Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 38
    Kvinne 42 Gjest

Standard

Intressant lesing. Jeg har følt det vanskelig og møtt liten forståelse her på jobb. Generellt har jeg hatt oppfatning av at de fleste med lavt stoffskifte klarer å fungere helt fint, bare dosen blir riktig regulert.
    MEN: Selv har jeg siden diagnosen for 2,5 år siden kun arbeidet 100% i 4 perioder - på 3-4 mnd hver. Jeg biter tennene sammen og vil så gjerne klare det, men må gang på gang resignere. Nå er jeg i 50% jobb og føler ikke det går så bra. Har en avd.leder jobb i en utviklingsbedrift og det er spesielt de tunge, kompliserte oppgavene som suger energi. Rutinearbeid går forholdsvis lett.........
    Ser nå at jeg ikke er alene om å ha det slik.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    17

Standard

Jeg har hatt lavt stoffskifte i ca 8 år, og fikset jobben greit nok frem til nov i fjor. 2004 var et veldig stressa år med mange lange arb-dager og jobbing i helgene. Hadde en lederstilling med vanskelige personalsaker + omorganisering av enheten jeg jobbet i. Til slutt bare eksisterte jeg, bet tenna sammen og tok jobben dag for dag, og brukte fritida på å sove. Heldigvis så legen galskapen og sykmeldte meg, først 2 uker, så 3 uker, så 6 uker... som ble 5 mnd tilsammen. I den perioden hadde jeg jevnlige møter med min sjef, bedriftslegen + personal, og de var alle veldig forståelsesfulle. Jeg har hele tiden vært åpen om sykdommen og de plagene jeg opplevde, men akkurat det med brain-fog'n - dårlig hukommelse, problemer med å håndtere komplekse problemstillinger - er det bare sjefen som nå vet om. Jeg er nå 60 % sykmeldt og har en grei avtale med jobben om skjermet hverdag og avgrensede arb-oppgaver. Lederstillingen har jeg sagt fra meg, ingen jobb er verdt å ofre helsa for! Jeg er jo spent på hvordan det blir å jobbe seg opp mot full tid, men foreløpig går det greit.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    17

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Kvinne 42
    Nå er jeg i 50% jobb og føler ikke det går så bra. Har en avd.leder jobb i en utviklingsbedrift og det er spesielt de tunge, kompliserte oppgavene som suger energi. Rutinearbeid går forholdsvis lett.........
    Ser nå at jeg ikke er alene om å ha det slik.
    Som jeg skulle ha skrevet det selv! Før jeg ble sykmeldt var jeg gr-leder i en forskningsavd. Er nå tilbake som prosjektleder/kvalitetsleder av utviklingsprosjekter, men siden jeg foreløpig jobber bare 40 % så har jeg sagt fra meg alt overordnet ansvar - til stor forståelse for de jeg jobber sammen med. Er fortsatt med i lederteamet i avdelinga, men siden jeg akkurat har gått fra 100 % til 60 % sykmelding er det ingen som forventer noen prestasjoner av meg. Men hva når jeg en gang er tilbake i full jobb? Det finnes ikke noen enkle rutineoppgaver i vår avdeling, forskning er komplisert uansett nivå... Må legge til at jeg har en fantastisk sjef, hun stiller opp og gjør det hun kan for at jeg skal kunne yte det jeg klarer uten noe press fra hennes side.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Kongsberg
    Alder
    46
    Meldinger
    387

Standard

Jeg var inntil for 2 måneder siden 50% sykemeldt og hadde vært det fra oktober 04. Nå er jeg 30% sykemeldt, men har fortsatt virkelig dårlige dager, selv om jeg føler meg veldig mye bedre.
    Jeg har desverre ingen forståelsesfull sjef, så det stresser meg litt da jeg også har vært mye sykemeldt pga prolaps i ryggen (borte nesten 1 år sammenhengende) og jeg har bare jobbet der i snart 4 år.... Forsøker å ta en dag av gangen og håper jeg orker å jobbe 100% igjen snart.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Har prøvd noe turnus nå, og kan bare si at turnus=maks stress. Kun for de veldig friske. Eksempelvis trykker man sammen vaktene til Aften-Aften-dag-dag og så helg. Er turnusen laget for mennesker med hytte slik at de vil ha vaktene sine mest komprimert slik at de kan være på hytta i flere dager i strekk?
    Logisk sett burde man ha to dager jobb så en dag fri så to dager jobb til. Ikke en ekstra kort natt etter to dager jobb.
    Merkelig.
    nora

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Utenfor Norge
    Alder
    44
    Meldinger
    172

Standard

Jeg var sykemeldt i 9 mnd etter diagnosen, siden har det gått sakte men sikkert oppover. Er i ferd med å bytte karriere fra systemutvikler (for mye abstrakt tenkning) til sykepleier. Jeg får ikke dette på attføring, tenkte vel ikke så langt, og jeg var heller ikke sykemeldt så lenge at jeg kunne fått det
    Jeg sykepleierstudent på heltid og jobber 50% på natt i tillegg, og det går på ett vis, nå har jeg bare 1 år igjen. Vet at nattarbeid ikke er det beste for oss med stoffskifteproblematikk, men da får jeg tjent penger, relevant arbeidserfaring og lest pensum samtidig. Men det er tøfft i praksisperioder.
    Merker stor forskjell på 1 og nå 2 året på skolen, forskjellen er Armour. i første klasse på levaxin strøk jeg på alt, nå i andre klasse med Armour gjør jeg det veldig bra.
    Jeg burde vel ikke klage men før jeg ble syk hadde jeg kunnet jobbe mer ved siden av skolen og fremdeles fått gode resultater. Det er igrunn der jeg merker det mest, hodet mitt husker ikke alt lengre og det er irriterende, før kunne jeg bare gå på skoeln og ikke lese fordi jeg husket alt fra undervisningen, nå må jeg lese masse i tillegg, utrolig stor overgang.
    Ser for meg at jeg ikke kommer til å jobbe 100 % når jeg er ferdig, kommer til å forsette på natt, fordi jeg trives med det og så er det jo mye fritid utenom, desuten er arbeidstrykket mindre på natt så da henger jeg med.

Hmm dette ble langt håper noen orker å lese dette.

Tatjana

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    45

Standard

Jeg må si jeg er kjempeimponert over at du klarer å studere og jobbe halv stilling natt! Jeg tror ikke jeg hadde klart det om jeg var aldri så frisk. Ikke minst var det tøft av deg å fortsette studiet etter det tøffe 1.året du hadde - det står det virkelig respekt av.

I min jobb er det også tredelt turnus (er ikke sykepleier), og jeg har hatt store problemer med å klare nattevaktene. Ble direkte syk av dem, og klarte ikke å sove etter vaktene. Når jeg nå ser at jeg antageligvis har hatt problemer med stoffskiftet i mange år, er det kanskje ikke så rart at jeg slet med disse vaktene.
    Der jeg jobber kan en risikere å løpe i ett hele nattevakten, og kveldsvaktene er også veldig travle. Ikke det beste stedet å være når ting bør foregå i mitt eget tempo og unngå stress...
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Bærum
    Meldinger
    101

Standard

Jeg har kunn vært sykemeldt fra jobben i den perioden hvor jeg kom meg etter operasjonen. Ellers så har jeg jobbet 40 % og studert 60 % de 2 siste årene. Før det jobbet jeg 100 %.

Har forresten en sjef som ikke helt skjønner dette med stoffskifteproblemer.... Hadde ALDRI hørt om noen som måtte operer bort skjoldkjertelen!! Hadde jeg ikke hatt et sår å vise frem hadde hun nok ikke trodd på meg! Og hun kunne da heller ikke skjønne hvor jeg traff alle de menneskene med sånne problemer...... Akkurat som om siden hun ikke visste om det så finnes det ikke!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    43
    Meldinger
    539

Standard

Jeg har ikke vært sykmeldt. Kun hatt noen sykedager nå og da (før jeg ble diagnosert hadde jeg to uker hvor jeg var hjemme og forsøkte å stresse ned og tenke på andre ting enn jobb).
    Har ganske så grei forståelse fra sjefene mine. De lar meg komme og gå som jeg vil (så lenge jeg gjør jobben min og innenfor de tidsrammer som blir satt).
    Det er værre med kollegaene mine. De forstår ikke ta jeg har en kronisk sykdom som ikke kommer til å slutte. De forstår heller ikke at den medisin dosen jeg er på ikke gjør meg frisk. De har ingen forståelse for at ting tar tid, for eksempel.
    Mange tror at jeg har problemer med kvinnelige hormoner, når jeg nevner at problemene er hormonelt. Så forsøker jeg å forklare at skjoldbrukskjertelen ikke har noe med kvinnelige hormoner. Men andre veldig viktige hormoner som styrer kroppen. Det er også flere som sier at det å ta medisiner er tull, og at jeg må starte å se positivt på livet...

Det er litt stress akkurat det der. Jeg valgte å være ærlig om sykdommen, fordi mine kollegaer ser meg hver dag. Og hver dag er en helt annen dag enn den forrige. Så de ser meg jo da også i forskjellig humør. Noen dager ser jeg frisk og opplagt ut, andre dager ser jeg ikke ut i det hele tatt.

Nei, det er vanskelig. Men så lenge sjefene er ok med det hele. Samt at firmalegen støtter meg, så tar jeg det ikke så tungt. Kollegaene mine er til å bli ignorert om de ikke gir support

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    204

Standard

Jeg ble syk allerede på ungdomsskolen, så jeg har ikke fått gjort meg ferdig med videregående utdanning, greide ikke fullføre pga stoffskiftet.

Har kun hatt to små vikarjobber, og ble helt utkjørt av det. Så har jeg vært hjemmeværende først ett helt år uten at noen fortalte meg hvor viktig det var å få seg sykemelding selv om man var arbeidsledig.. :x Så fikk jeg sykemelding og gikk hjemme enda ett år.

Nå har jeg akkurat begynt på attføring, og startet på et kartleggingskurs. Men det ser ikke særlig lovende ut, er på kurs bare tre dager i uka, men er helt utkjørt igjen. Kroppen værker og hodet er plutselig fyllt med bommull igjen.. Også akkurat nå som jeg såvidt var begynt å merke bedring. :( (Fikk starte på levaxin i fjor sommer.)

Så man kan vel helt klart si at stoffskiftet har påvirket arbeidsevnene mine.

Edit: Kan jo legge til at jeg er 24 nå.

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Dere som har lavt stoffskifte og carpal tunnelsyndrom..
    Av nuttisen i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 29
    Siste melding: 10-11-12, 22:54
  2. Når merket dere først symtomer på lavt stoffskifte?
    Av Knapp i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 21-05-08, 16:54
  3. Hvordan virker influensa inn på oss med lavt stoffskifte?
    Av komlå i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 07-02-07, 19:10
  4. Har jeg lavt stoffskifte? Hvordan tolke tall??
    Av Ellen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 18-06-06, 14:55
  5. Hvordan takler andre å være forandret fra da dere var friske
    Av cathrin i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 10
    Siste melding: 14-06-06, 23:04

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg