Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Standard Ufrivillige muskelbevegelser/kramper

Har hatt dette før, men i det siste mer intenst som ufrivillige små bevegelser i mest i venstre siden (nedenfor ribbein). Kan kjennes som små kramper, men jeg klarer ikke helt å feste noe ord på hva det kan være. Det kan holde på noen minutter, akkurat som man får leamus på øyet, mens dette skjer mest på venstre siden min og litt bak ryggen.

Noen som opplever slike kramper andre steder enn "bare" i føttene/bena ?

(Jeg forsøkte lete etter tråder angående dette, men kunne ikke finne. Er den unyttig administrator, fordi det finnes fra før, må du bare slette den.)

Må takke for forumet, det er virkelig gull!
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Ufrivillige muskelbevegelser/kramper

Er ikke helt uvanlig at man har kramper og leamus.
    Jeg har det verst i leggene.
    Høy D-vitaminstatus hjelper langsiktig.
    Akutt hjelper 2gram Kalsium
    og/eller en klype salt. Mine kramper forsvinner da på 10 min.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Jeg har tatt D3 i 8 mnd i strekk nå (2000 IU og 4000 IU de første 14 dagene da jeg lå på underskudd). Har kanskje hatt 3 ukers opphold.
    Jeg vet ikke om jeg merker bedring, kan ikke si noe konkret. Hadde verdier på 49 og har nå, etter 7 mnd, gått opp til 63. Veeeldig treg oppgang synes nå jeg selv om jeg ligger innenfor normalen i følge papiret. Håper de virker på en eller annen måte for kjertelen selv om jeg ikke føler det i øyeblikket.
    Hverker mye i bena, spesielt knærne, og har en usedvanlig stivhet i leddene, spesielt føtter.
    Denne leamusen i siden er merkverdig rar, synes jeg og hva kommer det av?
    Kan våkne på natten for tiden pga. dårlig søvn, og da merker jeg den veldig tydelig
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Hva som defineres som nok D-vitamin varierer veldig - særlig internasjonalt.
    63 ville feks. vært alt for lite hos en Italiensk lege.
    Har sett at flere nevner 80 - 100 som minimum for oss med laft stoffskifte.

Har du prøvd med en klype salt da ?
    Vi som ikke har kjertel, skal jo helst ikke ha jod så bruk salt uten jod.
    Feks. Himalayasalt.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Hm.. ikke forsøkt med salt. Hvor kan det saltet uten Jod kjøpes ? Helsekost? Kjøper vanligvs Atlanterhavssalt (havsalt høstet av saltbønner fra Atlanterhavskysten i Frankrike og Spania fri for tilsetningsstoffer), men er usikker på om det innholder Jod. Tror det ettersom det står på pakken at det inneholder alle naturlige mineraler.
    Liker å tro at kjertelen lever litt da siden Anti-TPO'en er negativ.. er ikke det et håp da??

Hm.. Kanskje om jeg tar litt mer D3 at det kan bli litt mer orden i systemet?
    Føler jeg leker doktor for tiden.. Haha!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Kjertelen er den eneste forbruker av jod i kroppen - derfor kan man få for mye jod om kjertelen ikke funker.
    Men gjelder jo ikke for deg lenger - du skal deimot ha jod. Uten jod kan kjertelen ikke produsere thyroxin da det jo er å betrakte som en "del i produksjonen".

Havet inneholder jo litt jod, og dermed gjør saltet det også.
    Tare oppmagasinerer jod og kelp inneholder mye. Ta ikke dette uten i samråd med legen din. Så er desverre ikke havet så rent som det burde være mer, og havsalt fremkommer jo som et konsentrat.......
    Himalayas fjellsalt er renere slik, men er altså uten jod.
    Det saltet som ikke er brukbart er såkalt natriumredusert salt. Det er jo nettopp natriumet som er intressant.
    Vår viktigste jodkilde er faktisk melk - av alle ting. Og alt fra havet såklart.

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Visste ikke at melk inneholder Jod. Har jo stort sett vært fokus på kalsium når det kommer til melk. Tror egentlig at ikke melk er vår beste kalsiumkilde, men... hm.. interessant

Får man Himalayas fjellsalt med Jod ?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jeg så en blanding av det røde Himalayasaltet og havsalt (tror jeg) i en Meny-butikk.
    Melk er viktigste jodkilde målt i antall µg/person.
    I gjennomsnitt......
    Spiser du mye mat fra havet er jo dette din største kilde.

Kuene for inneholder komponenter fra havet. Før ble også juret vasket med jod, men det er visst slutt.

Kalsiumets effektivitet i melk er diskutert. Noen er positive, andre negative - så ikke så godt å vite hva man skal tro uten å ha et forekerteam under seg.
    Man er ikke engang enige om hvor mye vi trenger.
    Det kan se ut som man er enige om at skjelettet taper 0,2gram i døgnet, så en må iallfall ha minst det da.

Kalsium er ofte bundet til andre mineraler og noen av dem gjør at kroppen ikke kan bruke det. I piller er korallkalk mye brukt, og denne er bundet til karbonat. Det gjør at vi kan bruke omtrent halvparten. Vi må bare huske på at dette krever så my av fordøyelsen at Levaxin får nedsatt opptaket betydelig.
    Kalsium er ikke bundet til salter i melk, og Levaxin-opptaket forstyrres derfor ikke.

En side av debatten : https://sunn24.secure.flexiweb.no/ac.../pdf/16814.pdf

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    17

jeg har muskelkramper både i ryggen og låret. tror ikke det er uvanlig for oss.

Lignende tråder

1. Kramper og hold
    Av Hansen i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 4
    Siste melding: 17-12-07, 21:39
  2. Kramper og smerter
    Av Anne Ma i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 11
    Siste melding: 16-09-07, 03:49

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg