Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
    ung mor Gjest

Standard Er akkuratt ferdig med boka til Per Egil Hegge

Er akkuratt ferdig med boka til Per Egil Hegge,
    all skryt til ham!!!

Det gjorde godt å lese at noen forstår og kjemper for oss

Råder ALLE til å løpe å kjøpe/leie boka.
    den er trykt i 2000.

Kvinne, 42 Gjest

Standard

Har også akuratt lest boka. Anbefales til alle!
    Ble både sjokkert og lettet. Dette forklarer jo hvorfor det er så vanskelig å møte forståelse for våre stoffskiftelidelser hos legene. De har jo ikke lært noe om det på legestudiet ....... men kanskje nå - etter at Per Egil Hegge tok opp kampen.

Tre ganger hurra for ham!!!

Gjest

Standard Per Egil Hegge /Aftenposten/"Spesialister på villspor"

Hei!
    Jeg sitter her og leser i noen gamle kopier fra A-magasinet og Aftenposten som omhandler norske legers udyktighet/arroganse når det gjelder behandling av pasienter med stoffskifteproblem.
    Jeg vil refere litt da dette problemet ikke synes å ha blitt noe bedre i løpet av årene.
    Først litt fra en l4 siders oppslag/artikkel av Per Egil Hegge i A-Magasinet fra 1990.

Overskrift:
    "Spesialister på villspor. Sjokkerende uvitenhet, koblet med et solid stykke arroganse: På et område er Norge en legevitenskapelig avkrok. Det gjelder sykdommen hypothyreose".

Så beskriver han sykehistorien til en dame som ikke ble tatt på alvor av sin lege som bl.a. ba henne om å finne seg en hobby istedenfor å gå og innbille seg at hun var syk.
    Jeg siterer Hegge:" Det låt velkjent. Ikke minst at en kvinne med ti timers arbeidsdag i ansvarsfull stilling utenfor hjemmet og to tenåringer trenger en hobby. For å få tiden til å gå antagelig..... og jeg bestemte meg for å begynne forarbeidet til denne (artikkelen). For det er på tide å følge opp denne saken i full offentlighet. Dessverre"

Så Aftenposten juni 1993:
    "Etter at Aftenposten begynte å interessere seg for legenes kunnskaper om stoffskiftesykdommene, har sykehistorier strømmet inn til avisen. Beretninger om feilbehandlede pasienter og spolerte liv".

Dette er altså mer enn 10 år siden, - men like aktuelt idag! Hadde det vært en idè å lage en side på forumet her hvor den som vil kan skrive sin sykehistorie og sende det f.eks. samlet til Aftenposten?? Jeg leser sjelden Aftenposten så det er nok skrevet mye om sykdommen også etter de nevnte oppslagene???

God helg til dere alle!

Hilsen Kirsten

Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    56

Standard

Hehe, utrolig at det er mulig. Første legen jeg var oss mente at det var kjempe enkelt å behandle lavt stoffskifte. Man kunne bare ta 50 mikrogram om dagen med levaxin så ble alt bra igjen om noen måneder, hehe Utrolig altså!

Glad jeg har fått en lege med litt mere kunnskaper som er spesialist på feltet selv om det er litt dyrere.
    Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år. Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Her kan du lese mer :
    http://www.bokkilden.no/ProductDetai...alogName=Books
    Og her : http://www.leet.no/ Boka hypothyreosen og meg.

Dette er jo en sykdom som i de fleste tilfeller er så passiviserende at få bøker er skrevet.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Standard

Hehe... jeg var hos lege forleden dag, og han presiserte at blodprøver av stoffskiftet må tas medikamentfastende. "Du skjønner, det er ikke så mange leger som er klar over dette, men jeg vet det!" sa han.

Velkommen etter... det der har jeg visst de siste 8 årene, jeg!
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Jeg og
    Jeg leste en forklaring om at årsaken var at det tar tid før T4 kommer fra tarmen og ut i blodet - til det finner en Albuminprotein å binde seg til. Den tiden vil det måles som fritt - hvis jeg forsto det riktig da.

I en produserende kjertel foregår dette i kjertelen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Kir Gjest

Standard Per Egil Hegge / Attenposten

Jeg som glemte brukernavn da refererte til de gamle oppslagene

Du er inne på noe svært vesentlig n`finn når du skriver at det er skrevet lite om denne sykdommen fordi den er passiviserende. Til tross for at det er mange som har den og sliter svært tungt er den lite kjent blant folk flest, og gjør sitt til at våre pårørende og andre i omgivelsene våre ikke forstår hva som skjer med oss når sykdommen slår oss til tider helt ut.

Virkelig godt og viktig at du har laget dette forumet Sonja!! Kan ikke beskrive lettelsen over å ha kommet over det!

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    56
    Meldinger
    735

Standard Boka til Per Egil Hegge: " og så må du ikke stille spør

Den er utsolgt fra forlaget Cappelen.

Jeg mener å ha hørt at den ligger på nettet i sin helhet, men jeg kan ikke finne den. Noen som vet ?

baremei Gjest

Standard

Har du spurt i de største bokhandlene, da?

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 18
    Siste melding: 21-06-14, 19:26
  2. Foredrag ved Per Egil Hegge i Stavanger
    Av pippi i forumet Per Egil Hegge
    Svar: 3
    Siste melding: 17-02-10, 17:22
  3. Den danske dobbelblindstudien er ferdig (T4 + T3)
    Av nora i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 4
    Siste melding: 02-10-09, 10:00

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn