Side 1 av 5 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 46

Tråd: Selen

Gjest Gjest

Standard Selen

Var det Selen naturpreparat som kunne være bra å ta for oss med lavt stoffskifte?
    Hvilken virkning har det?
    Takker for svar.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    175

Standard

Hei

Jeg kan ikke svare helt på spørsmålet ditt - men det gjør sikkert noen andre etter hvert.
    Jeg brukte selen i noen mnd, etter doktorens ordre. Siste gang jeg var der fikk jeg beskjed om at jeg kunne slutte med det, siden nivået var høyt nok....
    Jeg husker og å ha lest om selen i forbindelse med stoffskifte på forumet ......vil gjerne høre mer ang bruk av det.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Det enzymet som man trenger for å omdanne T4 til det aktive hormonet T3 er avhengig av selen. Funker ikke uten.
    Når jeg begynte med selen fikk jeg hyper-symptomer noen får dager, samt at antistoffene gikk ned etter måling.
    Selen kan altså øke FT3, noe det gjorde med meg.
    De som har amalgam, har ofte kvikksølv og bly som tar selenets plass i selendeiodinaseenzymet og da blir enzymet uvirksomt. Når man tar selen foretrekker kroppen selen og enzymfunksjonen blir bedre sier noen.

Det fins ikke noen reseptorer for T4. Kun T3 er virksomt.

nora

Gjest Gjest

Standard

Kansje du Nora vil svare.?
    Hvor mye Selen skal en ta og skal en øke dosen der også.?
    Forstår jeg deg rett når du sier at forbrenninga øker når en tar Selen.
    Kansje kiloene renner av..HE HE.
    Jeg går på en ganske høy dose blanding av Levaxsin og Liothy. men legger bare på meg.
    Siste måling var
    TSH 0,02
    FT3 6,0
    FT4 22
    Fikk beskjed om at jeg var litt hypo,men jeg føler meg ganske bra i form
    Har ikke vært så veldig deppa i vår som tidligere....men bruker Johannesurt..fikk beskjed på apoteket at jeg kunne bruke den sammens med stoffskifte med.
    Den reduserer nemlig virkningen av forskjellige medisiner.
    Takker for svar og ønsker ei god helg.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    59
    Meldinger
    802

Standard

Vil bare anbefale denne artikkelen; The Top Five Supplements for Thyroid Support (igjen), jeg. Jeg fant den på Thyroid About, og det står mye nyttig om tilskudd der.

Om selen står det at man bør ta 200 mikrogram/dag, helst i kombinasjon med sink (min. 10 milligram) og kobber (10% av sinkmengden; min. 1 milligram). De fleste multivitamin-/mineralpreparater inneholder også selen og sink, så sjekk eventuelt innholdsfortegnelsen for å se hvor mye ekstra du trenger.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

200µg selen er anbefalt dose men jeg har også brukt 100µg.

nora

Gjest

Standard Re: Helsekost

Sitat Opprinnelig skrevet av Gjest
    Var det Selen naturpreparat som kunne være bra å ta for oss med lavt stoffskifte?
    Hvilken virkning har det?
    Takker for svar.

Kvinne, 42 Gjest

Standard Selen

Har omsider startet med selen-tilskudd etter å ha lest flere steder at dette skal være bra for oss med lavt stoffskifte. Har nå tatt 1 tabl. hver dag i ca. 1 uke. Jeg har de siste dagene fått de samme symptomene som jeg har tidligere har hatt i forbindelse med oppjustering av levaxin-dosen; Hjertebank, skjelvinger i kroppen, trykk i øynene og luft/løs mage.
    Leser i et annet innlegg at nora sier at selen kan gi hyper symptomer de første dagene. - Tenkte ikke over at det kunne være selenen før jeg leste dette. Vet noen om selen også gjør noe med blodverdiene? Burde jeg måle verdiene igjen for at TSH ikke skal bli for lav (hyper)? Har faktisk overrasket megselv denne siste uka - med vannvittig overkudd og tiltakslyst. - Noen som har erfaring? - Er dette forbigående eller kan jeg ha et håp om at det varer?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Det kommer av høyere FT3 hos deg. Det kian skje når man begynner med selen.
    Hvis man øker medisinene ellers, kan man typisk ha hyper-symptomer noen dager.
    Elaine Moore på hyper-forumet sa noen om dette, at hvis det vedvarer utover en uke, så har man for høy dose.

For å justere dosen men levaxin, bør man egentlig vente 6 uker for å ta prøver. (hvis man går etter TSH)
    I mellom tiden er FT4 og FT3 de mest nøyaktige.

Dessuten har mange behov for lavere dose om sommeren og høyere om vinteren.
    På de tyske forumene er det omvendt, de har mye høyere aktivitetsnivå om sommeren (hva gjør de, går turer flere ganger i uken? sykler?) og tenger mer om sommeren.
    Kanskje du kan bruke opp mer T3 ved å øke aktivitetsnivået? Akkurat slik som tyskerne?
    Hvis du virkelig blir skikkelig hyper, så føler du deg dårlig og orker lite.

nora

Kvinne, 42 Gjest

Standard

Takk for svar, nora!
    Dette er ganske interessant - og jeg hadde faktisk planer om å bruke noe av overskuddet til å gå turer og komme meg ut i frisk vår-og sommerluft. Det hadde jo bare vært fantastisk! Har vært innom 3 leger iløpet av min "stoffskifte-periode", men ingen av dem har noen gang nevnt at selen burde være endel av medisineringen.......

Side 1 av 5 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Q10 + Selen som hjælp mod træthed
    Av gitteh i forumet Selen
    Svar: 13
    Siste melding: 06-11-13, 20:08
  2. "Thyroid Energy".
    Av Anisa i forumet Kosttilskudd/naturmedisin for skjoldbruskkjertel
    Svar: 10
    Siste melding: 26-06-11, 05:01
  3. Selen
    Av Lisbeth i forumet Selen