Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Standard USA shopping "Living well with Hypotyroidism" av Mary Shomon

Vel overstått påske! 8)

Som dere kanskje husker skulle jeg til USA i påsken og spurte dere om noen hadde tips om hva det evnt kunne lønne seg å kjøpe der borte... Jeg fikk ikke så mange tips før forumet ble invadert av uforskammede vesener, men jeg tenkte det kunne være greit å fortelle hva jeg gjorde:

Jeg kjøpte to bøker av Mary Shomon:
    "Living well with Hypotyroidism. What your doctor doesn't tell you that you need to know."
    "The Tyroid Diet. Manage your Metabolism for Lasting Weightloss".

De kan så absolutt anbefales. Antagelig finner man det meste av den samme informasjonen på nettstedet hennes, men selv synes jeg det er mer behagelig å lese mye tekst i en bok enn på skjerm. Bøkene er å få kjøpt på Amazon.com også. De koster ca 15 dollar.
    De to bøkene gjentar hverandre en del, det er nok den første som vil være mest nyttig for de fleste i første omgang. Jeg har ikke fått lest dem fra perm til perm enda, men inntrykket så langt er at de er både nyttige, oppmuntrende og opplysende. Og dessuten velsignet gjenkjennelig på innholdssiden... OG de har stikkordregister, bibliografier, kilder, henvisninger til nettsider mm!
    Innholdet bekrefter i stor grad det jeg lærte av deres erfaringer, beskrevet her på forumet. Mary Shomon, som selv har hypotyreose, bedriver likemannsarbeid, eller virker som "patients advocat" som hun kaller det (tolker det som mer eller mindre det samme prinsippet.) Hun er ikke lege, men har en laaaaang liste av leger og andre som har bidratt til bøkene og har lest gjennom dem. Likevel er det jo alltid lurt å ha den kritisk sansen intakt uansett hva man leser og hvor.

I tillegg kjøpte jeg en god del svære bokser med vitaminer, mineraler og urter... Denslags viste seg å være mye billigere der borte. Jeg er ikke helt ferdig med å studere dem enda. Kan jo evnt komme tilbake til det.

Hilma
    Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Standard Mer om Mary Shomon

Her er tyroidhormonenes (T3 & T4) funksjoner i følge Mary Shomons pedagogiske lille liste:

• "Thyroid hormones help cells convert oxygen and calories into energy.
      Thyroid hormones help you properly process carbohydrates.
      Thyroid hormones aid in the proper functioning of your muscles.
      Thyroid hormones help your heart pump properly and effectively.
      Thyriod hormones help you breath normally.
      Thyroid hormones help your intestinal system properly digest and eliminate food.
      Thyroid hormones help strenghten your hair, nails, and skin.
      Thyroid hormones help with proper sexual development and functioning.
      Thyroid hormones help with normal bone growth."

(Mary Shomon: "Living Well with Hypothyroidism", s.5, HarperCollins 2005.)

Er det rart man føler seg dårlig?!? Jeg lot samboeren min lese denne lista. Han ble ganske rar i fjeset... (Og enda nevner hun ikke de psykiske sidene her, men det gjør hun andre steder.)

Hilma
    Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Noen ganger spøker de på forumet hennes der borte at thyreoideahormoner har med ALT å gjøre og samme hva så er det stoffskiftet....
    sammehva, så skylder vi på stoffskiftet.

Det ligger noe i det., mener jeg...

Jeg har kjøpt Ridha Arems bok på Tanum i Oslo, like ved universitetet på studenterlunden. Den er å anbefale også.
    Og The great thyroid scandal av Dr. Durrant-Peatfield i england anbefaler de. Den har jeg ikke.

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Standard

Absolutt! Du har et viktig poeng der: Er nok lurt å ofte minne seg selv og hverandre på at det av og til kan være noe annet enn stoffskifte som feiler en og gjør dagen vanskelig... Man kan gjøre mye med sine egne tanker og holdninger også.
    Det er den der vanskelige sorteringsjobben vi alle må gjøre. Daglig.

Hilma

Lignende tråder

1. The Art of Living Every Minute of Your Life
    Av Mod i forumet Vitenskap på Youtube
    Svar: 0
    Siste melding: 05-03-11, 17:32
  2. Selvmedisinering av Mary Shomon
    Av Vigdis i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Siste melding: 23-04-10, 17:30
  3. For gravide af Mary Shomon
    Av Anisa i forumet Bøker om lavt stoffskifte