Side 1 av 11 1234567891011 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 105
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Hashimoto's, hypotyreose

Kort historikk: Jeg har hatt påvist thyoxinmangel i 14 år. Jeg antar at jeg har hatt det lengre. Fikk barn for 21 år siden, og var akutt deprimert og utslitt etter fødselen. Jeg bruker Levaxin. Jeg har også psykiske problemer, sliter i perioder med angst og depresjon. Jeg har diagnose posttreumatisk stresssyndrom etter ting som skjedde da jeg var liten. Jeg har spist mine Levaxinpiller for å få balanse i thyroxinnivået. Og overlatt alt til leger, og ikke satt meg noe inn i problematikken før for noen uker siden. Da ble jeg sittende og lese og nøstet opp masse informasjon på internett om T0 til T4, Armour etc. Jeg ble operert for Hashimotos Thyroiditt for ca 12 år siden. Jeg har autoimmun thyroiditt (var det riktig, uansett, jeg håper dere forstår hva jeg mener!). Jeg har veldig lyst til å forsøke naturlig thyroxin for å se om det kan gi utslag på min psykiske tilstand. Og i det hele tatt få meg til å fungere bedre enn jeg gjør. Jeg fungerer vel ikke så verst. Men legen min så på blodprøvesvar at jeg sannsynligvis sto på for høy dose for en stund siden. Da jeg dempet dosen, forsvant den angsten jeg har kjent hver morgen! Jeg har ikke reflektert over at min angst kan skyldes min thyroxinmangel. Jeg ble veldig glad da jeg oppdaget dette forumet. Jeg har ikke snakket med legen min om å prøve naturlig thyroxin. Hva bør jeg si for å overbevise ham?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hva gjør jeg hvis jeg vil prøve naturlig thyroxin?

Jeg tror (iallfall håper jeg det) det er blitt lettere å få Armour nå.
    I 2004 så jeg mitt snitt til å lure systemet.
    Jeg hadde mast hos utallige leger i flere år om å få prøve. De sa enten en hånlig nei, eller lot som om de ikke visste hva jeg snakket om.
    Jeg tror jo ikke så dårlig om legene at jeg går på den at de ikke vet hva det er, og tok det som et nei det også.

Jeg sa rett og slett til en hurtig innsatt vikarlege at det bare manglet underskrift på søknaden om registreringsfritak, og at det var det jeg kom for å ordne nå..........
    Blank løgn, men legen min er bare glad for det nå, han ser jo hvor mye bedre jeg blei.

Du spurte om hvordan ?
    Og jeg anbefaler jo ikke min framgangsmåte !
    Jeg tror det er lettest å få legen med på en tidsbegrenset forsøksordning.
    Feks : Jeg har en venn som sier denne ble mye bedre på Armour, kan jeg få prøve den i 3-6 måneder ?
    Eller : Jeg blir jo bare dårligere og dårligere - nå orker jeg ikke ha det slik lenger og vil prøve noe annet enn Levaxin. (det finnes ikke så mye annet enn Armour).

Blandingsbehandling er også en mulig innfallsvinkel.
    Mange blir bedre av å senke Levaxindosen og ta Armour som et tillegg.
    Mulig det kan høres ut som et kompromis for legen.
    Baremei har akkurat opplyst at hun bruker 100µg Lev + 2Grain Armour, og hvis hun skal regulere på dosen så gjøres det på Armourdelen.

En OBS er at ingen av disse hormonpillene kan vurderes skikkelig før de er oppe i en korrekt dose. Det tar tid, og når du er oppe i en slik dose er det jo lurt å beholde den litt - enten du føler deg bra eller ikke. Ting kan jo endre seg til det bedre, eller verre.

Jeg vil vel nesten si at du bør ha noen ekte og tydelige grunner for å skifte til Armour. Det er ikke så lett å bytte hverken fra eller til så det er et livsvalg.

Så vil jeg også nevne at lav D-vitaminstatus kan skape en masse symptomer så det kan være verd å prøve noen uker med store doser for å se.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Hei n`Finn!

Takk for et grundig og raskt svar. Jeg tenker jo at dette er et livtidsvalg dersom jeg blir bedre. Jeg har gått på antidepressiva i 11 år, gått i terapi fire ganger. Og tenker at om bare en bit av mine psykiske plager, min slitenhet, tiltaksløshet kan bedres, så ville det være fantastisk! Du nevner D-vitamin. Jeg har lest noe om D3 tror jeg det var. Skal jeg få D-vitamin av min lege, eller kjøpes det reseptfritt? Hvor høye doser er det snakk om? Jeg leser innleggene her på siden, det er som å begynne på skolen! Jeg vet omtrent ingenting om det jeg lider av, jeg er en novise som først nå har fått øynene opp for at dette er ganske komplekst, men også spennende!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Komplekst - det er sikkert, og man kan gjerne legge til : Altomfattende.

Det er vel til syvende og sist slik at det er vi selv som sitter med ansvaret for vår egen helse. Man skal være meget syk om andre involveres i dette.
    Så jeg vurderer jo dine ønsker om å forsøke noe for å bli bedre som både korrekte og positive.

Nesten alle som utvikler lavt stoffskifte får en eller annen gang mistanken om depessivitet mot seg. Særlig i ubehandlet tilstand.
    Ikke så rart kanskje, men årsaken er ikke å finne i hjernen. Rett dose stoffskiftehormoner frikjenner mange fra mistanken.
    Men ikke alle blir helt bra av Levaxin, og leger har desverre den forestilling at Levaxinen restituerer alle til full normalitet.

En annen kunnskapsmangel hos legene har vært (og er) fakta om D-vitaminer.
    Man har en frykt, fordi man tidligere tider ikke visste at det var 5 forskjellige, og mennesket kan bare bruke D3.
    Om leger behandler for D3 mangel, så gir de også calsium og magnesium og vitamin E og K samtidig.
    Dette er osteoperosebehandling, og det er ingen grunn til å iverksette dette hvis man ikke lider av benskjørhet.
    En behandling med D3 vil jo maksimere calsiumopptaket, og det er kanskje bare det som skal til for å bedre skjelettets behov for kalsium.

Denne er det ingen grunn til å frykte - tvert imot.
    Man behøver ikke gå lengere enn til Wikipedias norske versjon for å forstå hvor mye tull folk tror. Det som står her er direkte vranglære :
    http://no.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D

Den engelske har fakta :
    http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D

Behandling.
    De som har en mangel (påvist ved blodprøver) starter gjerne med 100µg/dag i et par uker og går så over til 30-50µg/dag.

10µg/dag - som helserådet anbefaler hjelper ingen !
    Jeg merker tydelig at jeg må opp i over 30 for å få effekt, og har brukt 40 siden sensommeren. (4 stk. om dagen altså)

Jeg kjøper min D3 på Apoteket. Det står nycoplus D-vitamin 10µg - på den, og det er ren D3 (kolekalsiferol). Andre kalsiferoler er ikke for mennesket.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Østrogen og thyroxin

Hei

Jeg har brukt østrogen ett års tid på grunn av overgangsaldersplager. Jeg valgte for noen uker siden å slutte. Er østrogentilskudd noe som påvirker mitt thyroxinbehov negativt? Noen som vet noe om dette? Jeg har slitt mye med angst siste året. Jeg gikk ned i dose med thyroxin (legen sa jeg måtte gå litt ned fordi verdien lå høyt)omtrent samtidig med at jeg sluttet med østogen. Så forsvant angsten! Jeg trodde først at det skyltes for mye thyroxin. Men i går leste jeg pakningsvedlegget på østrogen nøye. Der sto angst som en av bivirkningene! Så kanskje har jeg levd i et angsthelvete i over ett år på grunn av disse østrogentablettene! Og legen min har ikke sett sammenhengen. Jeg er jo et "psykisk" tilfelle fra før...

om meg:Hashimoto, operert ca 50 % av skjoldbruskkjertelen for femten år siden, bruker Levaxin, antidepressiva, astma, allergi
    Sist endret av Vigdis; 20-02-09 kl 11:06 Begrunnelse: feil tegn

Hildemor Gjest

Standard Sv: Østrogen og thyroxin

Jeg kjenner ikke til østrogenbehandling, men for mye Levaxin gir for høyt stoffskifte og det vet jeg kan gi angstplager.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Østrogen og thyroxin

Takk for svar! Jeg sa det til legen min, at jeg trodde det skyltes thyroxinnivået som var for høyt. Men han så ikke ut som om han trodde noe på det. Jeg har merkelappen posttreumatisk stressyndrom. Og det virker som om det forklarer alt: uregelmessige menstruasjonsblødninger, lavt libido (kjønnsdrift),fordøyelsesbesvær, luft i magen, tretthet og tiltaksløshet på kvelden, glemsomhet, problemer med å konsentrere meg og huske ting!!! Det tror ikke jeg...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Hei, jeg er Vigdis

Jeg har allerede begynt å skrive litt rundt omkring, så nå er det kanskje lurt å presentere meg, ta dere virituelt i lanken og si hei?

Jeg er 57-modell. Alles liv er en lang historie. Min likeså.
    Etter å ha lest mye her på forumet, lurer jeg på hva er hva i mitt liv? Hva skyldes hypotereose, og hva er "annet"?

Jeg fikk barn da jeg var 33. Fikk en kraftig postpartumdepresjon. Jeg var 33 og trett hele tiden. Da barnet vårt var fire, gikk jeg til legen for n´te gang og ba om å bli sjekket for blodsukker eller hva som helst, jeg orket jo ingenting! Heldigvis sjekket hun thyroxin.

Men det var først ett år senere hos en annen lege at det ble konstatert Hashimoto og foretatt en operasjon. En meget tydelig kul på halsen. Men halsen min ser jo ikke ut som noen andres, så kanskje var det ikke så rart at ingen leger hadde reagert? Men ingen av legene ga meg noe informasjon om min nye diagnose som for livet ut avhengig av hormoner. Resept og ut av døra!

Og jeg tenkte jo at nå blir jo alt greit, ikke sant? Spise piller og ta blodprøver og alt ordner seg og blir som før. Jeg går på antidepressiva, har gjort det i ellve år. Har nettopp avsluttet min fjerde terapi. Sukk. Når jeg leser rundt her, så lurer jeg jo på om jeg har posttreumatisk stressyndrom, som de sier, etter barndommens opplevelser, eller handler dette om hypotyreose?

Jeg sliter med at jeg er helt pumpa om ettermiddagen, uten energi. Kan nok oppfattes av andre som lat! Jeg er iskald på beina, fingrene, tiltross for deilig varme og ullsokker og trøyer og ullgensre. Søvnproblemer innimellom. Problememer med å konsentrere meg, følge en tråd, huske. Av og til sludrete når jeg snakker (full, midt på dagen?). Og jeg har vært gravid sju ganger, men har ett barn. Ingen sa til meg at det kunne ha med min hypotyreose å gjøre! Men når jeg leser her, tenker jeg at det kan henge sammen. Likeledes angst. At det kan henge sammen med feil dose. Eller kanskje jeg kan få angst og andre symptomer av at kroppen min ikke er så god til å lage T3 av Levaxin?

Jeg har nå vært hos min lege, bedt om Armour. Han ville ikke, han kjente ikke til det. Men han har sendt meg til endokrinolog. Har aldri vært hos endokrinolog, så det kan jo bli spennende!
    Jeg har vært uskikkelig, har bestilt Armour på egen hånd. Jeg venter nå på å få det og se om det blir en forandring. For det er jo det vi vil, alle sammen, at noe kan bli bedre! Og gjøre det vi kan for å få det bedre! Jeg har også begynt med D3-vitamin, 50-60 mikrogram hver dag. Kjenner ikke bivirkninger av det. Jeg gikk på østrogen ett år nå. Og har hatt ekstremt mye angst siste året. Bestemte meg for å kutte ut østrogen. Det gjorde jeg samtidig med at legen min mente at jeg skulle gå ned i thyroxindose. Jeg vet ikke hva som gjorde utslaget, men etter det har jeg ikke hatt angst! Så jeg er veldig sikker på at den angsten skyldtes ett av de to faktorene.

Vel, dere hører nok mer fra meg etterhvert. Jeg kjenner det som om jeg har fått mange storsøstre og storebrødre her som jeg kan snakke med, det føles så flott!
    Takk alle som gjør noe her på forumet! Og at både gladmeldinger og fortvilelse er lov her, er så bra!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Dette er gresk for meg!

For første gang har jeg fått blodprøvesvar i hendene. jeg kommer meg! Men jeg forstår ikke:

S-TSH er 0,08 (referanseområde er 0,20-4,0)
    Og lablegen har skrevet latent hyperthyreose.

Jeg har hypothyreose, Hashimoto. betyr det at jeg er i ferd med å gå andre veien?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard Sv: Dette er gresk for meg!

Ikke lett dette Vigdis.
    Og nå bidrar jeg vel til den allmenne forvirring. Det er ikke vondt ment

TSH er ikke noe stoffskiftehormon !
    Det er kun frittT3 som er et stoffskftehormon.
    Det lages av prohormonet T4 - og produseres av kjertelen (for den som har en virksom)
    Og THS produseres i hjernen og eneste mottaker er kjertelen. det brukes ikke andre steder i kroppen.
    Virker ikke kjertelen produseres TSH fullstendig i fånytta.
    Og - den fortsetter med å produsere TSH selv om kjertelen er død eller operativt fjernet.

Så når du putter i deg for litt mye Levaxin, vil hjernen tro at det kommer fra kjertelen og skru ned for TSH nivået i blodet.
    Det samme skjer ved hyperthyreose.
    Hyperthyreose betyr "overaktiv kjertel" altså en kjertel som produerrer for mye Thyroxiner.
    DET, kan man ikke beskylde deg for å ha, så noe er tydeligvis ille forstått av behandlingsapparatet.

Så kan jeg jo opplyse at min TSH har vært null komma null i snart 20år, og jeg lever da på en måte.....

Så kan du jo pusle den diagnoselystne doktor med å spørre hvordan du kan ha høyt stoffskifte og lav kroppstemperatur ?

Side 1 av 11 1234567891011 Siste

Lignende tråder

1. hashimoto encehalopati
    Av lehman i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 28
    Siste melding: 07-05-13, 11:50
  2. Hashimoto's encephalopathy
    Av Stina i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 21
    Siste melding: 07-05-13, 11:50
  3. Hashimoto og jod
    Av Sharon i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 8
    Siste melding: 27-08-11, 22:44
  4. Hashimoto`s metafor (billede)
    Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 0
    Siste melding: 02-02-10, 13:44

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg