Side 1 av 8 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 71

Tråd: DHEA

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    175

Standard DHEA

Hei

Jeg skrev litt om dette i det andre forumet...men nu husker jeg ikke helt svar jeg fikk.
    Jeg fikk beskjed om å spise DHEA, en kapsel a25mg, hver morgen. Jeg starta med det - og fikk ganske snart en forferdelig hodepine. Jeg prøvde i et par dager til - men holdt på gå på veggen av hodepine.
    Andres erfaringer? Og eventuell hvilken styrke dere brukte?

Jeg leste litt om dette en gang på nett - men på meg virka det som jeg har fått en høy dose.....ihvertfall så stod det mindre doser for de kvinnene jeg leste om. Kanskje jeg må ringe Balder for å høre.....

Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    135

Standard Noen som har hatt lavt DHEA?

Jeg skal til endokrinolog når det bare blir ledig time der. Etter 2-3 mnd venting begynner jeg å lure på om det noensinne vil skje.. Jeg har nemlig ennå ikke fått svar eller time. :-(

Saken er at jeg har følt meg elendig i flere år, og etter massevis av tester sjekket legen DHEA (etter mas fra meg på oppfordring fra dere her inne) og fant at nivået var for lavt.

Jeg har fått beskjed om at legen ikke vet hva han kan gjøre med saken. Kan noen her mer enn legen?

Legen har bedt meg fortsette med Levaxin som tidligere, men idag så jeg at det står på pakningsvedlegget at man ikke skal ta Levaxin om man har noe galt med binyrefunksjonen. Er ikke lavt DHEA nettopp binyrefunksjonssvikt?

Hva skal jeg gjøre? Er det virkelig meningen at man bare skal vente og vente mens kroppen muligens forfaller?

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

jeg ville ringt sykehuset der du skal til endokrinolog og hørt hvordan det ligger an. Kanskje henvisningen ikke har kommet frem e. l.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ja, dette lurer jeg også litt på.

Har ganske nylig fått sjekket min DHEA: 2,3 (0,8 - 10,0)
    Så det er jo rimelig lavt, selv om det ikke er utenfor referanseområdet.

Og så har jeg vanskelig for å holde tunga rett i munnen med alle de hormonene vi har, men er ikke DHEA et for-hormon for de hormonene vi har i binyrene?

Jeg fikk forresten også målt kortiolet. Det var på 529, men ingen kunne finne referanserområdet, ikke engang legen. Det gjelder laboratoriet i Kristiansand. Noen som vet ref. her? (Legen trodde ref. lå ca på 300-600).

Jeg tror ikke slitne binyrer er det samme som binyresvikt. Det tror jeg er Cushings og/eller Addisons (mulig jeg husker feil navn her). Den ene er alt for stor produksjon av binyrehormoner - Cushings, tror jeg. Og Addisons er vel så og si total svikt, tror denne er dødelig etter få dager. Kanskje ikke alltid...?

Addison:
    http://www.addison.no/index.php?P=addison

Cushings:
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... ID=1345319
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Mener å ha hørt om DHEA i diverse helsekost tidligere, men vet ikke om dette er endret pga dhea er klassifisert som legemiddel.

Her er iallefall noen linker jeg har funnet om DHEA. Ser ut til at DHEA er rene superhormonet. Ser at Barbasco Plus er nevnt som DHEA tilskudd, men vet ikke om dette er et seriøst produkt, men er visst tilgjengelig via nett.

http://www.althelse.com/default.asp?artid=9

http://dbh.nsd.uib.no/nfi/rapport/?Keys ... anguage=no

Helene
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

His DHEA ikke er lov å køpe privat i Norge, hva er Barbasco plus da? Er det lovå ta DHEA i naturform, men ikke foredlet i ren form?
    Jeg mener å ha lest et intervju med en kjendis som frontet Barbasco plus for en del år siden. Wenche Myhre eller en annen kjendisdame. Da undersøkte jeg om jeg skulle bestille...tror det ikke var til salgs i butikker da, men noe som måtte abonneres på. Det var ihvertfall så rådyrt at jeg ikke prøvde det. Nå har det blitt så masse helsekostbutikker som sender til Norge, men DHEA blir sikkert stoppet?
    Jeg lurer på om DHEA er målt hos meg. Sikkert ikke.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Standard

Hei Kameleona

For å få et hint om ventetiden på den institusjonen du skal til klikker du deg inn på www.sykehusvalg.no.
    Videre inn på Hormonsykdommer (endokrinologi). Deretter velger du Indresektoriske osv... (øverste valget).
    Så klikker du inn på ditt sykehus og ventetider. Videre igjen inn på Indresektoriske osv.. I kolonnen utredning finner du max ventetid på ditt sykehus for din sykdom. Obs: sjekk hvilken dato det er oppdatert, bør være oppdatert ganske nylig.

Når det gjelder legen din er det bare tull at han ikke kan gjøre noe med det. Han kan selvfølgelig ikke forandre på ventetiden på sykehuset, men han kan purre på endoen og høre hvorfor du ikke en gang har fått satt opp time. Dette er hans valg.

Videre er det vel slik at hvis det finnes et sted i nærheten som har kortere ventetid, kan du be om å bli henvist dit. To til tre måneder uten en gang å ha fått et svar holder ikke. :evil:

Du må stå på for deg selv, ingen andre gjør det!
    Lykke til

PS: Min fastlege purret på endoen, og det var etter at jeg ikke hadde fått svar etter en og en halv uke

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

De har nok inntaksmøter på avdelingen, og alle med nyoppdaget diabetes samt de med hyperthyresos kommer først.

Jeg mente at DHEA var feil prøve, det må være DHEAS.

Den som kan forklare at dette er søsknene Thierry og Therese Hertoghe, og de utdanner andre leger i sånt.
    Det tyske stoffskifteforumet prøver å holde en oversikt over leger som er utdannet av Hertoghe.
    Ingen i Norge har vært der ennå, og i Sverige var det en hudterapeut samt den legendariske legen -hva heter hun igjen-det stod et stykke om henne i matoghelse. Hun holder til i tsjekkia også, og driver med overføslomhetsreaksjoner for eksempel mot tungmetaller. Ikke brukbart for akkurat vårt formål heller.
    Hertoghe har altså gitt ut en bok eller flere med alt forklart, men boka er veldig dyr.

Noen endokrinologer i Bergen driver med DHEA men bare hos noen pasienter som allerede har diagnose Addison.
    Binyurene lager nemlig mye av DHEAS og man aner ikke hva det betyr. De forsøkte altså å gi det til pasienter for å se om det gjorde noen forskjell. http://www.helse-bergen.no/avd/roas/

Merk at de i ROAS befatter seg mest med autoimmun addison, og man måler helt enkelt 21-hydroxylase antistoff. Det er en vanlig prøve.

I utlandet fins det som krem eller tabletter, men barbascoen er noe annet. Det fins sikkert forklaringer på nettet.
    Ordentlig DHEA er forbudt fordi det kan brukes til doping og fordi det er klassifisert som legemiddel her såvidt jeg husker. Det var engang et stort oppslag i Vg fordi Vita-kjeden eller noen begynte å selge det og akkurat da var det blitt satt på forbudtlisten eller noe sånt. Dårlig timing.

Tilføyd:
    Kom til å huske på hva hus svenske legen heter: Vera Stejskal.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... BAuthor%5D
    og her er artikkelen i matoghelse. Artikkelen kommer også inn på kronisk tretthetssyndrom og kvikksølv.
    http://www.matoghelse.no/index.php?id=334172

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    59
    Meldinger
    802

Standard

Når det gjelder Barbasco - jeg limer inn et innlegg jeg skrev på Oasen for en stund siden, jeg:

--------------------------

Jeg har ikke prøvd det selv - og må innrømme at jeg er skeptisk. Dette er det samme som yamsrot, som er et ganske omstridt kosttilskudd. Det finnes så vidt jeg vet ingen forskning som kan dokumentere at yamsrot virkelig øker produksjonen av disse hormonene slik det påstås. Derimot har midlet muligens ganske farlige bivirkninger.

Du kan lese mer på sidene til Rolv:

Markedsføring av yamsrot som et ”naturlig progesteron” har ført til mye diskusjon blant urtekyndige. Mange har reist tvil om den praktiske verdien av planten og dessuten hatt bekymringer knyttet til en mulig giftvirkning av urten. Tidligere var yamsrot utgangsmateriale for å syntetisere progesteron for medisiner som kortison, østrogen og andre steroid-produkter. De første p-pillene ble laget med råstoff fra yamsrot. Diosgenin, hovedsaponinet i urten, er teknisk sett en ”hormonforløper”, noe som betyr at det må behandles kjemisk i et laboratorium for at det skal få verdi som syntetiske utgaver av ”sex-hormonene” testosteron og progesteron. Markedsførere av preparater med yamsrot påstår ofte at diosgenin brukt i kosttilskudd vil kunne øke nivåene av testosteron, progesteron og andre hormonforbindelser. Når vi vet at det er en kompleks prosess å lage steroidhormonet dehydroepiandrosteron (DHEA) fra yamsrot er det langt fra klart at yamsrot i naturlig form inntatt som avkok, tinktur eller kapsel kan ha noen form for hormonvirkning i kroppen.

DHEA produseres naturlig i binyrene hos mennesker og er det vanligste adrenokortikoide hormonet i kroppen. Hormonet antas å ha betydning ved en rekke sykdommer og plager, bl.a. AIDS, Alzheimers sykdom, hjertekarsykdommer, kreft, høye kolesterolverdier, multippel sklerose, overvekt, psykiske ubalanser og systemisk lupus erythematosus (en bindevevssykdom). I medisinsk litteratur finnes det imidlertid ingen studier som så langt har kunnet bevise påstandene om at yamsrot øker mengden DHEA i kroppen. I en studie utført i 1996, der sju personer tok tilskudd av roten i tre uker, fant man ingen økning av steroid DHEA hos forsøkspersonene. Urten reduserte imidlertid triglyserid-nivåene og økte mengden av det gode kolesterolet (HDL = high-density lipoprotein). I en annen nylig utført dobbelblind og placebokontrollert studie med 23 friske kvinner i overgangsalderen ble det heller ikke funnet noen effekt av yamsrot. Det kreves derfor flere og større undersøkelser for å få bekreftet eller avkreftet de påståtte hormonvirkningene av yamsrot.

Selv om urten i det store og hele er regnet som ugiftig, er det en del usikkerhet knyttet til bruk av yamsrot. Kritiske røster har begynt å uttrykke skepsis til bruk av hormonforløpere, særlig når det hos brukerne foreligger hormonsensitive tilstander slik som enkelte typer av brystkreft. Det advares ellers mot at gravide skal innta denne urten.
    http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinp ... os_vil.htm

Det står litt om DHEA også i teksten over her. DHEA kalles ofte "Moderhormonet" både fordi det er det hormonet vi har mest av i kroppen og fordi det er forløper for mange andre hormoner. Jeg har nettopp lest en bok om DHEA og fått øynene opp for hvor viktig dette hormonet er - forfatteren av boken mener at det er selve "livshormonet", og at når nivåene av det synker, betyr det at alderdommen og dødsprosessene setter inn... Kroppens "Av-bryter", for å si det sånn.

Men man skal ikke ha for høye nivåer av DHEA, heller. Da kan man få bivirkninger som hirsutisme (abnormt sterk hårvekst) og alvorlig acne. Man bør altså sjekke nivåene av dette først, og så eventuelt bruke ferdig syntetisert DHEA - ikke en slik diosgenin-forløper, som antakelig aldri vil bli noe annet enn en forløper i kroppen heller. ;-)

Side 1 av 8 123 ... Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn