Side 2 av 8 Først 1234 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 71

Tråd: DHEA

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Nora, hva er DHEAS?

Og nå blir vel forvirringen komplett. Fant notatet etter siste legebesøk (de andre var fra når jeg ringte inn etter svarene). Det er litt rotete alt jeg skriver, så jeg stoler ikke helt på meg selv, spesielt siden dette ikke er ting jeg har greie på. Men jeg har altså notert meg:

DHEA - sulfat 2,3 (0,8 - 10,0)
    Og så: DHEA 22 (6-30) (Denne var visst sendt til Aker.)

Husker jeg nevnte dette for legen i forbifarten - at den var jo lav (da visst jeg kun om den ene verdien - dhea-sulfatet), også kortisolet i forhold til det jeg trodde var referanserområdet. Men han sa at det eneste man kunne gjøre også for å få DHEA opp (også kortisolet) var kortion, evt hydrokortison som er like skadelig. Jeg sa at jeg trodde jeg hadde fått mine nivåer litt opp pga måneder med Progesteronkrem som skal stimulere til dannelse av mer kortisol. Men denne er laget på den "tvilsomme" Yams-roten, og ikke på barbasco. Jeg vet at denne kremen har gunstig effekt på meg, utrolig nok, og jeg er ikke den som blir bedre av "tro" (placebo...). Legen er ofte en veldig fornuftig mann, men han kan ikke uttale seg om naturprodukter/helsekost, så han kan ikke anbefale slikt, men han føyser heller ikke dette vekk. Om yamsrot er farlig, noe som innlegget til kris tilsier, vel, det har jeg ikke peiling på. Vet bare at min "gift-følelse" før menstruasjonen dempes en god del når jeg bruker dette flittig. Har ikke merket bivirkninger, men de kan jo selvsagt komme... (Grøss og gru - mer elendighet i vente?) Ser også i kris' innlegg at det muligens kan stimulere til østrogen. Vel, jeg har jo antistoffer mot eggestokkene slik at de ikke får produsere østrogen i fred, og selv om jeg tar syntetisk østrogen... - så kan det jo være derfor kremen hjelper meg? Eller kanskje nettopp fordi jeg har både binyretretthet og for lavt østrogen?

Men da har vi altså:
    DHEAS, DHEA og DHEA-sulfat å forholde oss til.

Og hvis yamsrot, barbasco og kortison er så farlig, hvordan kan vi da få opp DHEA-nivåene våre på en trygg måte?

Hjelp???
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

DHEAS--det er sulfatet, riktig prøve i denne sammenhengen.
    Dor å sjekke om man har cushings, tar man alltid cortisol -blodprøven om kvelden, doe hos cushingspasienter er cortisol lav om morgenen og mer enn den skal være om kvelden.
    Dine tall var helt greie såvidt jeg vet, elelr så kan det komme av noe stress på veien til labben, jeg blir så fryktelig skvetten hvsi jeg har lavt cortisol.
    Hos deg ville en 21-hydroxy-antistoffprøve vært bra å ta for å se om det er noe autoimmunt på gang.
    Og så pleier man å ta cortisolprøven som er urinsamling over ett døgn. Husker ikke om det er den hvor maan må ha syren oppi før man begynner, tror det er den med katekolaminene.
    Hvis du går over på hormonlaboratoriet i Oslo sine nettsider, begynn på www.aus.no og bla frem, så ser du at de har spyttprøve for fritt cortisol. Den er mye bedre enn både kvelds-morgen-og urinprøven.
    Hvorfor rote med alskens intetsigende prøve når den optimale prøven fins.
    Bldprøven vil alltid være feil hos kvinner siden den måler totalt cortisol og den er altid for høy hos kvinner fordi den avhenger av bindeproteinene og de er variable. Og den frie fraksjon er 2 til 3 prosent.
    Kan bare fastslå at man omtrent totalt mangler cortisol, og da er man fire dager fra døden.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Kjære nora!

Godt med avklaring. Da har vi bare to å forholde oss til:

DHEAS=DHEA-sulfat - og DHEA.

Jo, nevnte 21-hydroxylase antistoff for legen min, for jeg hadde sett noe snakk om det tidligere her inne, og siden jeg har så mange typer antistoffer, og veldige symptomer på slitne binyrere....

Men legen sa at nå begynte vi med DHEA og kortisol. (Jeg hadde flere jeg ønsket å ta, så jeg måtte jo inngå kompromiss for i det hele tatt å få tatt noen.) Og hvis nå disse to viste feil, så kunne vi evt. se på andre prøver. Men nå var de jo innenfor ref., så da stoppet det jo egentlig der foreløpig.

Jeg ser dog at du skriver at det er en vanlig prøve dette med 21-hydroxylase. Hvis dette er tilfellet, så går han kanskje med på det. Har satt det på "ønskelista" mi igjen ;) Men hvis man har disse antistoffene, kan noe gjøres?
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    135

Standard

Jeg er vel egentlig mer forvirret enn orientert etter alle disse svarene..

Legen har informert meg om at DHEA testet jeg for lavt på, mens DHEAS var innenfor normalområdet. Jeg vet ikke hvordan dette er testet? Blodprøve eller urinprøve?

Når det gjelder DHEA-kosttilskudd har jeg undersøkt litt, og disse inneholder ikke DHEA, kun planter (yams, mm) som VISSTNOK skal stimulere DHEA-produksjonen i kroppen.

Såvidt jeg vet vil DHEA gå ned dersom man har lav binyrefunksjon. Hvorvidt det gjelder meg er jo vanskelig å si siden det ikke er testet annet enn ved enkle blodprøver som ikke viser variasjon over en dag.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Hele historien om 21-hydroxylaseantistoffene er en litt lang historie, det var en svenske som oppfant prøven, og det er skrevet om det i Lancet, og det er skrevet masse om det i jcem. htto://jcem.endojournals.org
    Det er oprettet et helt forskningssentrum i Bergen ang. dette. (ROAS-prosjektet)

De i Bergen har skret\vet masse avhandlinger om disse antistoffene og genene og APS. Polyglandular autoimmune syndrome heter det , og det er flere typer.
    http://dbh.nsd.uib.no/nfi/rapport/?Keys ... anguage=no her er den ene prosjektbeskrivelsen.
    Jeg har samelet end el linker om dette på en side også.

Både Hormonlaboratoriet i Oslo og Bergen og flere andre sykehus har denne antistoffprøven som standard. Alls som har POF (premature ovarian failure )bør få denne testen siden det er en viss sammenheng.

http://jcem.endojournals.org/cgi/conten ... t/87/2/618 Disse genene, DQ2 og DQ8, er nøyaktig de samme som cøliakigenene. Men de er ganske hyppige, omtrent 30-40 % har DQ2. Men de er mer eller mindre glutenfølsomme uansett ifølge noen forskere. (de vil ofte ha antigliadin IgG-antistoff, Dr. Ford, eller Ttg-IgA i avføringsprøver ifølge enterolab)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    59
    Meldinger
    802

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
    Men denne er laget på den "tvilsomme" Yams-roten, og ikke på barbasco.
    For det første er visstnok yamsrot og barbasco det samme. For det andre er progesteronkremen laget på yamsrot, ja - og det vil si at den er ferdig "konvertert". Og da virker den. Problemet er at vår kropp ikke klarer den konverteringen, slik at å ta yamsrot/barbasco har ingen effekt.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard Sv: DHEA

Okidoki

Sier som Kamelona: Mer forvirret...

Ikke alt som er så lett, vi får visst ta det stykkevis og delt.

(Nora, har kikket litt på den ene linken din. Det er et kjempetema som vi nok må ta et annet sted, om vi noensinne orker Men det kan jo være veldig relevant for meg, ser jeg. Hvordan i alle dager får du tak i all den informasjonen hele tiden? Mer enn jeg begriper...)

Kamelona - mine DHEA-prøver ble tatt via blod. Og det tok vel ca 3 uker før svarene forelå.

DHEA:

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=320713

http://www.forskning.no/Artikler/2004/o ... 8104744.38

http://www.dhea.no/

Jeg har lest om at Amni - DHEA 50 mg kapsler er noe man evt kan få på registreringsfritak, men når jeg klikker meg inn, så finner jeg det ikke:

Legemidler på godkjenningsfritak - LegemiddelsidenBiliscopin "Schering AG", infusionsvæske, løsning 50 mg J/ml ... Glucosamin plus extra strenght "Amni", kapsler ... Melatonin CR "Amni", depottabletter ...
    www.legemiddelsiden.no/default.aspx?Pag ... eportID=63 - 140k -
    For de "ytenlandsk-tydende", kan de lese selv, evt hjelpe oss analfabeter:

http://www.google.no/search?hl=no&q=Amn ... +mg.&meta=

Har dere forresten fått med dere dette "selv-test-skjemaet?" DHEA kommer som det andre hormonet...

http://www.discounthormones.com/Hormone_Test.htm

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard 7-KETO DHEA

Jeg vet det er mye kunnskap om kosttilskudd på forumet her.

Jeg vil gjerne vite hva dere mener om 7-KETO DHEA og om det er noe jeg kansje har nytte av å prøve. Jeg vet at Yvette bruker DHEA-krem, hvis jeg ikke husker feil. Jeg har ikke helt forstått forskjellen på DHEA og 7-KETO DHEA. Jeg kom over dette da jeg var innom nettbutikker for å kjøpe 5HTP.

Problemet mitt er at jeg tar mye Armour og Levaxin. Men det virker ikke som om jeg tar opp det eller nyttegjør meg det. Jeg tar det på tom mage, venter en times tid før jeg spiser og tar kosttilskudd etter mat igjen. Jern, mulitivitaminer. omega 3 og Avant garden.
    FT4 13 (12 - 22)
    FT3 4,6 (4,0 - 6,8 )
    Disse tallene hadde jeg etter å ha tatt 2 grain Armour og 75 mcg Levaxin.

Jeg har tatt en selvtest for cøliaki. I følge den har jeg ikke cøliaki. Jeg har typiske hyposymptomer i form av tretthet, orker ikke gjøre stort og er svakt deprimert. Jeg har begynt å huske dårligere. Jeg er overvektig og mye av dette skyldes at jeg er lite aktiv og trøstespiser. Jeg har vanskelig for å orke noe.
    Jeg har fjernet skjoldbruskjertelen. Så jeg har ikke noe egenproduksjon. Det snakkes om at 7-KETO DHEA kan stimulere stoffskiftet, og det kan det vel ikke på en som ikke har skjoldbruskkjertel?

http://www.argiplex.se/product_info.php ... 5762c7556e
    För att komma till rätta med detta problem heter hjälpen 7-KETO™. 7-KETO ökar din nivå av T3 i kroppen på ett hälsosamt och biverkningsfritt vis, vilket medför att du får en normal metabolism (ämnesomsättning / fettförbränning).
    http://www.biovea.net/product_detail.asp?PID=420
    It therefore helps regulate blood sugar levels. It is also known to promote futile cycling, and increases activity in the thyroid. One of the most widely known benefits of 7-Keto is its role in strengthening the immune system. And other research suggests 7-Keto is a potent memory enhancer.
    http://smart-drugs.net/ias-DHEA.htm
    I have been taking 7-keto DHEA for about 18 months now, gradually reducing my dose from 25 mg/day to 10-15 mg/day. I have found 7-keto DHEA to be an energy enhancer, anti-cortisol stress reducer, and general revitalizing agent. I have gradually dropped 20 pounds of weight, have experienced a significant thinning of my face away from the classic cortisol "moon face" I was developing in recent years. I consider 7-keto DHEA one of my core anti-aging supplements.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Re: 7-KETO DHEA

Sitat Opprinnelig skrevet av marge
    Jeg har ikke helt forstått forskjellen på DHEA og 7-KETO DHEA.
    Svar:
    7-Keto® is a natural occuring metabolite of DHEA, providing the same benefits of DHEA, without its associated side effects. Because the body's production of DHEA declines with age, so does the production of 7-Keto®. Weight gain is a common sign of aging that often accompanies the decreased production of DHEA and its metabolites. Supplementation with 7-Keto® can safely promote thermogenesis, thereby supporting the maintenance of healthy body weight.*
    7-KETO DHEA er altså en forfinet form af DHEA, med samme virkning og uden den oprindelige DHEA`s bivirkninger.

Mere info om 7-KETO her: http://www.nowfoods.com/?action=itemdet ... m_id=45460
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Så det er "bedre" å ta enn DHEA. Jeg har lest om DHEA her inne, men da var det ikke nevnt noe om 7-KETO DHEA. Bare Barbasco plus, vill yams og kremer.
    http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?t=1435

Det er nevnt flere ganger at det stimulerer stoffskiftet. Men gjelder det også for den som har fjernet skjoldbruskkjertelen? Hva tror du Anisa?

Side 2 av 8 Først 1234 ... Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn