Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13

Tråd: Anti-TPO

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Kristiansund
    Alder
    40
    Meldinger
    63

Standard Anti-TPO

Var hos legen igjen her tidligere i uka, og da sa han noe som jeg syntes var litt merkelig. Min anti-TPO har gått fra 111/118 til 69 denne gang, og det sa legen betydde at jeg mest sannsynlig var i ferd med å bli frisk, og snart ikke kom til å trenge medisiner mer. Har jo lest litt her på forumet, og fått forståelsen av at har du først antistoffer, så har du antistoffer, og kjertelen forsvinner etterhvert... Endokrinologen som jeg også var hos denne uka, sa heller ingenting om dette; men derimot at han absolutt ikke var fornøyd med prøvene mine ennå.

Etter som jeg forstår er det ulike ting som "trigger" og "roer" Anti-TPO?? Noen eksempler på det??
    Eliza - kronisk optimist
    Vimselitens dagbok

Change the world - one smile at the time

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard Re: Anti-TPO

Selen, opp til 200 µg/dag har flere rapportert om at nedsetter anti-TPO. Har også sett at clorofyll har effekt, feks Sun-Chlorella. Nora skriver mye om det her, så besøk siden hennes.
    Selen er også med å danne det enzymet som omdanner T4 til T3 så det er gunstig for stoffskiftet på flere måter.

Anti-TPO verdien følger normalt IKKE angrepets alvorlighetsgrad. 100 kan være mer alvorlig for en person, enn 1000 for en annen.
    TRAS følger alvorligheten, og det er nok noe misforståelser ute og går.
    MEN.
    Alle regler har ett unntak : Forbigående akuttsituasjoner. Har du en slik kan legens tolking være riktig.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Kristiansund
    Alder
    40
    Meldinger
    63

Har ingen barn nei, og ikke er jeg gravid heller...
    Nå skal det jo sies at denne legen ikke akkurat kan så mye om stoffskifte da (eller om å møte mennesker generelt)...
    Eliza - kronisk optimist
    Vimselitens dagbok

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Kristiansund
    Alder
    40
    Meldinger
    63

Ja, og så har jeg jo hatt symptomer i åtte år... Kan vel ikke akkurat kalles forbigående? Eller??
    Eliza - kronisk optimist
    Vimselitens dagbok

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Tyder jo på at det er legen din som er vimsete da
    Anti-TPO er et stoff som finnes inne i kjertelen. Først når det har gjort stor skade lekker det u i blodet, og kan da finnes i blodprøver.
    Det er kun thytroideas kjertelevev det angriper, og dette minker det på dag for dag. Når det ikke er kjertelvev igjen, så er det heller ikke antistoffer igjen.
    Hos noen forsvinner antistoffene helt, andre kan ha det hele livet.
    Årsaksforklaringen på dette er uklar.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Kristiansund
    Alder
    40
    Meldinger
    63

Takk for atter en god forklaring! Det var liksom det jeg trodde jeg hadde skjønt jeg også, helt til han legen begynte å tulle med hodet mitt... Definitivt vimsete lege, og vimseliten gleder seg til fastlegen kommer tilbake fra mammaperm i januar!
    Eliza - kronisk optimist
    Vimselitens dagbok

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    43
    Meldinger
    539

Heisann Vimseliten,

Jeg fikk vite av min lege i Nederland (internist og spesialist på hormon sykdommer) at Anti-TPO er noe som kan gå opp og gå ned. Man kan ha gode perioder og dårlige perioder.
    Har du først hatt Anti-TPO og det er klart at du har Hypotyrose (problemer med andre blodprøver), så blir man ikke frisk sånn uten videre.

Den fastlegen jeg har i dag sier forresten at Anti-TPO alene ikke kan gi deg diagnosen på stoffskifte sykdom. Det må andre blodprøver etc til for å kunne bevise dette (jeg vil nå også legge til symptomer, men det vil ikke han).

Siv Cath

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Kanskje fordi at en del mennesker lever med et lavt anti-TPO tall uten at de utvikler hypothyreose.
    Det regner man med et fordi testen ikke er spesifik nok, altså at den reagerer på noe annet.
    Skal visst være rundt 10%.

Men hvis man også har lave hormonforekomster er jo saken klar.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Denne legen roter da veldg.
    HVis det var sant at vi ble friske hvis antistoffene gikk ned, da ville jo alle ndokrinologer gitt oss en kur med prednisolon, som jo fjerner antistoffene.
    de har prøvd den behandlingen hos pasienter med anistoffer mot 21-hydroxylase (som forårsaker autoimmun binyrebarksvikt med iden) .
    ...
    Andre ting som påvirker antistoffene, er TSH (når man får nok levaxin, går ofte antistoffene noe ned),
    røyk, stress, jod, soya, alt man er allergisk mot (antistoffene stiger i allrgisesongen) og end el mer. Elaine Moore har listet op de tingene på nettsiden sin, og i bøkene. (de med Graves sykdom får mer dramatiske effekter av antistoffene, så de følger mer med om hva som trigger antistoffene, og de vil unngå en til graves-episode)

neo-mercazole, forresten senker også antistoffene. Har dog ikke hørt om at noen har fått neo-mercaole plus levaxin mot hashimotos (må da være begynnende hashimotos)
    Kjertelen blir jo ødelagt, og i tyskland sendes så godt som alle stoffskiftepasienter til ultralyd av kjertelen. Den blir straks mørk når man har hashimotos. Legen burde tatt seg en tur dit for å skjønne mer. eller fått en kone eller mor med stoffskiftesykdom. Først da skjønner de noe.

Jeg har dog hørt fa pasienter som har prøvd LDN mot hashimotos og det funket bra.
    nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Har fått med meg lite rundt behandlingsforsøk på thyroiditt.
    Har du noen linker på temaet Nora ?

Side 1 av 2 12 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn