Sitat Opprinnelig skrevet av ThomasWH Vis post
Hvorfor er aldestorone så viktig mener du?
En tråd om aldosteron her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=5787

Om aldosteron skriver Thierry Hertoghe følgende:

"Aldosteron styrer blodtrykket når vi står op. Dette hormon virker opkvikkende og generelt stimulerende; og i forbindelse med stress sætter det blodtrykket op så vi bedre kan håndtere situationen.

Aldosteron produceres af binyrebarken, det yderste lag af binyrerne, der ligger som en "hat" oven på nyrerne. Det udskilles især om dagen. Dets hovedfunktion er at opretholde blodtrykket i stående stilling. Det virker generelt regulerende på blodtrykket ved at påvirke arterierne, navnlig i hovedet. Aldosteron kan også give stimulerende "pift" af energi (ved at hæve blodtrykket en anelse), hvorved vi får lettere ved at klare stressede situationer. Det modvirker søvnighed og gør os mindre åndsfraværende, hvad vi ellers kan blive, når blodtrykket er for lavt.

Ved aldosteronmangel bliver blodtrykket for lavt, ofte under 100 for det systolisk blodtryks vedkommende (det "øverste", der er trykket når hjertet arbejder; det "nederste" , det diastoliske tryk, er trykket i hjertets hvileperiode). Vi ser trætte og matte ud, især når vi står op. Ansigtet kan virke afmagret indfaldent. Vandladningen kan blive hyppigere i dagens løb, især når vi lige har drukket; vi producerer rigelige mængder af næsten farveløs urin. Alligevel føler vi os udmattede og dehydrerede hele tiden og har trang til salt og saltholdig mad. Når vi står op, bliver vi hurtigt trætte og kan få svimmelhedsanfald. Det er stort set kun når vi ligger ned at vi har det godt.

Aldosteronmangel kan diagnosticeres på to forskellige måder. Den ene består i at sammenligne to blodprøver, den ene taget liggende efter en rum tids hvile og den anden - efter fysisk aktivitet. Hvis koncentrationen er lav, og der kun ses svag eller slet ingen stigning i aldosteronkoncentrationen efter fysisk aktivitet, foreligger der mangel.

Den anden metode bestå i en døgnurinanalyse, der kan konstatere en lav aldosteronkoncentration (under 5 mikrogram pr døgn). Der vil sandsynligvis også være for lidt kalium og for meget natrium i urinen, trods saltfattig kost."

TEST DIG SELV - Tegn og symptomer på aldosteronmangel:

1. Jeg lader vandet alt for mange gange i dagens løb;

2. Jeg føler trang til salt mad;

3. Mit blodtryk er lavt;

4. Jeg føler mig svimmel når jeg rejser mig;

5. Jeg har det meget bedre når jeg ligger ned end når jeg står op;

Besvar med svar på følgende skala:

- Nej/aldrig = 0
- Ikke meget/undertiden = 1
- I en vis grad/jævnligt = 2
- I høj grad/ofte = 3
- I voldsom grad/konstant = 4