Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 35
    Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Re: Nystartet på Lio. - og træt træt træt

Hej Anisa

Præparatet hedder Liothyronin 20 mikrogram fra Nycomed.
    Virkestoffet kan jeg ikke se - hvordan ser man mon det - det står ikke på indlægssedlen? Der er Lactose i?

Mvh. Gitte

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Ser ut som det er det samme som brukes her på berget. Noen har god hjelp fra det, andre merker ingenting!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    71

det er også det jeg får - uden problemer

MVH LEne

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Gitte, jeg har sett totalt t4 mot fri t4 - tall, og hos kvinner er som kjent totalt t4 en del høyere enn fritt t4.
    Jeg tror du er undermedisinert på t4, og eller at du også skulle økt t4 samtidig med liothyronin.
    Liothyronin senker nemlig ft4.

standard prosedyre her er også å øke t4-inntaket først før man prøver liothyronin. (men mange leger ahr ikke gått på det kurset. Synes å være helt tilfeldig.)

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Hej Nora

TAK - måske er det forklaringen på at jeg er blevet så syg efter at jeg er startet på LIO. I nat bestemte jeg mig for at nu skulle det være slut - havde den værste hjertebanken og arytmier. Jeg er også blevet så syg så syg efter at jeg er startet - fryser, kvalme, maveproblemer, totalt "groggy" - ja måske det er et synkende T4? Jeg har tænkt alt - måske overdosering - men det er svært når over/underdoseeringssymptomerne tit kan forveksles. Jeg har hjertebanken og slem hovedpine, ja det kan man jo både have hvis man er over/underdoseret - men min puls er lav omkring 60 (dog i nat omkring 80). Jeg har også rødt udslet i ansigtet i perioder og synsforstyrrelsere (synes det er som om at jeg ser alting i en "dæmpet" belysning.
    Ja du har nok ret i at jeg skulle være blevet på den samme T4-dosis. Jeg plejer at tage 125 mikrogram dagligt, gik første uge på på 100 mg Eltrocxin og 5 mg Lio. Den følgende uge tog jeg 125 mikrogram Eltroxin hver anden dag og 10 mg Lio. -men altså nu er jeg helt "crashet" og er nødt til at stoppe. Jeg tror da at jeg vil prøve at følge dit råd om gå op i T4 dosis, selvom lægen siger at mine tal er "fine" med den dosis jeg får. Ja æv desværre var LIO. ikke en lykkepille for mig - jeg tør næsten ikke at prøve igen - blev så skidt tilpas.... :(

Tak for - som altid - kyndig råd og vejledning..

Med venlige hilsner
    Gitte

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Gitte..jeg og har det STYGGE røde utslettet i ansiktet.Det blir bedre når jeg går på kortison, og da tror jo legene automatisk at det må ha relasjon til en eller annen betennelse. JEG tror det likeså vel har med at da blir stoffskiftet bedre; så undermedisinert(til tross for ""fine blodprøver"" -ja. Slik opplever jeg det. Og for aller første gang har jeg nå økt dosen min på egenhand (opp fra 125µg til 137,5µg/daglig)..Tidligere har jeg senket dosen for å få opp fT3, og har klart max å hente 2/10, men samtidig fått forsterka andre symptom negativt da fT4 synker for mye..hos meg.
    Legene sier som kjent at prøvene er fine,er jo innen normalen, må vite!!
    (Siste sjanse jeg gir syntetisk medisin før jeg evnt.vil prøve organisk).
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

rødt ansikt er et typisk underdoseringssymptom.
    Jeg husker bblant annet engang at jeg tok en biltur til Arvika og ble rød i tryne fordi jeg hadde brukt opp mer stoffskiftehormon pga reisen (ja, man kan bruke opp t4 på aktiviteter. Antageligvis også pga økt ft3....den øker jo metabolismen. Og samtidig øker behovet for cortisol...)

Skulle gjerne visst hva din frie t4 er. men jeg har som sagt sett begge og hos kvinner så er ft4 i prosent ganske mye mindre enn totalt t4. Alle kilder fraråder jo å bruke totalt t4 av den grunn.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    176

Er dette fakta nora? Jeg blir alltid så rød i trynet på slutten av en tøff og veldig stressende arbeidsdag f.eks. Har tidligere trodd at jeg konstant rødmer på en måte, men kanskje det kan være at jeg har brukt opp stoffskiftehormonene? Sier kanskje noe om hvor stressende jobben min er i så fall, jeg opplever dette aldri ellers.
    Autoimmune sykdommer:
    -Hypothyreose siden 1993 (tar nå 875 ug Levaxin i uka + 15 ug Lio daglig)
    -Cøliaki siden ca 2001
    -Vitiligo

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Hej
    Jeg bemærker mest at jeg bliver blussende rød lige efter jeg har spist og især om aftenen. Jeg tager stofskiftemedicinen om eftermiddagen, så der skulle de vel ikke allerede være opbrugt? Ret pudsigt...
    Mvh. Gitte

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    83

Jeg har også sluttet med Lio, Gitte. Egentlig en test for å se om jeg i det hele tatt merket noen endring på formen og fordi jeg ble så utrolig mye kviser.

Etter 10 dager er formen akkurat som før og kvisene er på retur. Så Lio var nok ingen lykepille for meg heller. Har det like greit uten rett og slett. Ser ikke bort fra at jeg kommer til å teste ut med å ta en restart om en stund, men har ikke de store forhåpningene.

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn