Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Guggul og efedrin stimulerer omdannelsen af T4 til T3

I disse fedmehidsige tider kommer mange informationer frem, som ellers ville forblive ukendte eller uopdagede.

Sådan en information handler om Guggulsteroner med oprindelse i planten Commiphora Mukul.

Guggulsteroner er en blanding af flere forbindelser isoleret fra planten Commiphora Mukul (også kaldet Gum Guggul). Adskillige videnskabelige undersøgelser viser, at guggulsteroner reducerer legemsvægt, hovedsagelig på grund af deres stimulerende virkning på skjoldbruskkirtlen, som styrer stofskiftet.

Guggulsteroner naturligt stimulerer aktivitet i skjoldbruskkirtelen. Iflg. resultater af en undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet Current Therapeutic Research, har testpersoner, som har indtaget tilskud af guggulsteroner forbrændt fedt tre gange hurtigere i sammenligning med kontrolgruppen, der udelukkende benyttede diæt og motion. Når forskere havde målt aktivitet i skjoldbruskkirtlen - fandt de en 8-10% stigning i thyroideahormoner hos tre ud af fire testpersoner.

Guggulsteroner anses for at være en af de sikreste former for tilskud til formålet idet de ikke stimulerer nervesystemet på samme måde som efedrin, der ellers har samme egenskab ved at stimulere interaktionen mellem T4 og T3.

De er godkendt i Indien som et kolesterolregulerende midddel med dokumenteret sænkning af de forhøjede kolesterol- og triglycerid-tal. Undersøgelserne viser, at guggulsteroner sænker triglycerider samt LDL og VLDL-kolesterol (det "dårlige" kolesterol). Samtidig højner guggulsteroner HDL-kolesteroltallet (det "gode" kolesterol).

Dosering: 25 milligram tre gange daglig, i form af Guggul ekstrakt standardiseret til 10% guggulsteroner.

Og nu kommer jeg til det vigtigste for os, stofskiftepatienter (og fibromyalgi syge ser det ud til - se her... ) tilhørende den gruppe, som ikke i tilstrækkelig grad (eller slet ikke) har evnen til at omdanne det syntetiske T4 til T3.

Hvad jeg har fundet beskrevet i adskillige sammenhænge omkring guggulsteroner er - at de rent faktisk understøtter kroppens omdannelse af T4 til T3 og der er heri, at guggulsteronernes styrke og virkning har en særlig betydning for os, "eltroxin-resistente" stofskiftepatienter.

At det også hjælper på hypothyreosens anden bagside - det "obligatorisk" forhøjede eller direkte løbske kolesterol - er ingen skade til, selvfølgelig.

At efedrin er samme type understøttende "katalysator" for kroppens omdannelse af T4 til T3 - er heller ingen nyhed. Dog er det kun de færreste af os, som husker efedrin-dråberne mod tilstoppet næse, som jeg bl.a. samt mange andre stofskiftepatienter havde brugt til at få gang i livet hver dag, 2-3 gange i døgnet, hvilket vi gjorde uden at vide, at efedrin faktisk "reparerer" kroppens evne til denne omdannelse af T4 til det aktive T3 - og at efedrin derfor anvendtes til at understøtte Levaxin/Eltroxin/Synthroid behandling, hvorfor den reelt faktisk var mere effektiv, end den er nu - hvor efedrin ikke længere er tilgængelig, hvorfor hundredsvis tusinde af Eltroxin/Levaxin-resistente patienter måtte begynde leve med en hypothyreose, som bare blev værre og værre....

Her har vi så planten Commiphora Mukul eller Guggul - med lignende egenskaber, men som ikke påvirker nervesystemet som efedrin. Det sidste har dog ikke ret meget relevans for os eltroxin-resistente hypothyreosepatienter, idet vores "almindelig" underaktivitet i alle kroppens systemer - taget i betragtning, skal der sørme en spandfuld efedrin til, før vi ville føle os bare lige så kvikke som de raske gør helt uden stimulanser. Vi bliver ikke "høje" af efedrin. Vi bliver bare o.k. som alle raske ellers tager for givet - man er.

Det er dette, som hverken almindelige mennesker eller læger IKKE kan forestille dem - kan være muligt. At gå i en evindelig tilstand af "hjernetåge", uden adgang til sin initiativ, foretagsomhed eller bare uden at kunne tænke.... Oppustede, langsomme, kuldskære, forstoppede, med smerter og konstant "flade" osv. Hvor et par pust med efedrinspray i næsen kan lige pludselig sætte gang i omdannelsen af T4 fra Eltroxin/Levaxin til T3 - netop det som er jo meningen med pillerne.... men som af forskellige grunde IKKE fungerer for alle eltroxinbrugere.... og man lever igen - som alle andre. I hvert fald i nogle timer, til virkningen fortager sig.... T3 bliver igen for lavt - og så starter det hele forfra igen efter en ny dosis af T3-stimulernede efedrinspray.

Personligt mener jeg faktisk, at efedrin næsespray burde FRIGIVES til stofskiftepatienter, hvor man burde kunne få recept på en bestemt mængde af stoffet udregnet i antal dage = receptinterval.... Og så ville antallet af stofskiftepatienter, der IKKE er hjulpet af Eltroxin alene - falde drastisk.

Men hvorfor mon tvivler jeg på, at det nogensinde sker? Fordi det er ikke politisk korrekt at frigive efedrin til en bestemt gruppe patienter, når "man" har gjort sig så megen umage for netop at fjerne stoffet fra markedet. Igen-igen pga. af nogle misbrugere, som ikke kunne holde nallerne væk og åd stoffet helt uhæmmet for at opnå et vægttab på den nemme måde - som vi, stofskiftepatienter nu betaler for med ødelagte liv for os og vores pårørende, fordi vi nu ikke længere kan få fat på det T3-stimulerende efedrin.

Så er det måske alligevel en udvej for os ved hjælp af Guggul-planten... Her er noget jeg ikke vil anbefale nogen at bruge eller bare at høre på mig. Nope! Men, det er altså IKKE forbudt, selv at gå i gang med at undersøge emnet og dernæst selv beslutte - om man vil eller ikke vil - give Guggul-plantens guggulsteroner en chance.

Så vidt jeg ved - har danske læger og endokrinologer ingen andre og bedre forslag til løsning af problemet - en stor gruppe af Eltroxin-/Levaxinbrugere har - den manglende eller ringe evne til at omdanne T4 til T3.... Der er ingen løsning jo i lægernes slåen-ud-med-armene og deres opfordringer til at lære "leve med det"... hvis de da overhovedet tror på at problemet eksisterer. Det er jo meget nemmere at sætte mistilliden til patienternes udsagn foran erkendelsen af, at man reelt (som læge) ved ikke så forfærdelig meget om den sygdom, man "behandler" de syge for.... Der er bare den hage ved det, at problemet forsvinder ikke af, at lægerne lukker øjnene og leger at det ikke findes.

Fortsættelse følger når jeg har fundet ud af mere.... men det er ikke forbudt, selv at gå ud og google efter info....
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Sv: Guggul og efedrin stimulerer omdannelsen af T4 til T3

Dette var veldig intressant Anisa.
    Har du prøvd det? Guggul altså.
    Jeg har faktiskt Guggul i røkelse hjemme, sånne kvae biter man legger på glødende kull.
    Lukter veldig godt i hvertfall!
    Tror jeg skal prøve det jeg.

Sto bl.a dette i noe info jeg fant:
    "Hever temperatur i kroppen og øker forbrenning"

Fant noen linker jeg og:

http://www.urtesenteret.no/index.php...44&discuss=yes

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=154
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    29

Jeg har med stor interesse læst dine indlæg - særlig det med efedrins betydning for stofskiftesyge. Jeg fik konstateret for lavt stofskifte i juli i år.

Jeg har døjet med diffuse symptomer i årevis (træthed, mismod, vægtstigning samt manglende evne til at restituere mig selv efter en faldulykke) - uden at det på noget tidspunkt fandt min praktiserende læge ind at tage diagnostiske blodprøver. Jeg har slæbt mig selv af sted på sygedagpenge og på kontanthjælp uden at hun på noget tidspunkt har foreslået nogen form for behandling - bortset fra smertestillende piller!

På et tidspunkt begyndte jeg selv at mistænke, at der måske var noget i kosten, jeg ikke kunne tåle. Jeg måtte kæmpe hos min praktiserende læge for at få en henvisning til en hudlæge med henblik på allergiudredning. Da jeg så endelig mødte op hos hudlægen spurgte hun, hvornår jeg sidst havde fået taget diagnostiske blodprøver? Jeg måtte jo svare, at det havde jeg aldrig fået. Som sagt, så gjort - prøverne kom tilbage med det resultat, at alt var OK - bortset fra en TSH værdi på 11. Hudlægen mente, jeg skulle tale med min praksislæge om dette, da tallet efter hendes mening var alt for højt.

Praksislægen mente ikke, det skulle behandles. Hun sagde, at jeg ”lænede mig op af” et for lavt stofskifte, men at hun syntes, vi skulle ”vente og se” - før jeg kom i behandling. Jeg spurgte så, hvad det var, vi skulle vente på? At jeg fik det værre? Jeg sagde, at jeg gerne ville i behandling med det samme. Hun blev virkelig vred over at jeg betvivlede hendes ekspertise og nærmest råbte af mig: ”Tror du virkelig du kan få dit liv tilbage på grund af en knivspids eltroxin?”. Det var meget ubehageligt, men det endte med, at hun gik med til at skrive en recept på Eltroxin, som jeg heldigvis tåler godt!

Jeg har mere energi, er ikke mismodig længere og har det i det hele taget som om jeg er ”vågnet op”. TSH var ved mit seneste lægebesøg faldet til 1,9 - jeg sagde, at jeg gerne ville have værdien end under 1 - det måtte vi så skændtes lidt om, men det endte med, at gik med til det. Så hendes forslag er, jeg øger dosis fra de nuværende 50 mg pr. dag til 50 mg. 5 dage om ugen og 100 mg. 2 dage om ugen - og så kommer igen om 4 uger. Jeg har det fortsat bedre og ville blot ønske, at min sygdom var blev konstateret for mange år siden - for hvor har jeg dog spildt meget tid!

Nå, da jeg fandt dine indlæg her, forstod jeg lige pludselig hvorfor jeg har haft en tendens til at blive alvorligt afhængig af næsespray med efedrin! Stoffet hjælper åbenbart med at lave T4 om til T3. Jeg har derfor anskaffet mig nogle tabletter ved navn Termo Power, som netop indeholder efedrin i det naturlige form - så vidt jeg har forstået - som hedder efedra! Jeg har to gange taget MINIMALE doser (det er i kapsler, man kan skille ad) med god effekt. Har du selv erfaringen med dette?

Mvh
    Buskhult

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Guggul og efedrin stimulerer omdannelsen af T4 til T3

Sitat Opprinnelig skrevet av Buskhult Vis post
    Jeg har med stor interesse læst dine indlæg - særlig det med efedrins betydning for stofskiftesyge. Jeg fik konstateret for lavt stofskifte i juli i år.

Nå, da jeg fandt dine indlæg her, forstod jeg lige pludselig hvorfor jeg har haft en tendens til at blive alvorligt afhængig af næsespray med efedrin! Stoffet hjælper åbenbart med at lave T4 om til T3. Jeg har derfor anskaffet mig nogle tabletter ved navn Termo Power, som netop indeholder efedrin i det naturlige form - så vidt jeg har forstået - som hedder efedra! Jeg har to gange taget MINIMALE doser (det er i kapsler, man kan skille ad) med god effekt. Har du selv erfaringen med dette?
    Hej Buskhult

Nej, Therma Power har jeg ingen erfaring med, men måske hænger det sammen med at for mange år tilbage har jeg håbet på at det svenske Lepigen (ikke Letigen) kunne erstatte den næsespray, man ikke længere kunne købe. Om det evt. var "forkert" ephedra-urt i eller måske slet ikke, er ikke til at sige. Men Lepigen holdt altså ikke hvad den har lovet.

Du må meget gerne poste lidt mere om hvordan Therma Power evt. forbedrer din livskvalitet. Jeg er ikke i tvivl om, at efedrin ville være meget effektiv og livsgenoprettende for os med hypothyreose. Hvor de "normale" oplever en rus og eufori, for mennesker med hypothyreose sker blot det, at de får det "som før" dvs. før de blev syge, selv om de fleste, efterhånden som årene går - faktisk ikke længere husker hvordan det var at være normal-energisk, normal-tænkende og normal-følende.

Hvad angår Guggulsteroner har man fremstillet et præparat med navn som netop fremhæver guggulsteronernes T3-omdannelses-fremmende egenskaber. Præparat hedder kort og godt... T3 og selvfølgelig markedsføres det først og fremmest til sportsfolk og bodybuildere. T3 fra S.A.N. indeholder ikke andet end 99% af koncentrerede guggulsteroner og skulle (efter sigende) kunne øge omdannelsen af T4 til T3 uden at undertrykke kroppens eget "T3-maskineri". At dømme efter efterspørgsel er det et hit, så et eller andet sted lever det nok op til folks forventninger.

Sorry Buskhult jeg ville ellers skrive en hel del mere da emnet er nyttigt og relevant, men det er sent og jeg er snart ved at dratte ned fra stolen, hvis jeg bliver ved med at sidde her. Kan du have en god nat?
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    29

Tak for respons : - )
    Jeg kan ikke finde mit oprindelige indlæg (?) - så jeg svarer her.
    Det er svært at sige noget særligt formfuldendt om emnet, fordi det stadig er nyt for mig - og fordi der er del, jeg er usikker på.
    Termo Power indeholder (ifgl. deklarationen) 300 mg Ephedra 8 % pr. kapsel. Jeg ved ikke hvad dette svarer til i "ren" efedrin.
    Det anbefales (på dåsen), at man ikke tager mere end 4 kapsler om dagen. Det har jeg nu heller aldrig været i nærheden af. Jeg kan få én kapsel til at vare flere uger - jeg drysser - ved behov og altid kun én gang om dagen - en lille knivspids i et glas vand, som jeg så drikker.
    Jeg gør det ikke for den slankende effekt, selv om jeg som de fleste andre med for lavt stofskifte har svært ved at holde vægten. Jeg er selv obs på spise sundt og få godt proteiner. Jeg får det klart bedre uden for meget stivelse. Men efedrinen har en stor indvirkning på, hvordan jeg har det mentalt. Det er som om, den får noget til ”at klikke”. Jeg oplever mig selv som sammenhængende, har mere livskraft og energi, mindre mismod og stagnation. Jeg vil aldrig igen tilbage til tiden hvor jeg var stofskiftesyg - uden at vide det - og det max. jeg kunne præstere på en dag, var at lave lidt mad og slæbe det med ind på sofaen, hvor jeg så blev liggende i timevis. På sin vis var det som at være levende død.
    Men mht til Termo Power føler jeg mig ind i mellem lidt ”narkomanagtig”, når jeg står der og doserer pulver over køkkenvasken!! På sigt vil det nok være en ide, at få fat i noget rent T3 - det er vist almindelig behandling for patienter i fx USA - men altså ikke i DK. Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvilket T3 produkt, jeg kunne komme i nærheden af at anskaffe (helseprodukt, måske)?? Ellers kunne jeg jo forsøge mig med at få min læge med på den såkaldte kombinationsbehandling. Og jeg vil bestemt prøve guggul, som du skriver om.
    kh
    Buskhult

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hvor de "normale" oplever en rus og eufori, for mennesker med hypothyreose sker blot det, at de får det "som før" dvs. før de blev syge, selv om de fleste, efterhånden som årene går - faktisk ikke længere husker hvordan det var at være normal-energisk, normal-tænkende og normal-følende.
    Kjære Anisa
    Har dette i hele tatt noen betydning for oss som bruker thyroid? Vi får jo liksom "mer enn nok" T3...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Halløjsa Blondie
    Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Kjære Anisa
    Har dette i hele tatt noen betydning for oss som bruker thyroid? Vi får jo liksom "mer enn nok" T3...
    Som med egenproducerede hormoner, også med tablet-hormonerne - nogle af os omdanner T4 dårligere end andre eller har brug for mere T3 end de kan få fra tabletten og (om)danne selv. Hvor stor en rate af T3 hver person har "medfødt" behov for er jo forskelligt og hvordan ved man om efedrin virker på netop det kan man selv mærke, alt efter hvilken effekt efedrin har efter indtagelsen? Bliver man euforisk og overspeedet - har man i forvejen T3 nok i omløbet. Bliver man derimod som sit "gamle jeg" fra før man blev syg, vågen og normaltænkende - da er det efedrinets T3-stimulerende virkning som er i spil.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Buskhult Vis post
    Men mht til Termo Power føler jeg mig ind i mellem lidt ”narkomanagtig”, når jeg står der og doserer pulver over køkkenvasken!! På sigt vil det nok være en ide, at få fat i noget rent T3 - det er vist almindelig behandling for patienter i fx USA - men altså ikke i DK. Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvilket T3 produkt, jeg kunne komme i nærheden af at anskaffe (helseprodukt, måske)?? Ellers kunne jeg jo forsøge mig med at få min læge med på den såkaldte kombinationsbehandling. Og jeg vil bestemt prøve guggul, som du skriver om.
    Tak for svar "Narkomanagtig"? Så er det vist noget af verdens mindste "fix" man kan komme i nærheden af. Du kan overveje et eksperiment med S.A.N. T3. Jeg ved at den sælges i Danmark, men jeg kan ikke huske hvor...

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hvad angår Guggulsteroner har man fremstillet et præparat med navn som netop fremhæver guggulsteronernes T3-omdannelses-fremmende egenskaber. Præparat hedder kort og godt... T3 og selvfølgelig markedsføres det først og fremmest til sportsfolk og bodybuildere. T3 fra S.A.N. indeholder ikke andet end 99% af koncentrerede guggulsteroner og skulle (efter sigende) kunne øge omdannelsen af T4 til T3 uden at undertrykke kroppens eget "T3-maskineri". At dømme efter efterspørgsel er det et hit, så et eller andet sted lever det nok op til folks forventninger.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Hvad med 7-keto til dette formål?

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Dette(San T3) tror jeg desverre ikke er tillatt solgt i Norge. Ser gymgrossisten.com selger bare i Sverige og jeg vet at det er å få i Danmark.

Eller er det andre som sitter på annen info ?

Side 1 av 3 123 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn