Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 22
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Standard Hvorfor ta en dyr spyttprøve?

Jeg har fått en privat melding fra en i forumet som lurer på om det er noen vits i å ta spyttprøven. Uten å oppgi navnet ditt, velger jeg å svare her, fordi dette angår sannsynligvis så mange, mange flere enn deg. Ved å lage et regnestykke av bruk av Cortef, skremte jeg deg kanskje, og hvis du regner med naturlig tyroksin, samt spyttprøve betalt av egen lomme, er det klart at regnestykket bli digert! I allefall for oss med smalhans i lommeboka. Men hva er alternativet til en behandlet binyrebarksvikt? Økonomisk? Uføretrygd etterhvert, halv eller hel, sannsynligvis. Kreftene dine vil minke gradvis gjennom livet. Hver stresskule vil sette deg to skritt tilbake, og du vil sannsynligvis ikke klare å komme deg helt over dem. Dette er slutninger jeg drar etter ananlyse av egne erfaringer. Det kan gå slik, som et skrekksenario, men det er ikke sikkert. Jeg er ikke lege. Så derfor gjetter jeg på at du vil ende med uføretrygd dersom du velger å overse signalene fra binyrene.

Og regningen du får sosialt på å overse binyrene kan være slik: liten energi til å delta i aktiviteter med barn, om du har, en sosial tilbaketrekking fordi kreftene ikke strekker til. Du blir den som går først hjem fra fest, du slutter å invitere folk hjem, tilslutt slutter du kanskje å gå på fest, kino og annet fordi du ikke orker. Du slutter å høre på musikk, selv den blir støy. Fordi lydene plager deg, alt er så masete og støyende. Folk prater for mye! Hvorfor skal folk måtte prate så lange setninger? Kan de ikke si to tre ord, tenkte jeg de siste ukene før Cortef! Livet ditt vil, dersom du har lave kortisoltall, sannsynligvis langsomt skrukke seg til, og du vil etterhvert være mentalt, fysisk og psykisk som en skrukkete gammel rosin. Før tida. Og helt unødvendig!

Så har du det som er personligheten din, den vil også skrumpe inn inn. For min del har jeg fra dag to eller tre på Cortef kjent følelser jeg ikke har hatt kontakt med siden jeg var rundt tjue år, og jeg er snart femti. Jeg har ved analysering av eget liv kommet fram til at jeg har sannsynligvis hatt ubehandlet hypotyreose og slitne binyrer over store deler av livet mitt. Jeg har nå fått tilbake en boblende lvsglede, jeg har fåttt tilbake seksualiteten min. Selv om jeg fortsatt har en lang vei tilbake til å orke å jobbe, orke å støvsuge, orke sosialt liv i fullt monn, har det skjedd så mye gledelig i følelseslivet mitt, at jeg kjenner stor forventning til hvilke nye ting som vl åpne seg for meg etterhvert som mine kortisolverdier stiger.

Og jeg ser at blandingen av slitne binyrer og uoppdaget hypotyreose (og deretter graverende mangelfull medisinering av hyoptyreosen) har lagt føringer på livet mitt: Da jeg var fersk mamma, med uoppdaget hypotyreose, var jeg en geleklump av tretthet, tåkehode, senilitet, stivnet følelseliv. Jeg gikk slik i et halvt år før det lettet litt. Nå ser jeg at det er akkurat slik jeg har hatt det i det siste. Da jeg fortsatte studiene mine, ett år etter fødsel, orket jeg kun 3-4 timer hver dag. Da jeg kom hjem etter arbeidsøkt, måtte jeg ligge på sofaen. Jeg kunne ikke forstå at andre mammaer orket full rulle med barna sine etter jobb eller studier. Min opplevelse av å være mamma ble jo farget av dette! Jeg følte meg som en elendig mamma! Men jeg visste jo ikke da at det ikke var min skyld! Jeg følte det var min skyld!

Så kom depresjoner. Så kom SRRI, antidepressiva. Og sannsynligvis, men det kan jeg ikke vite sikkert, unødig. Mange år med plager av depresjoner, med angst som slo meg i bakken. Jeg har ikke vært deprimert eller kjent angst siden jeg startet på Armour. Og jeg gjetter på at jeg kanskje heller ikke vil plages av dette resten av livet. Jeg tror det i stor grad handlet om hormoner.
    Og jeg var så trett. Etter abeidsøkter som gradvis ble lengre, orket jeg alikevel ikke mer etter kl 16. Etter middag var dagen slukket, stengt og låst. De to siste årene før Armour løste jeg min dårlige samvittighet over for et hus fylt av støv og ugjorte ting ved å sette på en film og ta et glass vin. Og glasset ble gradvis større, ca 1/3 flaske. Etterhvert kjente jeg et sug mot flasken gjennom hele dagen, og gledet meg til glasset på ettermiddagen. Da begynte jeg å lure på om jeg var i ferd med å bli alkoholiker. Jeg har ikke det suget nå. Det tok slutt med Armour (naturlig tyroksin fra grisekjertler, en av mange brands). Løsningen på mine mange problemer handlet om homoner i ulage: depresjon, angst, tretthet, mangel på krefter, søvnproblemer (vært der siden jeg var rundt tjue år), følsomhet mot støy eller mange mennesker samlet, seksualiten som var som en ørken, dragningen mot alkohol.

Hadde jeg vært noen og tjue i dag ville jeg uten tvil ha tatt en spyttprøve til 1400 kr! Det er en hel ferie, en reise tur retur til et spennende mål. Men mitt liv er et enda mer spennende «terra incognita» ukjent land! Jeg ser nå hvor mye dette har kostet. Det har gjort noe med samlivet mellom meg og min mann. Det har gjort at min mann måtte jobbe mer for å få inn den inntekten jeg ikke klarte å dra inn i huset. Det gjorde noe med samspillet mellom mor og barn. Det har ødelagt mye for meg i mitt samspill med venner. Det har gitt meg en uføregrad. Det har gjort noe med arbeidskarrieren min. Det har kostet hundretusener opp gjennom alle disse årene! Så jeg og min mann likeså, ofrer nå gladelig penger for å få meg opp og stå! Det er verd mange tapte feriereiser! Jeg kjenner nå en emosjonell rikdom som jeg må helt tilbake til da jeg var tjue år for å finne. Det får meg til å tenke at dette har vart lenge. Alt for lenge. Det er på tide å sette stoppstrek nå.

Vil du la vær å ta spyttprøven, vel gjør det. Og om du tar prøven, og finner ut at det ikke er der problemet ligger, ta med legen din på en detetivekspedisjon for å finne løsningen. Du fortjener ikke å ha det slik. Jeg fortjente det ikke. Samfunnet er ikke tjent med at vi har sånne liv. For dette koster for mye. For den enkelte, for familen og for samfunnet.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    50
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Hvorfor ta en dyr spyttprøve?

Enig med Vigdis!!

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Hadde jeg vært noen og tjue i dag ville jeg uten tvil ha tatt en spyttprøve til 1400 kr!
    Men du kan ta spyttprøve som analyseres ved sykehus også (Aker i tilfellet du bor i Oslo). Da betaler du ikke noe. Jeg har gjort det. Men da måler du bare døgnvariasjonen i kortisol og får ingen analyse av resultatet, den må legen gjøre. Den testen Ruth skriver om er nok mer omfattende (bla DHEA?).

Rufus

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    179

Standard Sv: Hva er binyretretthet?

Så flott av deg å dele dette, Vigdis.

Takknemleg helsing herifrå.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Standard Hva du kan gjøre selv om du tror du har binyrebarksvikt/binyretretthet

1. Sykmelding. Hel eller delvis. Og husk å sykmelde deg hjemme også! Forklar famile og venner hvordan du har det. Kanskje de kan hjelpe til.

2. Legg om kosten. Se Wilson http://www.adrenalfatigue.org/
    Kutt ut alkohol, svart kaffe (også koffeinfri), svart te, sukker, raffinert hvetemel, minske inntaket av frukt til fordel for grønnsaker. Spis tre hovedmåltider hver dag, og tre mellommåltider.

3. Stressmestring. En ting om gangen! Lev her og nå, ikke planlegg fremtida, og ikke bekymre deg elle rirriter deg for fortida! Ros deg selv for det du orker i stedet for å sammenlikne med formkurven da du var frisk. ta pustepauser, lær deg kunsten å gjøre ingenting, bare VÆRE og PUSTE. Lær deg ev teknikker, bibloteket og bokhandlere har bøker og CDer.

Lær deg å lytte til kroppen, følg hva den orker. Ta både mikro -og makropauser. Orker du en halv time i butikken, så skal du ikke ta en to timers handlerunde. Ha på behagelige klær som ikke strammer, da er det lettere å sleng e seg ned og hvile.

4. Søvn. har du binyreproblemer, har du gjerne søvnproblemer. Følg klassiske søvnråd som å stenge av alle skjermer fra kl 20, innstill deg på hvilemodus, legg bort stressende aktiviteter. Demp gjerne belysningen, slik at kroppen får mulighet til å lage melatonin. Les gjerne en bok, eller lytt til rolig musikk. Bruk gjerne melatonin, husk at det kan ta måneder før den virker godt

5. Fjern det som tapper deg for energi. Fjern det fra livet ditt nå, så langt det er mulig, enten det er gjøremål eller mennesker (slike finnes, de fleste kjenner noen som suger all energi ut av deg, og gir null tilbake).

6. Lev her og nå. Aksepter at akkurat nå er du på bånn! Akkurat nå mestrer du nesten ingenting. Du har mistet kontrollen. Aksepter det. Du kan alikevel ikke endre situasjonen ved å stritte i mot. Forsøk å finne noe å glede deg over, små nytelser selv om verdenen din akkurat nå har skrumpet inn.

7. Lær deg å si et høflig NEI! Mange vil kanskje besøke deg hvis du sier du er syk. Kanskje orker du ikke det akkurat nå. Forklar dem at besøk er på dine premisser, hvor mange, hvem og hvor lenge. Og at du er konge eller dronning med mottagelse fra sofaen, og at det serveres ingenting mens de er på besøk (men de må gjerne støvsuge eller vaske doen!). Kanskje må du også jobbe med grensesetting, høflige nei i forhold til din nære familie. dette er ikke avvisnig. det er å beskytte deg fra å bli ytterligere syk.

Lykke til! Husk at du ikke er sykdommen din. Den er noe du har, men du selv er noe mye, mye mer enn å være hypo og binyrebarsyk. Ikke vær et offer. Bli et handlende menneske. Ta aktivt del i ditt eget helbred!

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    telemark
    Meldinger
    20

hei Vigdis
    Må bare takk deg for mange gode råd, fornuftige og omtenksomme tips til hvordan en skal komme "i land"...ikke bare i denn tråden, men mye annet jeg har lest fra deg også. Ut i fra de trådene jeg har lest fra deg, blir jeg stadig mer overbevist om at jeg har noe med binyrene...bare en ting...jeg har perioder hvor jeg føler meg i god form og kan både trene litt og ha et noe sosialt liv. Problemer med lyd derimot et alltid tilstedet. Er veldig var for lyd, og stress...ekstremt Hva tror du om det?
    som nå de siste ukene, hvor jeg har hatt ansvar for å planlegge en fest for moren min...har vært helt bunnskrapt og må bare legge meg til å sove. Prøvde å gå en times tur på mandag, resultat; 3 timer til sengs med sov i ro i ørene...har holdt meg i ro resten av uka:twisted:
    Og jeg jobber ikke engang...er 50 ufør, og for tiden sykemeldt i resten...har du noen råd og innspill
    Desperat rop om hjelp. Hashimoto, hypotyreose, levaxin siden 2007, fjernet skjoldbruskkjertel april 2009

Medlem siden
    Feb 2010
    Meldinger
    15

Jeg har kommet i gang med spyttprøvetesting. Planlegger å ta både den offentlige som tilbys på sykehus og som fastlege kan beordre, og også privat fra scanlabs (så jeg kan få tolkning direkte, og gå på amerikanske forum og få hjelp til analysen).

Jeg hadde et arbeidsuhell ved denne to-punktsprøven av kortisol. Den første om morgenen gikk greit, og så kom den om kvelden da. Og hva gjør jeg? Jo, jeg tar feil prøveglass og tar testebiten fra morgenen av inn igjen i munnen og kontaminerer den! Ødelagt prøve, gå tilbake til start. Jeg kan være så åndsfraværende at det nesten ikke går an til tider. Må bare le av det, selv om det var sørgelig når det skjedde. Det samme skal helst ikke skje på den dyre prøven som skal til USA!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Hei Johanne! Jeg er nok ikke noe orakel, men har ved dyrekjøpt erfaring tilegnet meg litt kunnskap. Nå har jeg ikke lest alt du har skrevet, så kanskje sier jeg noe som ikke stemmer for deg, du får bære over med det. Om du ikke har gjort det, anbefaler jeg deg å lese Wilson. Boka finnes på dansk og engelsk. Han har en fin nettside, hvor det står mye nyttig (se på forsiden av forumet, mange fine nettsteder å lese mer om binyrer). Blant annet nevner han adaptogener. Adaptogener kan være viktige, les på engelske Wikipedia om dem (lakrisrot er fint dersom blodtrykket ditt ikke er høyt, sibirsk ginseng, Ashwaghanda m fl). Å få nok vitaminer er viktig. Vitaminer som C vitamin 1,5 -2,5 gram pr dag er bra for binyrene, øk langsomt så du ikke får diare, Bvitaminer, mineraler, sunt kosthold, spise ofte for ikke få lavt blodsukker. Kutt ut sukker, hvetemel, kaffe, svart te og alkohol. Det er gift for binyrene.

Blodprøver: legen bør sjekke deg for ME, for sikkerhets skyld. Du bør sjekke om du har nok jern, B12, vitamin D3 bør ser bra ut, zink, magnesium og selen er også viktig. Flere av disse kan vist gi liknende symptomer om verdiene er lave. Få tatt alle prøver til stoffskiftet, inklusive rT3. Legen bør også sjekke de andre hormonene dine, progesteron, pregnenolon, DHEA. Spyttprøve bør selvsagt bli tatt.

Bruker du T3 medisin, eller kun T4? Det kan være at du, som er uten kjertel, ikke klarer å konvertere T4 til T3, som det var for meg. Da får du mange hyposymptomer, som likner på mild binyrebarksviktsymptomer. Om du ikke har T3, sørg for å teste ut dette

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    69
    Meldinger
    1,063

Gambetti....den prøven du tar som sendes til USA kommer tilbake med både resultat og god forklaring/tolkning!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Feb 2010
    Meldinger
    15

Jeg har ikke tatt imot forsendelsen ennå fra scanlabs i Sverige, men jeg trodde at de benyttet en lab i USA, så derfor jeg nevnte det. Jeg antar at jeg personlig bare sender til Sverige.

Så det ser i utgangspunktet greit ut. Hvis jeg får utslag, lurer jeg jo på hvem som kan behandle meg for dette med cortef da. Det blir ikke lett.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    69
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hva er binyretretthet?

Sitat Opprinnelig skrevet av Gambetti Vis post
    Jeg har ikke tatt imot forsendelsen ennå fra scanlabs i Sverige, men jeg trodde at de benyttet en lab i USA, så derfor jeg nevnte det.
    Mig bekendt både bmlabs, scandlabs og det danske lab, sender deres prøver til Genova Diagnostics. Jeg kender til folk, der køber deres prøvekits/analyse direkte hos Genova. Da kommer resultaterne/analysebeskrivelserne på engelsk. Se Genovas Adrenocortex Stress Profile - Saliva, eller Adrenal Stress Plus Profile - Saliva.

I boksen Stoffskifte kunnskap på forsiden af forummet, under Tests findes der links til flere Laboratorier, der udfører tests på spytprøver m.m.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn