Side 1 av 13 12311 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 129

Tråd: B12-vitamin

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard B12-vitamin

Noen postet en mld om en sterk B-12 tablett i helsekostbutikken en tid siden, men hva het den? Frogner Helsekost hadde den visstnok. Sjekket på den lokale helsekosten her mend et var bare 9µg der. Ikke alle kan absorbere det pga mangel på intrinsic factor men store doser kommer gjennom hos oss som har mangel.
    Har brukt Trio-be men lurer på å prøve den fra helsekosten.
    nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    175

Standard

Hei Nora.

Jeg kjøpte B-12 sist jeg var i Oslo, på Frogner helsekost. Det er Solgar Vitamin B-12. Det er 1000 mikrogram.

Ha en fin dag.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Standard

Akkurat nå bruker jeg den som heter Dr. Ritter, tyskproduserte b12-kapsler, 5 mcg pr kapsel. Det finnes også noen som heter Bjäst, men disse inneholder gjær og det er vel ikke noe vi skal ha for mye av?

Før brukte jeg en som er produsert av Carnette A/S Naturprodukter og som jeg syntes ga bra effekt, men den finner jeg ikke mer. Virker som om de har tatt inn Dr. Ritters kapsler i stedet, og det ser ut til at de ikke har like god effekt på meg.

Nå har jeg jo b12-mangel igjen, så legen mener jeg bør ta injeksjoner. Men jeg har ikke råd til å hente ut medisinen og betale for hver injeksjon, så jeg får nøye meg med å ta to kapsler hver dag i stedet. Med så å si 0 i inntekt, må man prioritere hva pengene går til.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Helsekosten her sa jeg skulle skaffe navnet så kunne hun vel få det inn her hvor jeg bor. Spen på om hun klarer det.
    Det er ingen styrker i bestillingsliten hennes, jeg så den og det stemte. Rart.
    Jeg tror ikke 9 µg hjelper meg.
    nora

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av sonja
    Nå har jeg jo b12-mangel igjen, så legen mener jeg bør ta injeksjoner. Men jeg har ikke råd til å hente ut medisinen og betale for hver injeksjon, så jeg får nøye meg med å ta to kapsler hver dag i stedet. Med så å si 0 i inntekt, må man prioritere hva pengene går til.
    Det koster vel nesten mer med to piller om dagen enn med sprøyter? Mener jeg betalte en drøy hundrelapp for fem ampuller, og det koster 35,- å få satt sprøyten annenhver uke.

Etter disse fem sprøytene skal de tas sjeldnere, mener han sa noe om hver 3. måned, hvis blodprøven har gått opp tilfredsstillende.

Gjest

Standard

Men hva er symptomene på b-12 mangel? og hva blir bedre av tilskuddene dere tar?

Har så mange plager på grunn av hypotherosen, men vanskelig å vite hva som skyldes hva... og etter å ha lest litt på dette forumet ble jeg plutselig bekymret for binyrene mine i tillegg.. skal ikke være greit dette ;)

baremei Gjest

Standard

Magetrøbbel, slitenhet, hukommelses- og konsentrasjonsvansker, kribling i hender og føtter (som at de sovner veldig lett) mm. Med andre ord vanskelig å skille både fra f.eks. hypo og jernmangel.

I eldreomsorgen er det stadig større fokus på B12 som et enkelt middel til å forsinke alderdomssvekkelse av hjernen, fant en hel del om det på New England Journal of medicine, www.nejm.co.uk (fritt etter hukommelsen, ikke sikkert den virker selv om jeg fikk en sprøyte i dag... *fnis* ).

Det er jo blodprøver av B12 og folsyre som skal avgjøre om man skal ha tilskudd. Mener å huske at tilskudd av folsyre også kan skjule B12-mangel?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Jeg hadde store bleke blodceller enda min B-12 var lavt-normalt.
    Jeg slurvet med å ta dem, så prøvde jeg med dobbel dose og jommen merket jeg forskjell. Husker ikke lenger hva jeg merket, men jeg ble bedre. Hm.
    nora

Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av BareMei
    Sitat Opprinnelig skrevet av sonja
    Det koster vel nesten mer med to piller om dagen enn med sprøyter? Mener jeg betalte en drøy hundrelapp for fem ampuller, og det koster 35,- å få satt sprøyten annenhver uke.

Etter disse fem sprøytene skal de tas sjeldnere, mener han sa noe om hver 3. måned, hvis blodprøven har gått opp tilfredsstillende.
    Det er dyrere her. Husker ikke prisen for medisinen. Men det koster minst 50,- bare å hente resepten på legekontoret, og deretter 50,- hver uke for å få satt sprøyta. De forlanger at jeg skal ta de en gang i uka i fem uker. Så ofte gidder jeg rett og slett ikke å reise inn til det hersens legekontoret. Bare tanken på å sitte i kø i evigheter på vonde stoler (hvis jeg er så heldig å få sitte)...

Dessuten må man nå bestille time hos personalet for å få gjort dette, det holder ikke bare å møte opp lengre sånn som det var før. Dessuten har jeg tidligere opplevd at de har glemt av timebestillingen min, slik at jeg ble bedt om å komme igjen dagen etter. Nei, det der gidder jeg ikke. Det _må_ finnes en annen løsning.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Standard

Det svaret fra "gjest" over her, var altså fra meg. Det skjedde noe med innloggingen der...
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Side 1 av 13 12311 ... Siste

Lignende tråder

1. D-vitamin..........
    Av Tiffen i forumet D-vitamin
    Svar: 6
    Siste melding: 18-11-08, 13:05
  2. B6 vitamin
    Av Bille i forumet B-vitaminer
    Svar: 2
    Siste melding: 30-10-07, 20:44
  3. Svar: 21
    Siste melding: 16-06-06, 23:36