Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    meg Gjest

Standard Prøveresultat og har fått radiojod for Graves

HEI!

Går på 150 mg levaxin pr dag og har fått radiojod for Graves, og prøvene på t3 og t4 skal nå ligge kloss opp til normal. Har slitt litt med å regulere tsh. Disse prøvene ble tatt for en mnd siden:

Hva sier dette: Asat 15,
    Albumin39,
    S jern 9
    Microcrp 6
    Anti TPO 209 (Hva er grensen for dette)
    Tsh 0,01
    Dhea 1,3

Er fremdeles litt sliten og på aktiv sykemelding. Har jobbet 50% siste mnd- problemet er ikke størrelsen på stillingen , men den spesielle turnus jeg går i. Er på arbeid 2,5 døgn i strekk for så å ha fri ca en uke. Problemet er at jeg er dødssliten etter ett døgn på og bruker 4-5 dager på å hente meg inn igjen . I tilegg er det ikke en fysisk slitsom jobb , men psykisk slitsom. Har noen erfaringer med skiftarbeid- hvordan funker det på dagsform, nattesøvn etc

Hilsen meg

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    59
    Meldinger
    802

Standard

Jeg hoppet i hvert fall i taket over den DHEA-en din - hva er referanseområdene for ditt laboratorium? Og er det DHEA eller DHEA-S du har målt? I forhold til mitt laboratorium (Haukeland sykehus) er du i hvert fall langt under nedre referanseområde for DHEA-S (2,1) - og det er i så fall en ganske god indikator på at du har problemer med binyrene. Hvis det stemmer i forhold til din lab, bør du få tatt flere prøver av binyrefunksjon (ACTH, cortisol, 21-OH-antistoffer f.eks.). Binyreproblemer kan faktisk godt forklare at du blir slått ut i dagevis av moderat anstrengelse - jeg hadde det på samme måten i forhold til trening; var fullstendig smadret i dagevis etter en moderat treningsøkt...

Dessuten sier ikke en måling av jern alene noe særlig - det kan variere med mange hundre prosent i løpet av et døgn. Jeg tror du bør få målt ferritin (jernlager) i stedet. Og kanskje det hadde vært en idé å se på B12 (kobalaminer)? Mennesker med lavt stoffskifte har ofte lave verdier av både B-vitaminer og jern - og vi bør ligge godt oppe i referanseområdet for å føle oss bra og tåle kunstig tyroksin.

Ved Haukeland er grensen for anti-TPO 35, det vil si at alt over det tallet er et positivt funn.

(Håper noen andre også svarer - mange av disse prøvene kjenner jeg ikke i det hele tatt... ) ;)

P.S. Du kan finne referanseområder og tolkninger av resultater på nett for mange laboratorier på nett, her finner du Haukeland sine:

http://www.helse-bergen.no/ymse/LabHandboker.asp#ami

Og her er Fürst sine (klikk på 'Blåbok' og 'Referanseområder'):

http://www.furst.no/

Meg Gjest

Standard

hei Kris 8)

Takk for svar.

Prøvene er tatt for å bli sendt til Furst og til hormonlab(Aker) i mai mnd.
    Har i tilegg høyt blod sukker og i denne forbindelse dukket disse prøvesvarene opp. Vi prøver å få ned blodsukkeret først og skal ta fatt på binyrene etterpå. Fikk inntrykk av at leveren sleit litt og at der er en betennelse i kroppen??.Blodprosenten var ok , men lite jern? Har fått tilegg av trioBe b vitaminer+vitaminer og mineral tilskudd..Må bare nevne at det ikke er fastlegen som behandler meg for stoffskiftet som har funnet ut dette. Går til behandling på Balder og håper på å samkjøre disse to legene.Fastlegen har ikke forståelse for at jeg er sliten- jeg burde vært ferdigbehandlet nå når stoffskifte har begynt å stabilisere seg!!!! Lever på nåde der og hos trygdekontoret

Hilsen Meg

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Har du vært inne på www.furst.no sine sider ?
    Finn blåbok og analyseselista og klikk på de aktuelle målingenene.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Gjest

Standard

Sjekk NEL(norsk helseinformatikk) og se hva de skriver om lav DHEA-s
    -->tyder på primær binyrebarksvikt.

Nå mener jeg ikke at det er riktig så ille for de fleste, men at leger trenger å ta en slik prøve alvorlig, synes jeg ikke er for mye forlangt.

Merete

PS. Man kan logge seg inn hos NEL, og få en 14-dagers prøveperiode. Meget god info om div. prøver + man kan kopiere hemningsløst derfra.....så har man det for referanse senere

Meg Gjest

Standard

Hei !

Takk for svar alle sammen.Fikk tak i de linkene jeg trengte- tar litt tid å lese og å få med seg innholdet.

God sommer allesammen 8)

Hilsen meg

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

ved betennelser i kroppen gjemmer jernet seg.

Ferritin er en nyttig prøve for oss med hashimotos thyroditt.

Antistoffene har vanligvis en øvre grense på 30 eller 100 alt ettersom hvilken prøve er brukt.

Jernbindingskapasitet kan også si noe, og MCV/MCHC.
    Og B-12.

Hva er ft4 og ft3? vanligvis må vi ha dem i øvre halvdel eller tredel av referanseområdet.

nora

Lignende tråder

1. Prøveresultat
    Av Cina i forumet Blodprøver
    Svar: 18
    Siste melding: 15-07-07, 20:47
  2. radiojod
    Av Tone i forumet Radiojod / Radioaktiv jod behandling
    Svar: 1
    Siste melding: 10-08-05, 18:04
  3. Graves og radiojod
    Av Tone i forumet Radiojod / Radioaktiv jod behandling