Viser søkeresultater 1 til 5 av 5

Tråd: cortisol

Medlem siden
    Aug 2008
    Meldinger
    41

Standard cortisol

Jeg har fått brev fra Aker hvor det står at jeg "viser noe dårlig svar i cortisol, og skal ta en ny test der jeg får lavt blodsukker som stimulerer hypofysen og binyrene til å produsere Cortisol." Er det noen som vet hva denne testen går ut på, og i tillfelle hvordan det behandles hvis det viser seg at jeg har lavt cortisol? Er det noe man kan gjøre på egen hånd?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Standard Re: cortisol

Vet ikke om det er dette de tenker på ?
    Du får se om du kjenenr igjen noe : http://www.pasienthandboka.no/default.a ... ntid=25574
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Vanligvis får man en ACTH-stimulasjonstest, og de får vanligvis til feil dose med ACTH, for man må bruke en brøkdel av dosen og legen må blande den ut selv. Hvis de ikke vet det, får man ved feiltakelse den store hestedosen og da blir responsen alltid "normal" siden den kan vekke til ive en død hest......den er 250µg. Den riktige dosen er 1µg.

Jo, det fins en slik test som du beskriver. har ikke hørt om noen som har fått den.
    Les mer om emnet på http://www.addison.no , evt. ring noen der.

Merk at de har offisiell Addison der, mens vi sliter med partiell addison, noen de freste leger nekter at finnes.
    De med komplett addison går statistisk sett flere år inn og ut av sykehus før de får diagnosen.

Vanligvis kommer partiell binyrebarksvikt av for dårlig behandlet lavt stoffskifte eller fra autoimmunitet (autoimmune tilstander sluker cortisol og da blir det relativt sett for lite cortisol hos noen, enda man ville hatt nok som frisk, og det vises dårlig på tester og man får vite det er alt sammen bare noe man innbiller seg...

Noen diverse linker
    http://www.drkaslow.com/html/adrenal_insufficiency.html se helt nederst

http://www.vanderbilthealth.com/pituitary/15471 her står spesifikt om denne testen tror jeg.

Merk at vanligvis er alle slike tester bare innrettet på komplett addison , slik at vi med partiell binyrebarksvikt bare får høre at alt er "normalt"

mer
    http://www.addisons.org.uk/info/diagnosis/page1.html
    http://www.endotext.org/protocols/proto ... frame1.htm er skrevet for leger og blir stadig oppdatert, en søsterside til http://www.thyroidmanager.org
    På endotext.org litt lenger nede står det at den testen de vil kjøre på deg er for sekundær binyrebarkinsufficiens:

"2. Secondary Adrenal Insufficiency (Pituitary or Hypothalamic)

c. Insulin tolerance testing (ITT)

WHEN TO USE THIS TEST: Patients in whom pituitary or hypothalamic disease may result in impaired corticotroph (or somatotroph) activity. Patients following pituitary surgery or pituitary radiation can be tested at any time, unlike the ACTH stimulation tests described above which are not useful in the acute setting. A random serum cortisol should be drawn prior to scheduling the test, as if the value is > 20 µg/dl, the test may not be helpful. This test, performed in our outpatient clinic, while relatively safe, requires a trained endocrine registered nurse to be present with the patient during the course of the test.

PROCEDURE: A 50 ml vial of 50% Dextrose should be at the patient's bedside in a syringe ready for injection before beginning the procedure.

An intravenous line is placed 30 minutes before the test for rapid phlebotomy, to eliminate a temporary rise in cortisol associated with a needle stick, and in order to have i.v. access for 50% Dextrose in the event of severe hypoglycemia. The i.v. line is to be kept open with 0.9% NaCl at rate of 50 ml/hr. Blood is drawn at 0' for cortisol (2 ml in a red top tube) and glucose (1 ml in a gray top tube). Blood glucose is also checked at the bedside with a glucose monitor.

Regular (short acting) insulin is administered as an IV bolus at a dose of 0.1 units/kg. Blood is sampled for cortisol and glucose as noted above at 10', 15', 30', 45', 60', 90' and 120'. Bedside nurse should monitor blood sugar more frequently if glucose drops below 60 mg/dl on the glucometer or if the patient complains of neuroglycopenic symptoms, such as fatigue, diaphoresis, hunger, lightheadedness or nausea. The test should continue until the blood sugar drops below 40 mg/dl.

In patients with diabetes on insulin consideration should be given that they may be insulin resistant. In which case, larger doses of insulin may be given. We usually begin with a single bolus of 0.1U/kg and then re-bolus with insulin depending on the response to the initial dose (either give the same dose again if there was some response but insufficient, or doubling the dose if there was only minimal response to blood glucose, or giving half the dose if the hypoglycemic response was close to the desired goal). This can be repeated several times until adequate hypoglycemia is reached.

Once the goal response of a glucose < 40 mg/dl is reached, patients can be fed a meal such as crackers and orange juice. Blood glucose should be checked at 5', 10' and 15' minutes post feeding. If there is no increase in glucose or a clinical response within 5 minutes intravenous glucose should be administered. If no response, then repeat bolus of glucose is suggested. If no response or iv access is lost, glucagons 1 mg im can be given.

SPECIAL CONSIDERATIONS: The test can be performed at any time of the day, although due to the need for patients to be fasting it is most conveniently done in the morning. If the patient is receiving hydrocortisone or cortisone acetate, the medication should be held for at least 12 hours prior to testing (if possible). Unlike the ACTH stimulation tests, the ITT cannot be performed while the patient is receiving dexamethasone, due to suppression of the hypothalamic pathways necessary to respond to hypoglycemia.

In general ITT is not recommended in patients with uncontrolled seizure disorder or significant coronary artery disease.

In order to determine if the level of dysfunction is at the hypothalamus or at the pituitary this test is sometimes used in addition to the CRH stimulation test. When the ITT fails to stimulate cortisol, but the CRH test does stimulate it is likely that the patient is having hypothalamic dysfunction.

INTERPRETATION OF RESULTS: Serum cortisol should increase within 30 minutes of the hypoglycemic response to > 20 µg/dl. If the serum cortisol at baseline is =18 the test may not be diagnostic as there are no standard values for subjects who start the test with high serum cortisol. Although the response of cortisol is more reproducible than that of growth hormone in the ITT, intra-subject differences have been reported (8, 23, 24).
    "
    Teting for binyrebarkinsuffisiens, vanligvis partiell, er ofte temaet på thyroid.about.com forumet, og vanligvis skal lavdose-cortosyn-testen kjøres (1µg)
    Her er en diskusjon: http://forums.about.com/n/pfx/forum.asp ... &tid=85336
    http://forums.about.com/n/pfx/forum.asp ... &tid=84447
    de pleier å rote til de testene...
    Har du hatt denne,og har de målt din ACTH og den var lav slik som min? Det betyr egentilg at de har rotet til den testen også, siden den må tas på glass som er i et glass med isvann og så må det straks pipetteres over i plastglass siden ACTH straks bindes til glass og da blir tallet lavt, slik som hos meg...

nora

Medlem siden
    Aug 2008
    Meldinger
    41

Hei!
    Tusen, tusen takk for grundig og nyttig informasjon. Jeg har lest igjennom, men syntes dette er fryktelig vanskelig. Skal finlese, så kanskje jeg skjønner litt mer. Jeg vet ikke navn på de testene jeg har tatt. Det var på bakgrunn av en laboratorieprøve legen mente jeg hadde noe lavt cortisol. (vet det var en blodprøve som ble lagt på is) Har i tillegg tatt en hormontest/provokasjonstest på Aker som ligner mye på det som er beskrevet i linkene over. Fikk da ulike hormoner intravenøst for så å ta blodprøver hvert 15, 30, 60 etc min. Jeg skjønner jo nå at jeg må be om grundigere info om hvilke prøver jeg tar for dette er innviklet.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Metoden du beskriver likner på det som kalles en Synactentest.
    Det monteres gjerne en veneflo på håndbaken og så får du en dose av styringshormonet ACTH, som man måler effekten av hvert kvarter.
    ACTH er et styringshormon som hjernen styrer cortisolproduksjonen til binyrebarken med, og det er cortisolmålinger man måler for å se om binyrene klarer å produsere i henhold til ACTH-dosen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn