Side 3 av 8 Først 12345 ... Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 71

Tråd: DHEA

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av marge
    Det er nevnt flere ganger at det stimulerer stoffskiftet. Men gjelder det også for den som har fjernet skjoldbruskkjertelen? Hva tror du Anisa?
    Hej Marge
    Uden at jeg har mod på at påstå noget med bestemthed - er ikke så godt bevandret i emnet som Nora m.fl. - men taget på "logikken" alene... Marge - så er det jo ikke sådan, at vi har mistet vores stofskifte samtidigt med at skjoldbruskkirtelen er blevet fjernet.... Vores krop producerer så mange forskellige pro-hormoner, at jeg er sikker på, at andre kirtler "træder til" når skjoldbruskkirtelen ikke er længere, og at disse andre kirtler forsyner os med relevante andre prohormoner, der går ind og overtager noget af den funktion - skjoldbruskkirtelhormoner udførte før.

Som sagt - er jeg ikke kyndig nok til at fremføre en ordentlig teori eller bevis på at det jeg skriver er korrekt.... Men hvis man skulle tage et eksempel i .... progesteron, også kaldt "moderhormonet" - der faktisk ikke dannes kun i æggestokke under ægløsningen, men også i binyrerne når nødvendigt - og dette progesteron kan gå ind og omdannes til østrogen (hvis kvinder) eller testosteron (hvis mændene) - tror jeg fuld og fast på, at også skjoldbruskkirtelens hormoner har deres "stedfrortrædere" i vores totale hormon-arsenal. Ellers kunne vi jo ikke undværre nogen af vores kirtler, som enten fjernes som følge af sygdom eller "dør" bare og ophører med at danne hormoner selv....

Dette betyder ikke nødvendigvis at alt er som før, for det kan jo heller ikke være det idet vi rent faktisk mangler den oprindelig kirtel. Alligevel forsøger kroppen at supplere så godt det kan lade sig at gøre, selv om det ikke foregår perfekt længere. Men i princippet tror jeg, at de samme stimulanser/tilskud, der understøtter en bestemt hormonel funktion - vil fortsat gøre det, selv om denne "funktion" ikke længere udgår fra den kirtel der ikke er der mere. Det er ikke noget jeg ved, men kun noget jeg tror - så hvor vidt det er et svar nok på dit spørgsmål er svært at sige.....

Håber at andre herinde har et bedre og mere "videnskabeligt" bud på et svar til dig
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

baremei Gjest

Standard

Jeg tolker det du skriver slik at du tar jern sammen med levaxinen?

De bør tas med minst 2 timers mellomrom, helst 4 eller mer. Det gjelder også for kalsium.

De hindrer opptaket av tyroxin (av T4), og det er visst ganske mye også, om jeg husker rett. Demrer noe om så mye som 30% forskjell i opptaket

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av baremei
    Det gjelder også for kalsium.
    Ja, det er rigtigt. For calciums vedkommende skal man indtage det først til aften. Calciums omsætning foregår hovedsageligt aften og nat. Indtaget på andre tidspunkter gavner det slet ikke.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av baremei
    Jeg tolker det du skriver slik at du tar jern sammen med levaxinen?

De bør tas med minst 2 timers mellomrom, helst 4 eller mer. Det gjelder også for kalsium.

De hindrer opptaket av tyroxin (av T4), og det er visst ganske mye også, om jeg husker rett. Demrer noe om så mye som 30% forskjell i opptaket
    Nei, jeg tar Armour og Levaxin tidlig om morgenen. Så spiser jeg frokost ca 1 time etter det. Tar kosttilskudd etter frokost igjen. Det går mer enn 2 timer mellom. Langt utpå formiddagen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Angående den 7keto-DHEA, det var en del postinger om dette på thyroid.about.com forumet og det var vel positiv omtale de hadde.
    Husker ikke hva Larrian skrev om det, hun har mange interessante maninger og begrunnelser...skal se etter en gang snart.
    Jeg mener at på forumet så skrev de om at kvinner skulle ta den formen, mens menn skulle eller kunne ta DHEA-formen hvis jeg husker rett.

Medlem siden
    May 2007
    Sted
    hordaland
    Meldinger
    152

Standard DHEA

Jeg har fått pavist lavt DHEA innhold, men legen gjør ingenting med det. Ser at en kan kjøpe det i kremform via helsekost i utlandet, men lurer på om det er lovlig å innføre. Noen som har peiling? Vil helst ikke komme på kant med loven.
    Sliten
    Forkjølt!!
    Har i over to år levd i den tro at jeg var i klimakteriet.
    • Eternal pessimist. Jeg har til tider ikke hatt krefter til å stå på for meg selv, og da ligger en tynt an.

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard

DHEA-S finnes i et kosttilskudd som inneholder (eller heter??) Babasco. Var veldig populært hos personer med Sjøgrens syndrom for noen år siden. Vet ikke om det selges idag eller hvor mye man skulle ta av det

Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    85

Standard

Hei.
    Jeg har nettopp kjøpt Barbasco Plus. Jeg fikk også påvist lavt DHEA. Jeg la inn et innlegg på Alternative her... Men ingen respons. Gå inn på www.dhea.no Tror det var der jeg så det og tok kontakt. Husker ikke i farten, er på jobb og har infoen hjemme.

Jeg har nettopp startet med dette.

Se om du finner ut av det der.

Mvh Siriusen
    Pga feil ble jeg medisinert først høsten 2006, blodprøve jan 2001 viste hypo, men ble ikke fulgt opp. Nå: 150 Levaxin 20 Liothyronin
    Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: HJELP! Har jeg trøbbel med binyrene?

Wilson sier, s 219 engelsk utgave, at han ikke anbefaler kvinner DHEA, med mindre binyrene er veldig utslitte. Han sier at inntak så lave som 10-25 mg har gitt brukere kviser og ansiktsbehåring.

En tryggere måte å øke verdiene til DHEA er å ta enten progesterone eller pregnelone. Men legger til at noen kvinner har hatt utbytte av å bruke helt opp til 200mg DHEA hver dag.

Ved siden av å hjelpe binyrene kan disse hormonene hjelpe dem med PMS. Han sier videre at det er viktig at det er naturlig progesterone krem og ikke syntetisk progestins, som vanligvis foreskrives av leger. Syntetisk progestins har mange bivirkninger og bør unngås. Grunnen til at progestins har bivirknger er at ingen av dem er nøyaktig lik det naturlige progesteronet kroppen lager. Desverre er det få leger som vet dette. Dette er litt saksing fra 2 sider..

Jeg har fått resept på progesteronkrem som de lager på Ullevål sykehus. Ved spørsmål om progesteronen var syntetisk eller ikke, fikk jeg litt ulne svar på apoteket.

Er det noen av dere som bruker progesteronkrem som har en dere vet er riktig type?

Den Yvette tidligere har foreslått, benevnes slik "naturlig bio-identisk USP progesteron"
    http://www.h-by-m.com/hbm1103.php
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    60
    Meldinger
    1,971

Standard Sv: HJELP! Har jeg trøbbel med binyrene?

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Den Yvette tidligere har foreslått, benevnes slik "naturlig bio-identisk USP progesteron"
    http://www.h-by-m.com/hbm1103.php
    Ja jeg har anbefalt denne da jeg har brukt den i noen år nå. Jeg har aldri brukt noen form for østrogenbehandling, bare denne naturlige Progesteronkremen. Og jeg har ikke merket noen bibirkninger. Etter en tid med denne kremen ble østradiolverdi øket fra 0,08 til 0,25. Det var fra 2005 til 2006. Siden har jeg ikke tatt målinger.

Fra analyseliste i Furst:

Kvinner fertil alder: (syklusavhengig) >0,10 nmol/L
    Kvinner etter fertil alder: (postmenopausalt) <0,15 nmol/L

http://www.furst.no/bb/index6.html

Må legge til at jeg også spiser Pregnenolone tabletter.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Side 3 av 8 Først 12345 ... Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn