Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    69
    Meldinger
    10,241

Standard "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.

Et "prol/prolle" ("prollet") = proletar-agtig. Uflatterende betegnelser af mennesker man ikke respekterer, eller ligefrem - ser ned på. Slet og ret slangord for proletar(istisk) = værdiløs.

Sitat Opprinnelig skrevet av baremei Vis post
    Og den Hilma har forsøkt å få interessert er nok sin egen lege, ikke den andre "damen". Og uttrykket "...-damen" er ganske vanlig i norsk dagligtale uten at det er tenkt eller ment nedlatende. Lokale variasjoner, men her på østlandet er det neppe noen som reagerer på det.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hilma Vis post
    Takk for språk-oppklaringen, baremei! Da har vi norskinger lært at "dame" kan oppfattes som fornærmende på dansk...
    Det er nok ikke så fornærmende, som det anvendes, når "nogen" betragter en anden - nedladende. Fordomme om en "dame" kan være, at hun er f.eks. prætentiøs, billig-elegant, går i for mange og falske smykker, pelsefterligninger, accessories af syntetisk krokodillelæder , med tykt lag af foundation i ansigtet tillige med tykke af mascara øjenvipper og oversminket, for at dække over alderen. Kulturløs kultursnob. Med overdrevne "fine manèer" (lille finger strittende i luften når man drikker en kop kaffe "i byen"), bor indrettet i billige kopimøbler og i det hele taget - lader som om hun er den overklasse, hun ikke er.... Stræbende efter status gennem efterligning.

Derfor, når man hører nogen bliver kaldt for "damen" - betyder det at vedkommende ses ned på, som værende ikke respekteret.

Det værste ved det hele er, at det er kun slette mennesker, der kan få dem selv til at se sådan på andre. Og at de er sig selv det så ubevidste, at de ikke engang kan forstå, at ved at behandle andre på denne måde - leverer de et vidnesbyrd om dem selv - iflg. devisen "man ligner selv det/den man ser ned på".

Det er faktisk meget kompliceret at forklare ordentligt, da det mest forekommer i det underforståede og under overfladen.

Nogle andre danske prolle`r/prolletter er f.eks. "konen", "madammen" eller "tanten" (i bestemte sammenhænge)... Jeg ved ikke hvorfor de fleste af disse nedsættende-ment udtryk er adresseret til kvinder.... Det kan man kun beklage, idet mange tårer er blevet fældet af ofre for den slags mobning. Det er nok derfor, at jeg har reageret så stærkt (og for hurtigt ), da jeg så noget, som lignede dette syn på medmennesket.... Sorry igen
    Sist endret av Anisa; 25-02-09 kl 15:05
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    62
    Meldinger
    1,971

Standard Sv: "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.

Jeg synes dette var et klokt og tankevekkende innlegg på hvordan vi kan betrakte og omtale hverandre og andre.

Når det gjelder bruken av ord som "damen", og "madammen" for den saks skyld, så KAN det være negativt ladet her jeg bor. Det trenger ikke være slik, men ofte blir det brukt når det blir snakket nedlatende om noen eller "morsomt" på vedkommendes bekostning. Skriver bare for å oppklare at det kan være forskjeller fra landsdel til landsdel her i landet.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    69
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.

Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette Vis post
    Jeg synes dette var et klokt og tankevekkende innlegg på hvordan vi kan betrakte og omtale hverandre og andre.

Når det gjelder bruken av ord som "damen", og "madammen" for den saks skyld, så KAN det være negativt ladet her jeg bor. Det trenger ikke være slik, men ofte blir det brukt når det blir snakket nedlatende om noen eller "morsomt" på vedkommendes bekostning. Skriver bare for å oppklare at det kan være forskjeller fra landsdel til landsdel her i landet.
    Tak Yvette

Jo, det kan vist nok være forskelligt fra landsdel til landsdel. I alle andre lande, så hvorfor ikke også i Norge....
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn