Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Cathrine... Gjest

Standard Diabetes, høyt stoffskifte, Neo Mercazole

Hei,en liten for historie...Alt startet for ca 1 1/2 år siden,fikk da konstantert diabetes og høyt stoffskifte.Ble satt på neo mercanzole i ett år uten ønsket virkning. Fikk radiojod i ca Mars 2005,og virkningen ble veldig lavt stoffskifte,har nå akkuratt startet med Liothyronin 20 mg,fikk egentlig Levaxin,men fikk dundrende hodepine av den :x
    Men Liothyronin fungerer greit...Klaget til legen om at jeg hadde gått opp 10 kg siden radiojod behandlingen og fikk beskjed om at dette ville stabilisere seg med de nye tablettene.Er dette riktig???
    Føler meg til tider svært trøtt og sliten,veldig tilltaksløs også til tider.....
    Legen mente dette ville bli bedre,men jeg tar jo bare en tablett daglig...Kan jeg øke dosen og få virkning fortere uten at jeg tar noe skade av det???

-Vet ikke så mye om dette stoffskifte greiene enda,spesielt ikke siden jeg først hadde høyt og nå veldig lavt men håper noen der ute kan hjelpe meg litt...

Hilsen Cathrine

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Hei! Kjertelen din vil nok fortsette å ødelegges, og du må regne med å gå opp i full substitusjonsdose, noe som tilsvarer ca 175 µg levaxin til slutt.

Doseringen er annerledes hos dere som har vært hyper enn for oss, for man kan ikke gå etter TSH, fordi den vil bli lav i mange måneder eller år . Man må istedenfor gå etter ft4 og ft3 (slik som egentlig hos oss)

Liothyronin er ca 3,6 ganger mere aktiv ifølge Dr. Ridha Arme, men ofte tar man for enkelthetnes skyld bare tallet 4.

Jeg tar 10 µg liothyronin om dagen selv, i tillegg til 150 µg levaxin. Liothyroninen deler jeg opp i to ganger, altså en kvart tablett om morgenen og en kvart tidlig på ettermiddagen.
    Ellers får jeg så ille "Brain fog". Virker best oppdelt slik som beskrevet.
    Og jeg må ha det slik for at både ft4 og ft3 skal være i øvre halvdel av referanseområdet.
    med lavt ft4 får jeg håravfall og depresjon. men lavt ft3 får jeg brain fog og depresjon.

Synd at du fikk hodepine av levaxin, for ellers kunne du finjustert dosene til å anpasse ft4 og ft3 til hvor du m¨å hja dem.

Liothyronin har en kort halveringstid, derfor vil man ha pasientene på T4 (Levaxin) som omdannes til en viss grad til T3.

T3 er det aktive hormonet.

Jeg tipper at du kanskje merker at ft4 er lavt. Kanskje du trenger 50 µg levaxin i tillegg til den liothyroninen du tar nå?

Eller du kan dele den i to, en til morgenen og en til lunch? Ellers så fallerr nivået av hormon mye til ettermiddagen og kvelden.

Såvidt jeg vet er det ikke none andre her som bare går på liothyronin.

Siden 20 µg liothyronin tilsvarer 72µg levaxin, vil jeg si at det er en noe lav dose. Vil du kanskje prøve 50 µg levaxin i tillegg, eller øke liothyroninen? Ikke til to tabletter, som er et stooort hopp. Men en kvart om gangen.
    Selvsagt må du spørre legen om dette.
    Og man må alltid ta blodprøver og gå etter dem.
    Du oppga forresten ikke hva ft3 og ft4 er.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Kjertelen produserer T4 som etter 2-3uker blir til T3 i kroppen. Den produserer også litt T3.
    De som har en helt uproduktiv kjertel kan ikke gå på T3 (liothyronin), de må ha Levaxin (eller en annen thyroxintype med T4 i)
    Det er jo T3 som er stoffskiftehormonet og dette har en virketid på få timer. Når man spiser T4 frigjøres litt og litt T3 etter 2-3uker.
    Spiser man T3 virker denne i bare noen timer, så man pleier å dele opp dosen flere ganger utover dagen.

" Klaget til legen om at jeg hadde gått opp 10 kg siden radiojod behandlingen og fikk beskjed om at dette ville stabilisere seg med de nye tablettene.Er dette riktig??? "

Jada, hvis tablettene virker som de skal på deg så, men det gjorde de ikke på meg. Jeg måtte over på Armour, og da gikk vekta ned igjen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Cathrine... Gjest

Standard ????sorry henger ikke med jeg....

Hva menes med alle de bokstavene og tallene??

Tusen takk for svar ,selv om jeg ikke forstår alt...Men jeg prøver i hvertfall å sette meg inn i det nå da...Burde kanskje ha tenkt på det før,men men bedre sent enn aldri....

Hilsen Cathrine...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

T står for thyroxin - og tallet viser hvor mange jodatomer thyroxinet har.
    Kjertelen er en fabrikk som "monterer" jodatomer på et protein (thyrosin) - og ut kommer et thyroxin.
    TSH (Thyroxin Stimulerende Hormon) regulerer kjertelens tilgang på jod.
    Høy TSH=mer jod=flere thyroxiner.
    Kjertelen produserer mest T4. Disse binder seg til et protein (TBG) og fungerer i den status bare som et lager. Kroppen bruker ikke av dette lageret !
    Når 2-3 uker er gått så løsner en bitte liten del av dette lageret. Da heter de fritt T4 - og etter en stund til har en prosess som kalles de-jodinasen klart å "gnage" av ett av jodatomene - så da heter det T3. Kjertelen produserer også T3 og tilsammen er disse stoffskiftehormonene.

De-jodinaseprosessen går videre og er meget komplissert.

De som har hypothyreose spiser et ferdig hormon med jod og har derfor ikke bruk for jod. Det er kun kjertelen som bruker jod i kroppen og da denne etterhvert blir 100% inaktiv er det ikke behov for det lenger.

TSH fortsetter å virke selv om kjertelen dør, men det er ikke sikkert at den viser akkurat som før for nå reagerer den jo ikke på vårt eget thyroxin lenger.

Og - sant som du sier, det er viktig at vi veit litt om sykdommen vi selv har.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Grusom ventetid. Høyt anti-TPO, TRAS og høyt stoffskifte.
    Av lisereka69 i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 37
    Siste melding: 27-07-11, 12:16
  2. LADA. Latent Autoimmune Diabetes of Adulthood: Diabetes Type 1½
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og diabetes
    Svar: 0
    Siste melding: 06-07-10, 11:58
  3. LADA. Latent Autoimmune Diabetes of Adulthood: Diabetes Type 1½
    Av Anisa i forumet Emner startet av Anisa
    Svar: 0
    Siste melding: 06-07-10, 11:58
  4. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS