Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 18 av 18
    Gjest

Standard

Hei!

Jeg var på privatklinikken og tok allergitester. Reagerte på hvete, rug, soya, melkeprodukter. Blodprøver viste også at jeg hadde høy homocystein( noe med B12 å gjøre) og høy S-Albumin(har også med B12 å gjøre) og hadde da AntiTpo på 293. Tar B12 sprøyter 2 ml i uka i 5 uker og fikk en diett å følge. Legen mente at immunforsvaret måtte "opp". Spiser melkesyrebakterier,omega-3,pulverform av proteiner og mineraler,olivenoljeekstrakt(for utrensing) og B12 tabletter. Etter dietten i 3 uker, skulle jeg teste 1 og 1 matvare. Skulle notere ned evt. reaksjoner og skulle tilbake etter 6 uker. Følte at jeg ikke reagerte på matvarene bortsett fra hvete(spiste vanlig brød, saus)der jeg fikk litt mageknip og oppblåst mave(var veldig fin i magen mens jeg holdt på med dietten). De vanlige prøvene for lavt stoffskifte er innenfor ref.områdene, bortsett fra AntiTPO. Dermed ble jeg satt til å ta dietten engang til + B12 injeksjoner i 5 uker igjen+ alt det andre også. Skal tilbake til privatklinikken om 5 uker.

Var veldig optimistisk et stykke ut i første omgang av dietten, følte meg i veldig god form. Jobbet 50%, men kontaktet legen min og sa at jeg ville begynne å jobbe 100% igjen. Han foreslo 75% og det begynte jeg med. Men den gang ei....måtte pent be om 50% igjen etter bare litt over en uke og her er jeg nå.

Føler meg litt usikker nå for formen er heller blitt dårligere de siste dagene og en blodprøve hos fastlegen viste nå at AntiTPO er 492 og de andre innenfor ref.område. Jeg tar 75mcg. Levaxin og 1 grain Armour. Dietten har iallefall ikke "hjulpet" på min AntiTPO.

Noen som har noe å si om dette? Kanskje det er tid for å øke dosen? Har ikke fått oppgitt alle prøvesvarene bare at de var "fine".(innenfor ref.)

Takknemlig for alle svar!!

Kari

Gjest

Standard

Hei!

Kari: Har du prøvd å unngå de matvarene jeg nevnte inkl mais og sett om antistoffene går ned da?

Nora: Vet du om noe laboratorie i Norge som analyserer Anti-Mocrosomen? Kan ikke finne noe.

Mvh Ada

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Kanskje vi burde se på listen over prøver på hormonlabben i Oslo, det er gjemt i en pdf.
    http://www.aker.uio.no/Hormonlab/Analysehandbok/

Her er en artikkel om antistoffer mot thyroideahormoner(!) og der sier de at microsomale antistoofer er anti-TPO. Har ennå ikke finlest artikkelen.
    http://jcem.endojournals.org/cgi/con...ull/82/12/4217

"CIRCULATING autoantibodies against thyroid hormones (THAb) are the rarest thyroid antibodies (1). The overall prevalence of THAb among European consecutive patients attending thyroid clinics is 149 in 369,000 or 0.04% (2). Their rate of detection does not increase if they are searched in the isolated Ig fraction of serum rather than in serum (3), confirming that their rarity is real. According to a European survey (2), THAb against T3, against T4, and against both accounted for 51%, 28%, and 21% of the cases, respectively. THAb coexisted with antibodies to thyroglobulin (TgAb) or Ab to microsomes, now called thyroid peroxidase (TPOAb), in 46% and 6% of patients, respectively (2). THAb have been reported to be of the IgG class virtually always, because this is the class typically sought (1). "

Så gjorde jeg et søk på microsomal og thyroid:
    http://jcem.endojournals.org/cgi/sea...rief=relevance

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Meldinger
    101

Standard

Har heller ikke fått lest alt, bare skummet igjennom. Ut fra det jeg skjønner, skal AntiTPO og AntiMicrosomen være det samme, men det kan ikke stemme! Jeg har tatt begge prøvene, og de viser vidt forskjellige resultater. Dersom jeg med min hukommelse husker det, skal jeg spørre legen neste gang.

Finner ikke at Aker tar Anti-Microsomen. Tenkte å ringe de å høre. Kan være de vet noe om dette.
    Høy og lav på samme tid
    • Smil fra meg

Karinbac Gjest

Standard Sv: Antistoffer mot skjoldbruskkjertelen

Jeg har akkurat fått beskjed av legen at han har funnet en forhøyelse i antistoff som angriper skjoldbukkjetelen, men hva er normalt...? Hvor høyt må det bli før man kan få behandling.
    Jeg har over tid vært så sliten sovet veldig mye, helt uten tiltak til å gjøre noe som helst. Bare kald, trøtt sur og gretten. Har til og med bedt om å bli sjekket for alzheimer for jeg
    glemmer og er ikke meg selv i det hele tatt. Fikk også helvetesild tidligere i vinter, dette er vel kanskje også et ledd i det her...

Veldig takknemlig for svar.

Hilsen Karin

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,063

Talking Sv: Antistoffer mot skjoldbruskkjertelen

Sitat Opprinnelig skrevet av Karinbac Vis post
    Jeg har akkurat fått beskjed av legen at han har funnet en fornøyelse..
    ..eller; HVA
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Antistoffer mot skjoldbruskkjertelen

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Jeg har akkurat fått beskjed av legen at han har funnet en fornøyelse..
    ..eller; HVA
    Det blev vist rettet. Let at ramme "n" i stedet for "h" på tastaturet. Sker for mig hele tiden.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Standard Sv: Antistoffer mot skjoldbruskkjertelen

Jeg har akkurat fått beskjed av legen at han har funnet en forhøyelse i antistoff som angriper skjoldbukkjetelen, men hva er normalt...? Hvor høyt må det bli før man kan få behandling.
    Jeg har over tid vært så sliten sovet veldig mye, helt uten tiltak til å gjøre noe som helst. Bare kald, trøtt sur og gretten. Har til og med bedt om å bli sjekket for alzheimer for jeg
    glemmer og er ikke meg selv i det hele tatt. Fikk også helvetesild tidligere i vinter, dette er vel kanskje også et ledd i det her...

Veldig takknemlig for svar.

Hilsen Karin
    Hei

Ser at tråden din druknet litt i tastefeilen. Sånt skjer, og det var nok ikke vondt ment. Men jeg skjønner at du først og fremst ønsker hjelp og svar.

Når det gjelder hva som er normalt antistoffnivå er vel ... at sykehusene opererer med litt forskjellige normalområder utifra hvilken analysemetode som blir brukt. Det beste er at du ber om en utskrift av disse prøvene MED normalområder. Da er det enklere å svare. Uansett - det sunneste antistoffnivået er lett: det er ingen.

Med hensyn til behandling så er det dessverre sånn at mange leger ikke vil behandle før blodprøvene er tydelig utenfor "normalområdene". Enkelte leger vil kunne overtales til å gi "prøvebehandling" dersom symptomene er entydige. Hva som regnes som "entydelig" er dessverre veldig avhengig av den enkelte leges kunnskapsnivå.

Det du refererer av symptomer er ikke ukjent. Dessverre er det også mange andre ting som kan gi liknende symptomer. For å komme igang med en grundig undersøkelse er det viktig at du skriver en symptomoversikt. Videre har mange av oss erfaring med at man må gjennom noen leger før man finner "sin" lege.

Lykke til. (Om du nå svarer på denne tråden så får jeg varsel, og jeg skal forsøke å hjelpe dersom du har flere spørsmål.)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Side 2 av 2 Først 12

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn