Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14

Tråd: Ferdigoperert

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    6

Thumbs up Ferdigoperert

Hei
    Jeg fjernet mitt struma for 3 uker siden. Jeg har imidlertid vanskeligheter iform av å svelge og at halsen føles enormt trang. Det har også dannet seg en forholdsvis hard "klump" på oversiden av arret. Noen som har eller har hatt lignende opplevelser??
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

pandalakris Gjest

Standard Sv: Ferdigoperert

Gratulerer med vel overstått operasjon.
    At halsen føles trang tror jeg kommer av at du er hoven enda. Lå du med dren? Pasienter uten dren er hovne mye lenger enn de som har hatt dren.
    Den klumpen du snakker om, er det en vel avgrenset klump eller er det mer en pølse som ligger over arret? Pølse over arret hadde nemmelig jeg. Det var ikke særlig pent og det var snakk om plastisk kirurgi hvis den ikke forsvant. Men det gjorde den. Det tok bare litt tid. Den var ikke vond, men mer som en litt hard forhøyning over arret. Klumpen kan også være et hematom, en blodfylt pose. Men de pleier å bli blåfarget på utsiden, som et blåmerke.
    Har du vært inne til etterkontroll enda. Hvis ikke bør du spørre legen om disse problemene da. Ellers er det på sin plass med en liten tur til fastlegen for å slippe å gå rundt bekymret.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Karisyn Vis post
    Det har også dannet seg en forholdsvis hard "klump" på oversiden av arret.
    Sitat Opprinnelig skrevet av pandalakris Vis post
    Den klumpen du snakker om, er det en vel avgrenset klump eller er det mer en pølse som ligger over arret? Pølse over arret hadde nemmelig jeg. Det var ikke særlig pent og det var snakk om plastisk kirurgi hvis den ikke forsvant. Men det gjorde den. Det tok bare litt tid.
    Arret kan heale og blive meget pænere, hvis det smørres et par gange hver dag med Perikonolie (Hypericum perforatum) (alias Johannesolie).

Det er bare vigtigt, at man finder det produkt, der er ublandet med andre olier. Perikonolie er presset af perikon-plantens frø og er meget stærkt helende for sår, skræmmer, kirurgiske snit, og ikke mindst også for forskellige overfladiske forbrændinger, hvor den kan endda forhindre dannelsen af vabler og få smerten til at forsvinde hurtigere.

Meget vigtigt at huske er, at de steder på kroppen, som er smurt med perikonolie - er meget lyssensitive og skal derfor tildækkes når man skal ud i dagslyset og solen.

Jeg har selv brugt perikonolie direkte på operations-arret jeg fik efter et keisersnit og to år senere også på operations-arret på halsen. Begge gange helede mine ar hurtigere og blev super-pæne.

Senere har jeg brugt perikonolie til alle barneskræmmer og ved forbrænding eller skoldning. Altid med stor succes. Jeg har kun brugt perikonolie udvortes. Men jeg ved, at perikonplanten bruges også som en naturlig "lykkepille".
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    6

Red face Sv: Ferdigoperert

Som sagt i en annen tråd: Unnskyld for at jeg ikke har takket pandalakris og Anisa for deres raske svar på min desperasjon rett etter operasjonen. Jeg håper virkelig ikke at jeg mangler empati!?, jeg får skylde på min confusede tilstand!!!
    Jeg tok rådet og fikk en time hos min fastlege. Han konkluderer på mine blodprøver med at jeg har høyt TSH og lavt fritt T3. Blodprøvene som er tatt er: TSH, Fri T4, Fritt T3 og ANTI-TPO. Han ville ha meg til kontroll om en måned, men i og med at jeg skal til oppfølgingsmøte 7. mai på Aker så har jeg ikke bestilt noe ny time hos ham. Jeg er for tiden fullstendig utkjørt. Jeg har vanskeligheter med konsentrasjon, er svimmel og uvel, vanskeligheter med svelg og stemme: ja sånn jeg føler det nå ville jeg gjerne vært operasjonen foruten!!! Jeg har såkalt medfødt hypotyreose (hva nå det betyr?) og har gått på Thyroxin/Levaxin siden 1988. Medikasjonen balanserte seg etterhvert og jeg føler ikke at jeg hadde store besvær med dette før det viste seg at jeg hadde knutestruma og at skjoldbrukskjertelen vokste med hurtigtogsfart. Jeg ble anbefalt operasjon og fikk vite at den største risiko var at jeg kunne bli hes og at biskjoldbrukskjertlene ikke ville fungere, noe de sa ville vise seg rett etter operasjonen. (?? hvor raskt??). Jeg er vel en såkalt enkel pasient som bøyer med for ekspertisen. Men hvorfor er jeg nå så fullstendig satt ut? Hvilke andre blodprøver mener dere må til for å sjekke rett medisinering? Jeg takker på forhånd på innspill, jeg har forsøkt å finne svar i andre innlegg, men det er så mange!!!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Hvis du har høy TSH og lav fT3, sier jo det at stoffskiftet ditt er for lavt?!
    Har du mulighet til å øke dosen din? fT4 må være så høy at det dannes nok fT3. Hvis ikke dette er veien å gå, er det kanskje mulig for deg å prøve "Liothyronin"(ren T3).....Dette var det første som slo meg.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Vel, hvis man fjerner biskjoldkjertlene ødelegger man jo muligheten for et selvjusterende kalkstoffskifte. Får da håpe at de ikke fjernet alle sammen da !

Så nevner Anisa noe som på Norsk går under handelsnavnet Perikumolje.
    Den kommer vanligvis fra Grekenland, fra produsenten Makeba og koster en hundrings for en desiliter.
    http://www.rolv.no/urtemedisin/artik...e_per/art1.htm

Den burde jo kommet fra Sverige - den er jo nevnt i deres annen Nasjonalsang, brennt inn i sjelen av Ulf Lundell : Där bränner jag mitt brännvin själv, och kryddar med Johannesört, .....
    Og det kan jo være en bedre anvendelse ? http://www.krydderdram.no/plantene/perikum.php

Drogen har visst et stort bruksområde, men jeg har bare brukt den på sår som ikke ville gro - og der er den fenomenal.

Kan visst brukes på alt fra vannkopper til vondt i hue - uten at jeg har annet enn min søsters ord for det.

En annen droge med litt sammenfallende bruksområde er Arnica : http://www.rolv.no/urtemedisin/medis...r/arni_mon.htm

Men roser har torner : http://forskningsradet.ravn.no/bibli...999071101.html
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    6

Takk for alle innspill. Arret mitt ser forholdsvis bra ut, det er bare en del "klumper" som er litt generende. Jeg regner med at disse vil forsvinne etterhvert. Jeg skal som nevnt på kontroll til torsdag denne uken, og jeg håper at jeg da får mer svar på hvorvidt de har fjernet biskjoldbrukskjertlene eller om de er intakte. Jeg har dessverre som nevnt flere plager etter at kjertelen er fjernet enn jeg hadde da den var på plass. Jeg er skjelven og ukonsentrert og føler meg dødssliten hele dagen. Må virkelig ta meg sammen for å komme meg ut. Jeg tror jeg må øke Levaxin og kanskje også få noe tilleggsmedisin. Videre tror jeg kalsiumopptaket mitt er for dårlig. Dette er selvdiagnose etter å ha lest litt på disse sidene.
    Takk for alle innspill, jeg håper legen på Aker vil gi meg mer litt flere svar også.

Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    7

Hei!
    Dette var godt for meg å lese. Jeg er ny på forumet, og ble operert for tre uker siden. Var på etterkontroll og fikk fjernet tape og rester av sutur i går. Føler meg veldig trang i svelget og at det strammer foran på halsen, men etter å ha lest litt her ser jeg at jeg ikke akkurat er alene om det! Syntes bare det var så rart, for jeg var ikke sånn i starten. Blitt verre etterhvert, men ingen synlig hevelse eller harde områder på halsen.

Jeg har fått beskjed om at det ikke er noe poeng i å måle stoffskifteverdier før etter ca 3 mnd, for det er først da det thyroxinet kroppen selv har lagret er ute av kroppen, og man kan se hvilken dose Levaxin som er riktig. Er derfor innstilt på noen svingende form noen uker til, men er optimist! Mest opptatt av å kunne svelge uten å kjenne det, i første omgang!

Hadde problemer med kalsium i starten og fikk en uke ekstra på sykehuset, men verdiene er bra nå. Skal sakte, men sikkert trappe ned på Calcigran-dosene, og håper alt fungerer som det skal nå!!!
    Graves, Neo 2003, fjernet kjertel 2009. Gir ikke opp!

Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    7

Smile Sv: Ferdigoperert

Hei igjen - hvis noen leser i denne tråden for tida...

Hadde bare lyst til å si at jeg føler meg optimistisk nå nesten fem uker etter at jeg fikk fjernet min skjoldbruskkjertel. Den trange halsen er borte, arret ser ut til å leges fint og kroppen er SÅ mye bedre enn på lenge! Av og til når jeg leser på sidene her synes jeg det er litt deprimerende fordi så mange sliter lenge og liksom aldri blir bra. Jeg velger å se lyst på framtida og har stor tro på å faktisk bli bra!

Jeg er også svært fornøyd med oppfølgingen jeg har fått på sykehuset!
    Håper det finnes flere fornøyde pasienter og optimister der ute!
    God helg!
    Graves, Neo 2003, fjernet kjertel 2009. Gir ikke opp!

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Hei ANNEM

Så godt å lese at du har det bedre og at du ser optimistisk på fremtiden. Ha en riktig god sommer

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn