Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 31
    Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    58
    Meldinger
    911

Standard Blodprøver og noen spm

B-Basofile 0.0 Normalverdier (0.0-0.1)
    B-Eosinofile 0.2 (0.0-0.4)
    B-Leukocytter 10.8* (3.5-10.0)
    B-Lymfocytter 1.8 (1.5-4.0)
    B-Monocytter 0.4 (0.2-0.8)
    B-Nøytrofile s 8.4* (2.0-7.5)

CRP <8 (0-10)

HBA1C 5.1 Ingen normalverdi oppgitt?

S-Alat 24 (10-45)
    S-Asat 26 (10-35)
    S-Calsium 2.31 (2.15-2.55)

HB 13.9 (11.5-16.5)
    S-Ferritin 22 (10-170)

S-Kobalamin 344 (150-650)
    S-Kreatinin 64 (50-90)
    S-Mg 0.85 (0.71-0.94)
    S-Natrium 142 (137-145)
    S-Urinsyre 232 ( 155-350)

SR 11 (0-20)
    Urinstix Ingen funn

Jeg har akkurat hatt en urinveisinfeksjon som ble behandlet med Penicillin hvis dette kan påvirke blodprøver i noen grad. Jeg hadde også akkurat hatt menstruasjon når blodprøvene ble tatt.

Det er spesifikt 2 ting jeg reagerer på, det ene er den lave Ferritinen. Kan denne halveres pga menstruasjon, jeg hadde 47 på forrige måling for 3 mnd siden. Eller bør jeg nå begynne å ta jerntilskudd? Har noen av dere i tilfelle noen gode jernkilder/tilskudd å anbefale? eg har forsøkt et jerntilskudd tidligere og gikk konstant kvalm og med magesmerter. Dette vil jeg helst unngå

Så ser jeg at jeg har noe forhøyet på B-Leukocytter og B-Nøytrofile segm. Er dette verdier som er noe å engste seg for og hva kan forhøyede verdier skyldes? B-Leukocytter har vært noe forhøyet på de 3 siste målingene, altså den har ligget på 10.8 i 2 år (sa hun på kontoret) og jeg har aldri fått noen beskjed om at dette er noe jeg bør forholde meg til. B-nøytrofile segm hadde jeg ikke tidligere tatt. Jeg har hanglet i ukesvis både pga urinveisinfeksjon og forkjølelse og disse resultatene på blodlegemer engster meg litt da et nært familiemedlem gikk bort i Leukemi. I tillegg ser jeg at jeg ikke har noen bakteriell infeksjon. Dette gjør at jeg nå går rundt med en litt klumpfølelse i magen og legen får jeg selvsagt ikke tak i før over påske.

Noen som kan komme med noe beroligende ord (er det bare mitt immunforsvar som fortsatt jobber litt etter flere ukers hangling) og noen gode råd med tanke på min ferritin (jeg ser at blodprosenten er okei).

Håper dere har en fin påske der ute

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Blodprøver og noen spm

For ikke at kapre tråden her i "Blodprøve-forummet" svarer jeg et andet sted. Du kan bare følge linkerne.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Jeg har akkurat hatt en urinveisinfeksjon som ble behandlet med Penicillin... Jeg har hanglet i ukesvis både pga urinveisinfeksjon og forkjølelse og disse resultatene på blodlegemer engster meg litt da et nært familiemedlem gikk bort i Leukemi. (...) Noen som kan komme med noe beroligende ord (er det bare mitt immunforsvar som fortsatt jobber litt etter flere ukers hangling)
    Gyldenris mod blærebetændelse

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Eller bør jeg nå begynne å ta jerntilskudd? Har noen av dere i tilfelle noen gode jernkilder/tilskudd å anbefale? eg har forsøkt et jerntilskudd tidligere og gikk konstant kvalm og med magesmerter. Dette vil jeg helst unngå
    Naturlige kilder til jern
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Hei Eirin
    Sannsynligvis henger blodprøvene dine litt etter i forbindelse med infeksjonene. de kan gjøre det selv om selve infeksjonen er kurert. Ved levkemi er tallene mye høyere enn dine. SR og CRP er normale, og det er bra. En stjerne (*) bak tallene betyr at de bare ligger like over referanseområdet. Hvis prøvene hadde vært mye for høye eller for lave, ville de blitt merket med > eller <
    Ellers er grønne grønnsaker, som spinat og brokkoli fine jernkilder. De taes mye lettere opp av kroppen enn kunstige jernkilder

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    58
    Meldinger
    911

Takk til deg Anisa for god help. Det var mye nyttig og lærerikt i dine innlegg og linker. Takk også for beroligende ord med tanke på mine blodprøver som har gjort meg urolig.

Takk bittebitt for nyttig og beroligende informasjon rundt mine blodprøver, det var sårt tiltrengt. Jeg har hatt høye skuldre noen dager nå. Nå skal jeg senke de og nyte resten av påskedagene. Jeg er glad i grønne grønnsaker, men det ser ut til å ikke være så bra i store mengder Men fårikål og litt sommerkål må jeg ha. Og min wokede blomkål. Det ser jo ut til at litt er greit når det kokes/wokes.

En fortsatt god påske ønsker jeg dere og igjen en stor takk til dere begge

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    58
    Meldinger
    911

Standard D-vitamin status

Så har jeg endelig fått surret meg til å få tatt blodprøver med tanke på d-vitamin status.

De så slik ut:

S-25 (OH) vit d: 59 ref.omr (37-131)

S-1.25 (OH)2 vit d: 102 ref.omr (42-169)

Jeg har altså tatt 2 ulike prøver. Noen som vet hva som er forskjellen i betydningen av de?

Jeg tar 2 Møllers hver dag og er ikke spesielt mye eksponert for sollys, så jeg var i grunn overrasket over at jeg i det hele tatt var innenfor refverdiene. Jeg spurte legen om han var sikker på at det var mine prøvesvar Men bør jeg ta tilskudd i form av d-3 (har en boks fra Nycomed stående som jeg hadde tenkt til å begynne med for en stund siden, men det har kokt bort i kålen) for å få verdiene høyere? I tilfelle hvor mye tilskudd bør jeg ta?

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    49
    Meldinger
    848

Standard Sv: D-vitamin status

Det var ikke dårlige resultater dette, Eirin!

Men S-25(OH)vit-d på 59 bør du nok få opp til over 100, så du kan trygt tygge
    25-50 mkg D3 daglig i tiden fremover. Faktisk burde alle i Norge (nesten alle,
    antar jeg!) tygge D3, SÆRLIG gjennom vinterhalvåret.

Din fysiologisk aktive D3-vitamin, S-1.25(OH)2 vit-d er på 102. Og det er jo bra.

Jeg hadde rundt 30 da jeg sjekket, og nå er den oppe i rundt 60-70.
    Den skal være på over 100!

n'Finn kan supplementere her!

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    105

Bra at dere sjekker vitamin statusen. Jeg burde nok ta mer d-vitamin også. Til tross for at jeg har tatt både tran med naturlig d-vitaminer og d-vitamin dråper så er jeg ganske lav på skala.

Her er enda en grunn til å spise nok D vitaminer: http://articles.mercola.com/sites/ar...-Dynamite.aspx

tygge i vei og nytt solen mens det er enda en sjanse i disse sein sommerdager!

Sommer hilsen fra Lulu

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

De fleste med underfunksjon eller som er på thyroxin, har lenge latt sitt legeme lide av at huden ikke lager så mye D3 som funksjonsfriske gjor.
    Det er selvfølgelig flere grader av dette, men det er lite påaktet av behandlermiljøet.

Man kan ta en prøve som heter S-Karotener. Med slik langsomhetstilstand i huden vil omdannelsen fra Karoten til vitamin A gå langsomt, og karotenmengden vil da hope seg opp. Så har du mye karoten peker dette på at huden er slik at den jobber langsomt.
    Og da lager den også lite D3.

Og da bør man kompensere dette ved å ta inn D3 i en eller annen daglig styrke.

Du Thomas, bør kanskje sjekke hvilken type A-vitamin-prøve som er forhøyet hos deg.
    Det K-A-N være at det er en karotenprøve som ligger til grunn for en utregning for det A-vitamintallet du har fått oppgitt.
    Er det så - har du grunn til å formidle at du er oppgitt :(

For den viser jo i så fall nettopp at du har for lavt stoffslkfte.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    58
    Meldinger
    911

Takk for svar fra dere

Nei det var ikke alldeles galt Thomas Jeg får tygge litt av boksen jeg har stående gjennom høsten og vinteren.

Takk for linken Lulu, det kommer tydelig frem hvor viktig dette vitaminet er for kroppen vår. Du får ta litt ekstra du også.

Ha en god helg alle sammen

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    58
    Meldinger
    911

Da har jeg fått svaret på nylig tatte d-vtamin prøver.

S-25-OH-Vitamin D 65 (37-131)
    S-1.25(OH)2- D-vitamin 46 (42-169)

S-25 har altså steget litt siden i fjor (59), på tross av en elendig sommer og heller ikke noe tilskudd å snakke om gjennom vinteren. På tide å åpne boksen jeg skulle ta frem i fjor og bli litt flinkere med tilskudd i vinterhalvåret. S-1.25 har sunket mye (var 102). Synker den når S-25 stiger?

Ellers er det tatt en prøve S-Paratyreoideahormon som viser 4.2 (1.5-7.0). Noen som besitter kunnskap om hva dette er?

Side 1 av 4 1234 Siste

Lignende tråder

1. Mine resultater på blodprøver... Noen tips? :)
    Av MaudAngelica i forumet Blodprøver
    Svar: 21
    Siste melding: 22-05-09, 11:12
  2. Svar: 6
    Siste melding: 22-06-08, 21:37
  3. Div blodprøver, kan noen tolke sammen med meg?
    Av trude.lutt i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 15-06-08, 18:54
  4. jepp - jeg er hyper! - + noen flere blodprøver...
    Av Lissa i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 21-05-07, 09:04

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn