Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
    Kvinne, 42 Gjest

Standard 2,5 år siden jeg fikk diagnosen hypothyrose. Kjære dere, hva skal jeg gjøre?

Jeg skriver innlegget her ren frustrasjon og med bønn om litt hjelp og veiledning.

Saken er flg:
    Det er nå ca.2,5 år siden jeg fikk diagnosen hypothyrose. I løpet av disse årene har jeg aldri følt meg helt topp, selv om mine stoffskifteverdier er OK.

De siste 2 årene har jeg vært delvis sykemeldt i perioder og jobbet 100% i noen perioder.
    Nå er min sykepengeperiode slutt og jeg må søke om rehabiliteringstønad.

Min nåværende fastlege søkte meg videre til spesialist, men der fikk jeg avslag da de mente at jeg var riktig medisinert og at det ikke var mer å tilføye i behandlingen av hypothyrosen. Legen jeg har nå, konfronterte meg med depresjon på første konsultasjon. Jeg også tidligere vært innom 2 leger som etter første møte med meg mente at jeg lider av depresjon. – Dette selv om diagnosen hypothyrose var klar!

Dette føler jeg er så feil som det kan bli. Jeg vet med meg selv at det er hypothyrosen som gjør at jeg ikke lenger klarer å yte 100%. Alikevell vil legene helst sette en diagnose på depresjon og tvinge meg over på lykkepille. Jeg føler ikke at jeg kan akseptere dette, da det bare er så feil! – Jeg kjenner det langt inni hjerteroten at dette ikke er riktig diagnose.

Etter mitt besøk hos fastlegen idag, sa han rett ut at dersom jeg ønsket å bli frisk måtte jeg iallefall prøve disse lykkepillen en periode – for å se. Jeg ga beskjed om at dette ikke var riktig, men han skrev ut en resept og sa at jeg måtte vurdere nøye om jeg kanskje burde prøve.
    Hvorfor er det slik at jeg skal bli påtvunget en tredje diagnose (jeg har i tillegg cøliaki) bare fordi jeg ikke blir frisk ved medisineringen av hypothyrosen?

Må jeg gi etter bare for at legen min sier det?

Kjære dere, hva skal jeg gjøre? Hele situasjonen er jo bare å bli maktesløs av.............
    Sist endret av Mod; 09-03-12 kl 03:35 Begrunnelse: Overskrift rettet

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Dette har jeg vært igjennom - og sikkert mange med meg.
    Etter å ha underkastet seg psykiatriens spørsmål ble jeg "frikjent" - og da forstummet jo den løsningen.
    Men det er jo for jævlig å måtte bruke tid på dette. Årsaken er som du sier den.
    Utvalget thyroxin på markedet er ikke stort, men kanskje du kan spørre legen om å prøve en annen type ?
    Jeg er helt sikker på at Levaxinen jeg brukte hadde mange uheldige bivirkninger. Også psykiske.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    204

Standard

Her er et lite tips.
    Få tak i alle prøve resultatene dine og legg de ut her. Så kan vi kanskje se noe. Der finnes desverre mange leger som ikke kan nok om lavt stoffskifte og er fornøyde så lenge TSH er innenfor normalen.
    Evt kan du forsøke Balderklinikken, det koster litt mere men er vel verdt det.
    Husk å få med normal-områdene til prøvene dine.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Jeg så engang en pasient som hadde cøliaki som deg, og var på Levaxin. Hun hadde en TSH på 1,6 og FT4 under midten. Hun hadde mange symptomer i journalen såsom vondt i ribbeina (som er et typisk hypo-symptom men som de ikke forbandt med hypo) og frossenhet og eksem på beina som kommer av cøliaki+hypo, hun hadde vel ikke fulgt dietten godt nok.
    Min kommentar er at en TSH på 1,6 betyr nesten helt sikkert at en er undrmedisinert, det er bare en håndful på forumene som føler seg bedre med en TSH over 1-1,5.
    Og så må man se på FT4 og FT3, de er best over midten.

Så selv med en lang sykehistorie og tydelige symptomer så klarte ikke legene å se at denne pasienten var undrmedisinert.
    Samme kan være med deg.
    Hva er blodprøveresultatene dine?

Og kanskje du bare trenger liothyronin i tillegg.
    Men hvis du får i deg bittelitt gluten, så kan du reagere med økte antistoffer (Anti-TPO) som får deg til å føle deg helt ille.
    Sammenheng mellom cøliaki og anti-TPO er velkjent.
    Og har du anti-TPO så må du kanskje ha veldig høyt FT4 før du føler deg bedre, eller du føler deg ille uansett.

nora

Kvinne, 42 Gjest

Standard

Ved siste måling for ca.1 mnd siden var mine verdier flg:
    T4 20 (12-22)
    T3 4,8 (3,1-6,3)
    TSH 0,95 (0,40-4,4)

Jeg tror nok at spesialistsenteret har rett at det ikke er mer å tilføye for å få meg nærmere en ideal-dosering. Har i lengre tid fulgt med på forumet her og føler jeg har god kjennskap til doseringer, symptomer og har ellers tilegnet meg god generell kunnskap rundt hypothyrose.

Problemet ligger i at jeg ikke føler at jeg blir forstått hos legene når jeg prøver å forklare symptomer som "brainfog", forvirring, glemsomhet, konsentrasjonsproblem, innlæringsvansker osv. Jeg sover ganske mye, men ellers føler jeg at jeg har god kontroll over min "tilstand" bare jeg passer godt på å ikke overanstrenge meg på jobb (stress, lange dager, kompliserte problemstillinger ++) og hjemme (sosiale sammenkomster, mange aktiviteter, organisering av familie og hjem). Jeg kan godt leve med hypotherosen slik det er idag med redusert stilling, men skal jeg tilbake i full jobb slik legene vil - og slik jeg har prøvd så mange ganger før - faller jeg raskt tilbake til en tilstand som er uholdbar for megselv, mine arbeidskollegaer og min familie.

Hvorfor får jeg ikke aksept for at min hypotherose på det nåværende tidspunkt gjør at jeg ikke kan jobbe i 100% stilling? Hvorfor må det plent være en depresjon som skal diagnotiseres og medisineres? Noe er bare helt feil!! - Trodde det var en kjent sak at ikke alle blir helt friske av hypotherose? Dette er jo en skikkelig frustrerende rundans som akkurat nå ser håpløs ut...................

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    204

Standard

Ja eg må sie at tallene dine ser greie ut. Kanskje din FT3 kunne vært høyere??

Mine tall er nå:
    TSH 0,03
    FT4 ca 21
    FT3 ca 6,3

T3 sies å hjelpe på brainfog, kanskje du kan prøve Liothyronin? Eller skifte til Armour? Mange herinne som har det bedre med Armour.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Tall ser greie ut de, men dette må vurderes veldig individuellt. Som regel vet ikke folk hvor mye de hadde FØR de fikk stoffskifteproblemer. Det kan jo hende at kvinne42 hadde 24 ? eller 28? da er ikke hun fornøyd med 20.
    Dessuten kan det jo hende at Levaxin ikke gør alt det som skal gjøres hos henne. Kanskje hun kunne ha nytte av å prøve en annen thyroxintype ?
    Jeg hadde like fine verdier som deg, men blei bare verre og verre. Tilslutt var det stopp. Jeg fikk tilslutt Armour og det går mye bedre nå.

Det er ikke sikkert at den thyroxintypen som laboratorieinstrumentene slår ut så fint på og lage så fine verdier med - virkelig virker i kroppen DIN !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Det er skremmende likt hvordan jeg hadde det på Levaxin. Som deg hadde jeg topp prøveresultater. Jeg hadde FT4 helt oppe i 28, det var øvre målegrense. TSH lå rundt 1, og under.

Det var i hodet mye av problemene mine satt. Humøret svingte, og som regel svingte det nedover. Jeg kunne sitte og ramse opp alt det negative i verden i hodet mitt. Og alle de dumme tingene jeg hadde gjort, hvor håpløs jeg var.... Jeg psyket meg selv kraftig nedover.

Så sov jeg mye. 10 timer i døgnet uten å føle meg uthvilt. Jeg klarte å jobbe 100% fordi jeg ikke hadde barn da. Livet mitt besto av å jobbe, og hvile for å klare å jobbe.

Jeg økte i vekt. De periodene jeg hadde det bedre med meg selv, var jeg på slankekur og trente på helsestudio i tillegg til å gå eller sykle. Vekta sto i ro, eller gikk minimalt ned. Dette ga ny næring til min selvforakt når jeg ble nedstemt igjen.

Jeg gikk 2 ganger på lykkepiller og en gang på Xenical i løpet av 3,5 år på Levaxin. Selvfølgelig hadde det ingen effekt. Jeg spiste ikke fet mat, så Xenical kunne ikke gjøre noe for vekten min. Lykkepillene sluttet jeg med selv, etter å ha prøvd maks dose i ca 1 mnd hver gang. Jeg visste at noe var galt i kroppen min, men at lykkepiller ikke var svaret.

Forsøk å overtale din lege til å la deg prøve Armour Thyroid. Det har gjort at jeg føler meg langt, langt bedre. Jeg psyker ikke lenger ned meg selv (Litt kanskje, man er jo kvinne og skal ikke være for selvtilfreds!) , jeg sover mye mindre og vekten går ned.

Du finner et innlegg med de linkene jeg brukte for å finne informasjon om Armour som jeg kunne gi legen. Gå inn på hovedsiden og se under "nyttige linker". Jeg har også et innlegg under "storfolk", fra XXL til L heter det.

Kanskje du må gi etter for legen og ta lykkepiller en mnd for å bevise at det ikke hjelper for deg. Jeg måtte prøve det før jeg fikk Armour. Jeg måtte også bytte fastlege. Det er en gal, gal verden. Antidepressiva og slankepiller kan de skrive ut, da sitter reseptblokka løst!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Hvis jeg fremstiller diner verdier grafisk blir det slik:

Results Range Low Range High Percent
    T4 = 20 12 22 80,00 %
    T3 = 4,8 3,1 6,3 53,13 %

Free T4 |----|----|----|x---| 0.9[0.8-1.8]
    Free T3 |----|----|x---|----| 263[230-420]

Fritt F3 er altså et godt stykke lavere enn FT4. Det kan være et problem.
    Men noen med atnistoffer må ha FT4 og FT3 helt oppe eller akkurat over referanseområdet. Det kan jo prøves.
    Din TSH er jo også fremdeles ganske tett ved 1, jeg har en TSH på 0,02 og en del andre også. TSH blir ofte ganske lav ved substitusjonsbehandling. Det står til og med på internettsidene til labbene.

Og så må man få sjekket ferritin og B-12.

Jeg synes man kan kanskje prøve en høyere dose. Og FT3 som det er konsensus om at det er den beste parameteren om en er hyper, er langt fra hyper på 53 %

nora

Sigrid Gjest

Standard Lavt stoffskifte - hormonforstyrrelser- østrogen

Hva er hva?
    Etter å ha lest boken til Dr. John R Lee "Alt du trenger å vite om hormonbalanse og menopause" så har jeg forstått at mange av de plagene som østrogendominans gir er lik symtomene på lavt stoffskifte. Sitat fra boken: "Min hypotese er at østrogenet hemmer thyroxinets aktivitet i cellene slik at den ikke får festet seg på dets mottaker. Begge hormonene har fenolringer på hjørnet av hormonmolekylet. Østrogen kan derfor konkurrere med thyroxin på dens mottakersted. Når det skjer, kan thyroxinet ikke utføre sin oppgave, og det oppstår symtomer på hypotyrose til tross for normale verdier for stoffskiftet når man analyserer blodprøver." sitat slutt.

Den gangen jeg fikk thyroxin var jeg ikke klar over dette... dessverre må jeg si. Jeg hadde nok thyroxin i blodet men hadde symtomer på lavt stoffskifte og fikk derfor thyroxin. Min TRH var for høy.
    Nå lurer jeg på om det var østrogendominans jeg hadde - og framdeles har?
    Alle som sliter med dette bør lese boken til Dr. John R. Lee. Interessant lesing. Jeg har begynt å leve mer etter hans råd, og deriblant fått tak i en kroppsbalanserede krem produsert på soya som demper dominansen av østrogen. Les boken i alle fall - det er mye og lære. ps. jeg får ikke betalt for å anbefale boken om noen skulle tro det.
    Sigrid

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 23
    Siste melding: 14-10-11, 00:40
  2. Fikk diagnosen Graves for 2 dager siden
    Av Yvai i forumet Graves sykdom
    Svar: 6
    Siste melding: 10-05-10, 13:47
  3. Fikk diagnosen Hashimotos for en tid tilbake
    Av Carro i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 76
    Siste melding: 10-02-10, 14:24
  4. Jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte for litt over 2 år siden
    Av LillePus i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 02-11-09, 20:45
  5. Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
    Av marianne i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 25-05-05, 11:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker