Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Tone Gjest

Standard Graves og radiojod

Jeg fikk Graves i 2003 og har brukt NeoM og Levaxin i 2 år. Et halvt år uten og boom der var det igjen. For en måned siden var TSH 0,02 og FT4 23... Nå skal jeg inn til Radiojod. Har valgt det etter mye om og men diskusjoner. Er det noen som kan fortelle meg fordelen med kirurgi ifht radiojod? Er man garantert lavt stoffskifte etter radiojod?

Gjest

Standard

Hei !
    Har selv tatt radiojod for ca 10 mnd siden. Det var mye for og i mot, før jeg bestemte meg for denne behandlingen. Visste ikke at jeg hadde Graves før jeg var så dårlig at kroppen ikke fungerte i det hele tatt. Jeg ble forbannet på legen min fordi han anbefalte radiojod uten å spørre meg først, men etter å ha snakket med andre som hadde vært gjennom dette, og som arbeidet med dette på sykehus , tok jeg valget mitt. Kroppen jobbet på høygir og noe måtte gjøres fort- fikk time allerede etter 14 dager. Det tok litt lengre tid å gå fra høyt til lavt stoffskifte enn antatt, og begynte på Levaxin i januar 2005. Har holdt på å regulere medisiner opp og ned frem til juni 2005. Nå er det ganske så stabilt, jeg fungerer mye bedre- men er fremdeles mye trøtt. Har vært sykemeldt hele perioden både 50% og 100%. Fikk vite at de bruker stor dose med radiojod for å være sikker på at de setter kjertelen ut av drift.Stoffskifte begynner å gå nedover og en blir satt på Levaxine før stoffskifte blir for lavt. Det skal være letter å regulere stoffskifte på denne måten, MEN det gjelder ikke for alle

Hilsen meg

Gjest

Standard

Jeg velgte operasjon fremfor radiojod. Grunnen til dette var at TRAS var så høy at jeg sto i fare for å få problemer med øynene mine. I tillegg mener legene at høy TRAS kan føre til andre problemer i kropen man ikke helt vet hva kan være. TRAS forblir høy ved radiojodbehandling, men den daler umiddelbart ved kirurgi. Av den grunn ble det operasjon for meg. Nøyaktig ett år etter er jeg fornøyd med dosering :-) men det har tatt tid. Det tror jeg det vil gjøre for de fleste når man har gått på høygir over lang tid. Ofte er det greit å ligge litt høyt i begynnelsen for så å trappe litt ned, for da blir ikke overgangen så stor.

Når det gjelder hva TRAS kan gjøre med kroppen så vet ikke jeg, men det jeg vet er at jeg ikke en gang har vært inne å operert for abcess i ettertid. Årlig, og to til tre ganger per år har jeg måttet operere for dette siden 1987 så det er litt rart synes jeg.

Ønsker deg lykke til med valg av behandlingsform. Be de gi deg informasjon om TRAS før du velger. Lykke til!

Tone Gjest

Standard radiojod

Takk for gode svar. Skal sjekke TRAS , men hva er egentlig en høy TRAS. Hvilken størrelse er det?

Jeg må innrømme at jeg er litt sjokkert over at det tok et halvt år etter radiojod å komme seg igjen. Høres ut på legen som om det er bare enkelt å gå over til lavt stoffskifte...
    Hva med øynene deres? Noen flere plager etter radiojod?

Gjest 2 Gjest

Standard

Nå skal jeg forsøke å gi deg et svar etter beste evne, men jeg er nok ikke den som vet mest her inne på forumet. Høyt TRAS er antistoff mot skjoldkjertel som ofte sees i sammenheng med Graves. Ved radiojodbehandling har man fortsatt skjoldkjertel og derfor vil man også fortsette og ha antistoffer mor kjertel. Ved kirurgi har man ikke kjertel lenger og dermed produseres heller ike antistoffer.Hvor høy en TRAS kan bli er jeg usikker på, men min var i hvertfall ganske høy.Ikke alle som har Graves eller høy TRAS får problemer med øynene, men det kan være fare for det. Og ikke alle har problemer fordi de produserer antistoff og derfor kan det være bedre med radiojodbehandling. Av den grunn må du se alle symptomer i sammenheng og be legene dine gjøre en vurdering av konsekvenser ved å gå med eventuell høy TRAS.

Jeg antar at det er en forskjell på medisink indikert hypotherose, altså et lavt stoffskifte som enten har årsak i kirurgi eller radiojodbehandling enn for de som får dette fordi det er en sykdom i kjertelen.

Lavt stoffskifte er ikke synonymt med problemer av det omfanget man leser om her inne. De aller fleste fungerer jo greit med lavt stoffskifte, men noen fungerer dårlig. Enkelte av disse er innom forumet naturlig nok, da de ønsker informasjon om hvordan livssituasjonen kan bli bedre. Mens andre ikke har behov for det.

Det er umulig på forhånd å vite hvordan man vil fungere etter en behandling, enten den er kirurgisk eller medikamentell, derfor råder jeg deg til å vurdere hvor mye du er plaget av ditt høye stoffskifte, konsekvensene av å stå lenge på NeoM, og hvilke alternativer du faktisk har. Ofte kan det være hensiktsmessig å skrive et brev til sykehuset hvor du ber om at de svarer på dine spørsmål punktvis. Da får du tid til å stille alle spørsmålene og legen MÅ ta seg tid til å gi utfyllende svar. Dette er de forpliktet til i.h.h.t lov om pasientrettigheter. En vanlig legekonsultasjon preges ofte av tidspress og man glemmer ofte å stille alle spørsmål. Ett brev gir både deg og legen tid til å besvare grundigere.

Håper dette ga deg litt svar på det du lurte på. Som jeg skrev ovenfor hadde jeg noen problemer med å treffe riktig dose, nå ligger jeg noe høyere enn vanlig og fungerer svært godt. Men det tok meg ett år å komme dit. Andre jeg kjenner har ikke hatt dette problemet i det hele tatt. Vi er forskjellige. På godt og vondt håper du finner en god løsning for deg selv. Lykke til!

Gjest

Standard

Hei igjen

"Ting tar tid" og ett halvt år for å regulere stoffskifte etter radiojod , synes jeg ikke er mye.Legen og trygdekontoret ville gjerne ha meg på beina etter 2 mnd, men av erfaring, er jeg ikke noe A4 menneske .
    Måtte selv be legen gi meg henvisning til øyenlege for å sjekke øynene. Selv om øynene var litt vonde( hovnet opp) og med lett trykk, fikk jeg avkreftet at der var noe galt der- ingen forandringer.Har ikke plager etter radiojod, men kanskje plager som følge stoffskiftet. Noe må man leve med , og noe kan reguleres ved medisinen. Man lærer å kjenne kroppen sin på nytt

Hilsen meg

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn