Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 24 av 24
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kristiansand
    Meldinger
    50

Standard

Har det sånn når dosen min er lav... Jeg blir så sinna at jeg klikker!!

Roper og skriker og krangler for ingenting. Ting som jeg aldri ville ha tenkt på skulle irritere meg når jeg er bra, virker SÅ forstørrende og jeg blir helt idiot!!

Det eneste positive med det, er at jeg heldigvis kan be om unnskyldning og at jeg har forklart at jeg blir sånn av og til. Dermed skjønner mannen og datteren at nå er jeg ikke i form... De er tålmodige.

Når jeg har kranglet og styrt litt, så er det som en utrolig lettelse innvendig at jeg fikk "det" ut!! Men det er ikke noe koselig her i heimen en stund da.

"Å, du er på hugget i dag!" kan mannen min si når han merker at lunta er kort... Av og til kan vi le av det, men noen ganger blir jeg irritert bare for at han sier det!!

Det verste er den forferdelig følelsen inni meg, som gjør at jeg til og med kan våkne irritert, uten noen som helst grunn... er bare så innmari irritert!!! :evil:

Heldigvis skjer det ikke så ofte nå lenger.. men men.. man vet aldri. Prøver i hvertfall å gjøre det godt igjen, selv om det må jobbes litt med det!!

Klarer ikke å tenke så klart at jeg teller til 10, men prøver å få sagt det når jeg merker at jeg er irritert, slik at de skal skjønne at lunta er kort og at jeg ikke egentlig er så sinna på dem....

Min forrige fastlege skrev ut Armour til meg, måtte skrive under på at jeg fikk dem på eget ansvar...

Min nåværende fastlege gjør det nå...

Tror ikke man behøver å være spesialist eller noe "finere" enn fastlege for å skrive den ut...

Dette er ikke lett, nei og jeg tror vi er mange som har det sånn!!
    Ha en koselig dag! :o

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Standard Sv: Jeg fikk Fibromyalgi-diagnosen for snart 25 år siden, mens jeg fant ut av stoffsk

Sitat Opprinnelig skrevet av Tove Liz Vis post
    Skrev i et annet innlegg at jeg har lest at blodtrykksmedisinen Adalat (som jeg bl. a. bruker), kan hindre T3 i å gjøre jobben og skader stoffskiftet. Kanskje jeg burde be legen om at jeg kutter ut den medisinen, siden blodtrykket mitt har vært veldig bra ganske lenge nå?
    Hei Tove Liz

Jeg fant nettsiden på Sonjas stoffskifteforum hvor du har nevnt at Adalat Oros hindrer T3 å gjøre jobben. Jeg bruker Cozaar og Adalat Oros for blodtrykket, og dette er første gang jeg leser at Adalat har dette problemet som kan ødelegge stoffskiftet.
    Jeg undres hvorfor ikke allmennleger vet dette før de skriver Adalat Oros ut på blåresept til pasienter med lavt stoffskifte ???

Dessverre virker ikke lenken du oppga til artikkelen til dr. Øverbye lenger, så jeg hååper du kan hjelpe med hva artikkelen hadde som overskrift, eventuelt hvor jeg likevel kan finne artikkelen hans

Sitat Opprinnelig skrevet av Tove Liz Vis post
    Fant en artikkel på Dr. Øverbye på nett. (http://www.dr-overbye.no/skoleles.asp?ID=15 ) som var interessant om T3.
    Der står det bl.a. at: Nyere forskning viser at hjertemedisiner av typen Calcium blokkere dvs. Adalat, Isoptin mf ikke bare senker blodtrykket, men også hindrer thyroidhormonet T3 å gjøre jobben og derved skader stoffskiftet.

Vil noen gå inn å lese dette, hvis ikke skal jeg skrive det inn! Men det var veldig interessant, siden jeg bruker Adalat Oros og Cozaar som blodtrykksmedisiner.

Har tatt en utskrift og skal ha den med til legen på mandag. Blir spennende å se hvordan hun reagerer - om hun vil jeg skal fjerne Adalat.

Fikk svar på blodprøvene i dag, etter å ha økt dosen 28. juni, og de var følgende:

FT4: 16.9 mot 25.5: 18,8
    FT3: 6,1 " " : 6,5
    TSH er som vanlig 0,0050
    Anti-TPO: 792 mot 25.5: 807

Kan ikke helt skjønne at jeg skulle gå ned i FT4 og FT3 etter å ha øket dosen, men sånn er det altså... kanskje det kan ha noe med Adalat å gjøre???

Vil bli veldig glad hvis noen kan gi meg en kommentar eller svar på dette.

Ha en kos helg!

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Standard Sv: Jeg fikk Fibromyalgi-diagnosen for snart 25 år siden, mens jeg fant ut av stoffsk

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
    Jeg undres hvorfor ikke allmennleger vet dette før de skriver Adalat Oros ut på blåresept til pasienter med lavt stoffskifte ???
    Det er jo rystende. jeg kender ikke dette lægemiddel, men ser her http://www.netdoktor.dk/interactive/...at_info&id=262 at det er en calcium-blokker, og så er det vel ikke mærkeligt, det forstyrrer stofskiftet. Der står også opremset nogle andre mulige bivirkninger, som heller ikke passer særlig godt til folk med stofskifteproblemer.
    Men der står ikke noget direkte om stofskiftet. Og det er vel derfor, lægen ikke ved /siger noget om det? Hvis lægen har sådan en tekst som denne at gå efter, så skal vedkommende kunne huske, at calcium betyder noget for stofskiftet for at advare om det. Og selv da vil h*n vel ikke gøre det? Det kan vel slås hen som rene spekulationer?

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
    Dessverre virker ikke lenken du oppga til artikkelen til dr. Øverbye lenger, så jeg hååper du kan hjelpe med hva artikkelen hadde som overskrift, eventuelt hvor jeg likevel kan finne artikkelen hans
    Dr. Bjørn Johan Øverbye arbeider på Arendal Helsesenter. "Forskningsrapporter og bøker av Dr. Øverbye kan bestilles via vårt mailsystem post(at)arendalhelsesenter.no"
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008
    Av Trude i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 87
    Siste melding: 18-08-13, 22:04
  2. Svar: 23
    Siste melding: 23-05-10, 22:48
  3. Fikk diagnosen Graves for 2 dager siden
    Av Yvai i forumet Graves sykdom
    Svar: 6
    Siste melding: 10-05-10, 13:47