Side 3 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 46

Tråd: Selen

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Pubmed er en bra referanse.

Har også kommet over artikler om selen i jcem som jo er størst ang. endokrinologi.
    Må finne dem igjen.
    Her er link til jcem:
    http://jcem.endojournals.org/

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Jeg slengte inn et spørsmål her fordi jeg har gått og tenkt på å kjøpe en boks med selen. Men trodde ikke at jeg hadde noen spesiell nytte av det, siden jeg ikke produserer noen ting, ikke har antistoffer og tar Armour som inneholder T4 og T3.
    Slik jeg har forstått det, så kan jeg heller bruke pengene på Omega 3 f.eks. Men det er så rart, når jeg blir litt trøtt og føler en tilbakegang i formen så tenker jeg: "kanskje prøve selen likevel".
    Kuppet vel tråden din litt, hovedinnlegger. Men du stilte spørsmålet om selen akkurat i en sånn periode hvor jeg har tenkte på å kjøpe selen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Selen er nødvendig til deiodiseringsenzymene som er i muskelvev ut i kroppen og i leveren etc.
    D
    Man trenger disse enzymene enten man har kjertel eller ei.
    Noen steder slipper ikke t3 inn men t4 og da trengs det enzymer til å konvertere t4 til t3.
    F. eks. i CNS.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Standard

Hvilken utgave av selen bruker dere? Altså hvilken fabrikant? Jeg bruker "Bio-Selen + sink" fra Pharma Nord, den inneholder 100 mcg selen, 15 mcg sink og i tillegg vitamin A, C E og B6.

Men jeg kan ikke si at jeg merker noe særlig til den...
    Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    59
    Meldinger
    802

Standard

Jeg bruker en type ren selen (100 µg) - fra Sunkost. I tillegg tar jeg Spektro, som inneholder litt sink og kobber, så jeg har regnet med at jeg har fått nok av det også.

Kan dessverre ikke si at jeg har merket så mye effekt av den jeg heller; antistoffene mine har steget jevnt og trutt så lenge jeg har målt dem, og T3 ligger lavt i referanseområdet selv om FT4 til tider har vært langt over...

Men jeg vet selvfølgelig ikke hvor ille dette hadde vært hvis jeg ikke hadde tatt selen!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Du kan jo prøve et annet merke selen, kunne vært interessant å se om prøvene blir annerledes.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    60
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg ser at jeg spiser Nycomed Pharma sine Selen tabletter. Hmm Burde kanskje skifte til annet merke. Fant de på apoteket. Har ikke sjekket før.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Standard

Hva bruker du da, Nora? Hvis det ikke er for frekt å spørre?...
    Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Noe som heter selen + 100 fra helsekosten. Bare tilfeldig at jeg prøvde den.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard Selen

Først av alt:

Er selenium det samme som selen?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Side 3 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Q10 + Selen som hjælp mod træthed
    Av gitteh i forumet Selen
    Svar: 13
    Siste melding: 06-11-13, 20:08
  2. "Thyroid Energy".
    Av Anisa i forumet Kosttilskudd/naturmedisin for skjoldbruskkjertel
    Svar: 10
    Siste melding: 26-06-11, 05:01
  3. Selen
    Av Lisbeth i forumet Selen