Viser søkeresultater 1 til 4 av 4

Tråd: Hormonhermere

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Stoffer som kroppen vår tolker som hormoner

Fra tråden: Dr. Mark Starr's "Hypotyreose Type 2: Epedimien"-forskning

Sitat Opprinnelig skrevet av sonja Vis post
    Det er kanskje litt på siden av temaet. Men jeg husker en sak for mange år siden der Palmolive sin såpeserie var utsatt for kritikk (en gang på 80-tallet?). Det ble påstått at disse såpene inneholdt såkalte hormonhermere, altså stoffer som kroppen vår tolker som hormoner. Det ble stille rundt den saken, så jeg aner ikke hvordan den endte. Det er kanskje noen som vet det?
    Jeg ved kun hvordan det endte i Danmark. Det endte med ingenting! Colgate-Palmolive Company fortsætter med at sælge produkter til personlig pleje indeholdende Triclosan (bl.a. tandpasta "Colgate Total" samt "Colgate Total Whitening" selvfølgelig også indeholdende fluor) og ellers anvender de hormonforstyrrende parabener til konservering af deres produkter. Og Colgate-Palmolive Company er langt fra den eneste producent af giftige mix til husholdning og personlig pleje.

Man kan selv tjekke sin kosmetik og midler til personlig pleje for skadelige stoffer, på letforståelig dansk - ved at benytte en meget fin opstilling af informationer på hjemmesiden Pure Shop. Godt nok er hjemmesiden kommerciel, men info man finder på linket er kun en opsamling af, hvad der allerede findes i hobetal på det internationelle Internet, inkl. henvisninger til videnskabelige kilder osv.

Når man bruger listen på Pure Shop som udgangspunkt - vil man finde artiklerne både for og imod kritikken af bestemte base- eller tilsætningsstoffer. For mig selv personligt gælder det, i så fald - at er der først sået tvivl om et bestemt stof - afviser jeg at bruge produkter, der indeholder det. Jeg er selv ikke så "principfast", at jeg først vil afvente de 100% skudsikre beviser på, at et bestemt stof ikke sundhedsskadeligt. Det kan tage mange herrens år af et liv på jorden og tid, der ikke kan skrues tilbage. Derfor tager jeg ingen chancer og sørger for, at heller ikke min familie gør.

Selv er jeg hellere grim, tandløs, udtørret og beskidt - end jeg vil være dement og syg som gammel, som følge af brugen af skøndheds- og plejemidler fyldt med helbredsskadelige stoffer.

Sonjas indlæg har mindet mig om en bog jeg har læst for et par år siden: "Vores stjålne fremtid eller DEN HORMONELLE FORURENINGSFARE" - jeg i dag har postet en omtale af her på Biblioteket
    Sist endret av Anisa; 07-03-09 kl 09:22
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Hormonhermere

Ordet hormonhermere skal visst her i landet stamme fra 1993 - introdusert av : http://www.naturvern.no/cgi-bin/natu...maker?id=21965

I ettertid vil noen også kalle det for "endokrine modulatorer" - dem om det.....

De stoffene man har oppdaget i størst antall er hermere av Østrogen.
    Men er det største antall alltid farligst ? Og for hvem er det farligst ?
    Og hvilke er det man ikke har oppdaget ?

Humle, eller humleplantens sporepulver har vært brukt som krydder i øl i lange tider.
    Det er svært likt østrogen, og man kan undre seg om det også virker i kroppen ?
    En bivånelse av dette kan man få om man en silde aften kikker inn i feks. en Engelsk PUB. Det skulle stå en samling halvgamle iherdige øldrikkere der, mavevendt bardisken. Det vil være vanskelig å kjønnsbestemme dem. Lyset er svakt i Engelske pubber, man må ta dem på silluetten.
    Er det østrogenhermeren humle som påvirker kroppsfasongen ? Og er det mer som påvirkes ?
    Forutsatt at man er klar over fenomenet, er man altså klar til å offre noe til fordel for godt øl

Salige Frank Zappa sa : You can't be a real country unless you have a beer - and an airline. It helps if you have some kind of a football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer.

Men det får være måte på - ett sted går grensen !
    Det maritime miljø er nok det som påvirkes sterkest skal en tro forskere, men er ikke dette vårt matfat ? Og er ikke mennesket aller øverst på næringskjeden ?
    Det pleier å være de som får den sterkeste konsentrasjonen.

Og det får vi nok også - i tillegg til industriens bruk av en rekke stoffer som kan grupperes som hormonhermere.
    Hva er det som inneholder dette ?
    Alt - absolutt alt. Fra kremer og vaskemidler til ungenes leketøy og biteringer.
    Til og med flaskene med flaskevann i lekker hormonhermere.
    Vi vet om dem, og de som bør vite mye om dem har visst det lenge.
    Her en snart 10 år gammel side : http://www.nrk.no/programmer/radioar...ap/589849.html

Og hva er gjort ........

Så jeg er redd, og mine uttalelser påvirkes sterkt av det miljø som skapes rundt meg.
    I klar tekst : Mine instinkter kan få meg til å reagere bare det likner......
    Som mine svar i innlegg bærer preg av : http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=5530

Den mest aktuelle hormonhermeren for vårt vedkommende er vel Levaxin.
    Her har man bevisst konstruert et kunstig hormon så likt som det er mulig å lage det.

Man er også klar over at det finnes en rekke hormonhermere i naturen, som feks Yamsrot (dioscorea villosa) inneholder DHEA liknende molekyler.
    http://www.rolv.no/urtemedisin/medis...r/dios_vil.htm

Så akurat hvilke stoffer som fortjener den fra naturvernets side så absolutt nedsettende betegnelsen hormonhermer, er jeg ikke sikker på.
    Det virker som at både de som finner den i naturen og de som produserer den kunstig, mener de er bra - bare man kan få puttet dem inn i en pille å selge dem.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Hormonhermere

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Så akurat hvilke stoffer som fortjener den fra naturvernets side så absolutt nedsettende betegnelsen hormonhermer, er jeg ikke sikker på.
    Det er jeg heller ikke. Men et sted skal man starte og for mit vedkommende starter det ved de syntetiske stoffer, der enten direkte efterligner naturens hormoner, eller, hvor de i det skjulte øver en utilsigtet hormon-virkning på vores krop.

"Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
    Stoffer som kroppen vår tolker som hormoner
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Standard Program om miljøgifter og hormonhermere

Jeg svitsjet tilfeldigvis innom NRK2 i kveld, og fikk med meg deler av et program om såkalte hormonhermere, altså miljøfarlige stoffer som endrer kroppen vår og gjør oss syke og fører til misdannelser. Jeg håper programmet enten kommer i reprise eller legges ut på nettet så flere her kan få se det, for det var virkelig sjokkerende! Det handlet om alt fra kosmetikk og mat, til tekstiler og plastprodukter, og hvordan disse kan påvirke kroppen vår til å utvikle misdannelser og sykdom alt fra fosterstadiet. Det var en spesialutgave av programmet "Schrödingers katt". Sjekket NRKs nett-tv i sted, men de hadde ikke lagt ut programmet ennå. Kanskje årsaken til våre sykdommer ligger i miljøgifter? Det er i så fall spennende forskning!
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn