Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard Tips mot vann ansamlinger i kroppen?

Sliter voldsomt med vann i kroppen for tiden, ser ut som Michelin mannen i føttene. 6-7 kilo på noen dager er helt vanlig for meg nå, føler også jeg blir mere tungpust, og tåler ikke anstrengelser i det heletatt før det kjennes ut som jeg skal besvime. Legene gjør ikke stort, fikk tatt en kjapp EKG på sykehuset, og kobla fra igjen, tatt blodtrykk og målt hvilepuls. EKG var normalt, blodtrykket da jeg kom inn var 179/85, og 139/85 etter ei stund hvile, hvilepuls var 84. De sier overvekta mi er skyld i dette, men nå har jeg ikke vært plaga med det her før i år, har hatt en lang periode der jeg har vært bra, men nå er det på han igjen, og formen er elendig, men nå gidder ikke legen engang å måle blodtrykk å lytte på meg når jeg er der, får ingeting for dette. Har vondt i føttene, er så hoven at det har gått hull i den ene foten som det kommer blank væske ut av, men ingenting blir gjort, de gidder ikke engang å se på føttene mine. Har smerter i brystet, og stikkinger, men dette kan jo være muskulært ikke vet jeg. Burde det egentlig ikke vært tatt døgn EKG av meg tro? Tips mottas med takk, lurer på hvilket postordre firma fastlegen min har kjøpt løyvet sitt fra.....

Helene
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Hei Helene...

Kjenner meg så innmari godt igjen i det du beskriver. Har hatt så mye vann i kroppen jeg også. En periode kunne jeg ikke bøye knærne helt og det samme med armene. Det var kjempevondt å gå. Jeg hadde før dette eksploderte gått med vann i anklene lenge. Gjorde aldri noe ut av det fordi det var så lite og det plaget meg heller ikke. Når jeg tenker tilbake på det nå, så burde jeg jo reagert den gang, men man har en tendens til å ikke se alle de små plagene samlet. Tror dette var forvarsleren til blodtrykksøkningen min. Jeg ble satt på medisiner (vanndrivende), hjalp litt, men blodtrykket kom ikke helt ned der hvor det burde vært. Endte opp med å skifte medisin (bruker nå cozaar) som ikke er vanndrivende. Når blodtrykket mitt kom ned i et noenlune normalt område, så merket jeg også bedring på vannet. Det er ikke helt borte, men så godt som.

Blodtrykket ditt er i grenseland, og til og med det mange leger mener er lett forhøyet - 140/85 er hvertfall helt siste steg før du kan kalle det mildt forhøyet. Dette er noe jeg ville holdt et øye med. Du kan kjøpe en liten blodtrykksmåler som du bruker på håndleddet på apoteket. Denne er fin å måle med hjemme. Det er jo sånn med blodtrykket at den svinger i løpet av dagen. Du skal derfor måle den til samme tid hver dag og aldri rett etter du har inntatt mat. Sitt rolig foran tv/pc i ca 30 min. før du måler. Jeg måler gjerne på kvelden i 8 tiden.

Her er de målingene legen bruker:
    Mildt forhøyet blodtrykk:
    Systolisk blodtrykk ("over streken") mellom 140 og 159 og/eller
    Diastolisk blodtrykk ("under streken") mellom 90 og 99

Du sier du er tung i pusten, men hører du lyder derfra? Dersom du har gurgle lyder eller du hoster mer enn vanlig, så bør noen lytte på lungene dine.

Andre tips:
    Er ikke legen din villig til å hjelpe, så MÃ… du bytte lege.
    Be legen om vanndrivende slik at du kan komme deg litt. NB!! Pass på kalium nivået ditt dersom du begynner med slike tabletter.
    Hold deg unna salt så langt det lar seg gjøre
    Sitt høyt med bena ved hver anledning
    Gjør det du kan for å få av noen kilo. Selv noen få kilo kan være med å hjelpe. (Jeg har fått god hjelp av reductil)

Sist men ikke minst... Når man får slike sprekker som du sier du har, så kan det fort gå betennelse i det. Pass på at du holder det rent!!

Håper du føler deg bedre snart. Det er ikke gøy å gå sånn og man bekymrer seg selvfølgelig når slike ting skjer.

Shanita
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Iløpet av Torsdag 29 november ble det skikkelig ille, var så stiv i føttene og hadde utrolig vondt i hele kroppen, så jeg tok kontakt med lege. Fikk time samme dag og dro bortover, legen tok en rask titt på føttene og spurte om jeg var forberedt på innelggelse noe jeg ikke var, men som jeg selvfølgelig bare måtte siden hun mente det kunne være hjertesvikt som var årsak. Ble som sagt innlagt, fikk EKG, tatt blodtrykk (134/77) og en vanlig standardundersøkelse da jeg kom inn, men alt var fint. Ble tatt en rekke blodprøver som også så høvelig greie ut bortsett fra stoffskifte sa legen som mente TSH burde ned mot 1, er 3,8 nå. Lå fra torsdag til tirsdag, siden de ville foreta bla: Røntgen av lunger og hjerte, Dopplerundersøkelse og døgnurin, ble også tatt prøver på elektrolytter. Konklusjonen var at det ikke var hjertesvikt, legen fant ingenting galt med det, prøvene på nyrer og døgnurin har jeg dessverre ikke fått resultaterpå enda. Legen merer iallefall det kan være noe med nyrene mine, og at venepumpene i føttene ikke pumper blodet godt nok opp til hjerte, så gjennstår det bare å se hva som skjer, er iallefall anbefalt å gå med støttestrømper, og sitte med føttene høyt. De dagene jeg lå på sykehuset tapte jeg ca 8 kilo, noe som sikkert var vann.
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Malvik
    Alder
    56
    Meldinger
    70

Standard

Jeg plages også med vann i kroppen.
    Styrer unna salt så godt jeg kan og jeg bruker kun seltinsalt og buljong.
    Slitsomt med denne vannsamlingen, hovner så sko blir for trange og ringene må tas av selv om de vanligvis ikke er trange til meg

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Vand i kroppen

Hej
    Jeg har taget næsten 10 kilo på siden jeg begyndte med stofskiftemedicin for snart 1 år siden. Det er jo helt vildt!
    Jeg har bemærket at mine ben virkede hævede og spænder som om jeg har vand i benene, måske det kan forklare noget af vægtstigningen? Har andre af jer også erfaringer ned vand i kroppen i forb. med stofskiftebehandling, eller måske skyldes det noget helt andet?!..
    Mange venlige hilsner
    Gitte

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    69
    Meldinger
    1,063

Standard Vand i kroppen.

Hei! Et av symptom ved hypotyreose kan godt være vann i kroppen. Jeg har selv hatt flere runder med det. Du får da ofte hovne ankler; og hvis du trykker på skinnleggen med en fingertupp og merket sitter igjen, er dette ofte brukt som tegn på vannansamling.....Og egenvekt for vann er jo -1- så da blir jo en liter vann(urin) en kilo.
    Hvis du har vann i kroppen, gir sikkert legen din deg vanndrivende.(jeg har brukt noe som heter BURINEX).
    Ved evnt. langvarig ,bruk må en være obs på mulig tap av mineralstoff!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Hei Gitte...

Sliter også med vann i kroppen og ingen forklaring på hvorfor. Jeg har hele 25 kg på meg nå siden jeg ble syk med blant annet stoffskifte problemer. Noe, men ikke alt er vann. Det som er merkelig er at vannet forsvinner helt i perioder.

Har ingen aning på hva det kommer av, men lurer litt på om blodtrykket mitt har noe med det å gjøre. Har nemlig høyt blodtrykk også.
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    177

Standard

Da jeg brukte Levaxin slet jeg og med mye vann. Hadde alltid hovne ben og også i ansiktet. Gikk opp frustrerende 13-15kg på et halvår. Men etter å ha begynt med Armour så forsvant det i løpet av kort tid. Kan endelig se ankelknokene og sener i foten

Mye vann i kroppen kan og føre til høyt blodtrykk.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard

For 8 år siden havde jeg meget vand i kroppen, og vejede 10-15 kilo mere. Efter konsultation med en allergolog og efterfølgende diæt, tabte jeg 10 kg på 10 uger.

Diæten for mig bestod af ingen sukker, cacao, kun 1/4 mælkeprodukter om dagen alt inklusive (mælk,smør, ost, creme fraiche,is), ingen rosenkål, blomkål, hirse, peanut, spinat, grønkål, majs, ris, malt, boghvede, tranebær, honningmelon, kiwi, konservingsmidler 100-399 samt E621 (det tredje krydderi). Desuden skar jeg drastisk ned på hvedemel og spiser mest groft brød.

Fra barn af har jeg ikke kunnet spise blomkål og jordbær.

Hvor forbavset blev jeg ikke, da jeg på internettet fandt at mange af de samme produkter provokerer skjoldbugskirtlen

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=george&dbid=47

Oversat og samlet fra flere internetsider ser det sådan ud:

- isoflavon soja, soja protein, soja pulver, tufu
    - Lithium og hjertemidlet cordarone
    - For lidt jod
    - Strumaprovokerende madvarer:
    rosenkål,
    broccoli,
    kålroe,
    majroer,
    kålrabi,
    radiser,
    blomkål,
    afrikansk kassava/maniok,
    hirse,
    babassu frugt,
    kålhoved,
    grønkål,
    sennep,
    fersken,
    peanuts,
    spinat,
    jordbær,
    (samtidig forebygger ovenstående dog kræft, brug med måde)
    - Stress, fluor, rygning
    For mig er der ingen tvivl om, at de 10 kg var væske i kroppen, der blev udskilt. Det bedste var, at jeg igen kunne føle med huden.

Efter at jeg har fået Eltroxin er jeg ikke gået op i vægt. Jeg har til tider vand i kroppen, så fødder og hænder/fingre hæver, men med tilstrækkelig hvile udskiller jeg vandet via urinen.

Ja, det er min erfaring, håber at det måske kan hjælpe andre.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    76
    Meldinger
    490

Standard

Da jeg skiftet til Armour gikk jeg så hurtig ned i vekt at det måtte være vann som forsvant. Buksegarderoben måtte byttes etter en måned.

Ikke alle har denne erfaringen med Armour - men skulle man ikke få avgjøre om man vil prøve selv ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 3 123 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn