Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Standard Mobbing av overvektige

Jeg legger denne inn under kategorien for lavt stoffskifte, fordi mange av oss med lavt stoffskifte også sliter med vekta.

For en ukes tid siden kom jeg over en nettdebatt som gjorde meg fly forbanna, mildt sagt. Den handlet om overvektige, og var så full av dritt, mobbing og hets at jeg holdt på å steile. Da denne debatten forekom i en av de største nettavisene, tok jeg kontakt først med moderatorene og klaget. Disse gjorde ingenting med saken. Deretter tok jeg kontakt med ansvarlig redaktør for tjenesten og gjorde det helt klart at dersom de ikke gjorde noe med debatten, ville jeg sende klage til PFU. Redaktøren svarte at "det var nok bare ment som ironi" etc. og aktet overhodet ikke å gjøre noe.

Nå har jeg skrevet en klage til PFU fordi jeg mener den debatten er i strid med både Vær Varsom-plakatens punkt om nettdebatter, samt avisens egne regler. Jeg vet det jobbes med å få en ny diskrimineringslov, og i det arbeidet er også Landsforeningen for overvektige med. Jeg har kontaktet foreningen og de stiller seg bak meg. De ba meg også om å sende kopi av klagen både til Barne-og likestillingsdepartementet, samt Likestillings-og diskrimineringsombudet, hvilket jeg har gjort. Jeg har alt fått svar fra begge steder om at de vil ta med seg innspillet i det videre arbeidet med ny lov.

Jeg trenger i den forbindelse litt hjelp fra andre overvektige som kommer over nettdebatter hvor overvektige mobbes og trakasseres. Jeg vil svært gjerne ha tips om hvor dette foregår, slik at jeg kanskje kan få et større grunnlag for å jobbe videre med denne saken. Send meg gjerne linker på pm eller på mail om dere kommer over noe jeg bør se på.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Re: Mobbing av overvektige

Bra gjort det Sonja.
    Håper virkelig du klarer å riste noe ut av dem !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,321

Thumbs down Overweight Haters Ltd.

Police probe 'Overweight Haters Ltd' card handed to commuters after shocked woman is given leaflet which branded her a 'fat, ugly human' and said:

'It's really not glandular, it's your gluttony' (gluttony = forslukenhet).

Here's the message on the card in full:

"It's really not glandular, it's your gluttony...

Our organisation hates and resents fat people. We object to the enormous amount of food resources you consume while half the world starves. We approve of your wasting NHS' (offentlig helsevesen/red.) money to treat your selfish greed. And we do not understand why you fail to grasp that y eating less you will be better off, slimmer, happy and find a partner who is not a perverted chubby-lover, or even find a partner at all.

We also object that the beatiful [sic] pig is used as an insult. You are not a pig. You are a fat, ugly human."

Woman handed card on Tube from an organisation which 'hates fat people'
    30-year-old received it from someone claiming to work at 'Overweight Haters Ltd'
    Police investigate 'fat-shaming' cards handed out on London tube
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    734

Standard Sv: Mobbing av overvektige

Ja noen skal det jo gå utover, og da er det vel på sin plass at de overvektige tar sin del av skylda for alt som er galt. (NB - ironi)

Som pasient jeg er jeg glad for at jeg er normalvektig og ikke røyker. Da slipper man hentydninger om at det kunne jo kanskje hjelpe å gå ned litt og å stumpe røyken . . Jeg tror overvektige føler på dette hver gang de skal fortelle om sine helseproblemer, selv om det ikke har noe direkte med deres vekt å gjøre.

Blant de overvektige jeg kjenner er det noen som er glad i mat, og noen som ikke er det i det hele tatt. Jeg kjenner flere relativt magre folk som legger i seg mye mer enn de trenger, bør de få lov til det, egentlig? Og overvektige som er energiske og friske, og magre som går til legen ofte . . .

Det er på en måte fint at Feit-haterne står fram, da går det an å motsi dem, og de må komme opp med mer fornuftige argumenter for å forsvare sin påstand.

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn