Side 3 av 11 Først 12345 ... Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 105
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Standard B-12 og hypotyreose?

Hei

Mine labsvar på B-12 lå på 355 (referanseområde 170-650).

Dere proffe, har dere en mening om hva B-12 bør ligge på når jeg har hypotyreose? Leste ett eller annet sted at den bør ligge litt høyt for oss
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    43
    Meldinger
    539

Standard Sv: B-12 og hypotyreose?

Hei,
    Har vel hørt om at man bør ligge over 350 når man er hypo. Eller gjerne høyere.
    Jeg tar vedlikeholdssprøyter med B12 hver annen måned, og ligger på rundt 1000. Hver gang jeg setter sprøyta (gjør det selv) så er det som om at jeg får "vitamininnsprøytning" :-) (Og det gjør jeg jo og, men kroppen føles veldig sunn og god ut noen dager :-)

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: B-12 og hypotyreose?

Takk for svar. Skal si det til legen min!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Standard Leger med erfaring med Armour?

Hei

Jeg skal til legen min og informere ham om at jeg begynner på Armour. Har noen av dere en lege med erfaring med Armour, slik at han kan få telefonnummeret til legen din? Tror det vil berolige ham å få noe annet enn Balderklinikken....

Kanskje greit for andre også å vite at det er en liten håndfull leger som ikke er negative og uvitende?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Leger med erfaring med Armour?

Håper du får mange svar Vigdis.
    Men jeg tror det ikke .....
    Jeg antar at det ikke kan dreie seg om uvitenhet, heller om fortrengelse - en slags kollektiv forstoppelse man enten er pålagt eller tror gavner sin sak.
    Behandlingshistorie er et stadig tilbakevendende tema i legeutdannelsen. Man bruker temaet for å forklate hvordan man er kommet frem til at dagens behandling. Og for å forsvare dagensbehandling.

Så er ikke overgangen helt i steinalderen heller.
    Den syntetiske produksjonsmetoden så dagens lys i 1970åra og det tok en 10år før det var skikkelig fart i den.
    Da skulle de overta markedsandeler fra de medisintypene som de klarte å lage et kunstig alternativ til, og det ble gjort med ureale metoder og midler.

Hvis det finnes en lege som er ærlig når han sier at han ikke vet hva Armour er, vil jeg sette et meeeget stort spørsmålstegn ved det faglige hos denne. Om så grunnleggende kunnskaper mangler, ville jeg funnet en annen lege.
    Det nytter ikke å utdanne så motvillige kandidater heller.

Motvilligheten til å lytte til andre legers erfaring - uansett om de jobber på Balder eller andre steder - tegner heller ikke bra.
    Vil man finne ut av ting, må man iallfall lytte til kolleger.

Så det legeetiske.
    En lege skal først og fremst hjelpe pasienten til bedre helse.
    Da er det et dårlig virkemiddel å ri kjepphester fra 70-åras syntesekamp,
    særlig når dette så åpenbart som i dette tilfellet innskrenker pasientens valgmuligheter.

Så vil jeg si at det er bra at noen kvalifiserte mennesker tar faglige valg som letter pasientens valg, men de må vokte seg for ikke å innskrenke dem !
    I dette tilfellet er de ikke bare innskrenket, de er monopolisert.
    På meg virker det som at hele behandlermiljøet jobber intenst for å beholde monopolet.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Hvorfor kjenner ikke leger til Armour og liknende produkter? Hvorfor er Levaxin enerådene behandling? Jeg tenker av ogtil på boka til Le Carre, Den evige gartner, som handler om legemiddelindustrien som bedriver livsfarlige forsøk på fattige mennesker i Afrika. Utgangspunktet hans er visst en sann historie. Den får det til å gå kaldt nedover ryggen min. Anbefales som litteratur og tanker om alt vi ikke ser, som ligger under pene overflater.

Men altså: Hvorfor er det så rungende stille om Armour? Og hvorfor tror alle leger at du har en kropp som gjør alt så bra og korrekt bare du får thyroxin?

jeg har så mange symptomer på at thyroxinen ikke gjør jobben sin, men det puttes i en sekk merket psykisk. tror ikke jeg er en eneste...

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Nord Trøndelag
    Meldinger
    111

Smile Sv: Gode råd for å dosere fra Levaxin til Armour?

Jeg har kjøpt meg boken " stop the thyroid madness " fra Janie A. Bowthorpe. Her er det mye mer info ang. Armour / Levaxin , erfaringer fra andre brukere og hvorfor dette ikke fungerer som man forhåper.
    Jeg startet med Armour den 28.02. i år. De første 2 dager var som en drøm, trodde nesten ikke at det kunne være sant. Følte meg så bra som jeg ikke hadde gjort på flere år allerede etter første pille , men så begynte det å bukte imot dag 3. Følte meg meget sliten og masse gamle symptomer. jeg er så heldig at jeg har veldig avansert testutstyr selv, så jeg sjekket med en gang om jeg skulle kutte ut armour igjen. Men, den tester fremdeles utmerket.
    I boken forteller også flere om samme fenomen. Om man i tillegg til hypothyreoisme også lider av adrenal fatigue, så må man først rette på sistnevnte og deretter starte om igjen på armour.
    testet my selv i dag for dhea, og det mangler, cortisol skal jeg ikke ha noe av som det ser ut. B- vitamin må jeg også fylle på .
    Har bestillt meg noen bøker til - også ang . adrenalin fatigue. jeg skal takle dette- og jeg vet jeg vil gjøre det.
    Det er bare litt slitsomt å måtte finne ut alt selv. Men det finns flotte bøker om dette på nettet ( kun fra USA selvfølgelig ) . Nettbokhandelen Capris som jeg nylig oppdaget har massevis av god faglitteratur på dette området.
    østrogen har jeg nektet fra starten av å ta. brukte stillpiller en liten stund, men nektet å bruke piller , bivirkningene er for grotesk for meg.
    Bruker " Womans- care " en progesteron krem som kan kjøpes på helsekosten og den er helt fenomenal til meg. Den takler div. kvinneproblemer på en utmerket måte og har 00 bivirkninger. Den er også flott å ta sammen med Armour. østrogen piller passer derimot ikke bra sammen med Armour.

Er glad for at så mange beretter om sine problemer, erfaringer. det hjelper godt å få med seg når det gjelder egenbehandling. Vi er da dessverre overlatt mye til oss selv - og må selv finne frem til den beste løsningen som gagner oss best.
    Gleder meg til å bli frisk - og jeg SKAL det.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Det er vel en kombinasjon av flere ting, tenker jeg. Kanskje kan det være at legene anser kunstige hormoner som mer stabile enn naturlige. Det stemte nok den gangen man ikke hadde annet enn naturlig hormon å gi, den kunne nok bli ustabil i dosene. Men det var den gang.

Dessuten er nok Norge og norden forøvrig for "små" marked til at medisinprodusentene gidder bruke midler på markedsføring. Jeg kjenner ikke til regelverket, men det kan jo også tenkes at regelverket for godkjenning og innførsel av medisiner er for kronglete for produsentene?

Og når man har lest Per Egil Hegges bok "Og så må du ikke stille spørsmål", kan man ikke la være å undres på om norske legers "høy på pæra"-holdning til oss også kan være medvirkende.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Gode råd for å dosere fra Levaxin til Armour?

Jeg har lest på nettsiden til den boken stop the thyroid madness. Og rotet litt rundt i gamle innlegg her. Og lett andre steder på nettet. Tror jeg blir litt klokere for hver dag! Venter fortsatt på Armour. Nå har jeg det sånn at jeg blir verre for hver dag. I dag er jeg svimmel, klarer nesten ikke jobbe, skjelver, konsentrasjonsproblemer, føler at jeg ikke våkner i det hele tatt. Og sover som en stein om natta, tror jeg kunne sovet halve dagen også. Hvis det jeg tror stemmer om mine antagelser om det østrogenet jeg gikk på i over ett år nå, så har jeg altså levd i et angsth**** hele den tida på grunn av østrogenet! Og det er det ikke verd! Har knabba en B12 av min mann. Jeg ligger på 355, på B12, men det kan være for lavt. Jeg ba legen teste meg for binyreproblematikk, cortisol etc sist jeg var der. men neimen om jeg vet om det ble gjort! Jeg har vært hypo i minst atten år, men først nå har jeg begynt å nøste. Det kan jeg takke østrogenet for! Da angsten min forsvant med et knips, begynte jeg å forske. trodde først det var thyroxin, men jeg tror nå at det er østrogenet som er synderen. Vi har jo alle hørt om alle de andre kjente bivrkningene av østrogen. men at det også står angst, hvem tenker på det? I allefall ikke legen!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Ja, Nora! Høy på pæra, dette vet ikke lille du, er nok fremtredende fortsatt! og vi skal ikke glemme at det ikke er så veldig mange år siden dette med kona til per Egil Hegge skjedde.

Det tar tid å snu holdninger.

Du får høre usjarmerende ting om vekta di. Jeg får alt på kontoen psykisk. Det er så greit å plassere ting på det stedet som stikker seg ut. Jeg har gått i terapi mange ganger, derfor er alle plager "psykisk".

Nå har jeg begynt å tenke: Men tenk om-

Tenk om mine psykiske plager ikke er psykisk, men stoffskifte i ulage?
    Tenk om mageprobemer ikke er psykisk, men stoffskifte i ulage?
    Tenk om søvnproblemer ikke er psykisk, men stoff.....
    Tenk om angst ikke er psykisk, men......
    Tenk om depressjon ikke er psykisk, men.......
    Tenk om uro ikke er psykisk, men......
    Tenk om tretthet ikke er psykisk, men.....
    Tenk om følelsen av at alt er så tungt ikke er psykisk, men....

Tenk det, lille du! Som ikke er lege, engang!

Side 3 av 11 Først 12345 ... Siste

Lignende tråder

1. hashimoto encehalopati
    Av lehman i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 28
    Siste melding: 07-05-13, 10:50
  2. Hashimoto's encephalopathy
    Av Stina i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 21
    Siste melding: 07-05-13, 10:50
  3. Hashimoto og jod
    Av Sharon i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 8
    Siste melding: 27-08-11, 21:44
  4. Hashimoto`s metafor (billede)
    Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 0
    Siste melding: 02-02-10, 12:44

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg