Inspireret af pkd og Thomas i tråden Blir bare verre og verre ved nedtrapping av Lio og Lev
Jeg har bidt mærke i, at pkd skriver om (bl.a.) lithium, hvor n`Finn udtrykker sin tvivl om lithium, da dette grundstof ellers jo hører med til tung-metal-gruppen. Tungmetaller er altid skadelige for kroppen, undtagen i super-små mængder, spormængder, dvs. i mængderne ellers helt nede på nærmest det atomare plan.

Man skulle aldrig tro, at alle vores enzymer har brug for mikro-mikro-mikroskopiske mængder af disse (og andre) ellers giftige grundstoffer, til netop at kunne danne sig selv. Men det er ikke desto mindre sandt, at det forekommer... Skader på et enkelt enzym kan vælte helbredet hos et menneske. Skader på flere anzymer kan tage livet af et menneske.
Måske er det et godt tidspunkt for at anbefale en bestemt type kosttilskud, der hverken kan trylle eller helbrede bestemte sygdomme, men som er guld værd for opretholdelse af kroppens forsyninger med netop sporstoffer - noget vi ellers før var vant til at få med kosten, hvor i dag - er billedet ganske anderledes. En agurk, tomat, melon, squash, salat, kål, broccoli m.fl. dyrket i vand, og mere vand, vand, og mere vand, og vand, og endnu mere vand.... Eller kartofler, gulerødder, roer og andet dyrket i jord så udpint, at selv regnorme ikke kan trives i den, kun tilført kunstgødning og insektbekæmpende midler. Eller frugt, der bliver høstet før de er solmodne for "bedre" holdbarhed på vejen "fra jord til bord" osv. - alt dette gør, at vi ikke længere kan 100% regne med at få alle disse livsnødvendige spormineraler med i vores kost.

Selvfølgelig ser ikke det hele så sort ud. Men jeg kan ikke se på grøntsagerne i butikkerne, om de er dyrket i vandet, i udpint jord eller i god jord... Økologisk? Ja, hvis man kan spise kun økologisk. Men det koster ofte mere end der er råd til, til en hel familie, året rundt. Det er heller ikke altid at få, hvor man bor, hvis man bor i en mindre by. Derfor bruger jeg selv kosttilskud til at dække behovet for sporstoffer, og anbefaler andre at gøre det samme. Jeg selv bruger Ionic Trace Minerals, men har opdaget fornylig, at svenskerne er begyndt importere noget af det bedste til formålet - Livskälla Komplett og/eller Livskälla Växtutvunna Mineraler de importerer fra Willamette Valley Nutrition, der fremstiller tilskuddet efter recept af Dr. Joel D. Wallach. Denne læge (ND) er også en omstridt person i lægekredse, hvilket har ikke forhindret ham i at blive nomineret til Nobelprisen i 1991. Da han også er dyrlæge, har han min fulde tillid, da jeg før havde oplevet dyrlæger, der havde reddet helbredet på mennesker, hvor lægerne har opgivet.

Hvorom alt er, står det jo enhver selv at vurdere kilden. Det behøver heller ikke være et bestemt produkt. Bare man erkender, at spormineralerne kan vi kun få tilført fra vores mad. Er denne mad dyrket forkert eller dyrket på en mineral-fattig jord, bør man enten overveje et tilskud, eller risikerer man at udvikle div. enzymbrist.