Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 21
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Standard Sv: NB! Artikkel på VG i dag! "Ukjent kvinnesykdom kan gi økt vekt"

Nå føler jeg ar du hensetter meg (oss) i en pariakaste Hildemor.
    Kan ikke forstå hvorfor du må forsvare dette som for meg står som et overtramp.
    Så er det slik at en avisreporter behøver ikke være journalist.
    Og ditt innlegg blir som å skyte på pianisten når notene er dårlig komponert.

Journalisten (som du tror det er) er bare en rapportør av denne hendelse.
    Denne skal jo skrive ned mottatte inntrykk, og i så usikker mark som jeg vel har rett til å anta at denne var i - er det nok ikke dette snakk om noen journalistisk "vinkling".
    Det er rett og slett renskrevet diktafoni dette.

For å fremføre min sak, og det jeg føler meg indignert over, er at disse spseialister som har overrumplet denne journalisten på sin vidvanke - ikke har hatt evnen til å nyansere bildet.
    Ikke tatt forbehold om et det er store mørketall, og at disse nok kan være størst hos menn - slik HUNT viser.

Dette er etter min vurdering et makkverk, som ganske mye annen journalistikk dessverre er. Den virker bestillt av øvrighet og faginstanser og de som gjerne vil samarbeide med dem for å pusse fasader og glansbilder, og ingenting annet.
    Hvis dette var for å forsøke å fange opp mennesker i mørketallslista skyter den jo langt over målet.
    En fra listen vil slett ikke klare å gjennkjenne sine symptomer etter å ha lest denne.

Og så vil jeg nevne det svært uheldige i å bruke ordet kvinnesykdom.
    Det er en godt innarbeidet og beskyttet tittel - en oversettelse til Norsk av ordet Gynekolog. En spesialist i kvinnesykdom er gynekolog, og har et meget avgrenset arbeidsområde innen medisinen.
    Denne jobber ikke med indremedisin eller endokrinologi der hvor fagfeltet ikke kan defineres som kvinnesykdom.
    Du kan nesten ikke argumentere med "for meg betyr det" - det er en fagterm.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Hildemor Gjest

Du må selvsagt få føle det du føler n'Finn. Men hvordan du basert på min oppfattelse av denne artikkelen kan få det til at jeg hensetter deg/dere i en pariakaste stiller jeg meg helt uforstående til? Kanskje du kan forklare det nærmere? Det er en ganske drøy anklagelse, uten at jeg føler meg spesielt rammet av den. Jeg ser dette er et relativt vanlig virkemiddel å ta i bruk når noen ikke er enig i ens egne synspunkter.

I likhet med deg har jeg rett til å ha min klare formening om hvordan denne artikkelen påvirker meg og hva den sier meg. Og jeg har rett til å uttrykke meg om det. Eller? Er det ikke så at her heves røstene om dagen for at man skal få uttrykke seg fritt? Jeg kommenterer en artikkel her og ikke brukere her inne. Det er merkelig hvordan du ut i fra en kommentar til en artikkel i Vg kan dra dette til å bli noe personlig. Og ikke bare for deg selv, men en hel gruppe her inne?? Jeg skjønner ikke greia.

Du er av din klare oppfatning at noen har diktert denne journalisten (ja hun er journalist), at den er bestillt av øvrighet og faginstanser og de som gjerne vil samarbeide med dem for pusse fasader og glansbilder. For å være helt ærlig forstår jeg ikke en gang hva du snakker om. Oppfatningen skal du selvsagt få ha, men den er din og ikke min. Den vil heller aldri bli min, for jeg er så langt fra din formening om hvordan dette har foregått som det er mulig å komme. Jeg leser artikkelen og kommenterer den, ferdig med det! Mulig jeg er en enkel sjel n'Finn og det trives jeg faktisk godt med

Så kan du igjen ha din oppfatning av hva kvinnesykdom er betegnelsen på og hvor det er riktig å bruke det for å være innenfor de korrekte termer. Men uansett hvor mye du måtte ønske at det brukes der, og kun der, så brukes benevnelsen også om sjøgren, ostoporeose, fibromyalgi etcetc, fordi dette er sykdommer som primært rammer kvinner.

Så påberoper jeg meg retten til å bruke "for meg betyr det" der det passer meg å gøre det

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Med pariakaste mente jeg at jeg føler meg som en upriviligert det av en gruppe.
    Og jeg mener jeg forklarte det ?

Så mener jeg jo fremdeles at man skal være varsom med bruk av fagtermer.
    Man kan ikke lage egne definisjoner av disse. Iallfall ikke hvis man vil bli forstått.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Hildemor Gjest

Jeg fikk med meg at du følte det n'Finn og ikke bare på vegne av deg selv hvis jeg forstod deg rett. Men jeg forstår ikke hvorfor du fikk den følelsen av mitt innlegg her. Det var simpelthen min oppfattelse av artikkelen jeg fremla.

Så skal man selvsagt være varsom med både det ene og det andre når man uttrykker seg om det gjelder fagtermer eller annet. Det er jo feks drøyt å antyde at denne journalisten er diktert når man ikke sitter på noe som helst bevis for at det har foregått, eller? Slikt burde man jo være varsom med å påstå. Så vær-varsom-plakaten kan nok trekkes frem litt både her og der her inne om dagen.

Som nevnt i første innlegg, journalisten kunne like gjerne kalt det en sykdom, og utelatt kvinne foran. Kvalsnes sier spesifikt at hun mener det er galt å kalle det en kvinnesykdom. Det sier du også Jeg derimot hang meg ikke så mye opp i akkurat det ordet. Vi er forskjellige....

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

På vegne av mitt kjønn mente jeg da.
    Man blir beskjemmet nok på dette vegne i disse tider !
    Det er forkastelig å lage kjønnsforskjell av denne sykdommen. Hvis det er noe som virkelig er kjønnsnøytralt så er det nettopp stoffskiftet. Det må vi alle sammen ha for å fungere.
    Bare tel slutt er vi jamsis og like. Vegen er lystig, og vegen er vrang. Danse mi vise, gråte min sang. - sang Skjæråsen.

Kjertelen har vi felles og den gjør det samme uansett kjønn.
    Men kjertelen har jo ikke samme produksjonsforløp og livssyklus hos kvinner og menn - der mener noen det kan ligge ukjente årsaker til at kvinner er mer utsatt.
    Jeg tror ikke det ligger der. Thyreoiditt er den hyppigste årsaken, og den er autoimmun.

Så har ikke jeg antydet at skribenten er diktert.
    Jeg har antydet, og mer enn det, at denne har tatt opp på sin diktafon det som ble sagt, og nærmest renskrevet dette UTEN å vinkle noe som helst.
    Det jeg sier, er at jeg syns det ser ut som at denne har gått på et velregisert opplegg.......
    Etter det jeg kan se, har ike journalisten kaldt dette noe som helst - det er bare et referat fra diktafonen - altså at det virker som det er "regisørene" som har sagt dette.

Ja, vi er forskjellige - men det er utenpå........
    iallfall for det meste.

Hildemor Gjest

Vel, når jeg sier at vi er forskjellige tenker jeg som du sikkert forstod i måten vi oppfatter ting på, hva vi vektlegger og hvilke følelser ulike ting skaper hos oss

Har journalisten brukt en diktafon og slavisk skrevet av innholdet på denne, så er det veldig merkelig at overskriften ikke henger på greip med resten av innholdet i artikkelen. Menn blir nevnt og som tidligere sagt Kvalsnes sier det er galt å bruke ordet kvinnesykdom. Kanskje det var ment å stå i anførselstegn???

Men vi kommer ikke noe lengre med å diskutere dette frem og tilbake, det blir bare flisespikkeri og renspikka antagelser. Det er jeg ingen stor tilhenger av. Jeg håper artikkelen har gjort noen oppmerksomme på at symptomer som er nevnt kan skyldes noe galt i stoffskifte være seg om du er mann eller kvinne. Artikkelen er ikke ment å være en debatt om hvorvidt dette er en kvinnesykdom eller ikke så vidt jeg kan lese av innholdet.

Danse mi vise, gråte min sang er forøvrig ei utrolig vakker vise.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    49
    Meldinger
    848

Artikkelen i VG kan sikkert hjelpe noen. Men det var ikke en god artikkel. Mer vil jeg ikke si om den saken.

Var det noen som hørte Per Egil Hegges kåseri på radioen i morgentimene her forleden forresten?

Jeg likte det som ble sagt svært godt. Det var underholdende interessant. En professor som sier "og så må du ikke stille spørsmål" (og vi vet jo alle hvem det var) er ikke akkurat den beste vitenskapsmann. Hvis vitenskapen ikke skal få lov til å stille spørsmål - Hva er vitenskapen da? Den er plutselig kraftig begrenset, og svært lite tillitsfull.

Herregud, det er noen fundamentale feil i systemer vårt. Ikke bare i dette landet. Nei, det er et verdensfenomen dette. At man ikke skal stille spørsmål.

Jeg står ved mitt når jeg sier følgende: Å si at Hypotyreose Type 2 ikke finnes er det samme som å si at det HELT SIKKERT IKKE finnes liv på andre planeter, i andre galakser. (Les: Idioti.)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    895

Sitat Opprinnelig skrevet av ThomasWH Vis post
    Artikkelen i VG kan sikkert hjelpe noen. Men det var ikke en god artikkel. Mer vil jeg ikke si om den saken.

Var det noen som hørte Per Egil Hegges kåseri på radioen i morgentimene her forleden forresten?

Jeg likte det som ble sagt svært godt. Det var underholdende interessant. En professor som sier "og så må du ikke stille spørsmål" (og vi vet jo alle hvem det var) er ikke akkurat den beste vitenskapsmann. Hvis vitenskapen ikke skal få lov til å stille spørsmål - Hva er vitenskapen da? Den er plutselig kraftig begrenset, og svært lite tillitsfull.

Herregud, det er noen fundamentale feil i systemer vårt. Ikke bare i dette landet. Nei, det er et verdensfenomen dette. At man ikke skal stille spørsmål.

Jeg står ved mitt når jeg sier følgende: Å si at Hypotyreose Type 2 ikke finnes er det samme som å si at det HELT SIKKERT IKKE finnes liv på andre planeter, i andre galakser. (Les: Idioti.)
    Har du mulighet til å finne ut på hvilken stasjon og når det kåseriet ble holdt? Kan være det er lagt ut på nettet.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    895

Fant det selv! Her kan den lastes ned i mp3 fra 26.03.:

http://podkast.nrk.no/program/morgenkaaseri.rss

Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Hildemor Gjest

Etter mitt engasjement i denne tråden i går tenkte jeg at det kunne være greit å få bragt på det rene hva som har foregått i prosessen fra intervju til på trykk i denne saken, i hvertfall sett fra en av intervjuobektene sin side.

Jeg stilte meg jo litt uforstående til utsagn om at journalisten kun var rapportør i denne sammenhengen og at dette var rett og slett renskrevet diktafoni. Hvis dette skulle medføre riktighet ville det gi lite rom for at journalisten har tatt egne ord/virkemidler i bruk. Grunnen til at jeg stilte meg uforstående var at heading ikke hang på greip med utsagn fra et av intervjuobjektene i artikkelen. Derfor mailet jeg Kristin Kvalsnes, som i artikkelen uttalte at det er galt å kalle dette en kvinnesykdom. Her referer jeg ordrett svaret jeg fikk i den forbindelse etter samtykke fra henne.

''Takk for henvendelsen din.

Når det gjelder valg av ordet "Kvinnesykdom" i overskriften så ble jeg litt forrvirret. Jeg hadde ikke fått dette med meg, men det kommer av at jeg har lest papirutgaven til VG. Der har de en annen overskrift; "Skjult sykdom kan gi for mange kilo". Jeg sjekket så nettutgaven og ser da til min forbauselse at de har brukt en annen overskrift. Hvorfor vet jeg ikke.

Når det gjelder valg av overskrift så har man som intervjuobjekt ingen medbestemmelsesrett eller råderett over overskrift eller noe av det som skrives, med unntak av det man selv har fortalt/sagt. Man godkjenner intervjuet med en selv og gjør rettelser/endringer. Hvis journalisten etterpå må korte ned noe så gjør vedkommende det uten å konferere med intervjuobjektet.

I intervjuet med VG så snakket jeg mer om menn, barn og unge enn det som er kommet på trykk. Jeg snakket også mer om kunnskap hos enkeltmennesket/pasienten og kunnskap hos leger og annet helsepersonell. Jeg snakket også om betydningen av erfaringsutveksling mellom mennesker med samme sykdom.''

Det er greit med en avklaring på saker og ting Ikke at det gjør innholdet i artikkelen noe bedre for de som ikke syntes den var noe god. Men headingen var i papirutgaven av VG altså ''skjult sykdom kan gi for mange kilo''. Så har noen da bestemt seg for å endre litt på den i nettutgaven av artikkelen

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. ned i vekt
    Av kaja1970 i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 1
    Siste melding: 30-11-07, 11:14
  2. Vektproblemer i forbindelse med lavt stoffskifte
    Av KIDA i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 23
    Siste melding: 02-01-07, 20:39
  3. Armour og vekt :-(
    Av Leya i forumet Naturlig Thyroid medisiner