Side 3 av 13 Først 12345 ... Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 129

Tråd: B12-vitamin

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    175

Standard

Hei Nora

Jeg har brukt mine B-12 som jeg kjøpte på Frogner helsekost. 1000mcg
    Nu er B-12 nivået mitt kjempebra, kanskje litt høyt...men det gjør visst ikke noe. Så det virket ihvertfall på meg. Tok jo først 10 sprøyter over 10 uker i fjor. Nu tar jeg en tablett pr uke - men kan visst kutte dem ut. Så får vi se på neste blodprøver til høsten. Legger en tablett under tunga - god smak på dem forresten

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    60
    Meldinger
    1,971

Standard B12-vitamin er viktig for oss med hypothyreose?

Jeg leste i det forrige forumet at B12 er viktig for oss med hypothyreose. Bommer jeg her? Jeg finner det ikke igjen. Men utifra det jeg leste den gang, og utifra prøvesvar på blodprøver ligger jeg for lavt. Jeg bestilte derfor B12-tabletter 500µg, som jeg har begynt å ta.

Nå lurer jeg på dette også. Har en bok "Vitaminrevolusjonen" av Knut Flytlie, der hvert vitamin og mineral står utførlig beskrevet. Og jeg leser: B12: " Som medisin ved svekket leverfunksjon og FORHØYET stoffskifte". Altså virker det mot sin hensikt da for oss med lavt stoffskifte? Noen synspunkter??
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Enkle forklaringer gir ikke hele bildet.
    Klart at hvis du har lav B12 så er det nyttig for deg å få opp denne.
    Det er likevel ikke alle mennesker piller virker på. Den som tar piller må ha et enzym i magesekken (intrinsic factor). Uten dette tas ikke B12 opp, og mest sansynlig er dette den opprinnelige årsaken til at B12 er blitt lavt.
    Det er visst ofte at det er dette som er for lavt, men bare det finnes litt av det så kan det hjelpe med høye doser i tablettene. Sånn har jeg forstått det da.
    B12 mangel rammer alle celler som deler seg ofte, så som røde blodlegemer. Kan også gå på nervesystemet med skjelvinger og ustøhet som resultat.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Enkle forklaringer gir ikke hele bildet.
    Klart at hvis du har lav B12 så er det nyttig for deg å få opp denne.
    Det er likevel ikke alle mennesker piller virker på. Den som tar piller må ha et enzym i magesekken (intrinsic factor). Uten dette tas ikke B12 opp, og mest sansynlig er dette den opprinnelige årsaken til at B12 er blitt lavt.
    Det er visst ofte at det er dette som er for lavt, men bare det finnes litt av det så kan det hjelpe med høye doser i tablettene. Sånn har jeg forstått det da.
    B12 mangel rammer alle celler som deler seg ofte, så som røde blodlegemer. Kan også gå på nervesystemet med skjelvinger og ustøhet som resultat.
    Skjelvinger, ustøhet, depresjon, angst, og ikke minst mage/tarmplager som vanskeligheter med å holde på urin og avføring. Angst og mageplager har vært mitt problem i mange år. Mageplagene har jeg tolket som diare og løs mage. Jeg har hatt B12-mangel mange ganger og gått på sprøyter i flere omganger. Har også fortalt legen om mageplagene flere ganger, men han har aldri hjulpet meg med dem.

Så fikk jeg altså helt tilfeldig vite at slike plager kommer av lavt B12-nivå. Jeg sendte derfor et brev med klage til ham i sommer, for jeg mener at dersom jeg hadde visst om dette tidligere, så kunne jeg sluppet flere år med mageproblemer. Men neimen om han ville vedkjenne seg ansvaret der, nei.

Angstplagene har vært et sant helvete i sommer, men jeg fikk ikke noen henvisning videre. Eneste tilbudet jeg fikk var enda en omgang med 5 ukes B12-sprøytekur igjen, så nå er jeg altså inne i min 7. uke med sprøyter denne sommeren. Merker veldig godt når B12 er for lavt, for da er det på'n igjen med magen og angsten. :(
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    60
    Meldinger
    1,971

Standard

Dette enzymet n`Finn som hindrer tablettopptak, gjelder det i så fall alle sorter tabletter?? Har aldri hørt om noe sånt før B12 hos meg er 326 så det er kankje ikke så altfor lavt da, men jeg har av og til skjelvinger. Likevel - kan nok lese på meg litt sykdom her. Ser faren i det da.

Men et tilleggsspørsmål her: Merker dere større matlyst med inntak av B12? Normalt har jeg full kontroll på hva jeg putter i munnen, men de siste dagene har dette vært ute av kontroll. Jeg har lyst på alt mulig - salt eller søtt. Og jeg spiser det også!! Det er det verste, og nå mistenker jeg denne B 12 `en da.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Standard

Jeg merker ikke noe større matlyst enn før. Merker ikke noe søt- eller salthunger heller.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Instrict factor gjelder bare for opptak av B12.
    Men lignende situasjoner finnes for opptak av svært mange stoffer av typen : for å ta opp jern må det være C-vitamin tilstede i tarmen.
    Calcium - D-vitamin osv.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    175

Standard

Hei.

Jeg har ikke merket større matlyst eller søthunger ved bruk av B-12.
    Bruker nu bare 1-2 pr uke. Solgar B-12, 1000 mcg.

Gjest

Standard B12- hva gjør det med kroppen?

Når man får B12 sprøyte, hvordan reagerer kroppen?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Standard

Jeg merker som regel ikke så mye. Kanskje bare at jeg blir litt piggere, får litt mer energi. Men det kommer helt an på hvor mange plager jeg har av mangelen og hvilke plager jeg merker mest til.

Dessuten regulerer det magen min, for når jeg har lavt b12-nivå, så får jeg diare og vanskelig med å holde på avføringen, sånn at jeg ofte må løpe i full fart til nærmeste toalett. Balanseproblemer, angst og sterk depresjon er vanlig, og det har jeg også opplevd. For to år siden hadde jeg så store balanseproblemer at jeg datt ned ei murtrapp ute og var nær ved å slå hodet i grunnmuren på huset her. Jeg satte ned benet, men hjernen min fikk beskjed om at der var det ikke noe ben, så da datt jeg. Det gikk bra, jeg brakk ingenting. Bare slo meg kraftig.

Dette kommer av at b12 har en finger med i spillet når det gjelder nervenes funksjon. Er det lite b12, så fungerer heller ikke nervene skikkelig og dermed kan man få problemer med ustøhet, skjelvinger, prikking i hendene, og problemer med å holde på urin og avføring. Mangel på b12 kan også føre til pernisiøs anemi.

Side 3 av 13 Først 12345 ... Siste

Lignende tråder

1. D-vitamin..........
    Av Tiffen i forumet D-vitamin
    Svar: 6
    Siste melding: 18-11-08, 13:05
  2. B6 vitamin
    Av Bille i forumet B-vitaminer
    Svar: 2
    Siste melding: 30-10-07, 20:44
  3. Svar: 21
    Siste melding: 16-06-06, 23:36