Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard NB! Artikkel på VG i dag! "Ukjent kvinnesykdom kan gi økt vekt"

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=551818

Hvis du har blogg om din sykdom, lenk den til avisen og la dem bli BOMBET av ikke bare kvinner, men også menn med sykdommen!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    848

Standard Fra VGnett i dag: "Ukjent kvinnesykdom kan gi økt vekt"

Herregud, for en overskrift. Og kvinnesykdom. Ja det må jeg si. Jeg har aldri følt meg så feminin før. Og jeg føler på meg at legen som ble intervjuet på, tilfeldigvis Aker, ikke vet hele sannheten (eller tør å innrømme/innse sannheten) om denne sykdommen, og da variantene av denne sykdommen.

Artikkelen var alt for enkel. Jeg hatet den, faktisk. Skal man først informere folket, gjør det på Ordentlig vis. Dette var for tynt!

Det morsomme var at jeg tenkte "Herregud, det kan være hypotyreose type 2 det er snakk om her!" FØR jeg leste selve artikkelen. Da jeg begynte å lese den, ble jeg skuffet.

*riser på hodet*

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Fra VGnett i dag: "Ukjent kvinnesykdom kan gi økt vekt"

Hei Thomas
    For det første sto det i VG. Og de rog i en god del andre aviser tar man jo lett på det meste. Kanskje kan sånne artikler være bra for dem som ikke vet noenting, men ikke har det bra? At det kan være en inngangsport for de som hangler seg gjennom dagene til å begynne å tenke over symptomer.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

pandalakris Gjest

Standard Sv: Fra VGnett i dag: "Ukjent kvinnesykdom kan gi økt vekt"

Sitat Opprinnelig skrevet av ThomasWH Vis post

Herregud, for en overskrift. Og kvinnesykdom. Ja det må jeg si. Jeg har aldri følt meg så feminin før. Og jeg føler på meg at legen som ble intervjuet på, tilfeldigvis Aker, ikke vet hele sannheten (eller tør å innrømme/innse sannheten) om denne sykdommen, og da variantene av denne sykdommen.

Artikkelen var alt for enkel. Jeg hatet den, faktisk. Skal man først informere folket, gjør det på Ordentlig vis. Dette var for tynt!

Det morsomme var at jeg tenkte "Herregud, det kan være hypotyreose type 2 det er snakk om her!" FØR jeg leste selve artikkelen. Da jeg begynte å lese den, ble jeg skuffet.

*riser på hodet*
    Damned if you do. Damned if you don’t.
    Uansett hva media gjør blir det visst feil. Jeg synes vi skal være glade for at VG faktisk har satt dette på plakaten jeg. Og det er ikke mulig i løpet av en artikkel å ta opp alle aspekter av stoffskiftesykdom. Det trenger man minst en bok til, og mer enn det. Artikkelen er skrevet for legfolk, og da blir det enkelt. Og det bør det også være, siden dette var informasjon til mulige stoffskiftepasienter, og ikke dem med diagnose.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Standard Sv: NB! Artikkel på VG i dag! Bomb siden med din blogg!

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    av ikke bare kvinner, men også menn med sykdommen!
    Sitat Opprinnelig skrevet av ThomasWH Vis post
    Herregud, for en overskrift. Og kvinnesykdom. Ja det må jeg si. Jeg har aldri følt meg så feminin før.
    Sitat Opprinnelig skrevet av pandalakris Vis post
    Artikkelen er skrevet for legfolk, og da blir det enkelt. Og det bør det også være, siden dette var informasjon til mulige stoffskiftepasienter, og ikke dem med diagnose.
    Don't kill the messenger!

Netop fordi artiklen er skrevet for lægfolk uden forhåndskendskab til sygdommen - vil betegnelsen "kvindesygdom" forhindre de stofskitesyge mænd i enten at tænke på stofskiftesygdom når de selv får den, eller evt. henvende sig efter hjælp, da det er jo flovt for en mand - pludselig at få en "kvindesygdom".

Da Kristin Kvalsnes ikke alene selv er stofskiftesyg, men også nestleder i patientforeningen og overlege Louise Koren Dahll er den lægelige ekspert på artiklen - er det underligt, at de ikke pointerede over for journalisten, at hypothyreose både rammer kvinder og mænd.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

pandalakris Gjest

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

Netop fordi artiklen er skrevet for lægfolk uden forhåndskendskab til sygdommen - vil betegnelsen "kvindesygdom" forhindre de stofskitesyge mænd i enten at tænke på stofskiftesygdom når de selv får den, eller evt. henvende sig efter hjælp, da det er jo flovt for en mand - pludselig at få en "kvindesygdom".

Da Kristin Kvalsnes ikke alene selv er stofskiftesyg, men også nestleder i patientforeningen og overlege Louise Koren Dahll er den lægelige ekspert på artiklen - er det underligt, at de ikke pointerede over for journalisten, at hypothyreose både rammer kvinder og mænd.
    Man kan anta at de ikke har poengtert dette overfor journalisten, men jeg tror heller journalisten har vinklet denne saken slik på egen hånd. Jeg vet at forbundet og Kristin K er svært opptatt av å få vekk stempelet av at dette er en kvinnesykdom. Så min oppfattning av saken er at dette er en overskrift som er brukt for å skape blest om artikkelen. Kristin k sier jo også i artikkelen at hun mener det er galt å kalle hypothyreose for en kvinnesykdom.
    Hadde forbundet hatt siste ord i valget om overskrift, kan jeg forsikre deg om at dette ikke hadde blitt resultatet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Sitat Opprinnelig skrevet av pandalakris Vis post
    Hadde forbundet hatt siste ord i valget om overskrift, kan jeg forsikre deg om at dette ikke hadde blitt resultatet.
    Ja, det havde jeg også håbet, men vide det - kunne jeg/vi ikke, før du svarede på indlægget.

Jeg havde også kun reageret fordi jeg havde opfattet dit svar, som en mild bebrejdelse over for mine "med-brugere" (jeg enig med, holder af og er solidarisk med) for protesten mod betegnelse: "kvindesygdom". Godt det nu er afklaret. Tak.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

En mindre tilføjelse til Vigdis', Thomas` og min pointe.... At det ikke var særlig smart, i artiklen, at kalde hypothyreose for en kvindesygdom og det kan kun gå for langsomt med at gå i krig med at få denne opfattelse ændret i offentligheden!

På det gamle Sonjas Stoffskifteforum fra 2002 har jeg i dag læst et indlæg (nr. 87) om netop dette emne:
    Min mann har det siste året gått ned i verdier fra T4 20 til 15, og TSH fra 0,92 opp til 2,15. T3 var for ett år siden på 1,8.Hans mor hadde Hypothyreose. Han er helt elendig nå, utmattet å sinnsykt sliten,klarer ikke konsentrere seg, å er blitt deprimert.

Da han nevnte stoffskifte for legen, sa han at dette var en kvinnesykdom, å at hans verdier var fine!
    Denne stakkels mand er blevet afvist af lægen, der også selv mener, at hypothyreose er en kvinnesykdom.... Det er kun 7 år siden, skal man nok ikke glemme. Og jeg mener helt bestemt, at man med rette kan bebrejde artiklen, journalisten og de medvirkende for, yderligere at fastlåse denne vildfarelse om, at hypothyreose er en kvindesygdom.

Kan ske, at de medvirkende ikke fil lov til at læse korrekturen inden udgivelsen. Men i dag er der atter en dag, og efter i dag kommer i morgen osv. Det er altså aldrig for sent med, hurtigt at gå i gang med at korrigere denne offentlighedens opfattelse af denne stygge sygdom. Det kan kun gå for langsomt.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: NB! Artikkel på VG i dag! "Ukjent kvinnesykdom kan gi økt vekt"

Nå skal jeg ikke overta fokus fra der det bør være.
    Kvinnene er jo i flertall, men ordet kvinnesykdom brukes vel helst i gynekoligien ? Er jeg påvirket av tralten ?

Men i denne forbindelse vil jeg jo nevne at min far ikke fikk noen diagnose.
    Tross soleklare symptomer og klare arvelige forhold på lavt stoffskifte.
    De behandlet ham med smertestillende medikamenter innrettet på å dempe symptomene fra det lave stoffskiftet til han døde av bivirkningene fra disse.

Skriver dette tross at jeg vet at dette oppfattes av noen som å klage på legene !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Hildemor Gjest

Standard Sv: NB! Artikkel på VG i dag! "Ukjent kvinnesykdom kan gi økt vekt"

For meg er definisjonen på en kvinnesykdom en sykdom som rammer kvinner i flertall, det utelukker ikke at menn kan få det. Så kunne selvsagt journalisten her enkelt og greit valgt å kalle dette en sykdom.

Men i ingressen fortsetter fokuset på kvinner, så etter heading og ingress å dømme er det kvinners oppmerksomhet journalisten her ønsker å fange. Og det er viktig å fange kvinnenens oppmerksomhet, da de i klart flertall rammes av denne sykdommen. Resten av artikkelen bruker betegnelser som "folk", "man", ''pasienter'', ''befolkning'' og ''pasientgruppen''. For meg inkluderer disse betegnelsene både menn og kvinner.

Flere steder i artikkelen nevnes det at hyperthyreose også rammer menn. Kvalsnes sier dette: ''Det er flest kvinner som får sykdommen, men Kvalsnes mener det er galt å kalle hypotyreose en kvinnesykdom.''

Allikevel velger journalisten å kalle det en kvinnesykdom, de er noen ustyrlige vesener de der journalistene

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. ned i vekt
    Av kaja1970 i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 1
    Siste melding: 30-11-07, 11:14
  2. Vektproblemer i forbindelse med lavt stoffskifte
    Av KIDA i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 23
    Siste melding: 02-01-07, 20:39
  3. Armour og vekt :-(
    Av Leya i forumet Naturlig Thyroid medisiner