Side 2 av 11 Først 1234 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 105
    baremei Gjest

Standard Sv: Dette er gresk for meg!

Du MÅ få tatt flere prøver, deriblant TSH sammen med FT3, FT4, anti-tpo, den derre anti-ettellerannet for hyper (og helst jern, ferritin, B12, leverprøver, kolesterol, homocysteim). Nora har muligens noe input her. Og n'Finn tilføyer sikkert vitamin D.

Og du MÅ poste med referanseområdene sammen med svarene dine, det er umulig å svare fornuftig uten.

Hildemor Gjest

Mulig du er litt overdosert, men for å si noe om det trenger man svar på mer enn Tsh. Har du målt FT4 og FT3?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Hei
    Takk for at dere bryr dere, og hjlper meg med å forstå

Har en lang regle med prøvesvar, putter referanseområde i parentes:

S-Vitamin B-12 355 (170-650)
    S-Folat 27,9 (>5,7)
    S-Kreatinin 66 (45-90)

S-eGFR (MDRD) 82 (>58)
    S-Urinstoff 4,9 (2,6-6,4)
    S-ASAT 28 (<35)

S-ALAT 32 (<45)
    S-Gamma GT 12 (<75)
    S-Fostfatase, alkalisk 61 (<105)

S-LD 223* (<205)
    S-CK 148 (<210)
    fS-Triglyserider 0,60 (<2,60)
    S-Kolesterol 4,7 (3,3-6,9)

S-HDL_kolesterol 2,2 (1,0-2,7)
    S-LDL-kolesterol 2,2 (1,4-4,7)

S-TSH 0,08* (0,20-4,0)
    S-Fritt T4 17,6 (9,0 - 22,0)
    S-Fritt T3 4,3 (2,3 - 5,7)
    S-Anti-TPO <35 (<35)

S-TRAS <0,8 (<1,0)
    S-FSH 59* (preklim<12)
    S-LH 28* (preklim <12)
    S-Prolaktin 158 (<700)

Stjernene er satt av labben (Fürst).

Jeg må legge til at det var den dagen jeg ok de prøvene at jeg ble fortalt at jeg ikke skulle ha tatt thyroxin før prøvene. Vel, informasjonene kommer sent... Har bare hatt dette som diagnose siden 93 eller 94... Så det må kanskje også leses inn i svarene? Elle rhar det ikke så mye å si?

Nå leser jeg "Thyroideasykdommer" av Sylvi Aanderud. Der står det at når en begynner med østrogen, må vanligvis dosen opp. Det skjedde ikke for meg, ikke noe snakk om det fra legens side. Og nå har jeg altså kuttet ut østrogen samtidig som jeg har gått ned i thyroxindose. Kanskje det er derfor jeg føler meg så uttafor om dagen? Litt svimmel og ør, slapp og kald?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

At du tok Thyroxindosen noen timer før prøvetidspunktet kan øke prøvesvarene på fT4 og fT3, så disse kan en regne med er noe lavere enn angitt.
    Det er ikke grunnlag for å si at du er overdosert, det kan være tvert om.
    Hva var dosen din i tia før prøven, og hvor lenge hadde du hatt den ?
    Som en grov regel regnes 1,6-1,8µg pr. kg. kroppsvekt. Altså at en på 100kg har et utgangspunkt for dosen på 160 til 180µg/dag.

Prøveresultatene diner er "fine", som mange her har hørt.
    De ligger innenfor grensene, med untak av TSH (som skal være som den er hos de som er på Levaxin eller Armour) og Lipidverdien. En av årsakene til at LD er for høy kan jo være at stoffskiftet er for lavt. Det faktum at du nesten har nok stoffskiftehormoner i blodet, er ikke ensbetydene med at stoffskiftet er høyt nok. Mange setter nok likhetstegn her, men mange er også kommet på bedre tanker.

Hvis det virker gunstig på LD at man har et for høyt antall stoffskiftehormoner i blodet - så er det etter min mening det man skal ha.
    Og eneste måten å finne ut på om du får det bedre med en høyere dose er jo å prøve det da.......

Jeg prøvde det, men det hjalp ikke på meg.
    Armour hjalp !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Hei

Takk for info!

Jeg veier 68 kg og tar nå 100 µg 3/7dager og 150 µg 4/7dager. Før prøven tok jeg 100 µg 1/7 dager og 150 µg 6/7 dager. Hvis jeg ikke ramler i bakken, så tenker jeg at jeg venter til Armour kommer, den er sendt, så jeg venter i spenning. For da kan jeg komme til å dosere ned etterhvert, er det ikke slik mange har opplevd det? Jeg får se, det kan hende jeg øker i morgen. Føler meg litt susete i hodet. Og rotete. Trøtt og sløv.Vanskelig å tenke på mer enn en ting om gangen...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Du er gått ned litt i dose da.
    Hvis jeg hadde hatt de sympromene ville jeg gått opp, men man er jo forskjellig.

Ved doseendringer bør en prøve å finne ut om symptomene endrer seg og justere dosen deretter.
    Doseendringer er ikke noe en bør drive for ofte med, men om man er kommet i en justeringsfase kan en prøve seg fram litt for å prøve å finne en dose en kan holde en stund.
    Du har vel enda ikke funnet den rette dosen - og det kan hende du ikke gjør det heller. Slik var det for meg, justerte opp og ned og det ble aldri bra.
    Da er jo tiden inne til å prøve om Armour vil virke bedre.

Nå som du jo er på Levaxin :
    Gi en høyere dose en sjanse ?
    Gi D3 en sjanse. Det kan være det som skal til ?
    Så at de ikke hadde testet det.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Ja, jeg har jo begynt på D3. Uten bivirkninger, tror jeg. Legen sa det var ok m 50 - 60 µg med D3. Sa han skulle sjekke. men det falt nok bort. Det er et stressende yrke de har!

Uansett er jeg helt skutt om kvelden. Min gemal synes jeg er helt håpløs. Nå er kl 21 40, og jeg har vært dødstrøtt i mange timer. Har fått verkende ledd i fingrene, vet ikke om det har noe med hypotyreose å gjøre? Vært ute i sola i dag, fått noen ekte D3! Det gjør godt!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Standard Gode råd for å dosere fra Levaxin til Armour?

Har noen av dere gode råd for å gjøre overgangen fra Levaxin til Armour best mulig?

n`Finn skriver ett sted at han gikk for fort opp. men hva er for fort? Hva er passe? Kan jeg bytte direkte, eller er det lurt å ha litt av hvert noen dager? Eller blir det bare rot med litt av hvert?

Jeg venter min første dose med Armour i posten, og går som en kjærlighettsyk som venter brev.. Formen er ikke noe særlig, så jeg håper på bedring ved å bytte preparat.

Har også lest gamle innlegg her at noen har snakket om ett år og mer før de har kjent en forandring til det bedre.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Gode råd for å dosere fra Levaxin til Armour?

Ikke godt å vite Vigdis
    Jeg har jo gått fra Levaxin til Armour, men det var under mine spesielle omstendigheter. Det passer nok ikke for alle.
    Jeg kjente bedring fra dag 1, men hadde jo vært dårlig i mange år.

Det jeg kan tenke meg, er at en bør være forberedt på noe turbulens en stund, men det behøver jo ikke bli det.
    Levaxin har en halveringstid på 1uke i kroppen, derfor tror jeg at det kan være lurt å gå ned til 25µg/dag 4-7 dager før en begynner å tilføre Armour til denne dosen - altså beholde 25µg og la Armour komme i tillegg.
    Armour inneholder også T3, og denne virker med en gang. Denne vil jo komme i tillegg til den T3 som kommer fra Levaxin i den første tiden, og det kan bli mye hvis man går rett over uten å senke Levaxindosen først.

Hvor mye Armour man skal starte med er jo avhengig av så mange forhold, men jeg ville startet noen få dager med en 1/2Grain, men gått raskt på 1Grain.
    Så ville jeg vært forberedt på noe "turbulens", men følt meg fram på symptomene mine.
    Da mener jeg særlig på hjerteuro og hjertebank, da dette er tegn på at man får for mye. Alle andre symptomer betyr så og si at man får for lite.
    Det betyr ikke at man bare kan kjøre på med doseøkninger.
    Armour er egentlig lettere å dosere enn Levaxin, dette fordi en får mer T3 som jo virker med det samme.

Pakningsvedlegget som er med Armour har jeg gjort et fattig forsøk på å oversette til Norsk. Det ligger på forumet et sted. Der står det at man bør komme opp i en normaldosering så hurtig som mulig. Men det betyr også at det kan bli for hurtig ! Man kan dra igang "skroget" for fort

Etter noen måneder ville jeg evaluert situasjonen med hensyn på om jeg trenger mer T4 (mer Levaxin) eller om jeg skal kutte Levaxinen for godt.
    Kan gjerne da støtte seg til et par blodprøver.
    Noen trenger mer Levaxin. De får forhøyet fT3 og tåler ikke dette.
    Andre (som meg) tåler ikke 25µg Levaxin engang - jeg får symptomer som minner meg om "gamle dager"......

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Gode råd for å dosere fra Levaxin til Armour?

Takk n`Finn!

Etter at jeg skrev det overfor, fant jeg endel som både du og Anisa har skrevet som høres klokt ut. Jeg har begynt å lage et kartotek med pakningsvedlegg og kloke ord fra både her og andre nettsteder. Så slipper jeg å lure på hvpor jeg fant ting, og hva det egentlig sto. Det er helt tydelig at jeg er undermedisinert nå. Har lest at østrogen påvirker thyroxin, så legen skulle ikke ha satt ned dosen da jeg sluttet på østrogen. Var på en forestilling i forigårs, da følte jeg meg helt på siden av meg selv, tenkte at nå besvime rjeg snart. Og da hadde jeg trent og gått tur tidligere på dagen (det pleier aldri være noe problem, jeg trener mye!). Orket nesten ikke snakke, og fikk ikke med alt som skjedde på scenen heller. Så i går økte jeg thyroxinen med 50 mikrogr. I dag kjennes alt bedre. Men jeg er så lei av å våkne og føle meg trett! Jeg tenker at dersom jeg blir bedre av Armour, skal jeg forsøke å slutte på antidepressiva. Men jeg må ta en ting om gangen! Kanskje til sommeren?

Side 2 av 11 Først 1234 ... Siste

Lignende tråder

1. hashimoto encehalopati
    Av lehman i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 28
    Siste melding: 07-05-13, 10:50
  2. Hashimoto's encephalopathy
    Av Stina i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 21
    Siste melding: 07-05-13, 10:50
  3. Hashimoto og jod
    Av Sharon i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 8
    Siste melding: 27-08-11, 21:44
  4. Hashimoto`s metafor (billede)
    Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 0
    Siste melding: 02-02-10, 12:44

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg