Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard Laboratoriegrenser for TSH og uvitende leger

Hormonlabben senket den øvre grensen for TSH til 3,6 etter HUNT-undersøkelsen i Nord-trøndelag.

Pasientene forteller at alt over 2 er lavt stoffskifte, så fremdeles er referanseområdet for vidt. I amerika er anbefalingene gått ned til 3 som øvre grense, og de vil gå ned til 2,5. Men mange lab er ikke gått ned der ennå.

Mange lab i norge har fremdeles 4,5 som øvre grense.
    Den opprinnelige skalaen var til 4,2 fra den gang testen ble oppfunnet.
    Dette har jeg klippet fra noras svar under tråden: Blodverdier??

Vi snakket om stoffskiftet på jobben. En kollega fortalte at hun var testet for lavt stoffskifte for noen år siden, men at det var normalt. Hun har problemer med tretthet og overvekt. Jeg ser at hun virker veldig oppblåst i ansiktet.

Jeg sa at hun burde få tatt nye prøver snarest mulig, og refererte til HUNT-undersøkelsen som har senket øvre referanseverdier for TSH. For noen år siden var de øvre grensene 5,5 og 6,5 ved et par store lab., hvis jeg husker rett.
    Men hjelper det hvis lab'en ikke har senket grensene sine ifølge nye undersøkelser? Dette er jo hårreisende! :evil: Jeg vet at mange leger bare reagerer hvis lab'en har satt * ved prøvesvarene. Å tolke grenseverdier og koble de med symptomer er noe altfor få leger gjør.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det var en lege som postet en kommentar til TSH-grensene i allmenlegenes diskusjonforum.
    "Jeg har hatt så mange kvinnelige pasienter med stoffskifteforstyrrelser at jeg mener at voksne kvinner bør ha tatt en FT4, TSH og anti-TPO minst en gang som screening.. Regelmessig finner jeg eldre kvinner med T4 over øvre ref.verdi og lav TSH, men uten kliniske symptomer på hypertyreose. Enda oftere finner jeg, særlig hos unge og middelaldrende kvinner, symptomer forenlig med lett hypotyreose, men med lab verdier innenfor referanseområdet. Endel kvinner med vektproblemer som jeg kjenner godt, som både trimmer, og som jeg vet har struktur på hverdagen sin har T4-verdier på 10-13, TSH på 2-3. Ofte har de slitt i årevis uten å få uttelling. Hva er den enkeltes "normalverdi? Forespørsel til indremedisiner gir svar som bare refererer til referanseverdi. Forsiktig tilskudd av tyroxin kan gi god virkning på vekt, allmenntilstand og energi, samt psykisk. Billig og ufarlig."
    http://www.uib.no/isf/eyr/2002q1/009210.html

Skulle ønske at flere leger brukte innsiden av hodet...

Forresten, noen her kunne skrevet til legetidsskriftet, de tar inn en artikkel i hver utgave av ikke-leger.

nora

Lignende tråder

1. leger...
    Av irene i forumet Hos legen
    Svar: 1
    Siste melding: 12-07-07, 00:16
  2. Leger i Ski?
    Av baremei i forumet Hos legen
    Siste melding: 04-10-06, 19:55
  3. Sjekking av leger
    Av Marianne i forumet Hos legen
    Svar: 3
    Siste melding: 12-09-06, 18:28
  4. Hørt om leger
    Av Stina i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Siste melding: 06-07-06, 21:36

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn