Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
    Medlem siden
    Mar 2005
    Meldinger
    101

Standard Antistoffer mot skjoldbruskkjertelen

Hei!

Jeg har to antistoffer mot skjoldbruskkjertelen, Anti-TPO og Anti-Microsomen. Hvis jeg ikke får disse ned, vil skjoldbruskkjertelen etter hvert dø ut iflg legen min. For å få ned antistoffene går jeg på diett i lange baner og spiser/drikker ikke kornprodukter av noe slag, melkeprodukter fra dyr, sukker, alkohol og koffein. Dette er så tungvindt av og til at jeg tror jeg dør !

Hvis jeg f eks tåler melk, vil melk da påvirke antistoffene? Kan jeg spise det jeg tåler av de matvarene jeg nevnte, eller vil de påvirke immunsystemet mitt? Hormonene mine? Kan jeg skeie ut innimellom? Håper noen kan forklare litt om dette?
    Høy og lav på samme tid
    • Smil fra meg

madonna Gjest

Standard

Dette var interesant syntes jeg Har selv antistoffer mot skjoldbr.kj. , men jeg har aldri fått beskjed av legen om å kutte ut noen matvarer. Kan være fordi jeg har begynt med levaxin.. Men jo mer jeg leser om sykdommen så skjønner jeg at det kan lønne seg å forandre på kostholdet.
    Balder klinikken hva er det?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Mine antistoffer gikk målbart ned når jeg begynte med selen.

Det er bare noen som reagerer på hvete.

Jeg synes ikke det er bra å anbefale tungvinte dietter til pasienter som ikke trenger det. Da måtte man gått på en streng diett først og så introdusert matvarene enksltvis og målt antistoffene. Jeg tror de øker ganske kjapt.
    mine gikk straks opp etter å ha tatt 5 vanlige vitamintabletter med jod i.

Forresten: Mange leger som driver med holistiske greier gi dessverre jod til sine pasienter!

Jeg har hørt om noen som ble bedre med råkost, men det er jo for spesielt interesserte.
    Når man engang har symptomer og har fått målt antistoffer, kan det kanskje være like greit å få begynne på levaxin. Har aldri hørt om noen som ble kvitt antistoffer for godt. Det er framtidsmedisin.

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Meldinger
    101

Standard

Hei på dere!

Selv om jeg tåler melk, kan det allikevel øke antistoffene? Er det det du mener, Nora?

Hva med påvirkningen på hormonene?

Så lurer jeg på en ting til. Skal hypotyreote ikke ha jod i det hele tatt? En av årsakene til hypotyreose har jeg hørt kan være mangel på jod, så jeg skjønner ikke dette helt !
    Høy og lav på samme tid
    • Smil fra meg

baremei Gjest

Standard

I løpet av de etterhvert ti årene hvor jeg har lest alt mulig om stoffskiftet har jeg aldri sett noe som helst som antyder at kostholdet har noe å si for antistoffer eller for stoffskiftet i seg selv, jod unntatt.

Selv har jeg hatt toksisk knutestruma (knuter som lager tyroxin på egenhånd uavhengig av behov), og blitt hypo etter behandling. Beskjeden fra Ingrid Norheim på Aker, Thyreoideaklinikken, var å spise multivitaminer med jod, samt sørge for 1/4 liter melk daglig, da melk inneholder jod (de vasker jurene med jod, og det havner en mengde i melken. 1/4 liter er nok for dagsbehovet.
    Kjertelen trenger jod for å fungere, og for min del var det meningen at den skulle begynne å virke igjen etter behandlingen. Det gjorde den ikke, men det er en annen historie.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Jeg vet konkret bare om at noen har reagert på gluten eller jod. Reagerer selv på jod. Har ikke hørt om det med melk, men det kan ikke utelukkes. Har hørt om noen som ble mye bedre på råkost.
    Dette er oppsummeringene av det jeg har lest som andre har fortalt.
    Jeg unngår ikke matvarer som inneholder litt jod. Melk tåler jeg uansett ikke.
    nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Meldinger
    101

Standard

Jeg har tro på og har også hørt at mat påvirker immunsystemet vårt og antistoffene våre, men jeg tror at hver enkelt av oss reagerer forskjellig, så vi bør som Nora sier kanskje teste oss ut. Det er bare å få legen med på det, da ! Anti-TPO'en min har gått ned etter jeg begyne på diett, men selvfølgelig kan det også være andre ting som påvirker denne. Anti-Microsomen vet jeg ikke. Har bare målt den en gang.
    Høy og lav på samme tid
    • Smil fra meg

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Hei Ada.
    Nå ble jeg nyskjerrig, for jeg har ikke hørt om "Anti-Microsomen".
    Den Googler ikke og det står ikke noe på www.furst.no
    Hva er det ?

På furst kan du lese om anti-TPO (blåbok/analyseliste - finn anti-TPO og klikk)
    Det står at om denne er positiv får man hypothyreose inne et par år.
    Dem gjør jo ikke noe for å stoppe dette, iallfall gjorde de ikke det.
    Dette er jo et resutat av at immunforsvaret feilreagerer og angriper så egene celler som om de var fientlige.
    Kanskje man ikke bør stimulere immunforsvaret ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Såvidt jeg vet er anti-microsomale antistoffer en eldre prøve enn Anti-TPO. Det fins forresten flere av disse antistoffene. TRAS (som er aktuelt ved hyper)
    Dessuten fins det antistoffer mot T4 og TSH (!)
    Og thyroblobulin-antistoffer.
    Mere om dem i pdf-eller word-dokumenter som ligger på www.nacb.org .
    Det er i det hele tatt mere komplisert enn bare å ta en prøve på anti-TPO. Dessuten var det flere som postet på thyroid-about-com forumet at de bare hadde positivt på den gamle prøven , men ikke på anti-TPO. I læreboka om thyreoidea-sykdommer, red. Sylvi Aanderud, heter det at man bare skal teste for anti-TPO. Da blir det jo alltid noen få som faller utenom. Men man sparer en god del prøver på den generelle befolkningen. Dorresten har dem i England dratt spare-iveren så langt, at de ved screening bare tester TSH, og når legen krysser av for FT3. så gjøres den ikke med mindre TSH er veldig lav. Samme i Canada.

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Meldinger
    101

Standard

Ja, det er ikke rart folk går rundt og er dårlige !
    Høy og lav på samme tid
    • Smil fra meg

Side 1 av 2 12 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn