Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 14 av 14
    baremei Gjest

Standard Re: "overdosert" etter 9 år på medisin??!!

En FT4 på 32 når øvre grense er 22 er heftig overdosert, jo. De andre tallene i det siste innlegget er helt perfekte for min kropp. Hvis du følte deg bra da ville jeg tilstrebet å komme tilbake dit. TSH ville jeg ikke brydd meg noe om så lenge den har vært lav lenge.

Selv har jeg en TSH på sånn ca 0,02, men den bryr hverken fastlege eller spesialist seg noe om, den har "alltid" vært sånn, før jeg begynte på medisin var den aldri noensinne over 0,7 i en tiårsperiode.

Er jeg syk har jeg en ft4 under 15, er jeg frisk er den over 17, ideelt sånn rundt 19-20. FT3 har alltid vært perfekt på midten, nå som jeg bruker armour skrubber den oppunder øvre grense. For liten dose vises på ft4 som synker under 15, ft3 ned mot midten, tsh uforandret. For høy dose viser ft3 over normalen, ft4 nesten på topp og uforandret tsh.

Sånn er min kropp, kanskje ikke din. Men med en ft4 på 32 ville jeg nok tatt noen dagers pause før jeg begynte på en noe redusert dose, og uansett synes jeg 20mcg x 6 pr. dag høres usannsynlig og farlig ut. Så stor dose har jeg aldri hørt om før. Noen spesiell grunn til at du får så innmari mye?

Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    5

Hei igjen

Har tatt ny prøver - fastende denne gangen.-.. Tror nok sikkert det var medidin et par timer før blodprøvetaking som gav ft4 oppunder taket. Nå er alle prøvene tilbake til normalen -
    Ft4 19
    t3 3,1
    Tsh: 0,03

Så legen mener jeg skal prøve å redusere alt pga TSH. Har nå redusert til halvparten av min gamle dose og er både trøtt og sur..Får se hvordan det utvikler seg.

Jeg har fått så store doser fordi jeg ellers har vært veldig lav på T4... Kom ikke over 13, og det er lite for meg Er forøvrig helt enig i at dosene er sinnsyke!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Jeg tok en gang medisinen før blodprøven, og gjør det aldri igjen. Legene bruker det alltid mot deg når de diskuterer TSH.

Alle har et individuelt sted hvor de trenger ft4 og ft3. Normalt er for eksempelt tre kvart opp eller to tredeler opp.

Du kan bruke Emma's kalkulatorer eller denne som jeg har lagt likt til i nyttige- linker folderen her

http://hpu-info.gmxhome.de/test/laborzettel.htm

For å finneut om dine nye prøver, måtte jeg bla tilbake:
    "Dette har jeg brukt i 2 år og det har gitt følgende prøvesvar:
    Fritt T4: 19-22 (ref: 9-22)
    T3: 3,9-5,1 (ref: 2,3- 5,7)
    TSH: 0,03 - 0,07 (ref: 0,2- 4,0)"
    for å finne referanseområdene for å regne om til prosent.

Dette gir 77% for ft4 og
    ft3 25%
    Ft3 er velidg lavt, og jeg ville hatt depresjoner og andre hypo-symptomer med slike tall.
    Ft4 ser ganske fint ut. Men noen fungerer greit med ft4 nærmere 50%.

Det er mulig at en bitteliten reduskjon vil bringe ft4 litt ned men fremdeles i øvre halvdel, og ft3 opp.
    Men jeg tror ikke helt det vil hjelpe.

Helt personlig ville jeg sagt at du må ha mer liothyronin.

Halvering av dosen vil bare gjøre at ft4 blir for lav, men man kan jo alltid prøve noen uker.
    Jeg har kundårlige erfaringer med å prøve å få TSH opp.
    Og man blir aldri like bra som før, cellene mister en del av reseptorene, og de er jo som kjent avhengige av t3. For lav dose t3 skader reseptorenes evne til å ta imot stoffsikftehormoner.

Jeg er imot den teorien at man må dosere etter TSH. Ft4 og ft3 er bedre å dosere etter.

nora

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

TSH-regimet er "farlig" for mange av oss. Jeg ble syk da jeg ble medisinert ned, og da jeg i ettertid tok ut blodprøvesvarene mine, var TSH subrimert, men fT4 og 3 lå veldig pent /lavt an. Er ikke blitt folk igjen, så ikke la legen kjøre deg i grøfta!!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Side 2 av 2 Først 12

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn