Side 1 av 4 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 38
    Gjest

Standard Lavt stoffskifte og arbeid? Hvordan takler dere jobben?

Jeg fikk lyst til å høre hvordan arbeidsevnen deres er blitt påvirket av hypothyreosen.
    Er det mange som er sykemeldt, enten helt eller delvis?
    Har noen måttet omskolere seg?
    Har arbeidsgiver/kollegaer vist forståelse når man har dårlige perioder, eller foretrekker dere å "bite tennnene sammen" og ikke opplyse omgivelsene om at en har en kronisk sykdom?
    Mange spørsmål dette, men det hadde vært fint å høre andres erfaringer.

Selv har jeg ikke vært i jobb siden jeg fikk diagnosen, først fødselspermisjon og siden sykemelding.
    Er usikker på fremtiden, og hvordan jeg kommer til å fungere i jobb. Føler at jeg tåler stress dårlig;
    tankene går om mulig enda senere når jeg stresser og det kan være fatalt i en jobb som min. Dessuten må jeg hele tiden ha pauser (også her hjemme) ellers blir jeg fryktelig sliten og får problemer med at jeg ser uklart. På toppen av alt har jeg fått tilbake leddsmertene som jeg slet mye med for 10 år siden, og det gjør ikke hverdagen lettere. Høres veldig negativt ut dette, men sånn er ståa.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    59
    Meldinger
    802

Standard

Jeg har ikke vært i arbeid siden jeg ble ordentlig syk. (Har nok gått med et dårlig fungerende stoffskifte i ca. ti år, men ble syk for alvor i forbindelse med svangerskap og fødsel for fire år siden.) Etter fødselspermisjonen min har jeg gått arbeidsledig, og siden midten av mars har jeg vært sykemeldt.

Jeg er forøvrig i gang med å forsøke å etablere en nettbasert virksomhet hjemmefra. Det håper jeg skal bli en bedre måte å jobbe på enn å måtte møte på en arbeidsplass fra 9 til 16 hver dag... Når jeg jobber hjemme, kan jeg ta det når jeg har tid og overskudd - jobbe noen timer på formiddagen mens gutten min er i barnehage (etter hvert på skole), og så fortsette igjen noen timer på kvelden etter at han har lagt seg.

Medlem siden
    Apr 2005
    Meldinger
    72

Standard

Jeg har vært sykemeldt siden september 2004...men har søkt skole til høsten...

måtte bli friskemeldt nå for trygdekontoret ville ikke utbetale meg mer sykepenger...så nå er jeg plutselig arbeidssøkende...
    jeg sa til legen min at jeg ikke klarte og jobbe skift/turnus for jeg følte det gikk ut over formen min...
    så nå måtte jeg si opp jobben min og er da jobb søkende...tross for at jeg ikke kan jobbe...får visst støtte i 3mnd fra trygdekontoret el frem til jeg får meg jobb..ikke noe slags støtte og få noe sted.... :(

Dermed sagt om 3 mnd har jeg verken jobb eller penger...det er jo gratis og bo i hus og regningene stopper liksom opp...GRRRRR jeg blir så irritert på systemet...

saken er at jeg ikke kan jobbe...har hatt en ganske dårlig uke nå der jeg har ligget på sofaen hver eneste dag og det er slitsomt og hente posten...'

Gjest

Standard

HEI!

Har vært sykemeldt 100% siden oktober 2004. Fikk da diagnose Graves og ble radiobehandlet i nov 2004. Prøvde meg på 25% stilling , men det funket ikke ( jobber skift turnus med lange økter på arbeid og psykisk slitende jobb) etter dette ble jeg satt på aktiv sykemelding , som skal være bedre med ett par timer på arbeid hver dag og med andre arbeidsoppgaver enn det jeg vanligvis utfører. Etter en uke nå er jeg sliten, men jeg trenger å kjenne hvor grensene mine går på hva som er bra og dårlig form. Stress sliter mye, blir ekstremt trøtt, sover mye, vondt i hodet, skjelven eller urolig innvendig med litt tyngre hjerteslag( særlig på kvelden) Har hatt ett par dager med vondt i brystet ved hjertet. ( alle hjerteprøver er fine) Har fått mange brev fra trygdeetat at de stenger utbetalingene mine, og at turnusarbeid ikke er grunn til å være sykemeldt. Må spinne på at det er medisinsk relatert og at prøvene ikke er ok ennå.
    Hvordan er mulighetene for å søke omskolering i forhold til sykdomen??? Hvor kan vi undersøke det???
    Forsto det slik at siste blodprøven etter en stressturnus ikke var bra- burde kanskje fått meg vanlig dagarbeid , istedet for å gå natt/ dag i flere døgn????
    Går på Levaxin 150/175mg forskjellige dager- fremdeles til hyppige kontroller,+ under utredning på Balder- venter spent på prøve svar

Hilsen søs

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av kris
    Jeg er forøvrig i gang med å forsøke å etablere en nettbasert virksomhet hjemmefra. Det håper jeg skal bli en bedre måte å jobbe på enn å måtte møte på en arbeidsplass fra 9 til 16 hver dag... Når jeg jobber hjemme, kan jeg ta det når jeg har tid og overskudd - jobbe noen timer på formiddagen mens gutten min er i barnehage (etter hvert på skole), og så fortsette igjen noen timer på kvelden etter at han har lagt seg.
    Nesten sånn som meg det der, ønsker å styre jobb-hverdagen min selv, jeg også. Men jeg har bare kontoret hjemme, ikke selve virksomheten i praksis. Så jeg må nok ut døra de dagene jeg jobber. Og når jobben består av trening, så må jeg si at jeg er spent på hvordan kroppen takler det etterhvert.

Hmmm... svømmebasseng i hagen, det hadde vært noe det! Da kunne jeg hatt de fleste vanntrimkursene mine hjemme!
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Gjest

Standard

Hei alle

Jeg har stort sett vært på jobben. Men jeg jobber ofte tregt og ukonsentrert. Jeg vet at jeg kan, men formen hindrer meg i å gjøre en god jobb. Dette går veldig utover selvtilliten. Jeg er utdannet jurist, men tenker ofte at det eneste som er mulig for meg er en rutinejobb hvor jeg slipper å tenke. I perioder fungerer jeg greit. Men plutselig kommer over eller underdoseringssymptomer, søvnen blir superdårlig, jeg blir deprimert os så er vi i gang. Nei dette er ikke gøy.

Hanne

Medlem siden
    Apr 2005
    Meldinger
    72

Standard

man kan få støtte til omskolering om man er over 26 år og at legen kan dokumentere at du ikke lenger kan fortsette i din nåværende jobb...
    Dette må søkes gjennom aetat...
    du får dekt alle utgifter ved skolegang samtidig som du kan få "dagpenger"når du går på skolen...

for min del så er jeg bare 25 år og dermed er det ingen som bryr seg veldig mye...men hverken aetat eller trygdekontoret forteller oss hvilke hjelpemiddler vi kan få og heller ikke hvilke muligheter vi har..regelverket må vi rote i selv..

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    91

Standard

Jeg slet nok med lavt stoffskifte siden jeg fikk jenta mi i 87 uten at det ble tatt alvorlig. Først i 2001 da jeg egentlig ble sykemeldt for en vond hofte, tok de nye blodprøver som de tok alvorlig. Jeg gikk endel sykemeldt med hofta mi, og så gikk det over til å bli sykemelding pga stoffskiftet. Tilslutt fikk jeg rehabiliteringspenger 50% i ett år fra mai 03 til april 04, klarte å komme meg mer eller mindre tilbake i jobb i 50%. Fra mai 04 har jeg fått innvilget 50% midlertidig uføretrygd i 3 år, heldigvis!! Jeg har hele tiden hatt ett visst fravær i min 50% jobb også, og må ha hatt flere møter med arbeidsgiver ang dette. Ble værre i juletida, og fra i midten av februar da jeg startet opp med Armor har jeg vært fullt sykemeldt igjen, og er det nå ut mai.

Arbeidsgiver maser og vil gjøre noe med dette, prøve meg nye plasser og slikt, tydelig at nærmeste lederen min helst ikke vil ha meg på hennes avdeling, men slik jeg ser det er det i allefall en av de beste plassene for meg. Jeg er forresten sykepleier på sykehus, samt 39 år. Omskolering og ny utdannelse har jeg sagt ifra ikke er noe for meg. Gikk ett år videreutdanning midt i min værste periode, og det var totalt bortkastet. Ingenting sitter igjen i hodet mitt. Kan jo ikke gå på skole når jeg ikke husker hva jeg har lært! Er så redd for å måtte gå ned i lønn mere enn jeg allerede er. Har ikke råd til det. Er det noen som vet om jeg beholder den vanlige lønna mi dersom jeg passer best til en annen jobb på sykehuset men som er dårligere betalt?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Jeg tipper fagforeningen din har mere svar på dette med lønn og annen jobb på sykehuset. Egentlig et interessant tema. Og jeg tror det angår mange sykepleiere.
    Jeg er sykepleiestudent og vet at jeg ikke klarer full stilling. Jeg er i tilbake i brukbar form nå til slik det var før det verste og det betyr at jeg klarer å jobbe to dager og så må jeg ha fri en dag og så klarer jeg to dager til den uken.
    Interessant det der.
    nora

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    91

Standard

Sånn er det også med meg. Klarer å maks jobbe to dager i slengen, så må jeg har noen dager på å komme meg igjen før jeg har neste vakt. Kveldsvakter og nattevakter er også best for da er det roligere rundt meg, og jeg får sovet lengere på dagen.

Side 1 av 4 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Dere som har lavt stoffskifte og carpal tunnelsyndrom..
    Av nuttisen i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 29
    Siste melding: 10-11-12, 22:54
  2. Når merket dere først symtomer på lavt stoffskifte?
    Av Knapp i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 21-05-08, 16:54
  3. Hvordan virker influensa inn på oss med lavt stoffskifte?
    Av komlå i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 07-02-07, 19:10
  4. Har jeg lavt stoffskifte? Hvordan tolke tall??
    Av Ellen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 18-06-06, 14:55
  5. Hvordan takler andre å være forandret fra da dere var friske
    Av cathrin i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 10
    Siste melding: 14-06-06, 23:04

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg