Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Glutenfritt kosthold

Hei!
    Har lest endel steder at glutenfritt kosthold kan være veldig bra for oss med stoffskiftesykdom. Har den siste tiden prøvd å kutte ned veldig på gluten,
    har erstattet brød, frokostblandinger og pasta med glutenfrie variater og synes faktisk jeg kjenner en viss positiv forskjell (har ikke fulgt dette slavisk men prøver å redusere). Noen andre som har erfaring med dette?
    Har sett at det går ann å teste gluten resistens, er det en blodprøve som fastlegen kan ta? Må man ha gluten i kostholdet hvis man skal teste dette?

Caroline
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    848

Standard Sv: Glutenfritt kosthold

Hei!

Har selv gått igjennom noen glutentest-runder det siste året, så jeg kan godt fortelle deg om hva jeg opplevde! Mine symptomer var hodepine, diare, m.m - Ting som er typiske for glutenallergi/resistens.

Den eneste prøven som *beviser* (for myndighetene, også med tanke på pengestøtte pga. endret og fordyrende kosthold) om du har Cøliaki (gluten-resistens) er gastroskopi, som du tar på sykehuset. Det er en svært ubehagelig, men relativt rask undersøkelse hvor man fører et rør ned halsen din og ned i mageområdet og tar biopsier (små prøver) fra 4 forskjellige steder der nede. Disse analyseres, og man kan med stor sikkerhet si at du har Cøliaki eller ikke etter dette.

Man må spise normalt, dvs. glutenholdig, før denne prøven. I minst 1 måned, etter hva jeg har lært. Dvs., at du burde spise normal kost (brød, pizza, hamburgere, og alt annet med gluten!) helt til du bestemmer deg for å ta denne prøven.

Men, selv om du får negativ på den prøven, kan du alikevel ha gluten-allergi. Dvs., at du har en viss reaksjon på glutenholdig kost, selv om du ikke har sykdommen Cøliaki.

Jeg anbefaler deg å først starte med en enkel blodprøve hos fastlegen din hvor man kan si om du er disponert for å ha gluteninteolleranse eller ikke. Skulle denne være positiv kan du ta en gastroskopi, og få henvisning av legen din til denne. Problemet er imidlertidig at selv om blodprøven er negativ, kan du fortsatt ha glutenintolleranse. Så gastroskopien anbefales uansett.

Det finnes også en annen glutenblodprøve, som man kan ta etter at man har tatt den innledende blodprøven for å se om man er disponert, og etter at man har tatt gastroskopien. Men den kan du evt. komme tilbake til.

Helt til slutt, uansett hva alle prøver sier, så er det hvordan du føler deg, som teller mest. Dvs., etter kun negativer fra leger og sykehus, og du fortsatt føler deg smådårlig.. Kan gluenfritt kosthold gjøre deg bedre. Hvis dette stemmer, ja, da er det jo ingen sak. Da spiser man glutenfritt!

Jeg har prøvd glutenfri diett i over 6 mnd nå, og det har virket på meg. Jeg fikk først positiv blodprøve, deretter negativ gastroskopi (biopsi), deretter positiv på en slags glutenprøve på haukeland sykehus. Dvs., at blodet mitt forteller meg at jeg kan ha et visst nivå av glutenallergi.

Det blir som med Hypotyreose Type 2 - Det kan ikke bevises på blodet at man har sykdommen, men man kan like fullt ha den selv om man har perfekte blodprøver. Man behandler etter Symptomer.

Håper dette hjalp deg litt.

Mvh.
    Thomas

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Sitat Opprinnelig skrevet av ThomasWH Vis post
    Hei!

Har selv gått igjennom noen glutentest-runder det siste året, så jeg kan godt fortelle deg om hva jeg opplevde! Mine symptomer var hodepine, diare, m.m - Ting som er typiske for glutenallergi/resistens.

Den eneste prøven som *beviser* (for myndighetene, også med tanke på pengestøtte pga. endret og fordyrende kosthold) om du har Cøliaki (gluten-resistens) er gastroskopi, som du tar på sykehuset. Det er en svært ubehagelig, men relativt rask undersøkelse hvor man fører et rør ned halsen din og ned i mageområdet og tar biopsier (små prøver) fra 4 forskjellige steder der nede. Disse analyseres, og man kan med stor sikkerhet si at du har Cøliaki eller ikke etter dette.

Man må spise normalt, dvs. glutenholdig, før denne prøven. I minst 1 måned, etter hva jeg har lært. Dvs., at du burde spise normal kost (brød, pizza, hamburgere, og alt annet med gluten!) helt til du bestemmer deg for å ta denne prøven.

Men, selv om du får negativ på den prøven, kan du alikevel ha gluten-allergi. Dvs., at du har en viss reaksjon på glutenholdig kost, selv om du ikke har sykdommen Cøliaki.

Mvh.
    Thomas

hei
    jeg har blitt testet for glutenallergi, på grunn av masse tull med magen, luft etc (føler meg som en hest av og til HE HE).

Jeg fikk beskjed at vevsprøven (blodprøve) viser at jeg ikke KAN ha cøliaki.

Men kan jeg alikevel ha det?

Takkknemlig for kloke tanker om noen vet litt
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

En ting jeg har tenkt på, når jeg leser på de glutenfrie produktene så ser jeg at de inneholder endel fett og karbo.
    Er det slik at man risikerer å gå opp i vekt av glutenfritt kosthold?
    Vuderer som sagt å prøve å kutte ut gluten, men har ikke lyst til å legge på meg enda mer...

Dere som har prøve å redusere eller fjerne gluten fra kosten deres - har dere gått opp eller ned i vekt, eller ikke merket noen forskjell?
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Hei Carro

Jeg prøver nå glutenfritt, er på dag to...

Jeg har vært på biblioteket, der har de mange fine kokebøker du kan låne.
    Jeg plukket med meg:
    Else Lill Bjønnes: Glutenfri mat 2-godt og sunt (2002)
    Elisabeth Ekstrand Hemmingsson: Lekker glutenfri mat (1997)
    Michael Cox: Spis deg frisk Gluten-fri (2002)
    Sistnevnte virket kanskje mest spennende for meg, litt middelhavsbasert i matveien (han drev glutenfri restaurant i Spania i ti år, glutenfritt fordi han selv ikke tåler gluten), og den er veldig tiltalende, og kan kanskje få i meg litt ut av "brødmat"sporet. Som vi sitter helt fast i, her i Norge!

Jeg har kjøpt glutenfritt havregryn. Lager havregrøt til frokost med 2 epler skåret i biter som koker sammen med grynene. Ok hvis du liker havregrøt. Ikke fetende!!!

Ellers så gjør jeg det jeg egentlig har gjort i mange år: koker litt for mye ris, linser, kikerter etc til middag.

Dagen etter er det et utgangspunkt for en strålende lunch, sammen med for eksempel spekeskinke/boks tunfisk, litt grønnsaker/frukt og olivenolje. De andre på jobben kommer til å bli misunnelig på matpakka di!

I dag har jeg også kjøpt bokhvete. Får se hva jeg skal bruke den til!

Og hvis du liker å lage mat, og spiser melkeprodukter, er jo for eksempel tzatziki også et godt utgangspunkt for mye god mat med grønnsaker og litt fisk eller kjøtt. og youghurt naturell kan kjøpes fra veldig fett til nesten ikke fett. Tzatziki er et sunt og godt alternativ til fete sauser til middag.

Jeg tror ikke jeg kommer til å prøve meg på baking med det første. Det er visst mye prøving og feiling der!
    Har kjøpt en pakke knekkebrød som "krisemat"
    Vi får utveksle gode ideer underveis!

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Kristiansund
    Alder
    40
    Meldinger
    63

Jeg starta på glutenfritt for 2,5 mnd siden, samtidig som jeg starta på et lavkarbo-kosthold. Jeg opplever nå å ha en mye roligere mage, og kjenner at det generelt gjør meg godt. Jeg har gått ned i vekt pga denne kostholdsendringen, men det kan jo ha med kombinasjonen lavkarbo - glutenfritt å gjøre...
    Jeg har riktignok også gått mest mulig bort fra brød i det hele tatt, og erstatter det med salater, omeletter, eggelapper osv. På den måten kan jeg godt unne meg pizza med glutenfri bunn, glutenfrie pannekaker osv...

For sju år siden prøvde jeg også en glutenfri diett i et halvt år(lenge før jeg fikk diagnose). Den gangen med både glutenfritt brød, pasta, desserter osv osv... Jeg gikk ned nesten 20 kilo på et halvt år på det kostholdet også, så jeg vet ikke jeg... Det ble dessverre for dyrt for en fattig student den gangen, så selv om jeg følte meg bedre og vekten gikk ned sluttet jeg altså etter et halvt år. Og gjett om vekten gikk opp igjen ja!! Huff... Hehe
    Eliza - kronisk optimist
    Vimselitens dagbok

Change the world - one smile at the time

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Takk for svar dere!!

Vigdis: Kjempe fine boktips, hadde ikke tenkt så lang jeg vettu, at det faktisk går ann å låne sånt på biblioteket
    Kjempe god ide! Tzatziki ja, det er jo kjempegodt!! Jeg er veldig glad i melkeprodukter generellt. Vi pleier å kjøpe tyrkisk yoghurt å ha til allt mulig.
    Det jeg egentlig synes er mest vanskelig er å vite vad jeg skal ha med meg på jobben... Her jeg jobber har vi en sånn ordning så alle spiser brødmat og pålegg felles, man blir trekkt i lønn pr. måned isteden. Så slipper man ha med seg. Og det er jo veldig praktisk men jeg må nok bare krype til korset å ordne meg matpakke uten gluten.
    Vi får ta å holde kontakten å tipse hverandre. Enn så lenge har jeg bare byttet ut enkeltprodukter, men skal snart prøve å gå over helt for å se om jeg føler meg bedre da.

Vimseliten:
    Supert at du gikk ned på glutenfritt! Nå ble jeg mer motivert
    Kan jo være at enkelte på en eller annen måte går opp av selve gluteninholdet, og at ikke nødvendigvis karbo. er så viktig i akuratt den sammenhengen. Ikke vet jeg. Men godt å høre i hvertfall.
    Både glutenfritt og lavkarbo høres veldigt hardt ut! Hva spiser du da?
    Finnes vel nesten ikke noe igjen å spise da?

Carro

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Hei Vims og Carro!

Nei, hva kan det være som står igjen? Belgfrukter? Frukt og grønt? Frø og nøtter? Kjøtt og fisk?

Men det er kanskje ikke så ille?

Jeg blir også veldig oppmuntret. For min mage er katastrofal, bare jeg åpner munnen og spiser, dannes det gass (psykologi vet du..... utrolig hvor mye som er psyke. Men magen ER virkelig et senter for uro hvis psyken er urolig. Mn når du sitter helt alene og koser deg med maten og slapper av. Og det dannes gass. DA kaller ikke jeg det psyke? Vel?)

Jeg har tenkt litt på det at jeg har allergi, blant annet timotei (gress). Og kryssallergi for timotei er blant annet korn. Kan det henge sammen? Så kanskje kan det være en ide for meg å droppe helt, både med og uten gluten, havre, hvete, bygg og rug?

Jeg kjenner jo noen ganger når jeg pøser på med krydder, som jeg elsker, at det kan tette seg i halsen. Det er også en allergisk reaksjon, men krydder, er KRYDDER! Det må til! Basilikum, mm, timian, rosmarin og alskens deilige dufter og smaker.

Mye å undre seg over og teste ut!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    I dag har jeg også kjøpt bokhvete. Får se hva jeg skal bruke den til!
    Hej Ruth (og andre i tråden)

Boghvede smager ret kedeligt, som det er... Boghvedemel kan man (med MEGET stor fordel) bruge til at tilberede mange blinis af (men husk salte dejen lidt) og pandestege dem i ægte (urafineret) kokosolie.

De skal lægges på et styk sugende papir efter stegning (ikke hvis de skal spises med det samme) hvis de skal opbevares længere i køleskabet. Eller fryses. Sådanne blinis kan man bruge i stedet for brød, så du Carro - du kan tage nogle blinis med på jobbet og så spise ellers med pålægget på, som du plejer med brødet.

Men ellers Ruth - kan du prøve at riste hele boghvedegryn (ikke knust) inde i ovnen ved ca. 180 grader til de får lidt gylden farve. Således forberedte smager de ret godt, når man tilbereder ristede boghvede på samme måde som man tilbereder løse ris. Men man skal vænne sig lidt til smagen, da det smager anderledes end noget man er vant til fra før.

Man skal øve sig lidt, fordi boghvedegryn har det med at "koge ud" og blive til noget purè-agtigt noget... Men selv den "mislykkede" boghvede smager fint som tilbehør til f.eks. alle sammenkogte retter med kød eller fjerkræ.

Jo mere (mørkere) ristet boghvedegryn bliver - jo stærkere smager den kogt til tilbehør. Og således kan den "mørkeste" løse gryn passe bedst til Boeuf Stroganoff, Gullash eller andet kraftig mad, bare ikke asiatisk (min personlig mening).

Velbekomme.

P.S. jeg har læst i flere kilder, at boghvede er er den "korn-sort", der ligger tæt på de stærke afgrøder, der ikke behøver kunstig gødning og ej heller optager forurening fra undergrunden. Altså meget overlevelseskraftig plante. Hvis bare halvdelen af det jeg har læst - passer - kan det kun være godt at spise, hvis man kan vænne sig til smagen. Jeg har flere boghvede-tips jeg kan lægge her, efterhånden jeg finder dem frem igen, hvis I vil have det.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Carro Vis post
    En ting jeg har tenkt på, når jeg leser på de glutenfrie produktene så ser jeg at de inneholder endel fett og karbo.
    Er det slik at man risikerer å gå opp i vekt av glutenfritt kosthold?
    Vuderer som sagt å prøve å kutte ut gluten, men har ikke lyst til å legge på meg enda mer...
    Og Carro? Man bliver ikke overvægtig af fedt. Man bliver overvægtig af hurtige kulhydrater. Der var gennemført et forsøg med mennesker, hvoraf den ene gruppe fik en bestemt mængde (totalkalorier) blandet (smør, spæk, olier sov.) fedt de skulle spise hver dag sammen med almindelig kost, der dog var den samme begge grupper skulle spise under forsøget, der varede nogle måneder.

Den anden gruppe fik samme mængde (totalkalorier) fedt som den første. Bare denne gang var det kun kokosolien. Og så den samme kost, som den første gruppe.

Efter at forsøget var afsluttet viste det sig, at den "almindelig-fedt-gruppen" havde gennemsnit taget på i vægt, men "kun-kokosolie-gruppen" havde ikke taget et eneste gram på, selv om for begge grupper gjalt det, at den totale kaloriemængde i fedt svarede til 40% af den daglige kost. Jeg vil lægge linket til undersøgelsen, når jeg finder det igen.

Jeg bruger selv kun to fedtstoffer: kokosolie til på "blinis" i stedet for smør; til stegning og bagning. Kold mad, salater og lignende, stænker jeg jeg med økologisk olivenolie. Den er altid koldtbehandlet og det er godt for mig.

Jeg har skrevet et indlæg om kokosolie i denne tråd http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=5074 (indlæg nr. 28) og noget andet om fedt for os stofskiftesyge her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=7946

Håber I kan bruge infoen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Finnes det potetgull som er glutenfritt?
    Av gutt_81 i forumet Glutenfritt
    Svar: 4
    Siste melding: 10-07-08, 19:13
  2. glutenfritt havrebrød
    Av nora i forumet Glutenfritt
    Svar: 4
    Siste melding: 13-07-07, 23:34
  3. Kosthold
    Av Marit i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 2
    Siste melding: 20-05-07, 19:46
  4. Nå er det nok! ja takk, glutenfritt kosthold.
    Av komlå i forumet Mage/tarm/urinveie
    Svar: 11
    Siste melding: 21-03-07, 09:13

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn