Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 38
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Bladet Thyra har faktisk ofte noe om trygderettigheter.

Jeg husker jeg sluttet i en vikarjobb fordi jeg ikke orket lenger. Ba ikke om sykemelding fordi jeg var for sliten til å gå til legen.

Begynet på Amo-kurs med data og regnskap og det gikk ok, det var ikke så tungt. Skole er ok hvis ikke lang reisevei.
    Det er ikke så mye som skal til for at det blir for tungt.

nora

Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    7

Standard

Jeg er ei jente på 22,fikk påvist for lavt stoffskifte for ca 4 år siden.
    Var et rent helvete i ukene og månedene som fulgte etter det.
    var sykemeldt store deler av de 2 årene som jeg jobbet som lærling,er fortsatt delvis sykemeldt i dårlige perioder.
    har nå startet på antideppresiva fordi jeg var en del deprimert,føler meg bedre,men blir fortsatt fort sliten og trett av ingenting!
    Vanskelig å få forståelse for dette på jobben,de sa til meg da jeg prøvde å forklare; du må bare si fra,så kan du legge deg nedpå litt....
    At det går an Det hjelper ikke å slappe av en halv time å så er en pigg igjenn..... :evil: trodde man kunne forvente litt mer av en sykepleier?![color=darkblue]
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Gjest

Standard

Hei!

Har gått sykemeldt siden oktober 2004 ( 100% sykemeldt, aktiv sykemeldt) . Da jeg var på aktiv jobbet 50-100% for å se om det funket.I perioder funket det bra, i andre ikke - det hele kommer an på dagsform og om nattesøvnen har vært ok. Radiojodbehandlet i nov 2004- siden gått på levaxin. Levaxin har vært justert opp og ned ett par mnd, men føler jeg har landet på en ok dose 150 mg pr dag, og trives med det. Problemet mitt er at jeg har en turnus som tilsier at jeg er på arbeid 2,5 døgn i strekk x 4 i mnd. Dette tilsier 100% stilling. Disse øktene blir for lange for meg. Jobben er for det meste psykisk slitsom og det hender at jeg kommer på arbeid og må jobbe aleine og ha ansvar for 4-6 personer som sliter med fysiske og psykiske plager. Arbeidsgiver har gitt beskjed om at det ikke er muligheter for å ha kortere økter på arbeid( feks dele opp dager eller jobbe mindre) Kan jeg ha rett til omskolering eller må jeg bare si opp jobben min for å melde meg arbeidsledig. Evt hvem skal jeg henvende meg til. Regner med å bli friskmeldt neste uke for da er prøvene mine bra!!!!!!!!!!- i følge fastlegen. Legen på balder har funnet ut en del andre ting som at lever og binyrer sliter litt++++, men dette jobber vi med.

Hilsen Søs

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    91

Standard

Ja er det ikke rart at vi er bra så lenge prøvene er det? :evil:

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    60
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg jobber med å få 100% uførepensjon. Jeg har nok skrevet det i et annet innlegg også. Hadde 50% i boks fra før. Så kom Levaxin og slo meg helt ut, slik at summen ble 100% og jeg er fortsatt ikke i stand til å være i arbeid.

Det er ikke bare legemiddelindustrien, men hele helsevesenet å kjempe imot. Etter den nye sykelønnsordningen som kom ved nyttår så har man egentlig ikke lov til å være syk lenger. Så det er slitsomt. Nytter lite å beklage seg på lokalt trygdekontor, da saksbehandlerne der har fått dette rett i fanget, og må forholde seg til sine overordnede med at de følger de nye kjørereglene. Så det er bare å spenne bilbeltet og henge med gjennom aetat og hele karusellen. Men det er faktisk en fulltidsjobb, har jeg funnet ut, å administrere sin egen sykdom.

Ellers et lite spørsmål til Gjest: Forlanger Balder-klinikken at du har snakket med fastlegen før de behandle deg?
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    60
    Meldinger
    1,971

Standard

Sorry Gjest. Fikk ikke med meg alt.

Du skriver:

"Arbeidsgiver har gitt beskjed om at det ikke er muligheter for å ha kortere økter på arbeid( feks dele opp dager eller jobbe mindre) Kan jeg ha rett til omskolering eller må jeg bare si opp jobben min for å melde meg arbeidsledig. Evt hvem skal jeg henvende meg til. Regner med å bli friskmeldt neste uke for da er prøvene mine bra!!!!!!!!!!- i følge fastlegen. Legen på balder har funnet ut en del andre ting som at lever og binyrer sliter litt++++, men dette jobber vi med".

Sitat slutt (får fortsatt ikke til dette med sitater).

Men altså:

Jeg måtte i samarbeid med arbeidsgiver fylle ut en individuell oppfølgingsplan, der det ble konkludert med at alt var gjort fra arbeidsgivers side for at jeg skulle fungere i jobben. Det er et godt tips å få det fort gjort - hvis det er slik da, og du føler du ikke har en fremtid der. Så spørs det på fastlegen din da og/eller en spesialist som uttaler seg konkret om sykdommen din. Dette blir gjort i "basis-møte" med saksbehandler på trygdekontoret og du og legen din.

Slik jeg har forstått dette, etter mine opplevelser med lege og trygdekontor så har du jo rett til sykepenger ett år, siden rehabilitering i ett år - som kan utvides til to år. I denne tiden vil de da forsøke gjennom samarbeid med aetat om der finnes passende arbeid for deg - om du da i det hele tatt har en restarbeidsevne.

Kan ikke skjønne at du må si opp jobben din?? Ikke gi deg! Jeg føler jeg kjemper mot en fiende mer eller mindre når det gjelder trygdekontoret. Har heldigvis et godt forhold til fastlegen min, (selv om han tar lett på hypothyreose - ennå), men finn noen som kan hjelpe deg. Jeg tror faktisk at det er revnende likgyldig for saksbehandler på trygdekontoret hva utfallet blir (uførepensjn, gradert uførepensjon, tidsbegenset uførep, rehabilitering etc) - bare han har gjort det han skal gjøre overfor sine overordnede. Det er mitt inntrykk så langt. :idea: Spør hvis det er noe som er uklart. Jeg har kommet et stykke på vei, men det kan jo tenkes at trygdekontorene praktiserer forskjellig?? De skal jo ikke det, men....Ellers har de en bra og informativ brosjyre om rehabilitering.

Lykke til videre
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    kongsvinger/harstad
    Meldinger
    8

Standard arbeid...eller ikke arbeid

Æ har ikke klart å jobbe på snart ett år. Har prøvd jobbe 50%, 20% etc - men ingen av delene har hjulpet mæ. Etter et par vakter ligg æ langflat og æ har måtte velge ka som e viktigst for mæ???
    E det jobben eller det at æ har krefter til å lufte hunden min, lage mat og ta en dusj???
    Æ mene ikke å si at jobben min ikke e viktig for mæ - det e den. Æ savne den så sårt - men det gjør mæ ikke nåkka godt å gå dit - for æ blir bare dritdårlig jo mer aktiv æ e...

Lure på om det e fler som har det som mæ - det kjennes ut som æ har vært på en heidundranes fæst - æ har vært fyllesyk i godt å vel 1år... Og det kommer ikke av at æ har drukket alkohol- for det har æ ihvertfall ikke krefta til...

Gjest

Standard

Hei!
    Takk for svar Yvette

Først: Ordnet selv time til lege ved Balder. Etter at resultatet av blodprøver kom og viste div mangler, fikk jeg legen ved Balder til å skrive ned anbefalt behandlingsplan. Ble satt på steinalderdiett og måtte ta vekk ting jeg reagerte på i tilegg som: hvete,rug,havre,poteter,melk,sukker og gjær.( dette er bare midlertidig).Viste brevet til fastlegen min og han ble litt snurt, men hadde ikke noe imot behandlingen( ennå)Det viste seg at jeg hadde altfor høyt blodsukker noe fastlegen hadde ignorert,er altfor overvektig( ble ikke bedre etter levaxin),Lever og nyrer sliter litt- de to siste skal vi ta fatt på nå.
    Ja jeg har løpt som en jojo mellom lege , arbeidsgiver( som er helt grønn), og trygdekontor. Legen mener jeg må ordne opp i saker selv, trygdekontoret mener jeg skal ta tak i arbeidsgiver , arbeidsgiver gjør bare som de tror er riktig, og alt blir feil !!.Man må jammen være frisk og oppegående for å være syk!!!! Jada , vi har laget oppfølgingsplaner, den første ble avvist , den andre ble først godtatt, så avvist, den tredje godtatt. Problemet mitt er at arbeidsgiver sier og lover en ting , men gjør noe helt annet- ting blir ikke fulgt opp. Det siste var at de forventet at når jeg var på arbeid, fikk jeg være der og gjøre den jobben jeg skulle på lik linje med de andre!!

Uff - dette ble veldig negativt, men alle som har vært gjennom dette vet hvor frustrerende dette kan være!!

Som sagt : det hjelper ikke bare å slenge seg på sofaen ett par timer , så er alt bare ok

Men Jeg har det faktisk tilnærmet bra på Levaxin

Hilsen Søs :P

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    60
    Meldinger
    1,971

Standard

Huff da Gjest! :( Da har du i første omgang problemer med arbeidsgiver ettersom jeg forstår? Der var jeg heldigere. Forstår ikke helt det at legen sier du må ta tak i ting selv. Han sykmelder deg vel? Trygdekontoret har rett i å forlange at du tar tak i ting selv. Det er det som er så sprøtt etter den ny sykelønnsordningen. Nå skal vi pasienter spille en mer aktiv rolle i sakene, men nå kan de, med loven i hånd, forlange at du "rydder opp" hos arbeidsgiver, lege (med sykmeldinger bl,a,). Og dette er veldig slitsomt når du i utgangspunktet har lite å gå på. Men jeg er overbevist om at det ordner seg for deg til slutt - bare du gjør de rette tingene og i rett rekkefølge.

Hvis du ikke har krefter igjen selv, så få med deg en ressursperson som stiller opp sammen med deg. Og ikke gi deg før du mener at alt er utprtøvd hos arbeidsgiver. Er du ansatt ien IA-bedrift. I så fall kan du ta kontakt med Trygdeetaens Aarbeidslivssenter der du bor. De skal hjelpe deg. Men forstår jeg deg rett at du har en 3. oppfølgingsplan i boks med arbeisgiver?

Vet ikke hvor langt du er kommet i sykmeldinger. Ta med deg planen først til legen. Han må jo da fortsatt sykmelde deg vil jeg anta. Er litt usikker på når du kan få satt opp et basis-møte. Om det er først når sykepengene er over og du går over på rehabiliteringspenger, men det kan du jo spørre om på trygdekontoret.

Dette er forferdelig tungt når man ikke har krefter igjen, og jeg kan meddele deg at saksbehandlerne på trugdekontorene (de som er normalt oppegående) synes denne nye ordningen er helt på jordet, og de synes faktisk synd på syke personer som blir overlatt til seg selv på denne måten, men de kan ingenting gjøre. Bare hjelpe så langt de har lov. Og gi gode og fornuftige råd. Så stå på du

Og seven - det er mange som deg. Bare les i vei her og i flere av temaene. Føler med deg. Fritida er vel så viktig som arbeidet. Jeg har "ofret" altfor mye av fritiden min for å kompensere for tapt arbeidstid. Det gjelder mest sykkom før stoffskifte, men ble ikke bedre etter det nei. Så jeg har kommet til den konklusjon at når jeg er syk så jobber jeg ikke lenger i helger og ferier for å ta inn igjen det jeg ikke greidde innenfor normal arbeidstid. Er man syk så er man syk og da er man ikke i jobb! Mener nå jeg da personlig - etter lang erfaring med å prøve å sy sammen stumpene for å kunne være i arbeid. Dette gidder jeg ikke lenger, og nå ble dette veldig lang.....

Takk til Gjest for gode råd vedr Balder. Vil helst ikke si noe selv til fastlegen før jeg har vært der. Har tilme kun i et ørlite håp om å få prøve Armour og få testet binyrene.

Gjest

Standard

HeI igjen!

Det er som du sier Yvette- det å få gjort tingene riktig og i rett rekefølge. Er bare litt usikker på om jeg skal begynne å forhøre meg hos aetat eller trygdekontoret. Tror selv at jeg nå er så pass oppegående at jeg kan klare en jobb på "normal" dagtid, men der har ikke arbeidsgiver noe å tilby. Synes foresten det er rart fordi arbeidsgiver kunne fortelle til trygdeetaten at vi skulle bli en IA bedrift fra høsten.....
    Har vært sykemeldt siden oktober 2004 og oppfølgingsplan kom først etter purring i mai 2005- den blir ikke helt fulgt som den er satt opp, men nå overlater jeg til bedriften å ordne opp.
    Er til nå så langt fornøyd med Balder og legen min har ingenting han skulle sagt om det. Det er min kropp, men det hadde vært ok om de kunne samarbeide

Hilsen Søs

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Dere som har lavt stoffskifte og carpal tunnelsyndrom..
    Av nuttisen i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 29
    Siste melding: 10-11-12, 22:54
  2. Når merket dere først symtomer på lavt stoffskifte?
    Av Knapp i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 21-05-08, 16:54
  3. Hvordan virker influensa inn på oss med lavt stoffskifte?
    Av komlå i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 07-02-07, 19:10
  4. Har jeg lavt stoffskifte? Hvordan tolke tall??
    Av Ellen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 18-06-06, 14:55
  5. Hvordan takler andre å være forandret fra da dere var friske
    Av cathrin i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 10
    Siste melding: 14-06-06, 23:04

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg