Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 15 av 15
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    71

Standard Re: Liotyronin - dosering

Hejsa!

Det er præcis sådan jeg er startet op - med succes. Hvis du føler dig overdoseret og stopper med Lio igen, er det ude af kroppen igen på ca. 1 døgns tid.

MVH lene

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    83

Jeg begynte på Lio for ca 2 måneder siden. Legen ville gi meg 20 mcg pr dag, men vi ble enige om å begynne med bare 10. Dette deler jeg opp i 5 mcg til frokost (morgenmat) og 5 mcg til lunch - hvis jeg vel og merke husker på å ta den til lunch . Jeg tar Lio sammen med mat. Jeg reduserte ikke på Levaxindosen da jeg startet opp, tar fortsatt 150 mcg pr dag.

Jeg har ikke merket de helt store forandringene, men jeg gikk noe ned i vekt med det samme. Det mest merkbare er imidlertid at øresusen er så og si helt borte! Utrolig - vet jo ikke om det har noe med Lio å gjøre. På den annen side er kvisene mine kommet tilbake. Jeg har vært veldig plaget med huden de siste 10 årene. Når andre var ferdige med sine pubertetskviser startet jeg liksom opp med mine :x . I år har jeg for første gang blitt merkbart bedre, men det har tiltatt noe etter at jeg begynte på Lio.

Jeg har ikke tatt blodprøver etter at jeg startet opp, så jeg vet ikke hvordan verdiene mine har endret seg. Jeg må vel ivei ganske snart. Har tatt prøver hver 7. uke det siste året, og det er jeg grundig lei av. Jeg har dessuten bestemt meg for å bli flinkere til å kjenne etter selv, og ikke være så opptatt av hva verdiene viser. Og alt i alt har jeg det ganske greit, kjenner jeg .

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Hej
    ..og tak for jeres svar og gode råd.
    Lægen der ordinerede Lio til mig vidste ikke så meget om det, han foreslog at jeg skulle spørge I andre herinde om råd ! Jeg er da kun glad for at han ikke bare slynger et eller andet ud om noget han ikke har forstand på. Men respekt for mig havde han ikke - han spurgte om jeg havde problemer i mit liv om jeg var glad for min mand - osv. - ja vi stofskiftepatienter har det ikke let - konstant er der en bagvedliggende "mistanke" om at man selv indirekte via psyken er hovedårsagen til sine egne problemer! NÅ men jeg fik recepten - og det var det vigtigste for mig.
    Vi blev enige om 10 mg dagl. i 14 dage og så evt. gå op til 20 mg dagligt hvis jeg ikke kunne mærke effekt. Eltroxindosen blev sat ned fra 125 mg til 100 mg. Jeg tog 10 mg på en gang igår og fik det rigtigt skidt - sov ikke i nat og komplet underlig i hovedet, hjertebanken og prikken osv. Deler nu dosen op i 2 som flere af jer foreslog.
    Spændt på om der vil være en effekt for mig.
    Da jeg startede med Eltroxin var den første måned fantastisk for mig med en bedring af mange af mine symptomer. Nu er jeg spændt på om Lio vil være god i starten og virkningen så aftage efterhånden - det håber jeg ikke - jeg synes nemlig snart at mulighederne for at komme helt på toppen er ved at være udtømte.
    Håber det bedste - for I andre også - og takker for de gode råd....
    Mange hilsner
    Gitte

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Hej

Flere af jer skriver at I ikke er gået ned i Eltroxin/Levaxin-dosis efter I begynte med Liothyronin som tillæg.
    Jeg er meget i tvivl og føler lidt at jeg "gambler" lidt for tiden - jeg er nervøs for enten at få for meget eller for lidt!
    Kunne læse i Haug's artikel at han anbefaler en nedgang i tyroksindosen - men hvis T4 så bliver for lavt? Er der nogen der kender til nogle links hvor man kan læse lidt om det modsatte synspunkt også?

"Det kan være aktuelt å forsøke kombinasjonsbehandling med tyroksin pluss trijodtyronin til pasienter som til tross for optimal tyroksindosering (TSH-nivå mellom 0,2 og 1,0 mIE/l) ikke føler seg friske. I slike situasjoner anbefales det å erstatte 50 µ g tyroksin med 10 µ g trijodtyronin. Tanken er at det vil sikre tilstrekkelig trijodtyronintilførsel til alle kroppens vev. Dersom trijodtyronindosen bare adderes til tyroksindosen, vil det kunne føre til at pasienten blir overdosert.
    Den daglige dosen ved kombinasjonsbehandling vil antakelig være omtrent 0,100 mg L-tyroksin + 10 µ g L-trijodtyronin. Det gir et tyroksin-trijodtyronin-ratio som tilsvarer forholdet mellom de mengdene av tyroksin og trijodtyronin som thyreoidea skiller ut per dag. Trijodtyronin absorberes raskt og kan gi plagsom hjertebank, varmefølelse og svetting en times tid etter tablettinntaket. Man burde derfor hatt en trijodtyronintablett av typen ”langsom frigjøring”, slik at stoffet blir frigjort langsomt fra tablettmatriks. En slik tablettype finnes ikke i Norge i dag. Plagene reduseres om L-trijodtyronintabletten tas om morgenen etter frokost, fordi det fører til forsinket absorpsjon. Et annet alternativ er å dele dagsdosen i to, en halvdel om morgenen og en halvdel om ettermiddagen. Døgndoser av L-trijodtyronin> 10 µ g gir ofte bivirkninger og bør unngås. "

Tak!
    og hej fra Gitte

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Haug gjør vel en gedigen feilvurdering her !
    T3 lages jo av T4 - ikke omvendt. Man kan ikke erstatte T4 med T3, så hvis din fT4 er i orden skal T4-dosen selvfølgelig ikke røres.
    En senking av T4-dosen vil medføre at fT4 blir lavere - og det kan man ikke leve med. Det gir feil signal til kroppens andre endokrine systemer.

Pro-hormonet T4 omgjøres til kroppens stoffsikftehormon T3 i en prosess ute i kroppen, bla i leveren. Denne prosess kan fungere for dårlig og lage for få fT3.
    Det kan avhjelpes ved å innta Liothyronin.
    Hvis kroppen kan bruke dette, vil den fungere bedre, og etter en tid kan det kan være at man skal justere Levaxindosen.
    Meldinger fra brukere viser at de like ofte justerer Levaxinen opp som ned.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 2 av 2 Først 12

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn