "stresset opp" kroppen?

Noen som vet?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Re: Et spml om ACTH

Godt spørsmål som mange lurer på.
    ACTH gjør det samme for binyrene som TSH gjør for skjoldkjertelen. At denne må være høyere for å produsere riktig mengde cortisol er jo noe en bør tenke over.
    En bør sikkert ta de antistoffprøvene som gjelder for binyrene (var det noe med OH-17 og 21 - husker ikkenå)

Så er det skal og skal ......
    Hvis kroppen din fungerer med verdiene, så er det jo ok.
    Utgangspunktet bør vel være i DEG, så får man ta tester til hjelp og støtte for din situasjon, og ikke begynne med blodprøven, og så lure på hva som kan være galt.

ACTH og kortisol kan ti-doble seg (fra gjennomsnittverdien) under fysiske anstrengelser, ja tilogmed før slike. De reagerer bare på frykt og er jo kroppens fluktrespons.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2008
    Meldinger
    37

Husker at jeg hadde dårlig tid da jeg ventet på å komme inn for å ta prøven, følte meg stresset i kroppen. Så ACTH svinger mer, og stiger/synker raskere enn f.eks TSH? Tenker jo at det er stor forskjell på 10 og 20 i TSH, og den bruker vel litt tid på å svinge så mye. Det optimale for måling av ACTH og kortisol burde egentlig være på morningen før man står opp!?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

TSH og ACTH er styringshormoner som bare kan mottas av deres respektive kjertler. De gjør ikke noe annet i kroppen og det er for så vidt uvesentlig hva verdien av disse er.
    Det er cortisol som er viktig. (og thyroxin for TSH sin del da)
    Men verdien kan brukes i en vurdering av hvor mye ACTH som skal til for å lage en viss mengde cortisol, men dette er vurderinger av gjennomsnitt.
    Det finnes mange av oss som ikke er det...... og fungerer bra slik. Kanskje du trenger litt mer ACTH for din cortisolproduksjon.
    Om man vil finne ut om det skyldes at kjertelen er syk så finnes det jo flere antistoffprøver.
    TSH er treg - den endrer seg ikke mye på en uke.
    ACTH endrer seg hvert sekund for å gi kroppen en passe mengde cortisol.

Ellers er men vel på vei til å innføre spyttprøver. Det er tamponger men tygger på ved 4-5 tidspunkter i døgnet og det utføres hjemme.
    Disse måler fritt cortisol og gir en bedre tolking av produksjonen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn