Side 3 av 8 Først 12345 ... Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 77
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Nye prøver, kan noen tolke dette?

Sitat Opprinnelig skrevet av Carro Vis post
    Er veldig spent på dette, er så bra dere kommer med inputs her på forumet så får man ting gjort!
    Det gør du også selv så ofte (dine input), så det manglede bare....

Men det bedste lige nu er, at nu slipper du for at vente og for at blive urolig, dvs. du har fri fra den slags tanker helt til på mandag, og sikkert også derefter... Man har lyst til at sige allerede, alt for tidligt - god weekend.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Heisann!
    Nå har jeg vært hos den nye legen min og det dukket opp endel nye ting.
    Han tok prøver som ikke den gamle legen min har tatt og fant bl.a at jeg hadde farlig høyt kolesterol og blodtrykk i forhold til alderen min (27 år).
    Ble umiddelbart satt på medisiner mot kolesterolet og skal sjekke blodtrykk på nytt neste uke. Blir bare mer og mer forvirret jeg. Dukker jo opp no nytt hele tiden.
    Prøve svarene var som følger:
    TSH 1,9 (har gått opp - var på 1,29 sist)
    FT4 15 (opp fra ca. 14)
    FT3 5,1 - hvordan er denne verdien? Gamle legen min målte aldri denne.
    Anti-Tpo fortsatt over 1300.
    Kolesterol 6,7
    B12 170 (var 181 for 4 uker siden - dette nektet gamle legen å behandle, nå fikk jeg TrioB (tror jeg de het).
    Blodtrykk 150 over 100.

Nye legen ble veldig sjokkert over alle medisinene jeg hadde fått av gamle legen og at ikke blodtrykk og kolesterol ble fulgt opp. Han mente også at det var viktig å være klar over at T4, T3 og TSH alle fungerer sammen og at alle er like viktige å følge med på og regulere - det var jo en positiv overraskelse må jeg si, gamle legen så bare på TSH. Håper ting blir bedre fremover. Tror fortsatt det er noe med binyrene som skaper dette stresset, som igjen gir høyt blodtrykk og andre ting. Men må nok ta en ting av gangen, var ikke så lett å komme med all info på første konsultasjon. Fikk veldig høy dose av kolesterolmedisinen så håper jeg ikke får for mye bivirkninger. Føler meg veldig urolig nå av å sitte på jobben å vite at jeg har så dårlige verdier. Tenk om jeg får et hjerteinfarkt eller no...

Moren min ringte iåår og spurte hvordan det gikk hos legen, når jeg fortalte om kolesterolet sa hun " ja det er vel ikke rart med den maten du spiser" - blir veldig lei meg av sånne kommentarer. Er dritt lei av det. Hun vet ikke noe om hva jeg spiser. Hun tror at jeg er overvektig fordi jeg spiser masse usunn mat og gotteri hele tiden, men det er jo pga. hypothyreosen!! Hvor mange ganger skal man måtte si det? jeg har faktiskt et veldig sunt kosthold, om noe så spiser jeg nok for LITE mat.
    Prøvde ut lavkarbo kost før jeg dro på ferie og hadde tenkt å gå tilbake til det nå siden jeg følte meg veldig bra da. Men familien mener jo selvfølgelig at jeg kan skylde meg selv at jeg får høy kolesterol fordi de er overbevist om at det er pga. at jeg prøvde lavkarbo.
    Men nå har jeg jo spist vanlig karbo-mat i 3 uker.
    Er det forresten umulig for meg å gå på lavkarbo med denne kolesterol verdien??
    Trodde jeg hadde funnet kostholdet som passet for meg men nå er jeg usikker.
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Kolesterol er et livsviktig stoff. Uten det kan ikke livet starte, så derfor er det tilstede overallt hvor liv starter. (frø, egg)
    Det er også et grunnstoff for en rekke av hormonene.
    Og hvis vi spiser for lite av det, så lager kroppen det selv.
    Så viktig er det, men så kan det bli for mye av det og det lagrer seg da på ugunstige steder.

Lavt stoffskifte øker jo blodkolesterolet, så det, sammen med anti-TPO og vektutviklingen varsler om at stoffskiftet er lavt.
    Men blodprøven din viser jo at det er nok stoffskiftehormoner i blodet.
    Dette gir iallfall meg mistanker i retning av celleresistens.

Det kan jo være helt andre årsaker, men de bør vel utredes ?

Så er det ikke greitt når folk dømmer andre før de vet litt om hva saker og ting dreier seg om. Det er håpløst dumt, men flere opplever nok dette.

Det er ikke noe jeg kan komme på som sier at du ikke kan gå på lavkarbo.
    Alle både kan og bør det, kanskje særlig de som fraråder deg det
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

... fant bl.a at jeg hadde farlig høyt kolesterol og blodtrykk i forhold til alderen min (27 år).
    Ble umiddelbart satt på medisiner mot kolesterolet og skal sjekke blodtrykk på nytt neste uke.

Kolesterol 6,7

Blodtrykk 150 over 100.

Fikk veldig høy dose av kolesterolmedisinen så håper jeg ikke får for mye bivirkninger. Føler meg veldig urolig nå av å sitte på jobben å vite at jeg har så dårlige verdier. Tenk om jeg får et hjerteinfarkt eller no...
    Du får ikke hjerteinfarkt!!! For bare nogle år siden var kolesterol-tallet 7 - det tal, der var den øverste grænse for det acceptable niveau af kolesterol. Man blev først sat i behandling da tallet var højere og det var helt normalt, at man først kom i behandling med medicin, når tallet har passeret 9-10. Men så kom de nye lægemidler og lægerne på congresser rundt om på alle kontinenter har vedtaget, at nu skulle den "farlige" kolesterol-grænse ligge på tallet 5 i stedet. Så med et slag fik vil alene i Europa millioner af "nye" kolesterol-syge til glæde for statin-producenter således at statiner er nu den mest solgte medicin over hele verden. Alligevel har der aldrig været flere døsdsfald pga. blodpropper end efter at statinerne er begyndt at blive uddelt som bolcher og efter at folk var begyndt at leve fedtfattigt.

Så slap af Carro og lad ikke angsten overmande dig, slå koldt vand i blodet og læs på tingene først, og du vil opdage, at det overhovedet ikke er så håbløst, som du nu frygter.

Højt kolesteroltal er i øvrigt et "normalt" symptom på på ikke-velreguleret hypothyreose. Mit eget kolesterol fald "af sig selv" i løbet af nogle måneder efter at jeg startet henholdsvis D-vitamin, lavkarbo og Westhroid samt udvidede mit kosttilskud med Lecithin, B3-vitamin type Nikotinsyre og så C-vitamin på ca. 2 g. dagligt. Nu spiser jeg fuldfed mad og mit kolesteroltal "flagrer" omkring 3-tallet....

Men familien mener jo selvfølgelig at jeg kan skylde meg selv at jeg får høy kolesterol fordi de er overbevist om at det er pga. at jeg prøvde lavkarbo.
    Ja, paradokset er bare dette, at man får højt kolesterol IKKE af kostfedt (ikke vildt overforbrug af, men normalt forbrug) - men af kulhydrater! Og aldrig har der været så mange slagtilfælde og blodpropper, som efter at befolkningerne var begyndt at følge de nationelle kostråd om at leve fedtfattigt. Så din familie er helt forkert på det. Du må følge dine egne instinkter og hvis det er sådan de hjælper dig, når du fortæller... Ja, så bør du måske overveje ikke at betro dig til dem omkring dit helbred. Det lader til, at ikke alene får du ikke den støtte du regner med, men at de reelt yderligere gør dig endnu mere (unødvendigt) urolig.

Personligt mener jeg, at kolesterol-medicinen egner sig ikke til stofskiftesyge, da den ødelægger den kolesterol-type, som er hormon-bærer i kroppen og i vores situation, har vi ikke brug for en yderligere forringelse af netop det....

Måske var det en ide, at oprette emnet selvstændigt her på Sonjas, da det ser ud til, at flere stofskiftesyge kan komme ud for det samme som du....

P.S. Blodtrykket. Det kan altid betale sig at anskaffe selv en blodtryksmåler og måle selv sit blodtryk hjemme i ro og mag. Ufatteligt mange mennesker får forhøjet blodtryk af alene at sidde i en lægekonsultation og få det målt, med usikkerhed og nogle med ængstelighed, der får blodtrykket til at stige, selv om det ellers kan være ganske normalt.

P.P.S. Tak n`Finn. Enig i hvert et ord!
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Tusen takk dere !!!
    Hva er celleresistens forresten og hvordan testes det?
    Har det med binyrer å gjøre eller er det noe i stoffskiftet?
    Når det gjelder kolesterolet så aner jeg faktiskt ikke hva jeg skal gjøre nå.
    Legen mente det var veldig viktig at jeg begynte på disse medisinene også skulle vi se hvordan det lå ann om 6 uker.
    Har jo akuratt byttet til denne legen så jeg føler ikke at han har fått nok tid til å sette seg inn i situasjonen enda, men hvis jeg skal fortsette der må jeg jo følge "opplegget" hans.
    Føler meg veldig rådvill, hvem skal jeg høre på og vilke råd bør jeg følge.
    Takk for info om lavkarbo og kolesterol, da burde det ikke være noen problemer å begynne med det igjen i hvertfall.
    Synes det er skremmende å få beskjed om slike ting som høyt kolesterol og blodtrykk. Det høres så veldig dramatisk ut. Huff kunne ønske dette ordnet seg på noe vis.
    Kanskje jeg får ta meg en tur til Finland jeg og...
    Var godt å høre at disse problemene er ganske vanlige ved hypothyreose i hvertfall, da vet jeg at det er dette det kommer av.
    Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre med kolesterol medisinen... begynte på den igår kveld.

Takk for at dere tar dere tid til å svare
    Dere er så greie og kloke!
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Celleresistens..at cellemembranen /.veggen ikke åpner seg slik at stoffskiftehormonene kommer inn i cellene..av ulike årsaker.
    Når det gjelder det høye kolesterolet ditt ,kommer det nok mest sannsynlig av hypotyriosen din, så når den blir stabilisert bør nivåene også gå kraftig ned på kolestrolet. (Jeg hadde over 9. og ligger i dag på 5,6 uten medisiner).
    Tror det er Anisa som har skrevet om molekylstrukturen av statiner og vit.D(3). Disse er så og si identiske, så med tilskudd av vit.D3 "skal" kolesterolet gå ned. Et forsøk verdt??
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    Tror det er Anisa som har skrevet om molekylstrukturen av statiner og vit.D(3). Disse er så og si identiske, så med tilskudd av vit.D3 "skal" kolesterolet gå ned. Et forsøk verdt??
    Jo, jeg skrev om det før, men kan ikke huske hvor på forummet det var. Men jeg kan godt huske, hvor jeg fik ideen fra, hvilket fik mig til begynde at læse videre på nettet om.... Det var denne blog, der rummer en masse kloge tanker, ledsaget af pålidelige kildehenvisninger osv.

"Så og si identiske" er det rette udtryk.... fordi der er så tilpas forskel mellem statin- og D-vitaminets molekyler, at dette bevirker en hel række bivirkninger statin-designere slet ikke har styr på.... Personligt fatter jeg ikke, at man efterligner D-vitaminet, når man har rigeligt af den ægte vare til rådighed i forvejen. Men... Pecunia non olet (penge lugter ikke).

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Jeg forstår at dette med forhøyet kolesterol og blodtrykk er skremmende Carro. Imidlertid er ikke hverken ditt kolesterol eller blodtrykk alarmerende høyt (det er vel det som kalles moderat forhøyet)

Jeg synes du bør be om en 24timers måling av blodtrykket ditt. Det er kjent at legebesøk kan medvirke til at blodtrykket stiger. Jeg målte mitt rett før en gynokologisk undersøkelse i forrige uke og jeg skal love deg at det var høyere enn normalt, det var pulsen også I tillegg måles trykket hos en lege etter at vi har vært i aktivitet og da er det høyere enn ved hvile. Derfor ville jeg bedt om en måling over et døgn som gir et mye bedre inntrykk av hvordan det står til med trykket ditt.

Når det gjelder statiner er jeg en skeptiker av rang og forstår ikke hvorfor det ikke foreslås andre tiltak for deg før du starter med store doser av dette. Nå skal ikke jeg overprøve din lege her, han tar andre faktorer med i betraktningen i tillegg til bare kolesterolverdien. Men jeg synes ikke du er grundig nok utredet til å si at du også har høyt blodtrykk. Har han målt det gode (HDL) og dårlige kolesterolet (LDL) og sett disse opp mot totalkolesterolet? Har han målt dine triglyseridverdier som også er en viktig faktor i dette? Og ikke minst er alle prøver tatt fastende?

Mitt kolesterol ble i fjor målt til 6.6. Nok av det gode HDL og litt for høyt av det dårlige LDL. Og legen konkluderte med at lavt stoffskifte kan gi noe forhøyede verdier. Jeg gikk for endringer i kostholdet og mer aktivitet som jeg vet påvirker kolesterolet for å se hvilket utslag det kunne gi (jeg har vært svært passiv i mine veldig dårlige perioder med dertil litt mye kos i matveien i form av sukker ) Jeg begynte å spise hvitløk (kapsler) og spise havregryn (som visstnok har en god effekt på kolesterolet, men som jeg synes smaker forferdelig. Så det ble en kortvarig greie). Jeg trappet ned på raske karbohydrater (spesielt sukker som var min last. Ikke store mengder, men tilførsel hver dag). Og jeg tok en skje olivenolje hver dag i tillegg til trankapsler. Jeg gikk en tur hver dag (vel ikke i starten, det orket jeg ikke). Men jeg gikk de turene jeg maktet og de ble fler og lengre etterhvert. Etter 3 mnd var kolesterolet mitt på 5.5. Det gode steg og det dårlige sank. Og der har det ligget siden. Triglyseridene sank mye pga økt aktivitet. Legen min sier at det ikke er noe mål å ha lavest mulig kolesterol så lenge forholdet mellom godt og dårlig ikke er i stor ubalanse. Hvordan står det til der hos deg? Han mener også at det er mye unødvendig medisinering av kolesterolet (og der er vi inne på det Anisa har skrevet om med senking av en verdi som før var ansett som bra hvis den var under 7). Plutselig var det mange som hadde et kolesterol som var for høyt . Nødvendigheten av medisinering av moderat forhøyet kolesterol er det nok stor uenighet om.

Men det er du og legen som i samråd får komme frem til om statiner er riktig som et førstevalg i din situasjon. Ser jeg kolesterolet ditt isolert synes jeg andre tiltak bør prøves i et års tid først, slik det anbefales ved moderat forhøyet kolesterol. Men som sagt ser legen din kanskje andre faktorer i tillegg som gjør statiner nødvendig?

Her er en link til deg:
    http://www.pasienthandboka.no/defaul...ocumentid=1130

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Når det gjelder statiner er jeg en skeptiker av rang...
    Jeg går endnu længere - jeg er selv en lodret modstander af statiner til mennesker og jeg er totalt fjendtligt indstillet over for ordinationen af statiner til stofskiftesyge!!! Statiner hæmmer alle de mekanismer kroppen ellers benytter til at regulere problemer med hormoner. Dvs. statinbehandlingen hæmmer og forsinker behandlingen for stofskiftesygdom, som den også forringer behandlingen af alle andre "hormon-sygdomme".

Noget andet ingen læger ved, fordi ingen har fortalt dem det, er - at er man i behandling med statiner - vil de kendte blodprøve-metoder til bestemmelse af kroppens D-vitaminstatus - betragte statiner OG D-vitaminet under et.

Molekylært ligger statiner og D-vitaminet så tæt på hinanden, at de kendte analysemetoder IKKE tilstrækkelig kan skelne mellem disse to stoffer og derfor vil resultatet blive et falsk D-vitaminstatus, dvs. prøveresultatet vil vise højere niveau af D-vitaminet end det er i virkeligheden. Det betyder, at vi kan gå med en betydelig D-vitaminmangel, uden at det påvises ved blodprøverne. Derfor vil jeg advare om at:

Det nytter ikke at få målt sit D-vitaminstatus, hvis man er i behandling med statin-baserede kolesterolsænkende lægemidler.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    179

Hei!
    Eg orkar ikkje lese heile tråden akkurat nå. Men tenkte berre å slenge inn litt om mine erfaringar når det gjeld d-vitamin-status, hypothyreose og legar...

Til trådstartar vil eg seie at eg jo reagerer på at du har veldig høg TSH. Med ein slik verdi hadde eg vore heilt kaputt. Eg held min på 0,2 max. Men her er vi vel svært forskjellige alle mann, og eg har ikkje lært meg nok om dette til å utdjupe noko meir. Men hadde eg vore deg, hadd eg vurdert å få han opp litt ja. (Men dette er kanskje noko du har prøvd utan hell før.)

Eg har også dårleg vitamin D-status. Har truleg hatt det i lang tid. Min gamle fastlege oppdaga det for 2 år sidan, begynte da med 2 styk piller frå apotek (hugsar ikkje styrke, men var ein liten raud boks). Truleg har ikkje dette hjelpt det spor, for eg har nå på nytt fått påvist superlåge verdiar. Trur det var langt nede på 30-talet. Og dette var med sunt, kanskje over gjennomsnittet sunt?, kosthald. Er ein del utandørs men har ofte SPF i ansiktet, men får jo sol på hender. Har heile vegen teke multivitamin og ei pille med d-vitamin. Så fattar ikkje at eg skulle vera så på botnen med d-vitamin. Planlegg å lese meg opp på denne problematikken i relasjon til hypothyreose.

Så fekk sjokk. Og har skjønt at dårleg d-vitaminstatus kan gje kjipe symptom, noko legen også la vekt på. Så denne gongen er jo stoffskiftet bra regulert, men problemet sitt ein annan stad.

Nå arbeider eg med å få opp d-vitamin- og jernstatus. Samt har kutta ut gjær og kveitemjøl og mjølk. Har det mykje betre etter berre nokre veker

Så til tipsa mine. Eg har god erfaring med Heggeli helhetsmedisin (i Oslo). Legen min der ser verkeleg alt saman i ein større heilskap. Så det er verdt det, sjølv om det jo kostar litt.

Fekk resept av han på d-vitaminpiller, men viste seg at eg hadde piller som var sterke nok. Har nemleg kjøpt på iherb. Elskar iherb vanvittig mykje. Sjekk ut www.iherb.com

Kjøpte denne:
    http://www.iherb.com/Now-Foods-Vitam...gels/8229?at=0

Bra pris Var ingen problem å få han inn i landet. Men anar ikkje om det eigentleg skulle vore stoppa (mogleg den er for sterk). I så fall er det ikkje noko stress å prøve å bestille, da du har moglegheit til å returnere og få refundert prisen minus frakta hit Har ikkje opplevd dette sjølv, berre lese det. Men har brukt iherb mykje...berre gode erfaringar.

Om du skal shoppe på iherb kan du bruke koden HAG796 og få 5 dollar avslag fyrste gongen. Som kunde der vil du få ein kode du kan dele ut. Er eit slags reward-program. Men ikkje noko fishy pyramidegreier så vidt eg har skjønt.
    Du kan lesa om det her:
    Is this another MLM (Multi Level Marketing) program?
    Back to top Back to top
    Good question. It might look that way, but our program has many fundamental differences:

* No start up fees—the program costs you nothing
    * No meetings to attend—just spread the word and pass along your code
    * No buying requirements. You never have to buy products from us and resell them
    * Over 200 brand name products found at major health food stores and other online stores. No fly-by-night, “not-available-in-stores” types of products.
    * Your privacy is assured—no one will call you

If you're happy with our products and service, just let others know and give them your referral code. They'll save money on their first order, and you'll be rewarded. It’s simply a Win-Win-Win deal for everyone involved:

You – receive a commission from their purchase.

The customers you refer get $5 savings on the first order and are introduced to top brand name products, huge selection, expedited shipping and easy re-ordering—one of the best values in the marketplace!

The customers they refer enjoy the same kinds of benefits

Side 3 av 8 Først 12345 ... Siste

Lignende tråder

1. Forvirret over Hashimotos info
    Av Xaka i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 14
    Siste melding: 10-04-09, 13:52
  2. Diagnosen
    Av Elis@beth i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 19
    Siste melding: 26-08-07, 21:30
  3. Har hatt hashimotos/knutestruma en god stund
    Av sos i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 21
    Siste melding: 01-05-07, 21:19
  4. Prøver som bør tas - og dosering - ved Hashimotos
    Av Stina i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 82
    Siste melding: 01-09-06, 20:45

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn