Side 12 av 14 Først 1234567891011121314 Siste
Viser søkeresultater 111 til 120 av 140
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    77
    Meldinger
    2,327

Standard Sv: Sonjas gamle forum 2002

Date: 06/23/02 02:37:48 PM

Name: Merete

Subject: hypothyerose

Hei!

Jeg lurer på on det er noen der ute som har erfaring med hypothyerose og graviditet? Jeg ble operert i 1991 for cyster på eggstokkene, og samtidig registrerte Aker sykehus at stoffskiftet var lavt.

De valgte og ikke gjøre noe med dette. I des. 2000 ble min primærlege mistenksom da jernlageret mitt var nede i 8. Det ble da tatt nye blodprøver med kontrollprøver 1 mnd. etter de første og jeg ble umiddelbart satt på Thyroxin-Natrium 0,05 mg. Pr. i dag tar jeg 0,1 mg. Thyroxin daglig + Liothyronin 20 mg. 2 ggr. daglig.

Min primærlege er igang med å søke Armour for meg. Jeg er redd at alle år med ubehandlet Hypothyerose, cyster i eggstokkene og uregelmessige menstruasjoner kan ha ødelagt sjansene for et svangerskap. Er det noen som har liknende erfaringer blir jeg svært glad for å høre fra dere.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    77
    Meldinger
    2,327

Date: 06/24/02 12:27:22 AM

Name: Monika

Subject: Re: hypothyerose

Hei Merete!
    Jeg fikk diagnose "hypothyreose" i 1988 og ble med en gang satt på thyroxin. Rett etter fikk jeg også cyster på eggestokker og skulle opereres. Men cystene forsvant dagen før operasjon!!

Legen min behandlet meg da hver måned med progesteron i ca 2 år og cystene har ikke dukket opp siden.

Jeg har aldri følt meg bra på sysntetisk thyroxin, men det var så lite info om sykdommen da og jeg trodde rett og slett at feilen var inni meg ,inntil jeg fikk alvorlige problema med mine hverdaga for 5 år siden.

Da begynte jeg å bry meg om. Siden da har jeg fått masse kunskap om denne lidelsen enten gjennom andre, bøkene(kun fra USA) eller gjennom internet.
    Jeg er kommet nå så langt at jeg allerede nå går på Armour(noe jeg forlangte av legen min!!) og jeg kan si deg en ting..jeg har aldri hatt det så bra som jeg har det nå...selv jeg enda ikke er helt ferdig med justeringen av dosen min!!

De fleste pasienta med hypothyreosen sliter i tillegg med for svak produksjon av kortisol. Kortisol prøver å beskytte kroppen mot stres.....noe som ubehandlet eller dårlig behandlet stoffskifte gir . Det er derfor LIVSVIKTIG at legen behandler kortisol(binyrebarsken)FØRST, før han gir deg thyroxin. Eller kan du risikere at du blir dårligere av thyroxin behandling.

I mitt tilfelle så var , UTROLIG NOK ETTER ALLE DE ÅRA, produksjonen av kortisol for høyt....noe som ga meg mentale plaga, kviser, litt ekstra behåring der og der......og noe som også forårsaket cyster + fertilitet.

Jeg kunne ikke være gravid i alle de åra ....det var ikke noe galt med meg sa gynekologen.......men jeg vet nå at det var hele mitt hormonsystemet som var i stykker på grunn av dårlig behandlet stoffskifte.

Så det blir morsomt å prøve nå....med Armour..om det blir en baby også på meg

Jeg bruker nå 2 leger. Den ene ga meg Armour og vet litt om stoffskifte og den andre, som vet resten, gir meg kortisol.(selv om du har for høy produksjon av kortisol så får du kortisol fra legen din ..p.g.a. at da tror binyrebarsken din at kroppen din har nok med den og da stopper den å produsere for mye)

Ser også linken:

http://www.fatigue1.homestead.com/adrenal.html

Er veldig nysjerrig på hvem på Aker ga deg (uten skrik???) Armour?????????????????

Så ser ikke bort fra at det blir en baby på deg også. Gir bare kroppen tid. Den vil helbredes (ENDELIG!!!!!!!!!!) med Armour fordi Armour er god...Armour ga meg livet tilbake!!!

lev vel med hypothyreose

hilsen MONIKA
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    77
    Meldinger
    2,327

Date: 06/24/02 12:42:37 AM

Subject: Re: Re: hypothyerose

Hei, og tusen takk for et kjempeinformativt svar. Det er nok ingen på Aker som søker om Armour for meg, men derimot min fantastiske primærlege dr. Terje Johansen. Jeg er så heldig å ha en lege som tar meg på alvor og som "backer" meg opp i de ting jeg ønsker i egen behandling. Flott at du nevner progesteronbehandling, jeg skal nemlig fjerne cyster for andre gang.

Jeg er nok heldig forsdi jeg har god effekt av Thyroxin + Liothyronin. Mange av symptomene er borte, andre er redusert, men jeg gleder meg til Armour ankommer. Skjønner at livskvaliteten øker "100" hakk for disse som har fått dette.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    77
    Meldinger
    2,327

Date: 06/24/02 06:23:43 AM

Subject: hypothyreose

Hei Merete.

Dette fant jeg i dag i et forum.

Polycystic Ovarian Syndrome. It's another hormone problem that many women of childbearing age have. In fact, many of us have both PCO and hypothyroidism.

Symptoms include facial hair growth (chin, upper lip), a line of dark hair growing between navel and pubic area, irregular cycles, infertility, frequent miscarriage, male pattern balding, uncontrollable cystic acne, depression and mood swings, rapid unexplained weight gain with difficulty losing and higher than normal rate of obesity. There is usually a higher than average testosterone and/or androgen level in the blood and an ultrasound often reveals multiple cysts on the ovaries, which are follicles caused by incomplete ovulation. High cholesterol levels are also frequently observed. Long term risks include coronary disease, adult-onset diabetes and endometrial cancer.

The most common treatments until recently were birth control pills to regulate cycles and alleviate acne and hair growth and androgen blocking meds (ie. Spironalactone or Aldactone). Fertility drugs are used to stimulate ovulation in women desiring pregnancy and sometimes surgery to remove part of the ovaries in an effort to release mature eggs.

It's now believed that high serum insulin levels due to insulin resistance are the culprit. We are also seeing indications that insulin resistance may be the key element in the development of adult-onset diabetes in men & women and early male pattern baldness in men. It is also suspected that a tendancy towards this disorder is passed from father to daughter. A warning sign that you may be susceptible is having male blood relatives who have lost their hair early in life (ie. early 20's to late 40's).

New treatments for PCO that are proving effective are diabetes medications that reduce insulin levels and increase insulin sensitivity, like Metformin and Rezulin. These drugs seem to indirectly cause the hormones to balance, symptoms to diminish or disappear completely, weight loss is better achieved, regular ovulation and menstruation and some women even manage to get pregnant faster than with other treatments alone.

Er litt skeptisk til at du fjerner cyster operativt. Med atroskopi???
    Jeg tror at så lenge du ikke får hormona i balansen så vil cystene dukke opp i evighet.

Du virkelig heldig med legen din. Jeg har hørt at på Aker er de ikke begeistret for Armour. Det var derfor jeg spurte. Har legen din noen peiling/erfaring med Armour fra før ???

Lykke til med Armour

Monika

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    77
    Meldinger
    2,327

Date: 06/24/02 07:21:11 AM

Subject: Re: hypothyreose

Hei Monika!

Det var nettopp PCO jeg ble operert for i -91. Legen min har målt for lav verdi på hormonet SBGH (kjønnshormon) Jeg har også pr. i dag en blodcyste på høyre eggstokk, men denne vil jeg be om at jeg får fjernet.Legen min har villet foreskrive p-pillen Diane til meg, men dette har jeg sagt nei til. Jeg har nok "styr" med hormonbalansen i kroppen, dessuten mener jeg at de kan behandle problemet i stedet for å kamuflere det med piller. Heldigvis hører legen min på meg og forstår.

Jeg regner med å få Armour om en 3 mnd. tid. Legen min har ingen erfaring med Armour, men han mener jeg skal få prøve medisin som på lang sikt kan være bedre for meg.Jeg skal nå dra å få testet nivå av kortisol. Det var interessant å lese det du skrev fordi jeg får av og til noen skikkelige "fall" i blodsukkeret som er meget ubehagelig. F.eks. begynner jeg og skjelve bare jeg får i meg en liten bit sjokolade.Jeg har alltid med meg appelsinjuice i tilfelle blodsukkeret dropper.

Legen min mener jeg som type bare er sånn siden langtidssukker og fastende blodukker er helt normalt. Jeg skjønner at det er en lang prosess og sette alle symptomene i system og få adekvat behandling, men jeg føler at nå går det sakte men sikkert min vei. Jeg er glad jeg fant dette forumet. Her er det mye hjelp å få. Takk for noen gode tips så langt, Monika.

Merete

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    77
    Meldinger
    2,327

Date: 06/24/02 11:03:15 AM

Name: nora

Subject: Re: Re: hypothyreose

Bra side om PCOS er https://www.inciid.org/faq/pcos.html .
    Det er nokså vanlig med hypothyreose med PCOS og det dukker opp personer med PCOS fra tid til annen på div. forumer om hypothyreose.
    Jeg har forresten en stor linksamling på https://www.nora.heime.net/thyroidpage.html.

nora
    Sist endret av Admin; 18-01-20 kl 16:09 Begrunnelse: 'Døde' links erstattet

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    77
    Meldinger
    2,327

Date: 06/20/02 03:23:31 AM

Name: lene

Subject: hashimotos hypothyreose

Hei!

Kom tilfeldigvis over denne siden. Håper du kan hjelpe meg, for det er nesten ingen som har hørt om denne sykdommen. Finner heller ingen literatur om den.
    Min datter er 10 år og har fått diagnosen hashimotos hypothyreose.

Alt jeg vet om denne sydkommen er at det er en autoimmun sydkdom og at det er en kronisk betennelse på skjoldbruskkjertelen. Blir veldig gla hvis noen kan gi meg/oss informasjon om denne tilstanden. Takk.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    77
    Meldinger
    2,327

Date: 06/21/02 12:18:07 AM

Subject: hashimotos hypothyreose

Hei !
    Sjekk disse sidene.

http://web.archive.org/web/200812070...os_Disease.htm
    Sist endret av Admin; 18-01-20 kl 16:16 Begrunnelse: Link erstattet

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    77
    Meldinger
    2,327

Date: 06/19/02 03:49:46 AM

Name: nora

Subject: Noen lab. har senket ref. for TSH

Hei jeg har lagt ut info om det nyeste som jeg har hørt på https://www.nora.heime.net/thyroidpage.html . Jeg var på et møte hvor Ingrid Norheim holdt foredrag. AHUS har referanseområde for TSH på 0,5-3, Hormonlabben Aker Sykehus på 0,5-3,6.

nora
    Sist endret av Admin; 18-01-20 kl 16:17 Begrunnelse: Link korrigeret

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    77
    Meldinger
    2,327

Date: 06/9/02 03:44:10 PM

Name: May

Subject: TSH verdier??

Hei!

Januar 2001 fikk jeg ei jente. September 2001 fikk jeg bekreftet lavt stoffskifte. Jeg hadde da TSH verdier på 28,2. Er dette lavt?? Hva er normalen på disse verdiene??

MVH
    May

Side 12 av 14 Først 1234567891011121314 Siste

Lignende tråder

1. Unikt arkiv over alternativ behandling
    Av Sonja Midtlien i forumet Alternativ behandling
    Svar: 0
    Siste melding: 23-04-10, 20:16
  2. Jeg har haft Hashimoto's siden 2002
    Av Louise i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 50
    Siste melding: 21-06-07, 23:34
  3. Fikk diagnose på lavt stoffskifte i 2002
    Av nosy i forumet Presentasjoner
    Svar: 0
    Siste melding: 24-05-06, 22:47

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine